Hallo,
Langere tijd ben ik op zoek naar een schema voor het bouwen van een digitale klok met 7 segment display's. Ik wil een digitale klok met uren minuten en seconden (dus 6 display's). Ik wil er geen alarm of datum enz. op hebben. Eventueel wil ik een (voorgeprogrameerde) microcontroller voor gebruiken. Kan iemand mij adviseren waar ik een dergelijk schema kan vinden?
Ik ben een beginner met microcontrollers.
Met alvast dank voor de hulp!
hadv
Just find out what you like and let it kill you
Met een microcontroller is het een fluitje van een cent.
Dit is het basisprincipe. In plaats van deze uC kun je ook een andere gebruiken. De 16F84 heeft nog maar 2 outputs over (3 als je de decimal point niet gebruikt), je hebt er echter nog 4 nodig.
Dit betekent dat je een wat grotere, in de zin van I/O, nodig hebt. Het aantal displays is eenvoudig uit te breiden.
De vraag is echter, wil je het zelf gaan programmeren?
Je zegt dat je een beginner bent, kijk hier eens http://www.picbasic.nl/.
[Bericht gewijzigd door hadv op (21%)]
ik ben momenteel zo iets aan het maken.
of software matig vlak is hij bijna af. op hardware matig vlak niet.(moet nog de pcb's tekenen en (mish. laten) ontwikkelen.
maar moest je het zelf willen maken.
kan ik je www.picbasic.nl aanraden.
op deze site leer je heel veel info hoe je pic's kunt programeren.
verder is er ook ergens op shematheek.net een mooi topic hoe je met een DS1307 moet werken in Proton. (kan het effe niet vinden.
greetz
Allereerst dank u wel voor de snelle reacties!
Zoals gezegt ben ik nog een echte leek op het gebied van de microcontroller, dus excuseer voor mijn misschien domme vragen. Ik zal zeker de vernoemde site gaan bestuderen en hier eens meer mee gaan experimenteren!
Kunt u mij nog aangeven welke transistoren je hier het beste voor kunt gebruiken? Er staan geen typen bij.
Kunt u mij nog aangeven hoe ik deze schakeling uitbreid met de andere displays? (dus voor de minuten en seconden). Betekent dit dat ik 3 microcontrollers aan elkaar moet "verbinden" om uren, minuten en seconden te verkrijgen of zijn er typen die meer uitgangen hebben? Is de programma taal voor een dergelijke klok ook op de vernoemde site te vinden?
Eerst wat spelen met www.picbasic.nl doe gans de cursus eens.
om meer uitgangen te verkrijgen kan je het shift register gebruiken bv. 74HC595 heb je maar 3 pin's van je pic kwijt.(googel dat eens)
niet verkeerd opvatten maar zie eerst dat je kan stappen voor je begint te lopen.
ik heb eerst héél de cursus eens over lopen en dan pas mijn eigen dingen beginnen te maken. zoals ik nu bezig ben aan een 7 segment klok dat je ook wil.
maar als je dat wilt maken zul je je toch wel proton moeten aanschaffen.
want met die 50 regel kom je er niet ik zit nu al aan +200.
greetz
hadv
Just find out what you like and let it kill you
BC547/548/549/550/337. Is allemaal niet zo kritisch.
Dit http://www.voti.nl/pic/index.html is ook een prima site voor beginners. Wouter is de uitvinder van JAL, een gratis programmeertaal voor PIC's. Prima om mee te beginnen.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Zoals velen hier al weten heb ik tussen 2004-2006 een DCF77-gestuurde 6-digits LEDklok met 102mm hoge blauwe CA (common anode) 7-segments displays ontwikkeld op basis van een PIC 16F876 µ-controller.
De LEDklok werkt met elk type, kleur en grootte van CA displays, enkel de waarde van de segmentserieweerstanden en/of de voedingspanning moet hiervoor aangepast worden.
