Als ik zelf een spoel wil wikkelen, heb ik wel eens gelakt koperdraad nodig. Dit is heel handig, maar de lak verwijderen is een rotklus. Zelf brand ik het er altijd af met mijn soldeerbout, maar dit stinkt en met dik draad gaat het erg moeilijk. Hoe doen jullie dit?

ik heb dat soort draad wel eens uit een dinamo gehaald en ik brande die lak er gewoon met een aansteker af

Arnold

Krijg je dan geen zwarte aanslag (roet)?

Ik gebruik een (kleine) metaalvijl om de lak te verwijderen.

Maar eraf vijlen gaat waarschijnlijk niet goed met dun draad?

Dun draad gaat inderdaad lastig met een vijl, maar dik draad gaat prima.

OK, dan ga ik donderdag bij handvaardigheid ff zo'n vijltje "lenen". Wat zijn jullie tips voor dun draad?

Voor dunne draad werkt verhitten vermoedelijk het beste:
http://home.hetnet.nl/~verdj01/forum/draad/#blankmaken

Gelezen op http://het-bar.net/projecten/html/nico_printen.htm
"Dit gaat het gemakkelijkst door eerst met een aansteker het uiteinde van de draad te verwarmen zodat de lak verbrandt en daarna met fijn schuurpapier plat op een vlakke ondergrond schoon te schuren vervolgens wat soldeervet aan het uiteinde en dan vertinnen."

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op ]

Ah, bedankt. Hier heb ik wat aan voor dunne draadjes.

Eerst lak afbranden met een aansteker (niet te lang in de vlam houden). Daarna een klein stukje dubbel gevouwen schuurlinnen een aantal maal over de draad trekken totdat deze blank is. Daarna direct vertinnen.

Bij veel draad of bij litze draad stook ik m'n tinbadje op tot 400 °C. Litze uit elkaar pluizen en in het badje steken. In één keer van lak ontdaan en vertind.

Hartelijk bedankt voor jullie antwoorden, kan ik weer verder klooien.

Op het werk hebben wij een superhandig strip apparaatje daarvoor.
Bestaat uit drie mesjes die op een as gemonteerd zitten en zo in en draaiende beweging de lak eraf strippen.

Vermits het om een lak gaat, zou het wel eens kunnen lukken met tinner. Tinner zal de lak oplossen en het metaal (koper) niet aantasten.

Thinner of aceton is geen gek idee eigenlijk, al weet ik niet of die lak (soort vernis is het) daarin wil oplossen. Zelf schuur ik het liefste met fijn schuurpapier/linnen, maar dat werkt natuurlijk niet op heel dun draad.

Afbranden kan ook in de vlam van een gasforuis, minder kans op roetaanslag.. maar doordat het koper oxideerd is het ook dan niet gemakkelijk te solderen.

Die lak is vaak polyurethaan. Aceton haalt niks uit.

Precies, de lak laat zich niet oplossen, er zijn eigenlijk twee manieren op de lak te verwijderen.
De eerste manier is op de lak eraf te branden, en daar moet je zeker een temperatuur van 400 graden of hoger voor gebruiken.
Of je vermijdert de lak mechanisch door deze eraf te schrapen, voor de hobbiest is dit meestal goed te doen m.b.v. een stanley mes of desnoods een schaar.

Thinner werkt echter vaak wel. Het kost alleen een dagje om de lak week te laten worden, daarna trek je het zo van het draad af. Het lost dus inderdaad niet op, maar week wordt het wel! :)

Tja, als jij graag in de dampen wilt zitten moet je dat doen :-P

ik doe t altijd op een asprintje. dat werk ook hardstikke goed. maar helaas sinkt dat ook wel... je legt gewoon het draadje met lak op een asprintje soldeerboud er bij beetje tin en klaar

[Bericht gewijzigd door Baloe op ]

Op 12 mei 2004 10:50:04 schreef Xenobinol:
Tja, als jij graag in de dampen wilt zitten moet je dat doen :-P

Er bestaan tegenwoordig afsluitbare dingen, meestal noemt men ze pot, fles of doos. :P

De beste oplossing is idd een briquet of een allumeur.

Ik schraap het er altijd met een standymesje er af...

Arnold