Beste mede forummers.

Ik ben op zoek naar een schakeling die afhankelijk van het motor toerental een relais bekrachtigt.
Ik heb een elektrotechnische achtergrond maar ben er al jaren uit....

Iemand die me op weg kan helpen?

thanx
joris

Die zijn er wel, maar kan je iets meer info gegevn

Merk,type, bouwjaar, auto. Bezine /Diesel (aantal cilinders), en wat moet er waneer/welk toerental geschakeld worden ?

Hi Shiptronic
Het gaat om een 4 cylinder LPG oldtimer. Ik wil de LPG afsluiter(s) afhankelijk van het toerental en enkele andere input variabelen kunnen schakelen.

Kijk eens bij Hengstler,(fabrikant van tellers)
Die maken telmodules waarmee je via een inductieve naderingssensor het toerental kan meten.
Je kan twee referentie waarden programmeren wanneer een potentiaal kontakt in komt.
Heb dit ooit gebruikt om een motor beveiliging te maken voor een twee snelheden motor. Als het toerental onder een bepaalde grens kwam (600 t/min voor 8 polige motor en 2500 t/min voor 2 polige motor) dan was er iets mis met de belasting.

Ik heb een paar jaar terug zoiets gemaakt.

Als ik mij niet vergis, dan heb ik hier nog zo'n printje liggen.
Er zit een PIC op, die kan ik proggen op het juiste toerental.

Het signaal word via een spoeltje om de bougie kabel uitgelezen.

AHA.

Wat is een pic. wat is proggen?
toen ik mn studie afrondde was de mobile telefoon er nog niet...

aah dat zegt me wel het een en ander.

Een relais dat de lpg bij afwurgen van de motor automatisch uitschakelt zit op elke goede Lpg installatie en is ook te koop bij (denk ik) elke Lpg inbouwer. Deze relais kijken naar de ontstekIngspulsen en als deze wegvallen wordt de lpg toevoer gestopt ...

[Bericht gewijzigd door fripster op (15%)]

ja die dingen ken ik wel. Die doen na 2 seconden geen pulsen een schakelaar dicht. Ik wil dat ie bij 1500 rpm meteen schakelt.

Zou er in die lpg relais een prom zitten?

Nee, zit een simpele ne555 schakeling in....
Je kunt natuurlijk je eigen systeem maken met een kleine microcontroller en wat frut eromheen

Ik heb het printje gevonden.

Je kan het op 12 volt aansluiten.
Er zit een 7805 op (spanning regelaar t.b.v. de 5 volt die de PIC nodig heeft).
Tevens zit er een draadje aan dat je als een spoeltje om de bougie kabel aan moet sluiten (ca. 20 windingen om de bougie kabel).

Op dit moment hangen er 3 Ledjes aan die (waarschijnlijk) bij verschillende toerentallen aan/uit gaan.

Ik zeg "waarschijnlijk" omdat ik niet meer precies weet wel programma er in de PIC zit.

Edit:
Ik heb er ook nog even het PIC programma erbij gezocht.
De LED's zijn/gaan 'Aan' bij de onderstaande toerentallen.

ROOD : >7.300 (Op Schakelen)
GROEN: 5.700...6.250 (Maximaal koppel)
GEEL : 2.000...5.500 (Terug schakelen)

Opmerking: 1 puls per 2 Omw. (4 Takt, Signaal van één Bougie kabel)

Dit project is destijds niet doorgegaan, en dient dan ook nog getest te worden !

Het programma in de PIC kan ik wijzigen, zodat deze schakeld bij 1500 Omw.

Leg eens uit waarom je dat wilt, gaat puur om het omschakelen de eerst keer? Daar zij standaard LPG schakelaars voor te krijgen , kan je zelf op elk gewens toerental laten omschakelen, je kan zelfs kiezen tussen acceleren of tijdens deceleren omschakelen.(lpg inhouds meter zit er ook in)

Als je alleen maar boven de 1500 RPM op gas wilt rijden moet je dat eens uitleggen.

Maar als het een oldtimer met Carb. is gaat dat niet jofel werken, je moet eerst de vlotter kamer leeg rijden.

nog steeds niet de goede info watje nu wilt, en waarom ?Een oldtimer kan prima starten en staionair draaien op LPG.

Het idee is de volgende: De auto rijdt inderdaad perfect op LPG en start er ook altijd op. Ook bij -20.
Rijdend in de bergen ontdekte ik dat de auto afdalend ontzettend ploft en knalt door het hoge toerental en remmen op de motor. Als je de LPG schakelaar in de midden stand zet, dus geen LPg en geen benzine, ploft ie niet(natuurlijk!). Ik heb dit toen bij elke afdaling gedaan.
En nu komt het: Het verbruik ging met 2 punten omlaag!! van 1 op 7,5 naar bijna 9,5!

