Damic
Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Ok naar aanleiding van een topic op tweakers had ik daar het idee geopperd om 2 dezelfde ups'en te kopen en deze met de DC kant aan elkaar te koppelen zodoende dat je 2 230V inputs kunt gebruiken en je dus eventjes overbrugging hebt van de 230V via de batterijen.
Nu ik weet ongeveer hoe een ups werkt, maar heb ook gelezen dat een ups niet continu stroom kan leveren (wat hier dus ook niet gebeurd want de generator schakelt in).
Gaan me eventjes inlezen in de ups wereld.
roadrunner84
Meep! Meep!
Volgensmij heb je niet helder wat je wilt.
Als het het over de DC kant hebt, bedoel je dan de 12V interne laadspanning of de externe 40V voor het serverrack?
Sowieso is het idee van een Uninterrupted Power Supply, dat er continu stroom geleverd kan worden (tot de batterijen leeg zijn).
De meer high-end UPSen hebben al redundante spannings invoer. Als je dit zelf wilt maken, zorg er dan voor dat je (automatisch) schakelt van de niet-actieve naar de actieve AC spanning; koppel de twee spanningen NOOIT aan elkaar, tenzij je een synchronisatie apparaat hebt!
Damic
Het gaat dus over de interne 48VDC of welke DC spanning dat er ook intern word mee gewerkt.
Ik had ook al gelezen dat er UPS'en zijn die continu alles omzetten naar dc en die dat omschakelen tussen batterij+inverter en net spanning via relais.
Ha dat was ik aan het zoeken (ik ben trouwens niet de topic starter daar), ik had al gezocht op dual input maar dan krijg ik gewoon dat hij geschikt is voor 2 spanningsgrenzen :| eventjes zoeken op redundantie.
Het ding was dat die persoon ergens zat waar de elektriciteit veel uitviel, soms 5 minuten soms uren en dus de generator telkens moesten starten en dus elke keer moesten omschakelen van het net naar generator en visa versa. Het maximum vermogen dat ze konden trekken is 500kVA1.5kVa of 1500VA bij 230V (staat 230V/6A zekering als hoofdzekering). Nu 's nachts is dit niet heel handig en handmatig omschakelen is dan wel gewenst maarja.
Dus mijn vraag zou dat gaan om 2 dezelfde UPS'en met de interne DC kant aan elkaar te knopen en dus zo met 2 verschillende inputs te werken?
Vertel eerst eens wat je precies wilt bereiken. Zorg daarna dat je correcte gegevens bij de hand hebt. 1500 kVA op een 6A-zekering kan ik al niet rijmen.
Daarna gaat het vast lukken om een leuke oplossing voor je probleem te bedenken. Misschien kun je ook iets over de locatie van 'die persoon' vertellen, dat kan een aantal alternatieven vergroten of uitsluiten.
Dat gaat NIET zomaar, enkel bij een dual conversion UPS ( dus 230 naar 24 en dat weer naar 230 bijvoorbeeld ) En zelfs die werken nog niet 100% zo.
90% van ups-en zijn NIET van dat type.
Wellicht ben je gemakkelijker uit met een omvormer zoals aan boord van boten/schepen wordt gebruikt. Die zijn vaak geschikt voor 2 ingangsspanningen en kunnen naadloos overschakelen tussen ingang 1/batterij, batterij/ingang 2 en ingang1/ingang2. Zit synchronisatie in en tevens een lader in die de batterijen/accu's mooi op spanning houdt. Grotere vermogens (>1 kW) ook geen probleem.
Oa Mastervolt en Victron leveren dit soort apparatuur.
EDIT 12.04 14:46
Synchronisatie voor direct overschakelen van ingang1 naar ingang2 zal er denk ik niet op zitten, wellicht gebruikt de omvormer die ik ken voor een paar seconden de accu.
END EDIT
Damic
@Hensz: heb je wel mijn ts gelezen en woops moest VA zijn niet kVA.
@EricP: ja dat wel maar zonder spanningsverlies is dat nogal moeilijk, daarmee dat ik dacht aan een UPS, maar vind niet direct 1 die 2 aparte ingangen heeft.
@Sine en Henk H.: dat is nu eens een goed antwoord. Dus als de UPS of omvormer er niet voor geschikt is kun je het er ook niet voor maken.
EricP
mét CE
@EricP: ja dat wel maar zonder spanningsverlies is dat nogal moeilijk, daarmee dat ik dacht aan een UPS, maar vind niet direct 1 die 2 aparte ingangen heeft.
Eh... Daar heb je nou juist die UPS voor.
Wat is nou het probleem wat je probeert op te lossen???
Als ik het goed begrijp valt de netspanning weg en is de noodgenerator niet snel genoeg online om dat op te vangen zonder dat de apparatuur uitvalt. Dat zijn de meeste generatoren natuurlijk ook niet, tenzij ze continu parallel aan de netspanning draaien.
Een UPS kan het wegvallen van de netspanning opvangen voor enkele (tientallen) minuten. Het zou natuurlijk gemakkelijk zijn als deze automatisch overgaat op voeding van de generator.
