Hallo,
ik ben nieuw hier mijn naam is Jeffrey,
Ik ben bezig met een vriend aan een chevy van.
Wij willen hier een andere radio met een aux ingang in zetten, maar deze radio heeft er geen . ik heb gelzen dat dit mogelijk is , maar hoe?
Op de radio zit maar 1 stekker ingang. 16 pins stekker waarvan 13 in gebruik.
Er zijn er zijn er dus nog 3 over .
zou iemand mij kunnen vertellen waar de ovigere 3 voor dienen?
Huidige draden:
speakers voor /achter 8 draden.
massa
constante 12 v
acc.
remote voor antenne / versteker.
mute voor carkit oid.
Bij voorbaat dank.

EDIT: het is een pioneer deh-1400rb.

Merk en type autoradio is dan wel handig. Onze glazenbollen zijn in de revisie.

Op 29 oktober 2011 21:03:22 schreef Hugo Welther:
Merk en type autoradio is dan wel handig. Onze glazenbollen zijn in de revisie.

yup staat erbij , ;-)

Ik heb even in het schema van de radio gekeken en je zou de condensatoren C311 en C312 eruit kunnen halen. Deze zitten in de signaallijn die van de tuner afkomt en naar het volume- en toonregel-IC gaat.

Je kan dan met een klein relais en een paar condensatoren een lijningang maken. Dmv. een schakelaartje kan je dan - als je de tuner op de radio als bron gekozen hebt - kiezen of je daadwerkelijk de tuner wil horen of datgene dat op de line-in is aangesloten.

Eventueel kan je met een opamp nog een klein versterkertje maken als blijkt dat de gevoeligheid niet hoog genoeg is.

Als je zoiets aandurft, dan kan ik een schematje voor je maken.

Heel erg bedankt voor je reactie, maar dat is me toch iets te ingewikkeld.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (86%)]

Heel verstandig, als je niet zeker bent dat je dat tot een goed einde brengt dan moet je niet het risico nemen dat je de radio stukmaakt.

Heb zelf dit een tijdje geleden gedaan op een radio die standaard in een Peugeot 206 zit. Als je de Walkman in z'n houder schuift dan wordt automatisch omgeschakeld naar de externe ingang waar 'ie op aangesloten is.

Wellicht kan je dan eens kijken naar de FM-zendertjes die voor dit doel overal kan vinden. Je sluit je MP3-speler oid. aan op dat zendertje en stemt de tuner af en klaar is Kees.

Bedankt voor je reactie , ja ik ken ze wel ja . niet echt mijn eerste keus maarja. we hebben ook nog ergens (geen idee waar :P) een jvc liggen , hopelijk is deze geschikt voor een wisselaar, dan is er wel makkelijk een aux op te maken :)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]

Op 29 oktober 2011 22:23:08 schreef Chevy&mits:
[...]
hopelijk is deze geschikt voor een wisselaar, dan is er wel makkelijk een aux op te maken :)

Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn, want heel vaak werkt zo'n ingang dan alleen als er ook echt een wisselaar op aangesloten is. Als er geen datacommunicatie tussen de microprocessor van de headunit en de microprocessor van de wisselaar is dan gebeurt er vaak niets anders dan dat er "NO CHANGER" op het display komt.

Er zijn wel headunits waar je zo'n ingang als line-in kan gebruiken. Als dat standaard niet kan, dan kan je het het wel vergeten om het erop te maken want dan zal je een ander programma in de microprocessor moeten zien te krijgen of je zal het protocol waarmee de wisselaar en de radio onderling communiceren moeten nabootsen met een processor. Denk dat ook dat allemaal iets te hoog gegrepen is...

ah, en met een audio in dmv tulkp stekkers kan het wel toch?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (88%)]

Dat kan je het beste toch even in de gebruiksaanwijzing nakijken. Er zijn er waarbij dat inderdaad kan, soms nadat je in het menu iets hebt omgeschakeld.

Bij Sony-headunits zijn er veel die een tulpaansluiting hebben waar "BUS AUDIO IN" bij stond; die kon je niet zomaar als "LINE IN" of "AUX IN" gebruiken. Met een XA-107 adapter ertussen kon het wel.

Op 29 oktober 2011 22:28:11 schreef Sonytech:
[...]

