Beste mensen,
Weet iemand of Conrad een van de volgende NPN transistoren heeft?(bestelnr. prijs). Deze kan ik zelf namelijk niet vinden, misschien dat een van jullie het weet.
Het gaat om de: MRF237 = SD1127 = BFQ43 = 2SC1947
of weet iemand nog een vergelijkbare transistor??
alvast bedankt, Dennis
Anoniem
beste zenderbouwer,
dat is nou even jammer. Dit is een 5watt producerende tor van motorola. deze worden allang niet meer gemaakt. zoals je al zegt zijn er wel vervangers voor maar die zijn gezien het vermogen vrij duur.
barend heeft ze nog wel.(http://www.xs4all.nl/~barendh/) maar let op de philips vervanger
BFQ43 heeft de emmitter en collector omgedraaid. waarschijnlijk bouw jij de 5watt stentor met 2x 2n918 en dan 2x 2n4427 of 2n2219. dit word ook wel de stoorzender uit de jaren tachtig genoemd. het is geen fijne zender en zet er liever geen eindtrap achter. de mrf237 zelf is ook een rot tor. hij zet zonder ingangsvermogen met alleen nog maar de voeding erop al 3 harmonische neer. ik raad je aan eens te gaan zoeken op de 2sc1971. deze geeft 7watt en is van mitschubiti en kost maar 5 a 6 euro.
succes.
ps: sorry voor de spelling van sommige woorden.
hehe, die spelling vergeef ik je dan maar(ben weer te goed;-))
Ik had zelf ook al zo'n idee dat hij niet meer werd gemaakt(via site van farnell), en dat is dus nu bevestigd.
Dat ze hem hier: .(http://www.xs4all.nl/~barendh/) nog hadden had ik al gevonden. D8 alleen, ik zal eerst eens vragen of iemand nog iets anders wist, anders zou ik alleen voor deze tor daar bestellen en dat is een beetje zonde.
Iig bedankt voor de tip om de 2SC1971 op te zoeken, dan maar wat meer wattage . Is deze tor trouwens dan zonder al teveel aanpassingen op de plek van de torren in m'n vorige bericht te zetten? en zo niet wat moet er dan precies worden aangepast.
[Bericht gewijzigd door Wuzzelez op dinsdag 11 maart 2003 14:34:18 ]
Benm
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
Een goed gebouwde stentor-lookalike hoeft niet per se heel slecht te presteren trouwens... Ik heb setjes gezien met bf245, 2n4427 en mrf237 (slechts 3 torren dus) die niet eens zo gek veel rotzooi maakten.
Maar anyways, het ontwerp is inderdaad jaren-80 en behoorlijk ouderwets. Ik zou proberen pakweg 1 watt te maken met 2n4427 en 2n3553 en dat op te krikken met een bly87a, dan komt je aan ca 10 watt output & het is een eind degelijker.
Overigens KUN je de mrf237 in een stentor wel vervangen door een 2n3553 met iets minder vermogen. Let wel op de andere pinning, en dat de behuizing hier aan de collector ligt ipv de emittor (= lastiger koelen).
Op 11 maart 2003 12:58:21 schreef Gijs Koenjer:
de mrf237 zelf is ook een rot tor. hij zet zonder ingangsvermogen met alleen nog maar de voeding erop al 3 harmonische neer. ik raad je aan eens te gaan zoeken op de 2sc1971. deze geeft 7watt en is van mitschubiti en kost maar 5 a 6 euro.
succes.
ps: sorry voor de spelling van sommige woorden.
Hmm das raar een HF-tor die zonder insturing al harmonische produceerd?? Harmonische zijn een veelvoud van de frequentie die je aanbied dus als je GEEN signaal aanbied kunnen er onmogelijk harmonische uitkomen. Ik zou eerst eens wat meer kennis van zaken opdoen alvorens met termen te gaan gooien. Elke schakeling die ROT word opgebouwd zal ROT werken, ook een MRF237 kan een signaal netjes versterken. Gebruik de goede of maak goede schema's en bouw je print op de HF manier op, dat scheelt al een heel hoop ellende. Succes met de 3m piraterij en zorg dat je niet gepakt word.
Ik gebruik momenteel een 2SC1971 ipv. MRF237 maar let erop dat het ingangs signaal van de 2SC1971 niet zo hoog mag zijn als dat van de MRF237.
Anoniem
zeg ripkip, wat voor een schema gebruik je? de orinele van de mrf of het bekende schema van de 2sc1971 zonder trimmers met de 470pf aan de ingang en uitgang=
de mrf 237 geeft al 5 watt bij 100 mw in en volgens mij gaat de sc2 1971 pas goed werken bij 200mw ik zou hem niet vervangen
inderdaad hoor jongens, rustig over de MRF 237, het
torretje is als een mooie vrouw; teder en kwetsbaar, als
ie het doet, doet ie het goed.
.... de goeie ouwe tijd~~~~
RES
RES
MRF237..............................................N - 6,90
http://users.libero.it/eleitner/leitner9b.htm
[Bericht gewijzigd door RES op maandag 7 juni 2004 19:53:13 ]
ik denk niet dat je hem daar kan bestellen anders had ik hem al,ik vond het een wereld tor en bouwde altijd een stsndaard stuurzender ermee,heb geen goede vervanger kunnen vinden,motoralo is gestopt met het maken ervan
lekker nuttig om na 1 jaar en 3 maanden hierop te reageren Die Gijs heeft inmiddels wel wat gemaakt hoor!? of niet soms Gijs
jeempie ripkip, ik had ook over het hoofd gezien dat
ik op een oude topic reageerde...
sluiten die hap !
en dan make ze mij wijs dat ik elk schema van mrf237 kan weggooien
er zijn nu eenmaal slimme en domme mensen blijkbaar...
de slimme zitte op dit forum dan
Op 6 juni 2004 21:14:58 schreef pinootje:
de mrf 237 geeft al 5 watt bij 100 mw in en volgens mij gaat de sc2 1971 pas goed werken bij 200mw ik zou hem niet vervangen
ik stuur 280 mw in een 2sc 1971 en haal er 8 watt uit
Alle twee de torretjes zijn gewoon niet slecht!
Ze zijn verschillend dat is al.
100 milliwatt in een 2sc1971 en dan haal ik er maar 1,4 watt uit,ik was toch wel nieuwsgierig