Ik heb een 230v 1A ventilator, is het mogelijk hiervan de snelheid te regelen?
Ik heb een paar oude bouwlampen, 500Watt, die te dimmen zijn, waar ik de dimmers van af zou kunnen halen.
Is dit te combineren, of is dit een volledig ander principe?
Ik heb ooit dezelfde vraag gehad toen ik een lichtdimmer-schakeling wilde bouwen om een motor te regelen.
De verkoper van de electronicawinkel vertelde me toen dat je een dubbelfasige regelaar moet hebben voor een motor. En een lichtdimmer is vaak enkelfasig.
Weerstandje op 230Watt is ook niet alles. 
Variabel dimmen though, het gaat om een ventilator die zo'n 4000m³ lucht kan verplaatsen, maar hij staat in een kamertje van niet eens 30m³, dus het is een beetje te veel van het goede.
Motoren zijn niet altijd te dimmen met een lichtdimmer. Het ligt er aan wat voor motor het is.
Zet anders eerst die hele bouwlamp ermee in serie en probeer het voorzichtig.
Nee hoor... als je de motor + bouwlamp + dimmer in serie zet, zal het totale vermogen afnemen. De totale stroom neemt immers af.
Een bouwlamp is een ohmse last, zonder rare dingen als blindstromen etc. Een motor is deels ohms en deels inductief, denk daar goed over na bij het kiezen van je dimmer. Sommige dimmers vinden het niet leuk om inductief belast te worden.
Als een aantal stappen voldoende is zou ik voor een trafo gaan, die dingen zie je veel in de ventilatietechniek.
Enige waar je dan even op moet letten is de uitgangsspanning per stap, zit namelijk verschil tussen axiaal- en centrifugaalventilatoren.
Trafo's zijn over het algemeen niet zo duur en zal zeker meevallen als je slechts 1A nodig hebt.
Fans van het vermogen dat TS noemt zijn meestal AC inductiemotoren.Er zit ergens nog wel een condensator van een paar uF aan verbonden.Deze zijn te regelen met behulp van een
variabele netspanning (variac of autotrafo in diverse stappen).Met een TRIAC dimmer gaat het ook wel,maar er zitten een aantal nadelen aan.
1)de motor gaat knorren omdat het koppel niet konstant is,doordat de stroom niet harmonisch is.
De motor versnelt en vertraagt in 50Hz tempo,en dat komt op een bepaalde gemiddelde snelheid uit.
2) omdat de motor zich deels zelf tegenwerkt wordt hij warmer.Als je de pech hebt dat hij niet op gang komt zal hij verbranden,
omdat hij de koeling van de eigenste fan mist.
3) De dimmer moet ervoor geschikt zijn,en de meeste goedkope lichtdimmers zijn dat niet.met een halogeendimmer heb je al meer kans dat het gaat.
Die zijn ervoor gemaakt om tussen een trafo gezet te worden.
4) de condensator die aan de motor zit krijgt het zwaarder te verduren en kan de pijp aan maarten geven
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Volgens mij laten enkelfase asynchroon motor zich vooral slecht regelen met fase-aansnijding omdat de frequentie niet veranderd, dus de sliphoek zal heel groot moeten worden om een verschil tussen de mechanische en elektrische frequentie te krijgen. Dat betekend dat je waarschijnlijk voorbij het kipkoppel bij die lagere stroom komt, waardoor de rotorverliezen enorm toenemen.
Als voor die tijd je wikkelingen niet in rook zijn opgegaan ...
Of je moet geluk hebben dat het een spleetpoolmotor is. De kun je in theorie wel aansturen met een triac.
Mooiste zou een frequentieregeling zijn .
[Bericht gewijzigd door Dominic op (14%)]
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Maar zoals MC6800 al liet doorschemeren, moet het met een "Variac" goed te regelen zijn,
om de Fan te regelen in toeren te regelen door de spanning te regelen,
het loopt niet linair, maar is beter dan niets, en geen geratel of gepiep met een dimmer.
MVG Gerard.
Anoniem
Wij hebben al jaaaren een keuken ventilator die met een simpele regelbere weerstand (potmeter model) in snelheid wordt geregeld.
Die heeft eerst een aantal jaren dienst gedaan in onze keuken, en nu in de badkamer in ons vakantie huisje.
Het ding is ondertussen al 35 jaar oud en werkt nog steeds goed.
De regelbare weerstand is wel een draadgewonden type natuurlijk die het vermogen van de fan hebben kan, de fan is voor zover ik nog weet 200 W.
Gr. Hans.
Als hij alleen maar minder moet ipv regelen kun je er ook een condensator mee in serie zetten.
Kwestie van experimenteren wat voor waarde je nodig hebt.
Wel Sine, dat is minder onschuldig als het lijkt.Als je met een kortsluitmotor van doen hebt dan is die bijna puur inductief.Als je gaat expirimenteren met condensatorwaardes,dan kom je wel eens in de buurt van de resonantiefrequentie van het geheel....seriekring..impedantie bijna nul en bovendien een idioot hoge spanning over de condensattor.
GerardMonique
soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Ik heb het zelfs ook meegemaakt, als ik een C in serie met mijn tafelventilator zette,
de ventilator niet langzamer maar sneller ging draaien, en dat is dus ook niet de bedoeling,en niet goed.
MVG Gerard.
In de plafondventilatoren die hier op't bedrijf staan zitten allemaal een regeling met 2 condensatoren, je hebt 3 snelheden die je kan kiezen.
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Een plafondventilator die op het bedrijf staat? 
Zeker bedacht door een ontwerper met een bakkie teveel op 
Zou ik geen oude stofzuigerdimmer kunnen gebruiken? 
Die dingen kunnen 2000Watt aan, dus dat is voldoende.
Maar werken ze op de zelfde manier?
Moet een motor ook niet de 50Hz vasthouden met de snelheid oid?
benleentje
Golden Member
Ik doe ook altijd ventilator dimmen met een condensator. Pas nog een 115V ventilator via een condensator aangesloten. Het valt te proberen. En als het ding harder gaat draaien dan is het jammer en weet je dat het niet werkt.
Op 25 mei 2012 23:39:52 schreef Gadget_inc:
Een plafondventilator die op het bedrijf staat?
Zeker bedacht door een ontwerper met een bakkie teveel op
Veel fans staan op het dak, wilt al die toep toch ook niet binnen hebben, kan je verdieping alleen al voor luchtklimaat reserveren. Dus gaan die dingen het dak op, net als airco vaak op het dak staan of buit aan de muur hangen.
Misschien heb jij bakje te veel op toen je hier over nadacht.

Edit/
Niet te serieus nemen hoor, is maar grapje. 
Ja ,dat sneller draaien is inderdaad mogelijk.Als de seriekring van condensator en inductiviteit van de motor in de buurt van de resonantiefrequentie komt,daalt de totale impedantie van dit circuit,met als gevolg dat de stroom toeneemt.Het lijkt contra-intuitief,maar het is dan zo dat zowel over de spoel als over de condensator een hogere spanning staat als 230V.Het is afhankelijk van de Q van de hele kring,hoe kritisch e.e.a is.
Bart-d
uǝɿɿɐʌǝ6ɯo sı ʇsʞǝʇ ǝzǝp
Er zijn fans die niet in toeren te regelen zijn!
Een frequentie regelaar zou het mooiste zijn maar wel het duurste.
Je kunt ook een variac nemen.
Als je een triacregeling hebt kan het ook.
Wat staat er op het type plaatje?
Is het een Multifan? Als dat zo is kan ik je hier wel wat over vertellen.
Gr. Bart