Hoi,

is het mogelijk om een 12V gel-accu op te laden met de spanning die komt van een auto-dynamo (dat is iets van 14V ofzo?)?

mvg, erwin

Ik zou e een power schottky diode tussen zetten.
Dan kom je ongeveer 0.3V lager uit met je laadspanning.

Als je de gel-accu afkoppelt als hij vol is, kan je hem vaak rechtstreeks laden (kijk de specificaties na). Als hij er langer aan moet blijven hangen, moet je de spanning terugbrengen tot 13,8V. Ik denk dan eerder aan een siliciumdiode (ongeveer 0,7V spanningsval) of 2 schottky's in serie.

oke, bedankt voor de reacties.

Ik denk dat ik iets te weinig informatie heb gegeven, over wat ik wil maken.

Het gaat namelijk om een soort bouwradio, met daarin een accu.

Ik heb hem nu al gemaakt, met een stel relais er in.

De radio kan via 230V spelen met een voeding ertussen, dan laadt de accu ook op(via een accu-lader, van 15 euro bij de C)
Ook kan de radio daarna op de accu verder spelen, dan gaan de relais terug naar de beginstand.

Nu heb ik er ook een 12V ingang bij opzitten, waar je dan 12V van een auto-accu of in dit geval van een trekker op kunt zetten.
Maar nu vroeg ik mij af of ik dan ook de accu bij kan laden, via een schakeling.

Want dat moet dan waarschijnlijk alleen gebeuren als de trekker loopt, en de dynamo dus genoeg spanning geeft. Of kan dit ook als je gewoon 12V uit de accu van de trekker krijgt?

Ik hoop dat het zo allemaal iets duidelijker is.

gr erwin

Om bij te laden heb je meer dan 12V nodig; vanaf 13,2V begint het wat te doen. Om snel genoeg en volledig vol te kunnen laden heb je 13,8V nodig. Dat is meteen de maximale spanning die je langdurig op je accu mag laten staan. Snelladen kan afhankelijk van het accutype tot 14,4V.

Mag ik even toevoegen dat de meeste scooteraccu's die nu in de handel verkrijgbaar zijn, van het type SLA zijn.
Niet dat je er erg vrolijk van moet worden...want vervangen na 1 of (als je geluk hebt) 2 JAAR HOORT ER HELAAS BIJ.
Ook deze dingen kunnen "doodkoken" maar ja dat zie je niet...

Er zal dus een soort laadregelaar tussen moeten, en nu vroeg ik mij af vanaf hoeveel volt deze regelaars werken?

en heeft iemand een schema voor zo'n regelaar?

gr. erwin

Er is geen ruimte (qua spanning) voor een conventionele laadregelaar. Die zit al in het voertuig zelf en daar kan je er niet nog een achter zetten. Dus moet je of je voertuig zwaar gaan modificeren of een regelaar nemen die de spanning eerst opkrikt (schakelende regelaar). Die laatste zullen ongetwijfeld bestaan, maar ben ik verder niet zo in thuis.

bij rijden met niet alle verlichting en ruitverwarming aan , is het boornet ook 13,5 volt . maar als de motor toeren maakt is het hoger
want de dynamo werkt vaak pas boven de 1000rpm . ook heb je het probleem als je lampen aanhebt zakt het boordnet in elkaar , en wordt het <13v . het best is een draad van de accu afhalen direct bij de polen , en wel daar ook een zekering van 8 amp tussen . en zo naar je bouwradio toe want dan is er minder spanningsval over de kabels in het boordnet wel ook 2,5mm2 gebruiken . en opletten dat de laadstroom niet te hoog wordt want dat kan een kleine accu niet hebben . en testen met een volle accu werkt niet , eerst ontladen en meten wat er in gaat . met een 7ah accu is 800ma al zat voor 14 uur laden en anders 1400ma voor vlugger laden .

veel mensen hebben dit in een caravan of aanhanger maar werkt niet met een grote accu door de lengte van de kabels en de 13 polige stekker die er nu is , daar zitten vaak slechte contacten in tov de oude 7 polige .die kan meer stroom hebben door de dikke contacten .

