Ik heb nu twee baluns gemaakt:

Een 1:4 balun om een 300 Ohm lintantenne aan te passen op de ontvangeringang van 75 Ohm. Balun gewikkeld op een varkensneusje, primaire kant 4 windingen, secundaire kant 2 windingen. Maakt het nu wat uit hoeveel windingen deze balun heeft, mits de impedantieverhoudingen tussen de primaire en de secundaire kant gelijk blijven?

http://www.uploadarchief.net/files/download/imgp3168.jpg

Een 1:1 balun om bij symmetrische open dipool van 75 mantelstromen in de coaxkabel te voorkomen. Deze balun is een spoel van 6,5 windingen met een kabellengte van 77 cm. Deze is besproken in de Elex van mei 1988, onder artikel "De Vlinderdipool, een breedbandige FM-kamerantenne". Is hier het aantal windingen van deze balun ook kritisch, of mag het ook enkele windingen meer of minder zijn?

http://www.uploadarchief.net/files/download/imgp3169.jpg

Welke van deze baluns is nu het beste voor een goede ontvangst van de FM-zenders?

Bovenste balun is voor een gesloten fm dipool geschikt.
Onderste balun is voor een open fm dipool geschikt.

Dat weet ik, Etherfreak. Bovenste balun moet een windingverhouding van 1:2 hebben, waarbij de impedantieverhouding 1:4 is. Zprim./Zsec. = Nprim.2/Nsec.2.

Het gaat mij om het aantal windingen van de twee baluns. Mag ik bij de bovenste balun bijv. aan de primaire kant 2 windingen nemen en aan de secundaire kant 1 winding, of de primaire kant vier windingen en de secundaire kant twee windingen. Bij de bovenste houd ik de wikkel- en de impedantieverhoudingen in acht en maakt het bij de onderste balun uit of ik een winding meer of minder doe?

Verder gaat het mij om welke balun de minste verliezen geeft.

Die tweede is gewoon een coax choke. Dat heb je voor ontvangst toch niet nodig. Waar moet die mantelstroom vandaan komen !
Verlies bestaat bij zo' n balun alleen uit het extra stukje coax. Het signal ziet er niks van. Dat reist binnen in de coax. Hoe meer windingen, hoe hoger de zelfinductie. Alleen neemt ook de capaiteit toe. Eerst neemt de impedantie voor mantelstroom toe, daarna komt resonantie en daarna neemt de werking af.

Die andere weet ik niet, je beshrijft het als een gewone trafo. Of dat werkt hangt denk ik ook van het kern materiaal af. Lijkt wel een oude trafo kern, denk niet dat die veel AL heeft op 100 MHz. Ik zou bij 1:4 voor een spannings balun gaan ( maar voor ontvangst zou ik niet moeilijk doen) als je betere ontvangst wil kun je beter en yagy maken.

Mantelstromen kunnen wel degelijk ervoor zorgen dat de coaxkabel extra storingen oppikt, en het antennekarakteristiek kan erdoor verstoord raken. Daarom is de 1:1 balun ook nodig om de symmetrische dipoolantenne aan te passen aan de asymmetrische ingang van de ontvanger.In de Elexuitgave van mei 1988 over de Vlinderdipool wordt daarover ook wat verteld.

Het roodbruine ferrietkerntje van de andere balun komt uit een oude TV-VHF Yagi antenne.

Fred101, wat bedoel je met een 1:4 spaningsbalun?