Dus ik wil maken dat als je het gas loslaat (microswitch) en het toerental is boven de 1500, dat dan het LPG dichtgaat! Eventueel nog met een rem override.

@MMsoft: ik heb daar zeker interesse in.

groet
Joris

Joris: Stuur maar even een mailtje.

De ontsteking moet natuurlijk wel blijven werken, dit omdat dat signaal uitgelezen wordt.
Wat zal er gebeuren met het motor toerental in deze situatie ?

De ontsteking blijkt werken. Het toerental blijft hoog doordat je niet ontkoppelt. alleen gas los, zoals je doet als je de snelweg afgaat!

Ik heb (op verzoek) de toerentallen anders ingesteld.

ROOD : >1.500
GEEL : 2.000...4.000
GROEN: 4.000...5.500

Het printje is onderweg naar je toe, test het maar eens...

Het printje is in middels bij Joris.

Helaas blijkt de ingangs schakeling nog niet gevoelig genoeg te zijn.
(de rest heb ik kunnen testen, en dat werkt wel)

Opzich vindt ik het wel een beetje vreemd omdat ik deze ingangs schakeling al eens heb gebruikt voor een bromfiets.

Hierbij het schema van de ingangs schakeling:
http://i150.photobucket.com/albums/s103/SherlockHolmesAlbum/rpm_input.png

We gaan eens een test doen met een "ronde ferriet-kern" (tip van Pros):
http://www.circuitsonline.net/forum/view/63923/1/MMSoft+toerenteller
Zie: Pros: 30 juli 2008 21:15:59

Ik beschik hier niet over een "werkende bougie kabel", dus kan dit niet testen.
Mocht iemand Tijd/Zin/De mogelijkheid hebben om deze ingangs schakeling eens goed te testen dan zou dat erg fijn zijn.

Anders zo'n spanningsdeler met zener er voor bouwen zodat ie op de min van de bobine kan. Moeten we wel de frequeties door 4 delen...

Ow, ik zie nu dat die er al op zit...

Mocht het met een "ronde ferriet-kern" nog niet werken, dan zou je R1 eens kunnen verlagen...

dit is idd een hele intressante schakeling.

ik heb een dodge 5.2V8 uitsluitend op gas staan, en dat ding drinkt ook een litertje meer. ik heb nog probleem dat ik een 3traps automaat heb. die schakeling zou bij mij ook serieus kunnen helpen.

waar ik nu wel eerder aan denk: tussen je verdamper en carbu zit een dikke slang gevult met gas. als je zijn LPG toevoer gaat afsluiten aan de verdamper, dan zit die slang nog vol gas en dit zal nog steeds de motor ingaan.
van het moment jij dus weer gas geeft, gaat de vloeibare gas weer in de verdamper, maar dan is die dikke slang naar je carbu nog steeds leeg. dus het zal een second ofzo duren voor je motor weer gaat reageren.

ik ga toch ook eens ietsje verder nadenken over het systeem van gastoevoer afsluiten. desnoods via de carb een klep regelen zodat de vacuum van de motor niet meer tot bij de gastoevoer kan.

We gaan het zien! anders in die slang een klep.
Volvo en saab hadden zoiets dat op vacuum werkte.

De ingangs schakeling wil nog niet.
Omdat ik deze hier niet kan testen loop ik hier een beetje mee vast.

Wie heeft er tijd en zin om deze eens te testen en evt. aan te passen ?

We denken eraan om:
-R1 te wijzigen in 10k
-C1 te verwijderen
-D3 te verwijderen
-R2 te verwijderen (door te verbinden)

Ik heb dit eens getest:

http://prosje.be/CO/Schemas/BougiePulsDetector.png

Bij gebrek aan bougiekabel heb ik m'n pulsgenerator gebruikt, en die ingesteld op pulsjes van 1µS met een herhalingsfrequentie van 1kHz.
De uitgangsimpedantie bedraagt 50Ω, dus heb ik dat als belastingsweerstand misbruikt.

Het eerste dat opvalt, is dat de secundaire wikkeling bij elke puls even oscilleert. Paracitaire capaciteiten zijn hier hoogstwaarschijnlijk schuldig aan.
Als ik de stroom door de "bougiekabel" hoog genoeg maak, zorgt die oscillatie er voor dat T1 bij elke puls enkele malen in geleiding gaat en terug spert. De PIC ziet dan een veelvoud aan pulsen binnenkomen.

Je zou in dat geval het aantal secundaire wikkelingen kunnen verminderen, maar het lijkt me praktischer als je de oscillatie kan dempen.
Hoe? Plaats een weerstand rechtstreeks over de secundaire spoel. Ik heb het getest met een weerstand van 1k, en dat werkt bevredigend. De oscillatie is volledig verdwenen.

Nu is een pulsgenerator allerminst een bougiekabel. Je zal dus wat moeten experimenteren met die weerstand, om het beste resultaat te bekomen...