IK heb eens gekeken in de kast invoer van mijn huis nu deze spanningloos is van wege verbouwing
maar ik snap hier helemaal niets meer van ik heb hier een foto van gemaakt waar is mijn aardleiding ???
Er komt uit de grond een vrij dikke kabel met 5 draden
1x rood 1x geel 1x blauw 2x geel/blauw
Ik zie ook dat de 2x geel/blauw naar een strip gaan an dan weer verder als geel/groen+ blauw ??
wie kan dit nog volgen
hoe zit het nu met da aardleiding ??

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc06752.jpg

Is dit je hoofdaansluiting van de netbeheerder, dus waar de kabel als eerste je huis binnenkomt? De aarde lijkt aan de nul te zitten. Ik ben geen expert, maar volgens mij zijn er inderdaad gebieden (stelsels) waar dit zo gedaan wordt (of werd). Waar woon je?

Ben ook geen expert, maar mijn meterkast ziet er nagenoeg hetzelfde uit (met het verschil dat ik 3 fasen heb, elektrische kookplaat, en waarschijnlijk enigszins overkill.). Dat railtje met geel/groen, geel/blauw en blauw eraan is je aarde (en nul).

Ik weet trouwens zo net niet of dit geheel spanningsloos is, als het je hoofdaansluiting is, wat zit er dan voor die 3 zekeringen onderaan om het spanningsloos te maken? Niks binnnenshuis, iig hier niet. Niet aanraken dus.

TN-C aansluiting.
De aarde en nul worden na de eerste aansluiting verder gescheiden gehouden.
Rood geel en blauw zijn oude fasekleuren.

Terre neutre combinee (ongeveer):-)

@gringo
Si, met terre neutre separee gaat het bedraden verder.;-)

[Bericht gewijzigd door Athoom op (17%)]

Dit is een TN stelsel, De geel blauwe kabel is de zogenaamde PEN leiding, een combinatie van PE en N. Op de rail wordt de PE en N gescheiden.

Kijk anders hier eens

@Athoom, Een TN CS stelsel, een combinatie van TN C en TN S. De kabel is TN C en de bedrading is TN S ;)

Laat je niet misleiden door die blauwe draad aan de zekering, dit is een normale 3 fasen aansluiting met de kleuren rood, geel en blauw.
Daar boven zit een rail voor de aarde en daar zit ook de nul van de installatie op aangesloten. Bij dit driehoeksnet is dus geen nul aanwezig, op een sternet wel dan is het sterpunt van de trafo als nul op de kabel aangeleverd.

Groetjes Hans.

Op 5 augustus 2011 15:54:17 schreef Zoef de Haas.:
Bij dit driehoeksnet is dus geen nul aanwezig,

Wie zegt dat dit een driehoeksnet is?
Wat ik hier zie is in Zeeland gangbare praktijk, in de aansluitkast worden nul en aarde gekoppeld, en vandaar gaan ze gescheiden de installatie in.
Op dat railtje hoort dan ook nog een eigen aardpen van de woning aangesloten te zijn. Dat noemen ze hier collectieve aarding.

En oja, Eric,als je in Zeeland woont weet ik bijna zeker dat je huisnummer door 3 deelbaar is. :)

de geel groen en blauw zijn wel te dun voor de hoofdvoeding , dit lijkt me 2,5mm2 terwijl dit 4 of 6mm2 moet zijn net als de bruine draad.

ook heb je maar 1x 16amp voeding terwijl dat in nl minimaal 1x 25amp is normaliter.

aan de kast te zien lijkt het me een aansluiting uit de 70's .

Die 3 fasen draden zijn echt dikker dan 2.5mm2, vergelijk dat maar met de ader die op het linker aansluitblok van de aardrail naar buiten steekt. Ik zeg dit is minstens 4mm2 en mogelijk zelfs 6mm2.
Die bruine draad die aan de zekering zit is op zeker 4mm2 en geel/groen met blauw is 2.5mm2, dat hoeft ook niet zwaarder te zijn want in feite staan deze leidingen parallel.

Groetjes Hans.

[Bericht gewijzigd door Zoef de Haas. op (29%)]

Zoef, dit is gewoon een sternet. Ik kan me niet voorstellen dat ze een openbaar distributie net aanleggen met een driehoeksnet. Je bent dan verplicht om een van de fasen te aarden. Theoretisch zou dat kunnen, maar als je dan in je afgaande bekabeling de nul en de aarde aan elkaar hangt, krijg je toch vreemde verschijnselen.

Kijk mijn linkje eens door, die blauw gele draad is gewoon de PEN leiding die in de voedingstrafo zowel gekoppeld is aan het sterpunt als aan de aardpen. In het kastje wordt deze gesplitst in een PE en N leiding.

