printplaten - verrassende ervaring

Na een tijdje op experimenteerprint gewerkt te hebben wil ik toch ook "echte" printen zelf maken. Dus een gezichtsbruiner gescoord op marktplaats (kringloop was uitverkocht :)) en aan de slag.

Als eerste test de bruiner heel gelaten, glasplaat erboven en een zeer goed resultaat. Dan zoals hier op het forum en elders beschreven een echte belichtingsbak gemaakt:
http://www.uploadarchief.net/files/download/printplaten%20004.jpg

Opnieuw belichtingstijd test gedaan en printplaat gemaakt. Resultaat was bedroevend: sommige delen van de print zagen er prima uit andere waren of weggeëtst of het baantje kwam helemaal niet tevoorschijn
http://www.uploadarchief.net/files/download/printplaten%20001.jpg

Dan de handleiding van de Philips gezichtsbruiner maar eens opgezocht en daar stond bruinen op 10 cm. Dat was ook de afstand die ik bij de eerste test ongeveer gebruikt had.
Waar een behuizinkje al niet goed voor kan zijn. glasplaat er boven op en belichten op 10 cm:
http://www.uploadarchief.net/files/download/printplaten%20005.jpg

Prima resultaat! Ik heb een testlayout gemaakt met 0.1 tot 0.5 mm baantjes. Van boven naar beneden: 0.1 mm + 0.1 mm clearance, 0.1 mm + 0.2 mm clearance, 0.2 mm + 0.2 mm clearance, 0.3 mm + 0.3 mm clearance, 0.5 mm + 0.5 mm clearance.
Belichting is 2 min 45 op Bungard FR4 printplaten (ex Beste vriend Dick)
http://www.uploadarchief.net/files/download/printplaten%20003.jpg

Duidelijk te zien is dat 0.1 mm met 0.2 mm clearance zelfs een printbaan oplevert (meerdere prints gamaakt en met de multimeter getest). 0.2 + 0.2 clearance levert een heel mooi baantje op. 0.1 mm clearance lukt net niet.

Uiteraar wordt de eerste print het controllerbordje:
http://www.uploadarchief.net/files/download/printplaten.jpg

ontwikkelen:
ontwikkelaar is gootsteenontstopper van de Praxis. 25 ml in 250 ml water bij kamertemperatuur ongeveer 2 min. Ik heb ondervonden dat wanneer de rode sluier weg is (1 min 30) ik best nog 30 sec doorontwikkel dit laat de baantjes scherper uitkomen.

etsen
HCL van de praxis onverdund + 40 ml H2O2 30% (merk Tendo's van bij de apotheek). Etsen op kamertemperatuur ongeveer 5 min. Wanner de etsvloeistof 1 of enkele dagen gestaan heeft voeg ik 15 ml H2O2 toe en doet hij het weer perfect. Dit kan best een aantal keren gedaan worden.

Zo nu moet ik mijn belichtingsbakje maar eens gaan aanpassen. Heb op picbasic.nl een benedenlader gezien en ga hem analoog nu tegen de onderkant van een plank in een kast monteren. Een schuif doet dan dienst als PCB houder.

transparant
Ter volledigheid de transparant: Ik gebruik een Canon IP6700D kleureninktjet en print in de stand voor gewoon papier op HP premium inkjet transparanten. Dit levert mooie zwarte velden op die prima geschikt zijn. Ik heb getest met transparanten gemaakt op een HP laserjet4 maar de waren eerder slechter dan beter (0.1 mm lukte hier niet mee).

edit: per ongeluk post gedrukt nu is ie wel compleet

@Marco: belichting was inderdaad ongelijkmatig. Blijkt dat de brandpuntsafstand van de Philips reflector bij 10cm perfecte belichting geeft, bij 5 niet. (uiteraard branden alle lampen)

@2n3055: GREEN COATING beschermlak en flux ook ex Beste vriend Dick

@Boeip: print gemaakt in Target 3001! V14. LOL zie nu ook de weerkaatsing. Dat groene spul is wel erg mooi moet ik zeggen.

@Joeri: Met een witte achtergrond zou ik inderdaad korter bij de lampen kunnen, echter dan heb je (theoretisch althans) het nadeel dat de verlichting diffuus is en dat geeft (opnieuw theoretisch) een minder scherp beeld. Vandaar dat ik de reflector wilde houden. De belichtingstijd is op 10 cm overigens maar 15 sec langer dan op 5 cm wat met een witte achtergrond veel meer zou zijn. Misschien kan je dit als natuurkundige wat verder uitdiepen. Ik ben maar een arme scheikundige :).

@bprosman: solderen gaat zelfs beter dan met SK10 Lötlack die ik tot nog toe gebruikte. Eerste solderingen staan er op, nu eerst F1 kijken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/printplaten%20006.jpg

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl

Doe eens een foto van die PCB. Het klinkt alsof je belichting ongelijkmatig is, danwel er iets niet jofel is met je ontwikkelaar. Alle buizen branden als je het spul aan zet?

Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!

sPrint, machtig programma he? ;)

Die laatste foto is trouwens wel een leuke foto. Ik zie je camera en je handen in de weerspiegeling van je print, grappig! :D Naar mate je vaker etst worden de resultaten steeds beter. De kracht zit 'm in de herhaling. Goed werk en leuk dat je je ervaring hier neer zet, valt vast nog van te leren voor de nieuwe jongens

Reflector weghalen, en een witte onderkant nemen, zijn je problemen ook weg denk ik. Die reflector was eerst ook mijn probleem.

LED there be light
bprosman

Golden Member

Is dat groene spul soldeerbaar ?

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
free_electron

Silicon Member

als je het helemaal mooi wilt:

pak ene wattenstaafje ( een oorpeuteraar ) dip de tip in aceton.

ga met de tip op de eilandjes die je wilt proper hebben even 'draaien' ...
tadaaaa... soldeermasker met openingetjes.

je kan ene 3 tal gaatjes doen met 1 kant van het wattenstaafje.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Nee je hebt helaas gelijk, evenwijdig licht is aanzienlijk beter dan verstrooid licht. Minder kans op onderbelichting.

LED there be light

Mijn lichtbak heb ik in de tijd ineen gezet met witte meubelplaat (voor kasten en keukens), die witte binnenkant geeft bij het belichten een zeer egaal belicht oppervlak.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Tuurlijk egaal belicht is goed. Maar als je egale belichting hebt wat ook nog eens alleen recht omhoog gaat en niet van alle richtingen, dan is natuurlijk extra mooi.

LED there be light

Tuurlijk. Evenwijdige UVlichtstralen zijn het beste, dan heb je geen onderlichting. De vraag is alleen hoe je je UVlicht parallel gaat bundelen. Het kan met een lens, maar ik heb er nog geen gezien.

Van witte meubelplaat zou je verwachten, omdat ze in alle richtingen licht weerkaatst, dat het onderlichting geeft.
Maar het hangt ook samen met hoe goed en donker je layout is.
En het werkt hier prima.

Er schiet me nu ineens iets te binnen: neem een UVlaser, zet er een lens voor zodat de straal in een kegel opengetrokken wordt, en dan een bolle lens ervoor met de punt van de kegel in het brandpunt: puur evenwijdig UVlicht eruit.
Iemand ervaring met UVlasers en hun kostenplaatje?

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
free_electron

Silicon Member

Op 13 september 2009 17:08:19 schreef big bang:
Tuurlijk. Evenwijdige UVlichtstralen zijn het beste, dan heb je geen onderlichting. De vraag is alleen hoe je je UVlicht parallel gaat bundelen. Het kan met een lens, maar ik heb er nog geen gezien.

kwestie van ene oude stepper te slopen. daar doen ze dat zonder problemen.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
klein is fijn

Moderator

Op 13 september 2009 17:08:19 schreef big bang:
Iemand ervaring met UVlasers en hun kostenplaatje?

Ja, en daar ren je hard van weg.

Op 13 september 2009 23:49:16 schreef free_electron:
kwestie van ene oude stepper te slopen. daar doen ze dat zonder problemen.

Euh Free, wat bedoel je? Scannen zoals een kopiermachine? En welke lamp?

Op 14 september 2009 00:17:46 schreef klein is fijn:
[...]Ja, en daar ren je hard van weg.

Oops, ik had er geen idee van, maar das dan geen optie.

- - big bang - -

[Bericht gewijzigd door big bang op maandag 14 september 2009 17:45:43 (27%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 14 september 2009 00:17:46 schreef klein is fijn:
[...]Ja, en daar ren je hard van weg.

En dan heb je zeker nog niet naar het rendement gekeken? Rennen is dan een understatment. 1/8000 was geloof ik een mooi rendement. (8kW opgenomen vermogen voor een 1W laserstraal).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hier is dan de afgewerkte printplaat:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/printplaten%20008-2.jpg

Eén foutje gemaakt met boren, precies door het baantje heen en moeten repareren met een draadje.
Nu nog een extra laagje groen erover en dan zijn de vingerafdrukken en krasjes ook weg.

De bovenkant:
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/printplaten%20007-2.jpg

De afbeeldingen zijn nu wel clickable

Mijn vrouwtje houdt ook van kleine dingetjes: www.minifrutsels.nl
Tidak Ada

Golden Member

Het mooiste is als je alle buizen zo dicht mogelijk tegen elkaar aan legt (je moet ze natuurlijk nog wel weer uit kunnen nemen). Oude dikke TL's zijn beter dan de dunne van de bezichtsbruiner, maar kosten ook wat. Ik met er niet aan denken dat erbij mij van die 20W buizen kapot gaan. Er zitten er, geloof ik, 8 in en dan Eur 20,-/stuk.....

Parallelle stralen krijg je niet uit een diffuse TL lichtbron. Dat gaat alleen met een puntvormige lichtbron en optiek, UV-optiek wel te verstaan......

/edit:
http://www.uploadarchief.net/files/download/belichtingsbak-2.jpg

Zoals te zien is, is er hamerslag aluplaat gebruikt als reflector.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 14 september 2009 21:49:02 (14%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †