Ik vroeg me af waar men metalen platen kan kopen, zoals in mijn geal geborstelde aluminiumplaten. Ik woon in Vlaams-Brabant, dus kent er iemand van jullie een winkel in Vlaams-Brabant (of niet ver van) die zo een geborstelde aluminium platen verkoopt?
Tot slot had ik nog een klein vraagje over de bewerking van aluminium platen. Moet ik hiervoor op specifieke dingen letten (beste manier van bewerken bv?).
alvast bedankt!
Jasper
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik heb "geanodiseerde" vlakke alu platen gekocht bij de "gamma bouwmarkt". Of die in belgie ook actief is weet ik niet. Deze kan je in 2 minuten met een stukje schuurpapier de "geborstelde" look geven....
Bijna alle "doe-het-zelf"-zaken hebben dit in hun assortiment, helaas is de dikte meestal beperkt tot 1mm, niet echt stevig dus.
@ jasptack : probeer eens bij Aludan ; hou er wel rekening mee dat deze rekenen per volledige plaat ; laten knippen kost ook tijd (=geld).
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Echt geborsteld aluminiumplaat (dus mechanisch geborsteld en pas achteraf geanodizeerd) zoals vele frontpanelen van oudere audiotoestellen heb ik tot nu toe nooit gevonden in België (noch ergens anders daarbij).
Aludan voert het niet (wel bruut alu, satijn geanodizeerd alu en alle mogelijke RAL-kleuren).
Daarbij is Aludan voor de particulier veel te duur, ze rekenen een minimum faktuurbedrag aan (30€ dacht ik, 't is al enige tijd geleden dat ik er nog besteld heb), zelfs al bestel je een stukje plaat van 10x20cm.
@foefel: Je moet er enkel een volledige plaat bestellen of betalen als er geen reststukken van een reeds aangesneden plaat van de juiste dikte overblijven.
De beste/goedkoopste detailaluminiumhandel rond het Brusselse is [url="www.hobby-alu.be"]Hobby-alu[/url] in de Birminghamstraat in Anderlecht.
Aluplaten bruut of geanodizeerd en een aantal met relief (zoals traanplaat) in verscheidene diktes, gefactureerd per cm².
@rew: Werkt min of meer. Het nadeel is dat de zeer harde anodisatielaag hierdoor gedeeltelijk weggeschuurd wordt waardoor het onderliggende 'verse' alu te voorschijn komt en snel gaat oxideren (dof worden).
Het anodizeren gebeurt normaal gezien nà het borstelen.
TAS in aalst ofzo al eens gecontacteerd? ik ga daar al men platen halen voor carosserie.
zulke alu platen worden toch ook op aanhangers en mobilhomeconstructies gebruikt
bedankt voor de vele nuttige informatie
ik ga eens binnenspringen in de gamma om te kijken of ze daar iets hebben dat ik kan gebruiken. Misschien bel ik ook wel eens naar TAS, daar zal ik misschien nog een redelijke kans hebben om te vinden wat ik zoek.
Een bekende naam voor al wat met alu te maken heeft is firma Dejond in Wilrijk. Vooral gericht op beroeps, ik laat me vertellen dat ze ook wel aan particulieren verkopen maar enkel volledige platen.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 28 juni 2010 11:03:55 schreef Turbokeu:
@rew: Werkt min of meer. Het nadeel is dat de zeer harde anodisatielaag hierdoor gedeeltelijk weggeschuurd wordt waardoor het onderliggende 'verse' alu te voorschijn komt en snel gaat oxideren (dof worden).
Het anodizeren gebeurt normaal gezien nà het borstelen.
Ah.... Ter info dat "snel oxideren" is bij aluminium ZEER snel. milliseconden werk. Aluminium oxideert/brandt als de tering. Weet je hoe de spaceshuttle omhoog komt? Aluminium verbranden! (in de SRBs dan).