Het allerbelangrijkste is, dat je zelf ook een goede aardelectrode laat slaan. Niet zelf "een pen 2 meter inkloppen " dat is geen aarding, dat is weggegooid geld.
Een huisaansluiting wordt met een kabelaftakklem aangesloten op een hoofdkabel. Ondanks de zorg die er door een monteur aan besteed word, kan er in de loop van de jaren wat mis gaan. Zo'n aansluiting is ingegoten in gietmassa, je kan het niet meer naderhand controleren. Maar het kan wel mis gaan in zo'n aansluiting, je kan niet vetrouwen op alleen maar aarding via de aansluitkabel. Daarom is een goede eigen aarding zo belangrijk. Die wordt dan uiteindelijk in de eigen verdeler verbonden met de aardrail waar ook de aarding die door het e bedrijf word geleverd op word aangesloten.

Gringo je hebt helemaal gelijk, anders waren er 2 zekeringen geplaatst en dus 2 fasen in gebruik geweest. Als je ouder wordt vergeet je soms weleens wat!

Groetjes Hans.

Als je gewoon nadenkt met je gezonde verstand, is dit een stelsel waar half nederland mee word gevoed.

dit is een TN-C stelsel en word daarna een TN-S stelsel met aarde en nul.

hier hoef je dus geen aarde bij te slaan of andere spannende praktijken.

gelang de vraag word er dus 1 of drie fase gebruikt, maar dat doet het energie lever bedrijf aangezien daar serieuse boetes op staan zou ik daar niets aan doen.

Op 5 augustus 2011 19:19:51 schreef zwelgje03:
hier hoef je dus geen aarde bij te slaan of andere spannende praktijken.

Nou, in Zeeland wel dus. Daar moet in elke woning een aardpen geslagen worden die met de gecombineerde nul/aarde wordt verbonden. Doel: de totale aardverspreidingsweerstand zo laag mogelijk zien te krijgen.

Die aardelektrode zal wel een kastje hoger na de kwh-meter zijn aangesloten.
Vanuit een grijs verleden borrelt er iets op, dat het niet was/is toegestaan om een aardelektrode direct aan de splitsrail aarde nul te zetten.

Klopt, dat loopt via een aardverdeelblokje naast de huisaansluitkast.
Op dat blokje zitten aangesloten:
aardpen,
verbinding naar aarde/nulrail in de huisaansluitkast,
verbinding naar de aardrail in de groepenkast
waterleiding,
gasleiding.

He Klaaz,

Dat kan om de aarde zo laag mogelijk te krijgen maar die kast is van het leveringsbedrijf en de groepenkast niet meer.

Maar volgens de nieuwe normen hoeft een aarde maar kleiner te zijn dan 100 ohm, om wel te zorgen dat hij altijd goed is word er een hulp aarde bij gezet zodat deze altijd lager is dan 50 ohm.

hoe droger de grond hoe hoger de waarde.

laat ik er wel bij vermelden dat wanneer je GEEN aardlek beveiliging hebt, je de aarde kleiner dan 1 ohm wil hebben om bij een fout zo spoedig mogelijk uit te schakelen. volgens de normen is dat binnen 0,1 of 0,2 seconde bij een tn-s stelsel.

jurgen

Jurgen,

De uitschakeltijden voor een TN stelsel is 0,4 en voor een TT stelsel 0,2 seconde (NEN101 tabel 41A). Bij een TN stelsel is gaat het grootste gedeelte van de kortsluitstroom niet door de aardpen maar door de PEN leiding. De ohmse waarde van de aardpen is bij een TN stelsel dus niet echt relevant voor de uitschakeltijd. De aardpen is bij een TN stelsel dus niet verplicht vanuit de NEN1010. Vanuit de distributie kan dit wel wenselijk zijn, om de PEN leiding overal op aardpotentiaal te houden.

Bij een TT stelsel ligt voor een 16A smeltpatroon de grenswaarde van de ohmse weerstand op 1 Ohm. NPR 5310, blad 35. Dit uiteraard alleen als er geen aardlek is toegepast.

Geachte forum leden
Er zit inderdaad een aardleiding die gaat naar de kast boven de meter
De electro afdeling heeft de kast gesloten en gezegeld en deze zou goed moeten zijn maar ze hebben volgens mij de aardleiding niet gemeten ??
Het zal wel goed zijn denk ik ook uit de reacties van dit forum hoor ik niet direct iets dat er iets niet goed zou zijn
Ik zal de antwoorden zeker blijven volgen en ga dit ook eens bestuderen
(mijn huis nummer is niet door 3 te delen ?)
mvrg
e de waele

Op 5 augustus 2011 19:28:51 schreef KlaasZ:
[...]Nou, in Zeeland wel dus. Daar moet in elke woning een aardpen geslagen worden die met de gecombineerde nul/aarde wordt verbonden. Doel: de totale aardverspreidingsweerstand zo laag mogelijk zien te krijgen.