Misschien met een PB137 / LM317 voeding.

Maar dan moet je wel genoeg spanning hebben, anders werkt die regelaar niet.

je zou't ook anders kunnen aanpakken: een sturing met comparators en fet's die ervoor zorgen dat de spanning op je gel accu niet boven de 13,8V kan komen. Wil je iets meer luxe, pak dan een picje zodat je eerst de spanning gedurende 15min tot 14V laat stijgen en daarna gaat 'druppelladen' door te begrenzen op 13.8V. Het begrenzen zelf doe je dan door de fet's in en uit te schakelen. Zo werken de zonnepaneel laders vaak.

zou je mij hier een beetje mee op weg willen helpen, want ik heb geen idee hoe ik dat moet aanpakken.

Iets van een simpel schema of een richtlijn hoe ik de schakeling dan op kan bouwen?

alvast bedankt,
erwin

een 7812 met 3 dioden in de middenpoot maakt ook 14,1 volt en is makkelijk te bouwen , en gaat max tot 1 amp . linkerpootje de boordspanning erin , een diode ( shotky )ervoor met de balk naar de 7812 en dan een elco van 680uf 25v erachter en die aan de linkerpoot van de 7812 . midden voorzien van 3 dioden in serie en dan aan massa . en rechterpoot voorzien van 220uf 25v en een 0,1uf mkt condensatortje aan rechterpoot en massa . en er een 2amp zekering tussen natuurlijk en een koelblokje .

Deze schakeling doet het beter en is goedkoper.

http://www.circuitsonline.net/forum/view/49257/1/

[Bericht gewijzigd door Evarist op (26%)]

Op 9 juni 2007 17:13:47 schreef Evarist:
Als ik dit weekend nog tijd heb zal ik het aanpassen.

Lang weekend :+
Tevens is je schakeling voor 6Volt, niet voor 12Volt.
Niettemin ga ik toch proberen je schakeling te bouwen, had ik net nodig.

Kun je voor de TS een aanpassing geven dat die wel op zijn 12Volt geeft?

is overigens niet het probleem met dat topic maar goed .
ik kan de link ook niet werkend krijgen miss al verouderd?

als de laadstroom maar stabiel is . en een diode met een weerstand is ook al zat om te laden en begrenzen .

Sorry, wegens druk werk nog niet online geweest. Je moet de waarden aanpassen, beetje rekenwerk, maar ik heb het ergens liggen.

Zal voor vanavond zijn.

Hier is het schema :

http://www.uploadarchief.net/files/download/acculaderlamp.jpg

Neem voor R4 1K8 , dan doet de schakeling het op 12V.
De waarde van R6 wordt : 0.7V : I ( in A). I is de maximale laadstroom. Normaal tussen 1/5 en 1/10 van de capaciteit.

Werking.
Bij het aansluiten op de trafo/voeding staat op de uitgang nagenoeg evenveel spanning als op de ingang.
Wordt een accu aangesloten, dan zakt de spanning tot er een laadstroom loopt van 0.7V : R6. Hiervoor zorgt X1, R2 en Q2 via R6.
De spanning gaat nu langzaam oplopen. Aangezien ook Q3 door de laadstroom open gestuurd wordt, zal de spanning oplopen tot 14.8V. Wordt deze spanning bereikt, zal de stroom afnemen tot een goede helft van de initiele stroom. Zakt de stroom nog verder beneden deze drempel, zal ook Q3 en samen hiermee Q1 niet meer geleiden. R3 staat nu niet meer parallel over R2 en de spanning, die dan enkel bepaald is door R2, X1, en R4 zal dalen tot 13.8V. Nu gaat de lader druppelladen zolang je hem aangesloten laat.

Succes.

Edit// Je gaat laden met een dynamo. Je zal toch 18V op de ingang van de lader moeten hebben. Eventueel dynamo aanpassen. Zet een elco aan de ingang. Gelaccu's houden niet van rimpel.