Ik moet voor school een project maken, voor natuurkunde, en nu wil ik een ipod lader maken via een fietsdynamo. iemand ideeën over hoe dit eruti zou moeten zien? sowieso een graetz schakeling? maar dan.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
Gelijkrichten, afvlakken, spanningsregelaar en mogelijk iets dat pas triggert bij de minimaal benodigde spanning.
Bv een Zener van 5,7v die een transistor schakelt wanneer deze spanning hoog genoeg is...
Dus fiets je niet, of te langzaam, zal je schakeling niet laden. PAs bij voldoende snelheid zal de apparatuur inschakelen.
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
ThaTweety
A little knowledge is a dangerous thing.
Dynamo's zijn meestal wisselspanning, gelijkrichten afvlakken dus. Dat triggeren lijk me ook slim, bij langzaam fietsen of stilstaan zal de spanning nooit 5V worden.
Een Ipod (in ieder geval de video/foto) mag overigens ook met een hogere spanning geladen worden. Waarschijnlijk ivm mogelijkheid tot firewire aansluiting. Op de achterkant staat vermeld: 5 - 30V DC 1A max.
Ik zou een accu-tje als buffer ertussen plaatsen.
Denk niet dat het goed is voor de interne batterij als de laadcyclus de heletijd onderbroken wordt..
Bovendien kan de software daardoor ontregeld raken (zelf mee gemaakt met een Sony mobiel).
Ibanez
Een atx voeding is geen labvoeding, en je kunt er geen auto mee starten ook
http://geektechnique.org/projectlab/236
http://geektechnique.org/projectlab/511
[Bericht gewijzigd door Ibanez op ]
Hallo,
Ik graaf dit draadje weer even op, ik ben namelijk ongeveer hetzelfde van plan. Zelf vind ik het een beetje onzin om zoiets te proberen met een traditionele dynamo, maar laat ik nu net een naafdynamo in m'n batavusje hebben zitten. Het kost mij toch geen extra moeite om een iPod of telefoon op te laden dus ja, waarom ook niet?!
Ik heb de andere threads ook al bekeken om mij een beetje te oriënteren... Nu heb ik nog niet gemeten wat mijn dynamo oplevert maar ik ga er even vanuit dat dit 6V is (Ampere ??).
Ik ben iemand tegengekomen die het volgende zei;
'Wat ik zou doen is een low-drop voltage regulator gebruiken die niet te veel verstookt en de spanning omzet naar wat jouw apparaat nodig heeft. Kijk even of deze regulator tegen pieken kan! Verder een flinke elco na de gelijkrichter en voor de regulator, zodat hij niet ineens zonder stroom zit, en voor afvlakking van de gelijkgerichte spanning.'
ik ben van plan om een USB-poort als uitgang te gebruiken, kan ik leker vanalles inpluggen. (Wiki;'USB operates at 5V, 500mA')
Fantomaz had ook een slim idee; 'Zener van 5,7v die een transistor schakelt wanneer deze spanning hoog genoeg is'
Wat vinden jullie, ik bedoel ik moet toch wat componenten gaan bestellen dus maakt niet uit wat er in gebruikt wordt.
Anoniem
Op 28 april 2010 16:29:28 schreef Edwin.O:
Het kost mij toch geen extra moeite om een iPod of telefoon op te laden dus ja, waarom ook niet?!
Dat is niet waar. wet behoudt van energie. Een dynamo die niet verder 'gebruikt' wordt biedt minder weerstand tegen de draaiing als een die wel stroom moet leveren.
Het is niet zo veel, dat klopt.
Ik heb de andere threads ook al bekeken om mij een beetje te oriënteren... Nu heb ik nog niet gemeten wat mijn dynamo oplevert maar ik ga er even vanuit dat dit 6V is (Ampere ??).
dat moet je als eerste meten. 6v is denk ik wat aan de lage kant. Dan moet je inderdaad een dynamo hebben die met een lage 'overspanning' al goed werkt. Dan kun je dan kun je een simpele 7805 wel vergeten.
ik ben van plan om een USB-poort als uitgang te gebruiken, kan ik leker vanalles inpluggen. (Wiki;'USB operates at 5V, 500mA')
je zou even kijken of je jouw apparatuur wel kan opladen met alleen usb spanning. sommige apparaten gaan volgens mij pas laden als ze een bepaald signaal hebben gehad over de usb interface (waarom weet ik niet).
Het is niet zo veel, dat klopt.
Bij natuurkunde gebruiken we daar een mooi woord voor, 'verwaarloosbaar' 
Dan moet je inderdaad een dynamo hebben die met een lage 'overspanning' al goed werkt.
ehm.. dus een dynamo die het al goed doet bij een lage overspanning??
je zet je dynamo toch niet onder spanning ?! misschien mis ik iets?
je zou even kijken of je jouw apparatuur wel kan opladen met alleen usb spanning. sommige apparaten gaan volgens mij pas laden als ze een bepaald signaal hebben gehad over de usb interface (waarom weet ik niet).
Ja ik begrijp wat je bedoelt, ik heb hier zo'n stekkerblokje liggen waar je gewoon een usb-male in kan steken, mijn mp4 en mobiel werken daarmee goed.. ondanks dat zullen er inderdaad sommige niet kunnen werken..
Alvast bedankt voor je goede raad
Ik heb alleen nu niks om de U en de I te meten, maar ik ga morgen toch op vakantie, als ik terug kom bestel ik gelijk even een multimeter;
Marktplaats
Nu zie ik alleen bij deze niks staan over de Ampère van wisselspanning. Enkel DC volts, AC volts, DC current en resistance staan. Kan dat ding nou geen AC current meten of hoe zit dat??
[Bericht gewijzigd door Edwin.O op (44%)]
Neovo Geesink
Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view
... Nu heb ik nog niet gemeten wat mijn dynamo oplevert maar ik ga er even vanuit dat dit 6V is (Ampere ??).
Meestal leveren standard dynamo's met pijn en moeite 0.5 Ampere.
(3 Watt)
Goede en duurdere dynamo's leveren dit beslist.
Echter, als je meer dan die 0,5 Ampere trekt, valt de spanning ongeveer kwadratisch terug.
Gevaarlijk word het als je de dynamo totaal niet belast.
Dan kan de spanning hoog oplopen... (10 Volt ofzo)
Uiteraard is de frequentie en de hoogte van deze wisselspanning direkt proportioneel met de omwentelsnelheid van de magneet in dat geval.
Een dynamo reageert eigenlijk als een stroombron...
(Vandaar dat je achterlicht zo snel doorgloeit als de voorlamp al kaduuk is)
Neovo.
Op 28 april 2010 19:38:01 schreef Edwin.O:
ehm.. dus een dynamo die het al goed doet bij een lage overspanning??
je zet je dynamo toch niet onder spanning ?! misschien mis ik iets?
oeps, foutje
de spanningsregelaar moet het doen met een lage overspanning. een 7805 kan dan niet gezien het feit dat die 3 volt extra wilt hebben. en dat heb je dan niet
die 2e meter zal dan geen AC current kunnen meten ga ik van uit
een 7805 kan dan niet gezien het feit dat die 3 volt extra wilt hebben. en dat heb je dan niet
Inderdaad, want waarschijnlijk levert ie iets van 6V 
die 2e meter zal dan geen AC current kunnen meten ga ik van uit
Nee dat dacht ik ook, ik ga er zo even een bestellen die het wel kan.. zodat ie na de vakantie binnen is 
Dit draadje zal dus een beetje non-actief blijven, als je wilt kun je wel het vinkje zetten voor "E-mail notificatie voor dit topic".
In ieder geval bedankt voor tot nu, ik spreek jullie weer over anderhalve week 
Laatst heb ik nog een naafdynamo USB lader gemaakt. Gewoon een bruggelijkrichter gevolgd door een schakelende step-down voeding. Verder een crowbar op de uitgang zodat aangesloten apparatuur niet kapot gaat als er per ongeluk een onderdeeltje kapot trilt.
Ik heb er een standaard LTxxxx chipje voor gebruikt (verkrijgbaar bij Voti).
De dynamo leverde meer dan 1A bij een spanning van 9 volt. Het ging dan ook om een goede, dure naafdynamo. Met aangesloten iPod (500mA laadstroom) merkte je er niets van bij het fietsen. Het grootste probleem was het laden van een iPhone 3Gs, die zijn nogal zinnig qua voltages op de D+ en D- lijnen.