Oh, ja? Bij mij heeft Delta (Zeeland) kort geleden een nieuwe kast voor de aansluiting geplaatst ( Was zo'n gietijzeren geval van 1,5 dm3 en nu zit er een kast van 25 × 30 cm met transparante deksel, mooi in het zicht te pronken :(
Het leuke is dat ik samen met de buren op één grondkabel zit en dat ik dus mijn stroom via een gaatje in de muur (Kan geen buis door !), evenals de aarding. Ik weet niet waar die vandaan komt. Ik meet wel 239 mVeff tussen aarde en waterleiding en tussen aarde en nul. Heeft Delta allemaal gedaan en goed bevonden :-/
Aardpen is nergens aanwezig, evenals een andere aarding dan die van de voedingskabel.

gietijzer is zeker 50 jaar oud , toen waren de regels nog veel minder streng op aardegebied.

heb onlangs nog in een huis uit 58' gewerkt waar de hoofdzekering bij de buren zat . de eigenaar dacht dat een k2 schroefautomaat de hoofdzekering was :)

@Tidak:
Als jouw stroom door een gaatje van de buren komt is er sprake van een oude situatie. Tegenwoordig mogen woningen niet meer doorgelust worden.
Zit die aardpen niet bij de buren? Die moet ergens zijn. Toen het systeem van collectieve aarding werd ingevoerd zijn er ploegen monteurs (van toen nog PZEM) de hele provincie doorgereisd om alle aansluitingen van aardpennen te voorzien. Dus ik vind het vreemd dat die bij jou dan niet zou zitten.

@Klaas :

Ik woon er al meer dan 30 jaar en is er nooit iets gebeurd.

Heb het net aan de buren gevraagd en daar blijkt een aardpen te zitten, waar ik dus van "meeprofiteer".

Ik vraag me nu af of het niet zinvol is om bij de schuur een extra aardpen te slaan, voor mijn meetappratuur.

Er zijn namelijk een paar jaar geleden al een UPS en een kabelmodem gesneuveld, vermoedelijk door een stroomstoring op het openbare net.

Op 20 augustus 2011 09:49:15 schreef KlaasZ:
@Tidak:
Als jouw stroom door een gaatje van de buren komt is er sprake van een oude situatie. Tegenwoordig mogen woningen niet meer doorgelust worden.

Bij de REMU was dat tot de dag van vandaag standaardpraktijk, bij de fusie met Eneco hebben ze dat zelfs vol trots als een nieuwtje in de andere gebieden geintroduceerd. Dat spaart stukken netkabel uit. Je legt een kabel tot om de hoek van een straat, daar tak je een 25 of een 16 qmm af, en die word ingevoerd in het eerste huis op de hoek. Daar zit een speciale doorluskast met 63A 00 patroontjes, vervolgens word er doorgelust onder de huizen door. Hopen dat het heel blijft, en hopen dat, als er toch iets fout gaat, die bewoners op de hoek, die van die eerste HAK, altijd thuis zijn...

Op 20 augustus 2011 13:39:49 schreef Tidak Ada:
Ik woon er al meer dan 30 jaar en is er nooit iets gebeurd.

Heb het net aan de buren gevraagd en daar blijkt een aardpen te zitten, waar ik dus van "meeprofiteer".

Dat er in 30 jaar niets is gebeurd op het gebied van aardpennen kan kloppen. Die actie liep in de jaren '50 en '60. Toen ik in 1970 bij de PZEM kwam werken was de klus in ieder geval al klaar. Behalve voor nieuwbouw natuurlijk, daar gaat het nog steeds door.

Die aardpen zit waarschijnlijk alleen bij de buren omdat daar de kabel binnenkomt.
Ik ken de situatie uit mijn jeugd in Noord Holland. Wij woonden ook in zo'n huis met een gaatje door de muur. Toen daar in jaren '50 aardpennen werden geslagen deden ze dat wel bij beide huizen.

@mvdk: in Zeeland was het ook gebruikelijk om huizenblokken onder de vloer door te lussen. Tot maximaal 4 woningen op één kabel als ik het goed heb. Maar aan die praktijk is op een bepaald moment een einde gekomen. O.a. omdat je dan bij de buren moet zijn als de huizen op het eind van de kabel zonder komen te zitten, en omdat je bij doorlussing een wanbetaler niet in de straat kunt afsluiten.