Daar zou ik maar niet al te zeker van zijn, want heel vaak werkt zo'n ingang dan alleen als er ook echt een wisselaar op aangesloten is. Als er geen datacommunicatie tussen de microprocessor van de headunit en de microprocessor van de wisselaar is dan gebeurt er vaak niets anders dan dat er "NO CHANGER" op het display komt.

Mwaah, dat kan meevallen ... bij bepaalde pioneers is het niet meer dan een lijntje in de wisselaar connector naar massa trekken.

Ik heb een cd wisselaar in de koffer van mijn motorfiets die via een kenwood FM modulator ( soort fm bugje maar dan stereo en stabiel) werkt. Ik heb een bedienpaneeltje voor de wisselaar op het dashboard en ontvang hem gewoon op de FM band. Dat werkt super en je hoeft niks om te bouwen.

ah oke, iedereen bedankt voor de reacties. en ik zal je gebruiksaanwijzing van de jvc (eerst zoeken :P) en die van de pioneer nakijken.

Op 30 oktober 2011 09:09:53 schreef Sine:
[...]

Mwaah, dat kan meevallen ... bij bepaalde pioneers is het niet meer dan een lijntje in de wisselaar connector naar massa trekken.

Ja, maar deze heeft voorzover ik weet geen wisselaar ingang. Alleen een 16-pins connector en een audio out. en de antenne aansluiting.

Edit 11-11-2011

Hallo,
Ik heb in een eerdere topic al gevraagd om een Aux aansluiting op een autoradio te maken, Dit bleek helaas niet mogelijk.

Nou hebben we een "trunk pack" dus versterker subwoofer en speakers gekocht. OP de versterker zitten twee audio in's, dus mogelijkheid om twee audio bronnen aan te sluiten.
DE AUDIO IN EN UITGANGEN ZIJN DMV. TULPSTEKKERS.
En een audio out , dus om nog een andere versterker aan te sluiten of een ander apparaat.
Mijn vraag is nu of ik op de versterker via dit product:
http://www.kabeltje.com/jack2x-tulp-aansluitkabel-02-meter-pf-1822.htm…
een aux kan maken zodat ik er een ipod of mp3 of zo op aan kan sluiten.
Verder wordt alleen de autoradio op de versterker aangesloten.
Hopelijk is dit zo duidelijk genoeg.
Alvast bedankt , Mvg. Jeffrey

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]

Dit zou gewoon moeten gaan. Wel zou ik een kabeltje kopen van een wat betere kwaliteit

Wat voor nivo hebben die ingangen nodig ? Moet de speaker uitgang van je autoradio daar op ? Of is het een line ingng ? Als het de eerste is, dan moet je een versterkertje maken voor je ipod.

Op 11 november 2011 20:49:09 schreef Chevy&mits:
Hallo,
Ik heb in een eerdere topic al gevraagd om een Aux aansluiting op een autoradio te maken, Dit bleek helaas niet mogelijk.

Kleine correctie: dit was voor jou niet mogelijk (lees: haalbaar)!

Op 12 november 2011 10:02:12 schreef Sonytech:
[...]

Kleine correctie: dit was voor jou niet mogelijk (lees: haalbaar)!

Als we zo gaan beginnen reageer dan a.u.b niet.

Op 12 november 2011 09:37:18 schreef fred101:
Wat voor nivo hebben die ingangen nodig ? Moet de speaker uitgang van je autoradio daar op ? Of is het een line ingng ? Als het de eerste is, dan moet je een versterkertje maken voor je ipod.

Wat bedoel je precies met niveau? Nee. De standaard speaker draden van de radio , worden niet meer gebruikt. Van de radio naar de versterker loopt een tulp kabel (wit en rood). de versterker heeft 2 van dit soort ingangen. dus mijn idee was een voor de radio een een voor een ipod ofzo. Verboden door zo'n kabel:http://www.kabeltje.com/jack2x-tulp-aansluitkabel-02-meter-pf-1822.htm…

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (59%)]

Pardon? Dan moet je geen dingen schrijven die niet waar zijn.

Het is nl. wel degelijk mogelijk om een "AUX"-ingang op je radio te maken, alleen durfde jij dat zelf niet aan.

