Hallo,
Langere tijd ben ik op zoek naar een schema voor het bouwen van een digitale klok met 7 segment display's. Ik wil een digitale klok met uren minuten en seconden (dus 6 display's). Ik wil er geen alarm of datum enz. op hebben. Eventueel wil ik een (voorgeprogrameerde) microcontroller voor gebruiken. Kan iemand mij adviseren waar ik een dergelijk schema kan vinden?
Ik ben een beginner met microcontrollers.
Met alvast dank voor de hulp!
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Met een microcontroller is het een fluitje van een cent.
Dit is het basisprincipe. In plaats van deze uC kun je ook een andere gebruiken. De 16F84 heeft nog maar 2 outputs over (3 als je de decimal point niet gebruikt), je hebt er echter nog 4 nodig.
Dit betekent dat je een wat grotere, in de zin van I/O, nodig hebt. Het aantal displays is eenvoudig uit te breiden.
De vraag is echter, wil je het zelf gaan programmeren?
Je zegt dat je een beginner bent, kijk hier eens http://www.picbasic.nl/.
[Bericht gewijzigd door hadv op (21%)]
ik ben momenteel zo iets aan het maken.
of software matig vlak is hij bijna af. op hardware matig vlak niet.(moet nog de pcb's tekenen en (mish. laten) ontwikkelen.
maar moest je het zelf willen maken.
kan ik je www.picbasic.nl aanraden.
op deze site leer je heel veel info hoe je pic's kunt programeren.
verder is er ook ergens op shematheek.net een mooi topic hoe je met een DS1307 moet werken in Proton. (kan het effe niet vinden.
greetz
Allereerst dank u wel voor de snelle reacties!
Zoals gezegt ben ik nog een echte leek op het gebied van de microcontroller, dus excuseer voor mijn misschien domme vragen. Ik zal zeker de vernoemde site gaan bestuderen en hier eens meer mee gaan experimenteren!
Kunt u mij nog aangeven welke transistoren je hier het beste voor kunt gebruiken? Er staan geen typen bij.