Ik heb ze persoonlijk gebouwd met 9mm, 20mm, 25mm, 57mm en 102mm grote displays (allemaal blauwe displays behalve de 20mm die wit zijn).
Deze klok is door meerdere personen (waaronder enkele CO-leden) succesvol nagebouwd.
Schema:
1e prototype op breadboard (werkt actueel nog steeds 24/24):
Met 102mm blauwe displays (PCB is 68x14cm):
LEDklok PCB'tje:
Display PCB's (20mm, 25mm, 57mm):
Videootje met 20mm witte displays:
www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/scroll1.avi
Volledig ZIP bestand met schema's, componentenlijst, klok PCB layouts, PICASM source bestand en HEX bestand, Engelse bouwbeschrijving:
http://www.turbokeu.com/myprojects/ledclock/kit/led_clock_28.zip
Op 25 november 2011 10:02:47 schreef Turbokeu:
LEDklok met 102mm hoge blauwe CA (common anode) 7-segments displays
Mooie klok
mag ik vragen waar je die 7 Segment displays gekocht hebt?
Volgens mij had hij die bij lc-led vandaan.
Zie het topic Mijn laatste displeejtjes...
Beste turbokeu,
Het schema van de klok is precies wat ik zoek. Ik heb de schema's gedownload en ook de programma taal voor de PIC. Momenteel ben ik bezig met de "pic cursus voor beginners" zoals eerder is aanbevolen, dus ik denk dat het wel goed gaat komen. Ik ben ook even aan het rondkijken geweest op uw website en er staan werkelijk mooie projecten op! Zeker voor iedereen aan te bevelen om die te bezichtigen!
Mijn dank voor uw hulp!
Toch nog een paar vragen aan turbokeu:
- De klok zoals u die beschrijft heeft ook een mogelijkheid van een datum. Ik begrijp dat die eenvoudig uit te schakelen is met S2?
- Ik begrijp ook dat als ik niet werk met een DCF77 dat de klok ook gewoon kan werken?
- Misschien een domme vraag maar er staat in het schema ook een "RF433 decoder inputs". Mij is niet duidelijk wat hier de bedoeling van is.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (31%)]
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Bedankt Guido!
Wat betreft mijn website: Tot een goede 5-tal jaar geleden werdt deze nog regelmatig ge-updated maar vermits ik een grondige hekel heb aan HTML is dit drastisch verminderd.
Ik gebruik mijn webspace (10GB) praktisch uitsluitend nog als FTP/backup en om foto's/schema's/bestanden te sharen op internet (er staan trouwens vele 100-en foto's/schema's van projecten op die niet eens gepubliceerd zijn).
- De klok zoals u die beschrijft heeft ook een mogelijkheid van een datum. Ik begrijp dat die eenvoudig uit te schakelen is met S2?
Klopt!
Met schakelaar S2 gesloten toont de klok elke minuut, van seconde 50 tot 55, de datum.
Met drukknop S1 kan je, onafhankelijk van S2, op ieder gewenst moment de datum tonen.
- Ik begrijp ook dat als ik niet werk met een DCF77 dat de klok ook gewoon kan werken?
Spijtig genoeg niet.
Oorspronkelijk was het de bedoeling een RTC chip (Maxim-Dallas DS13xx of Philips PCF8583) te gebruiken voor de tijd/datum backup/management.
Gezien de relatief lage tijdsnauwkeurigheid van een RTC (enkele minuten/maand) en zelfs de temperatuurgeregelde Maxim-Dallas DS32KHZ (enkele minuten/jaar) ben ik al vlug overgestapt naar gebruik van het DCF77-signaal (liever een 4-digits klok zonder secondenaanduiding dan een 6-digits klok mèt secondenaanduiding die niet klopt).
De LEDklok heeft dus geen enkele tijdinstelmogelijkheid meer: Bij het opstarten worden tijd en datum geinitialiseerd op 12:00:00 en 01/01/00 en beginnen vanaf dat moment te lopen.