Je had ook kunnen besluiten om het niet zelf te doen, maar om via de vraag- en aanbodrubriek praktische hulp in te roepen van iemand die dit wel tot een goed einde kan brengen. Een dergelijke ingreep is namelijk voor iemand met wat ervaring geen enkel probleem.

Zo'n probleem is dit toch niet kom op . Ja het is inderdaad mogelijk op op mijn radio een aux te maken, Alleen ik durf dit niet aan. Er is tenminste 1 ding wat ik wel kan en dat is VOLWASSEN reageren.

Hoe bedoelde je dit?(lees: haalbaar)!
Als ik het verkeerd heb gelezen dan was mijn reactie volledig onterecht.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]

Beetje offtopic...

Maar ik lees het als "te hoog gegrepen".

Op zich is dat geen probleem... ik zou zelf ook niet zo snel gaan proberen om een aux-ingang op een autoradio te maken.
Terwijl er genoeg mensen op dit forum zijn die dit in een handomdraai voor elkaar hebben.

Ik bedoelde het inderdaad zoals @Franzki het begrepen had.

Het stoorde mij dat ik las dat het "niet mogelijk" om een AUX-ingang te maken terwijl ik de moeite gedaan had om een schema te downloaden, uit te zoeken hoe eea. praktisch gerealiseerd zou kunnen worden en dat in een antwoord te verwerken.

Door dat "niet mogelijk" kreeg ik het idee dat jij kennelijk vond dat ik met m'n antwoord uit m'n nek had zitten zwetsen.

Het feit dat je aangaf het niet zelf aan te durven vond ik juist positief. Ik heb nl. veel meer respect voor iemand die z'n beperkingen kent en dat durft toe te geven, dan voor iemand die zich niet wil laten kennen en daardoor uiteindelijk meer verprutst dan dat 'ie beter maakt!

Zelf zou ik er ook niet aan beginnen, hoewel ik wel wat van elektronica weet.
Op het schema lijkt het allemaal eenvoudig genoeg, maar als je zo'n radio een maal open hebt.. brrr, wat een zooi kleine dingetjes en wàt weinig ruimte.
Meestal ben ik blij als alles weer netjes dicht zit, zonder knellende flatcable, en het CD laatje weer netjes open en dicht gaat zonder te blijven haken achter de 12V draad, die nu opeens heel anders loopt. :)

Op 13 november 2011 10:12:18 schreef Sonytech:
Ik bedoelde het inderdaad zoals @Franzki het begrepen had.

Het stoorde mij dat ik las dat het "niet mogelijk" om een AUX-ingang te maken terwijl ik de moeite gedaan had om een schema te downloaden, uit te zoeken hoe eea. praktisch gerealiseerd zou kunnen worden en dat in een antwoord te verwerken.

Door dat "niet mogelijk" kreeg ik het idee dat jij kennelijk vond dat ik met m'n antwoord uit m'n nek had zitten zwetsen.

Het feit dat je aangaf het niet zelf aan te durven vond ik juist positief. Ik heb nl. veel meer respect voor iemand die z'n beperkingen kent en dat durft toe te geven, dan voor iemand die zich niet wil laten kennen en daardoor uiteindelijk meer verprutst dan dat 'ie beter maakt!

Ik las het: Lezen moet haalbaar zijn voor jou. Dus een beetje beledigend. Dus hierbij sorry voor mijn reactie die was volledig onterrecht. Maar inderdaad Het was mogelijk geweest en ik bedoelde ook niet dat je uit je nek had zitten kletsen.Nog hierbij bedankt voor de moeite die je hebt gedaan voor het schema te zoeken en hoe het gerealiseerd zou kunnen worden.

Hallo,

Ik ben ook aan het kijken om een aux-in in te bouwen in mijn autoradio.
Voordat ik hier mijn verhaal uiteen ga zetten vraag ik mij af of dat ik hier op de juiste plaats ben.
Kan ik hier mijn vraag neer zetten of is het de bedoeling dat ik een nieuw topic begin?

Ik heb net even de FAQ kort doorgenomen en heb zo niet het antwoord op mijn vraag kunnen vinden.

Groet Lauran

Een nieuw topic beginnen lijkt me beter, maar in dit topic zijn al goede ideetjes aangedragen.