Hallo allemaal,
Ik heb door heel mijn huis klik aan klik uit aagelegd om mijn verlichting te dimmen/schakelen.
Echter heb ik een hanglamp met daarin 20 sutks 25watt gloeilampen. Door het hoge wattage valt de klik aan klik uit ontvanger steeds uit.
De ontvanger is er een die achter de orginele schakelaar gebouwd zit zodat deze ook nog kan worden gebruikt.
Is er een oplossing om toch mijn lamp te dimmen/schakelen met klik aan klik uit terwijl mijn bestaande wandschakelaar gebruikt kan blijven worden?
Bij voorbaat dank
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
hotelschakeling?
waarbj de eerste schakelaar je wandschakelaar is en de tweede je ontvanger.
hetkan ook, dat ik je vraag verkeerd begrepen heb 
en, inderdaad 500W aan gloeilamp is veeeeeel warmte verspilling. vervang ze eens door spaarlampen, kijk dan nog eens of hij dan nog steeds uitvalt.
[Bericht gewijzigd door The Engineer op (96%)]
Het is een lamp met 20 armen met elk een E14 fitting. Een spaarlamp is geen gezicht op deze lamp en is niet te dimmen. Teven zijn ze nogal prijzig, zeker als je er 20 moet kopen 
Deze lamp is uiteraard alleen met dimmer te gebruiken, anders is het alsof je tegen de zon in kijkt.
Het gekke is dat als ik de lamp flink dim, de ontvanger ook uit valt.
Terwijl er op dat moment nog niet de helft van de stroom wordt gevraagd.
Mischien dat de ontvanger schade heeft opgelopen van het hoge vermogen dat er even op heeft gestaan?
@TechnOoB12:
warmte is in de winter geen verspilling.
maar het is inderdaad niet echt een zuinige lamp 
hotelschakeling is helaas ook niet mogelijk. de klik aan klik uit ontvangers zijn enkelpolig, geen wisselcontact dus.
Hoe is de volgorde van dimmer en klik aan/uit.
Soms eerst de dimmer? Het zou dan kunnen dat bij dimmen de voedingspanning van de klik aan/uit te ver inzakt en daardoor uitvalt.
Is het zo geschakeld?
|---| |----|
----| |-----| |----
net | | | | lamp
----| |-----| |----
|---| |----|
dimmer klikSluit het dan eens zo aan:
|----| |---|
----| |-----| |----
net | | | | lamp
----| |-----| |----
|----| |---|
klik dimmerklik is klik aan/uit.
rick6213
in mijn bericht hierboven zijn eventuele fouten voorbehouden ;)
@Hugo: ik vermoed dat het zo'n soort dim-module van klikaanklikuit is (oftewel: dimmer en KaKu-ontvanger in-één).
Een mogelijke oplossing zou zijn om een gewone dimmer achter een klikaanklikuit schakelmodule te plaatsen zoals in de 2e afbeelding van hugo. Het dimniveau kun je dan alleen niet meer met de afstandsbediening bepalen. Daarnaast zou je zo'n soort wandschakelaar moeten plaatsen voor het schakelen vanaf de muur.
De mooiste oplossing is echter toch om op zoek te gaan naar geschikte 10W lampjes.
@Rick: helaas heeft KaKu geen dimmers voor grotere vermogens dan 300 watt.
Bedankt voor de informatie.
ik heb 7 watt gloeilampen gevonden op een site.
in de winkel zeiden ze dat 25 watt het laagste was.
gelukkig een simpele oplossing.
McDuff
Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Als het van die ontvangertjes zijn met een zelfzoek functie (druktoetsje paar seconden ingedrukt houden) kan het zijn dat ze gevoelig zijn voor stoorpulsen; mogelijkerwijs kan dat problemen geven icm de dimmer/bedrading van de lampen.
Heb bij mijn eerste sets ook uitvalproblemen gehad door stoorpulsen op het lichtnet, ze raakten er zelfs defect door. (Zowel dimmers als schakelaars)
Moest die dingen bijna elke ochtend weer opnieuw laten zoeken.
Nou, die zijn dus voor de sloop in mijn voorraad, zitten mooie 12 volt relais in.
Heb nu sinds een jaar of 5 zenders en ontvangers met een draaischakelaartje erop, nooit meer problemen gehad met uitvallende schakelaars.
Alleen schijnt het dat er een vloek op ontvangers met dimmers rust, die zijn nu wel allebei ook naar de vaantjes en doen niets meer.
Ze waren echt niet over- of onder belast, daar heb ik wel op gelet.
Zover mijn ervaring.
Groeten,
Mac.