Ik ben een tijd geleden begonnen met mijn eigen bedrijf en heb nu een bandslijpmachine gekocht (voor glas te slijpen en polijsten).
Deze is op krachtstroom.
De gene waarvan ik hem heb gekocht zei dat de schakelaar kapot was.
De schakelaar hadden ze er al tussenuit gehaald omdat ik de motor werkend wilden zien.
nu zag ik dat ze van de schakelaar naar de motor andere kleuren hadden gebruiks als van de stekker naar de schakelaar.
Ik heb een 5 polige stekker met 4 draden.
De kleuren van de draden zijn:
Bruin (het zitten tussen bruin en rood in)
Blauw
zwart
geen/groen

Ik heb op internet lopen zoeken maar ik kan nergens deze kleuren vinden.
Ik wil eigenlijk gewoon weten welke kleur L1 en welke kleur L2 is enz..
De draden van de schakelaar naar de motor moet ik toch vervangen dus dat maakt niet uit.
Ik weet niet of het een probleem is als ik de verkeerde kleur op het verkeerde contactpunt van de motor aansluit vandaar dat ik het vraag.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

hallo.
Sluit gewoon de kabels wilekeurig aan.
Aleen geel groen moet aan geel groen blijven want dat is de aarding.
Schakel het toestel aan en zie of de draairichting juist is is deze oke is het oke.
Is de draairichting verkeerd gewoon 2 draden wisselen.
Mvg danny.

Het ligt eraan of je 4 of 5 draden hebt. Met 4 draden heb je aarde en 3 fasen en met 5 heb je 3 fasen een nul en aarde. De fasen zijn tegenwoordig bruin, zwart, grijs de nul blauw en de aarde geel/groen. vroeger wat ik soms nog zie kom ik 2 zwarte fasen tegen.

Daar zijn dus honderden, zo niet duizenden normen voor, oftewel: iedereen doet maar wat.
Volgens de HD308 S2:2001 is het:
Bruin = L1
Zwart = L2
Grijs = L3
Blauw = N
Geel/groen = aarde
Maar ik kom ook vaak genoeg 3x zwart tegen, of 3x rood, of rood, geel, blauw, keuze genoeg dus.

Alleen die geel/groene moet je je ook echt aan houden, met de rest word vaak wat aangerommeld. Als die motor de goede kant op draait is het goed en anders wissel je gewoon twee fasen om.

hoe kan ts nu voort gaan op de kleuren.
Die zegt toch zelf dat de kleuren die toekomen aan de schakelaar andere kleuren zijn of deze die naar de motor lopen.
En hij zegt ook een stekker met 5 pinnen maar met 4 draden dus een N zit er niet bij.
Hoe kan de ts dan de normen volgen.
Mvg Danny

Nee, de "N" op de connector moet ie ook niet aansluiten.

Op zijn connector komen de drie fasen gewoon op L1, L2, L3, en de geelgroene op de aarde.

Voor TS is het belangrijkste om te weten dat de volgorde van aansluiten van die drie fasen niet van belang is. Voorzichtig even testen, het ergste wat kan gebeuren is dat die steen verkeerd om loopt. En dan dus willekeurig welke twee fasen wisselen om het goed te krijgen.

GJ_
Sinds de laatste uitvoering van de NEN1010, en met invoering van nieuwe kleuren in de kabels is het wel genormaliseerd.
De kleuren die je aanhaalt staan zo in de norm.

Maar goed er zijn nog zoveel installaties waar andere kleuren inzitten.
Maar een ding is zeker: de Groen/gele draad is altijd aarde.
De rest, vrijwel iedereen houd Bruin aan (ook vroeger) voor Fase 1,die nu L1 heet, en vroeger R genoemd werd (het wordt er niet makkelijk op)
Daarna wordt het verschillend, afhankelijk of je wel een of geen Nul in de kabel hebt zitten.
Vaak zwart voor L2 of S
Zwart-stip of Zwart-streep voor L3 of T, tegenwoordig dus de grijze draad.
De Nul doe je natuurlijk met Blauw. Maar als je een blauwe draad in je kabel hebt, en geen Nul gebruikt, dan is deze blauwe draad meestal voor L3 of S.
Dan heb je nog kabels met een nummeropdruk, die zijn meestal allemaal zwart (behalve de aarde, die is weer groen geel) en dan heb je nog installaties en kabels van voor 1970 die hebben nog weer andere kleuren, kwam het apparaat uit een ander land dan konden maar zo de kleuren nog weer heel anders zijn.,......
Berucht was Duitsland, In NL hadden we wit of grijs voor aarde, in Duitsland was dit rood. Verwarring alom.

De moraal van het verhaal.
Ga uit van de eerste opzet, (zoals GL_ al aangeeft), maar vertrouw het nooit, altijd doormeten en nameten.
Berucht zijn ook 5 aderige kabels voor een 3 fase installatie zonder nul. Is de blauwe draad dan wel of niet aangesloten aan de voedende kant?

Ik ken die norm toet, maar in bv schakelkasten is 3xzwart of 3xrood ook erg gebruikelijk. Of rood, geel, blauw zoals ik al aangaf. En dat blijft ook wel zo denk ik.

Motorkabels zijn over het algemeen ook gewoon 3xzwart. "De norm" word gewoon niet overal gebruikt.

Inderdaad, afgeschermdemotorkabels hebben vaak drie zwarte draden en een geel/groen. Moet wel zeggen dat de aders vaak genummert zijn.

En in normale kabels is het vaak L1_bruin, L2_zwart, en L3 zwart/wit.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op (21%)]

Lambiek: die normale kabels zijn niet meer, dat is tegenwoordig vrijwel zonder uitzondering bruin, zwart, grijs.

Hallo allemaal,

Hartelijk dank voor jullie super snelle reacties.
Alleen nu heb ik alles aangesloten maar nu draait de motor de verkeerde kant op.
Kan iemand mij vertellen hoe ik hem andersom kan zetten.
hij staat in ster geschakeld zag ik.
ik dacht altijd dat je dan gewoon de fases kon omdraaien en dan was het klaar maar dan wil hij wel maar hij draait niet.
Hij wil dan naar links en rechtsom. (je ziet hem dan zeg maar soort van trillen).

kan iemand mij helpen.

De ande kant op, gewoon 2 van de fasen wissellen, het maakt niet uit. welke van de twee.
Nu je motor staat te trillen denk ik dat deze op 2 fasen aangesloten is, de 3e fase is onderbroken.
Het kan iets simpels zijn, bv een zekering kapot, of 1 draadje ergens niet goed aangesloetn.
Eventjes zoeken.........
Succes

Normaal moet je gewoon twee fasen omwisselen in de stekker en dan draait de motor andersom, niet toevallig een fasedraad van de motor in de N van de stekker gedaan?

ok dank je wel ik ga er mee aan de slag.

Allemaal hartstikke bedankt voor jullie hulp.
Het is allemaal opgelost.
Het probleem zat hem in de stekker. Een fase zat niet goed vast.
Dit topic kan worden gesloten.