@mbbneon
Interessant! Ik heb gekeken bij Voti, maar heb je misschien een link van dat chipje?? wat doet het eigenlijk?
schakelende step-down voeding
Of bedoelde je gewoon Deze ??
Alvast bedankt!
Ik heb een soortgelijk probleem.
Voor een collega van me heb ik een fiets-naafdynamo naar USB oplader gemaakt. Deze produceert heel erg netjes een 5V uitgangsspanning bij ingangsspanningen vanaf 5V.
De schakeling bestaat uit een gelijkrichter, een elco, een step-down schakelende voeding, een crowbar op 5.5V en een USB aansluiting.
Voor alsnog lijkt alles ok, op mijn 'zware' labvoeding krijg ik netjes 5V. Door middel van een speciaal kabeltje met 2 potmeters van 100k er in kan ik er voor zorgen dat de iPhone netjes 2.76V en 2.06V op zijn data aansluitingen krijgt. De iPhone laadt dan ook netjes op.
Het probleem. Op de fiets krijgt mijn collega steeds te zien dat het apparaat dat gebruikt wordt voor het laden geen geschikte accessoire is. Dit is vreemd aangezien het op mijn labvoeding prima werkt.
Nader onderzoek met een zwakkere labvoeding wijst uit dat de dynamo waarschijnlijk te weinig stroom kan leveren (380mA nodig), en dat daardoor zijn uitgangsspanning daalt tot onder de 5V.
Nu ben ik aan het nadenken over beschikbaare opties, en ben tot de volgende oplossing(en) gekomen:
1)
Ik maak een booster die de spanning ophoogt naar 5V, en voorzie deze van een schakeling die, indien de belasting te laag wordt, de ingangsspanning afschakelt om zo te voorkomen dat de booster kapot gaat (of een te hoge uitgangsspanning gaat leveren). Tenzij de iPhone helemaal is opgeladen doet deze situatie zich niet voor.
2)
Ik maak een buck-boost schakeling die de spanning naar wens ophoogt of verlaagt naar 5V. De ingangsspanning maakt dan niet meer uit.
Welke optie zal ik kiezen? Ik heb alleen ervaring met step-down schakelende voedingen. Het liefste zou ik voor optie 2 kiezen omdat dat naar mijn mening het betrouwbaarste werkt. Graag hoor ik jullie meningen hierover.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
mbbneon, ik weet niet of de dynamo van je collega dan wel geschikt is. Als je 5V 0.5A nodig gaat hebben, is dat 2.5W. Als je dan met 2.5V gaat beginnen, moet er dus al 1A gebruikt worden. Dat zal dan weer met de interne weerstand van de dynamo niet kunnen....
Over "verwaarloosbaar". We zijn het er overeens dat er ongeveer 3W uit de dynamo gebruikt moet kunnen worden. Ik heb vandaag gemeten datik ongeveer 75W lever om 20km/u te fietsen. Helemaal verwaarloosbaar is dat dus niet.
Ik ben me er van bewust dat de fietser het zeker zal merken dat zijn dynamo wordt belast. Wat betreft de spanningsdaling, ik denk dat zijn dynamo nét niet genoeg levert (4V ipv 5V). Mijn collega's iPhone begint namelijk te melden dat het gebruikte accessoire niet geschikt is als oplader. Mijn iPod laadt echter wel correct op.
Meting gaf aan dat de iPhone zo'n 380mA vraagt bij opladen. Dus als dat gehaald kan worden ben ik blij. Dat is 1.9Watt. Bij 2.5 Volt dus 760mA. Dat zou zo'n dynamo toch makkelijk moeten halen? Er zit een keuzeschakelaar op waarmee de fietser kiest tussen mijn schakeling en de standaard verlichting.
Ik denk dat ik maar voor de buck-boost schakeling ga, mijn collega vindt het reuze interessant en komt graag langs om iets nieuws te testen. Heeft iemand een tip voor een geschikt IC?