Vanaf ontvangst van het eerste correct/valide DCF77-frame wordt de klok automatisch juistgezet en doet dit verder ook elke minuut indien mogelijk.
Eénmaal gesynchroniseerd kan de klok wel offline verder lopen op de 4.096MHz kristalklok van de PIC (dan wel met de (on)precisie van het kristal).
- Misschien een domme vraag maar er staat in het schema ook een "RF433 decoder inputs". Mij is niet duidelijk wat hier de bedoeling van is.
Tijdens de ontwikkeling van de software voor de PIC had ik een bevriende betatester in de UK die tevens ook de klok met 4.0" (102mm) displays gebouwd heeft.
Zijn wens was de Auto T/D en Time/Date inputs te kunnen bedienen via een draadloos 2-kanaals 433MHz sleutelhangerzendertje en dito 433MHz ontvangertje.
(de afgewerkte klok hangt aan de muur in de klokken/horlogewinkel van zijn vrouw Tina):
PS: Ik ga je mailtje morgenvroeg beantwoorden.
BTW, van waar ben je?
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 24 november 2011 17:06:31 schreef gvlaere:
Hallo,
Langere tijd ben ik op zoek naar een schema voor het bouwen van een digitale klok met 7 segment display's.
Voor de luilakken: http://www.voti.nl/winkel/p/IC-LM8560-NDIP.html (let op: pin-afstand is niet standaard!)
Turbokeu
Golden Member
Wouter, de LM8560 heeft een zeer lastige onhebbelijkheid (segmentkathode duplexing) in de aansturing van de displays die hem onbruikbaar maakt in combinatie met alle bestaande standaard CC 7-segment displays.
Enkel wanneer je zelf 7-segment displays uit losse LEDs opbouwt waarvan alle segmentkathodes apart bereikbaar zijn is het te doen (de specifieke 'Duplex' 4-digit LED displays voor de LM8560 zijn ondertussen 'unobtainium' geworden).
Wouter van Ooijen
Wouter van Ooijen: VOTI webwinkel, docent HvU (Technische Informatica); C++ on mictrocontrollers blog
Op 1 december 2011 09:19:07 schreef Turbokeu:
Wouter, de LM8560 heeft een zeer lastige onhebbelijkheid (segmentkathode duplexing) in de aansturing van de displays die hem onbruikbaar maakt in combinatie met alle bestaande standaard CC 7-segment displays.
Ik heb er nooit goed naar gekeken, maar waarom zou het niet lukken met 4 losse 7-segments displays?
Turbokeu
Golden Member
Enkel wanneer je zelf 7-segment displays uit losse LEDs opbouwt waarvan alle segmentkathodes apart bereikbaar zijn is het te doen.
Bij een standaard CC display is de kathode gemeenschappelijk voor het hele digit, de anodes zijn wel apart bereikbaar.
Aansluitschema van een specifiek LM8560 Duplex display:
Zoals je kan zien is de gemeenschappelijke kathodeaansluiting in twee gesplitst voor de 4 digits (vanwaar 'Duplex') en hebben trouwens de meeste segmenten (ook tussen verschillende digits) per twee een gemeenschappelijke anode.
(Met dank aan Jan Kees Joosse)
Edit: Eigenlijk goed vergelijkbaar met 'bi-quinary' nixiebuizen waar je ook moet duplexen (dan wel op de twee anodes) om alle digits te displayen.
Edit2:
Op 28 november 2011 19:37:40 schreef Wouter van Ooijen:
Voor de luilakken: http://www.voti.nl/winkel/p/IC-LM8560-NDIP.html (let op: pin-afstand is niet standaard!)
Als je het Duplex-displayprobleem opgelost krijgt (en tevens een geschikte printlayout en geschikt LM8560 IC-voetje voor elkaar krijgt) ben je in mijn ogen géén luilak!