Hallo allen.
Hopelijk zit ik hier op de juiste plaats van het forum om mijn vraag te stellen?

Kan iemand aan de hand van de scoop beelden op bijhorende link, mij zeggen wat hier veranderd wordt aan de spanning.

Het is een aansturing van een circulatiepomp. De pomp kan door de aansturing traploos geregeld worden maar in dit geval draait ze steeds op max. toerental.

Nu is een andere pomp geplaatst die ook altijd op max. toerental moet draaien. (De pomp heeft echter nu een lagere opvoerhoogte)
Als de nieuwe pomp aangestuurd wordt is er een geronk te horen in de motor. Dit komt waarschijnlijk van de knik die op de scoopbeelden te zien zijn.
Mijn vraag is eigenlijk: wat gebeurt er met de spanning? Faze vershuiving of wat is dit……..
En kan dit negatieve gevolgen hebben voor mijn pomp?
Ik ken hier niet zoveel van en ik heb schrik dat de pomp beschadigd kan raken hierdoor.
Eric

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1865.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1866.jpg

Ziet er uit alsof er toch nog een kleine onderbreking in de aansturing zit als hij voluit draait.
Denk niet dat dat veel kwaad kan voor een motor.

een freqentieregelaar geeft op 50hz ook een brom mee , dat krijg je met een electonische regeling voor een motor . wil je het ding altijd op max laten lopen kun je beter een relaisuitgang pakken van de aansturing.

overigens wordt een pomp met regeling warmer door de niet zuivere sinus of zelf blokgolf . dat is voor een pomp die koud water rondpompt niet erg , maar een verwarmingspomp die langdurig 90 graden water pompt gaat sneller stuk omdat hij z'n warmte niet kwijt kan .

deze situatie ken ik van een hoofdverdelerpomp bij een zwembad , deze pomp ging elke 4 jaar stuk omdat de verdeler bijna altijd 90 graden was en de pomp raakte oververhit omdat z'n eigen verlieswarmte daar nog bijkwam .

Bedankt reeds.
Iemand zei me om een scheidingstransfo?? te gebruiken om dit euvel weg te werken. Kan dit? Zit hier dan geen hoog verloren energieverbruik in?
De frequentieregelaar kunnen we niet uitzetten/ overbruggen.

Er is geen andere uitgang om aan te sluiten (relais)
We hebben geprobeerd om een relais op de bestaande uitgang te plaatsen en zo de pomp aan te sturen maar het relais wilde niet uitschakelen. Enkel als ik parallel een lamp van 25 watt op het relais plaatste.
Eric

[Bericht gewijzigd door tinev op (37%)]

een scheidingstrafo heeft ook verlies , zeker een 220v model . beter dan een 230v model pakken voor de lagere ruststroom. maar deze zal ook gaan brommen , op de uitgang zal het effect wel minder zijn .

als je pomp een aanloopcondensator heeft dan veroorzaakt deze vaak het brommen , de oude pomp zal deze niet hebben gehad wrs. deze zit vaak onder het deksel met de aansluitdraden .

Tinev

volgens mij heb je te maken met een softstarter.
wordt in deze toepassing waarschijnlijk gebruikt om waterslag te beperken.
Met een softstarter kun je de aanloop/stop-tijd en aanloopkoppel vaak instellen.
Aanloopkoppel iets hoger of aanlooptijd iets korter betekent vaak minder bron.
Heb je merk en typenummer van de regelaar of foto?

Als ik de foto van de printplaat uit het andere topic zie zeg ik toch fase snijding.
Had de originele pomp ook een condensator?

Trouwens niet handig een nieuw topic te openen. In het andere staat relevante informatie.

Beste
Bedankt alvast om mee te denken. Ik had inderdaad een ander topic geopend omdat ik plots gezien had ,dat ik mischien wel op het verkeerde forum gepost had.Sorry daarvoor.

De oude pomp heeft inderdaad ook een condensator.
Hier de regelaar
http://www.uploadarchief.net/files/download/img_1836.jpg

Wat uitleg bij de print:
De bovenste aansluitingen links is de toevoerspanning.
Rechtsboven zijn de 2 rode draden van de regelaar van de warmtepomp.
Links onder gaat naar de circulatiepomp.
De zwarte blokjes onder en boven zijn gewoon extra aansluitingen. Ze zijn achteraan op de print met elkaar doorverbonden.

Ik zou eigenlijk een vast aan/uit signaal willen hebben om met een relais mijn pomp te sturen.

Tinev

Kunje uit het schema niet achterhalen wat de rode draden voor een spanning voeren en /of schakelen?
je hebt op de "print" een voeding, je stuursignaal uit een warmte pomp en de afgaande kant naar je kleine pomp.
De "print" staat gewoon in je sinus te snijden.
Is deze door andere doorverbindingen niet anders in te stellen?
Zal vast ergens in een handleiding staan.