Ik heb er achteraf toch voor gekozen een schakeling te maken die tot een ingangsspanning van 5V werkt. Dus, alleen een booster. Hiervoor gebruik ik de MAX1771. Door middel van een relais welke bij ongeveer 5V aantrekt voorkom ik dat de schakeling een te hoge ingangsspanning krijgt. Eventueel kan later nog een step-down schakeling worden aangesloten (het relais schakelt de gelijkgerichte spanning naar een header). De uitgang is met een crowbar beveiligd en zal ergens in de buurt van de 5.5V inschakelen en zo de zekering laten doorbranden (of de uitgang kortsluiten als er weinig stroom kan worden geleverd)
Voor de liefhebbers plaats ik hier het schema, het is nog niet gemaakt en getest, het kan dus nog veranderen! (Klikbaar)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Fietslampen zijn 6V. Het lijkt me dus aannemelijk dat er wel 6V uit een een fietsdynamo kan komen.
Een boost-converter kan als z'n inggangsspanning te hoog wordt niks voor je doen. De stroom gaat vanzelf door de spoel en diode naar de uitgang. Dus zodra de ingang vanuit de dynamo boven de 5.6V komt, gaat de uitgang boven de 5V uitkomen. Ik zou daar geen dure ipod aan willen hangen.
Het kan best zijn dat bij de normale fietssnelheid van de gebruiker de spanning 4V is, maar als ie dan eens lekker 2x harder de heuvel afgaat? Ik fietste gisteren normaal met 20km/u naar huis, maar toen het stoplicht naar mijn idee net haalbaar was, heb ik even versneld naar 30km/u. (ik kon hem nog net oranje zien worden voordat ik passeerde, dus mijn inschatting was juist) .
Normaal is de spanning evenredig met de snelheid. Dus 4v-> 6V bij anderhalf x harder, en 4V -> 8V -> Ipod kapot bij 2x harder....
[edit] Je schema is onleesbaar. Je hebt kruispunten waar ik moet bedenken dat er wel een verbinding is, maar ook waar ik moet gaan bedenken dat er GEEN verbinding is. Op ieder kruispunt waar een verbinding moet, moet zo'n stip komen.
[Bericht gewijzigd door rew op (12%)]
rick6213
in mijn bericht hierboven zijn eventuele fouten voorbehouden ;)
maak een schakeling waardoor de spanning continu hetzelfde blijft
kijk eens in een opwindbare zaklantaarn koppel de dynamo van jouw aan de batterijen en waarschijnlijk werkt het
hier gebeurd het met een zaklamp(klik-er-de-klik)
http://www.youtube.com/watch?v=Z_JI2Rvdzqs
Op 23 juli 2010 12:40:35 schreef rew:
Fietslampen zijn 6V. Het lijkt me dus aannemelijk dat er wel 6V uit een een fietsdynamo kan komen.
Veel meer nog. De gangbare fietsdynamo's zijn 6V 3W. Maar die 6V krijg je dan ook alleen maar bij een belasting met 3W (0,5A). In onbelaste toestand is de spanning veel hoger, ik heb spanningen tot boven 20V gemeten.
Probeer je meer dan 0,5A te trekken dan zal de spanning rap verder zakken.
Ik heb zelf het oplaadprobleem voor mijn mp3 simpel opgelost. Bij de Mediamarkt heb ik een pakketje gekocht met twee adapters er in. De ene is voor aansluiting op 230V, voor deze discussie dus niet zo interessant. De andere is bedoeld voor aansluiting op de sigarettenaansteker in de auto. Daar heb ik de ingangszekering uit gesloopt en in de vrijkomende ruimte 4 diodes en een afvlakelco ondergebracht. Paste allemaal net. En het werkt nog ook.
@rew, mijn excuses, ik ben niet gewend om die kruispunt bolletjes te plaatsen, ik zal eens kijken of ik ze er in kan krijgen.
De schakeling schakelt af zodra de gelijkgerichte ingangsspanning boven de ongeveer 4.5 volt komt. Het relais schakelt dan de spanning naar een header waar ik later eventueel mijn step-down op aan kan sluiten.
Verder is de schakeling voorzien van een crowbar die de uitgang bewaakt. Boven de 5.5V wordt de uitgang kortgesloten waardoor de zekering door zal branden.
@rick6213, zoals ik eerder in dit topic heb aangegeven zat ik te twijfelen tussen een boost (jouw schakeling) of een buck-boost schakeling. Uiteindelijk heb ik voor een boost gekozen.
Ik wil er geen batterijen in zetten, want die zullen doodleuk leeggetrokken worden waardoor de ingangsspanning toch weer te laag wordt. Het stelt het moment alleen maar een beetje uit. Ik heb dit echter wel overwogen hoor.
De reden dat ik voor een boost schakeling heb gekozen is
1) de dynamo levert bij de stroom die nodig is voor het laden van de iPhone minder dan 5V.
2) Ik heb nog een paar MAX1771 chipjes liggen samen met de spoel, diode en FET.
Het nieuwe schema, voorzien van 'bolletjes' waar draden op elkaar aangesloten zijn. (klikbaar)
Een uitleg van het schema, van links naar rechts.
De dynamo aansluiting wordt op een printkroonsteen aangesloten, en vervolgens gelijkgericht met 4 dioden. De spanning wordt afgevlakt met 2 condensatoren. Deze spanning wordt V+ genoemd.
Vervolgens wordt deze spanning gecontroleerd met een zenerdiode. Als de spanning te dicht in de buurt van de 5V komt (de boost schakeling werkt dan niet meer) gaat de transistor geleiden en wordt het relais omgeschakeld. Als het relais wordt omgeschakeld komt de (te hoge) spanning terecht op een printheader. Hierop kan ik eventueel een eerder gemaakte step-down converter aansluiten. Deze werkt al.
Via het rustcontact van het relais (gesloten dus bij spanningen onder de 5V) wordt V+ doorgekoppeld naar Vcc. Hiermee wordt de boost schakeling gevoed. De uitgang van de boost schakeling wordt +5V genoemd.
Deze +5V wordt gecontroleerd door een crowbar bestaande uit een zenerdiode en een thyristor. Zodra de spanning te ver boven de 5V komt zal de thyristor ontsteken en, met behulp van de lading in de condensatoren, de zekering laten doorbranden.
Na de crowbar is de spanningsdeler te zien die de juiste feedback spanning voor de boost schakeling produceert. De weerstandswaarden moet ik nog berekenen. (ik zie net dat ik door een pinswap per ongeluk de weerstand verkeerd heb staan, nu lijkt het alsof hij is kortgesloten).
Als laatste staat het printkroonsteentje waarmee de 5V uitgangsspanning aan de boze buitenwereld wordt vrijgegeven.
Op 23 juli 2010 12:58:48 schreef KlaasZ:
[...]Veel meer nog. De gangbare fietsdynamo's zijn 6V 3W. Maar die 6V krijg je dan ook alleen maar bij een belasting met 3W (0,5A). In onbelaste toestand is de spanning veel hoger, ik heb spanningen tot boven 20V gemeten.
Probeer je meer dan 0,5A te trekken dan zal de spanning rap verder zakken.Ik heb zelf het oplaadprobleem voor mijn mp3 simpel opgelost. Bij de Mediamarkt heb ik een pakketje gekocht met twee adapters er in. De ene is voor aansluiting op 230V, voor deze discussie dus niet zo interessant. De andere is bedoeld voor aansluiting op de sigarettenaansteker in de auto. Daar heb ik de ingangszekering uit gesloopt en in de vrijkomende ruimte 4 diodes en een afvlakelco ondergebracht. Paste allemaal net. En het werkt nog ook.
Allicht een verouderd topic, maar een erg actueel vraagstuk voor mij. Met eenzelfde 12VDC lader als hierboven omschreven in bezit, welke 4 onderdelen zou ik nog moeten toevoegen aan de lader om deze op een 6V 3W AXA HR dynamo (test) te laten werken? En heeft het zin om de condensator die op de printplaat zit (100µF, 35V) te vervangen voor een meer vermogend exemplaar zodat eventuele spanningsvallen langer opgevangen kunnen worden? Of mag dat zelfs eerder in de serie geplaatst worden?
Ik ben van plan de lader voor 6 maanden op een fietsreis mee te nemen om een ipod, navigatiesysteem en een ereader op te laden en zou jullie hulp hierbij heel goed kunnen gebruiken 
edit: link aangepast
Tim Blanckaert
Spread Firefox 3 | www.100dagen-slc.tk | www.slc-griekenland.tk | www.sportfeest.tk | www.nachtdergewoonte.tk | Panasonic Service Manuals
is dat reclame voor je eigen foto's in die 12V link?
normaal werken al die apparaten die je noemt op een usb lader denk ik, en dat is 5V
Van 6V naar 5V usb lader gaan lijkt me gemakkelijker
en voor de fietsreis, denk ook eens aan zonnepanelen;)