Wellicht is een relais dat de ingangsspanning van de UPS automatisch omschakelt van lichtnet naar generator bij wegvallen van de netspanning makkelijker dan 2 ingangen op een UPS proberen te fabrieken.
[Bericht gewijzigd door Henk H. op (43%)]
EricP
mét CE
Dat zeg ik... en dan nog ff wat met een timer dat het ding niet kan gaan staan klapperen.
Op 12 april 2013 14:40:38 schreef Damic:
@Hensz: heb je wel mijn ts gelezen
Ja, dat heb ik. Daar staat:
Op 12 april 2013 12:02:58 schreef Damic:
...zodoende dat je 2 230V inputs kunt gebruiken en je dus eventjes overbrugging hebt van de 230V via de batterijen.
Geen idee wat je wilt. Wat wil je dat 2 UPSsen beter doen dan 1? Wat wil je uiteindelijk bereiken? De tijd overbruggen tot de generator klaar is, al of niet met een vertraging? Waarom 2 UPSsen, kan 1, met een grotere capaciteit dat niet ook al? Misschien heb je genoeg aan alleen extra accucapaciteit?
Vragen, vragen, vragen.
roadrunner84
Meep! Meep!
Wat ik begrijp is dat TS wil dat de ingang automatisch schakelt tussen voeding van lichtnet en voelding van generator.
Het antwoord heeft hij al meermaals gekregen. Gebruik een automatische schakelaar (relais) of koop een dure UPS met redundante ingang.
Bedoel je dit : http://www.victronenergy.nl/inverters-chargers/quattro/
Damic
Zoals roadrunner al zei, ik had het antwoord al gehad, het was ook maar een idee wat dus niet gaat.
Bedankt Shiptronic voor de link.
rbeckers
Overleden
Als het bijvoorbeeld om een PC gaat. Er zijn ook PC's met meer dan een voeding. Dan kun je elke voeding zijn eigen UPS geven.
Kijk ook een bij de UPSsen van APC. Die hebben veel types met veel mogelijkheden.
Bijvoorbeeld extra accupacks en signalering.
benleentje
Golden Member
Op 12 april 2013 13:08:48 schreef Sine:
Dat gaat NIET zomaar, enkel bij een dual conversion UPS ( dus 230 naar 24 en dat weer naar 230 bijvoorbeeld )
Ik kan me zeker sterk vergissen maar elke UPS werk toch zo. Je maakt van de ingang eerst gelijkspanning, laad daarmee een accu op en vanuit de spanning van de accu maak je weer wisselspanning. Dus AC naar DC en van DC weer naar AC.
EricP
mét CE
Je vergist je 
Er zijn er zat die normaal in 'bypass' staan. Hebben een kleinere lader nodig (die hoeft tenslotte alleen de accu te laden en niet de load te kunnen voeden) en ook een kleinere omvormer (die hoeft maar 15 minuten in de lucht te blijven en niet continu).
Het gros van de low-budget dingen schakelt gewoon om al de netspanning weg valt. Een PC kan er best tegen als het ding 100mS geen spanning heeft...
rbeckers
Overleden
Inderdaad. Veel UPSsen schakelen pas om als de netspanning wegvalt.
Van APC UPSsen heb ik ooit gelezen dat die na 4ms omschakelen.
Een halve periode bij 50Hz is 10ms.
benleentje
Golden Member
@EricP Ok in zie nu wat je bedoelt.
en ook een kleinere omvormer (die hoeft maar 15 minuten in de lucht te blijven en niet continu).
Deze snap ik weer niet. Hij moet toch het vermogen aan de uitgang wat je erop aansluit aankunnen. of dat nu voor 15min of 1 uur is. Dat hij het maar 15 minuten vol houd is toch enkel aan de accu capaciteit te wijden.
rbeckers
Overleden
Nee, die 15min betekenen minder warmte dan 1uur. Dus kleinere en goedkopere omvormer. 
Over UPSsen en bijvoorbeeld een 230V sinus uitgang, overspanningsbeveiliging, boostfunctie etc., zijn boeken vol geschreven.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Even voor de duidelijkheid. Een UPS die maar 5 minuten (of 15) hoeft te werken mag een deel van z'n warmte "nog niet kwijt" zijn. Er is nog geen "steady state" in getreden. De boel is nog aan het opwarmen. Hij wordt dus gedurende het eerste uur dat ie aanstaat steeds warmer en zal na bijvoorbeeld 20minuten "te warm" worden. Die kan je dan dus toch verkopen als "max 15min" (en dan weer minimaal een uur afkoelen).
Ik denk dat het niet eens om de steady state gaat, maar om het aantal bedrijfsuren op hoge temperatuur.
Als je een condensator op zijn maximumtemperatuur gebruikt (of net erboven) gaat ie vaak nog maar 1000 uur (gemiddeld) mee. Bij continugebruik zou dat nog geen 2 maanden zijn, maar bij incidenteel (zeg 15min/dag) gebruik duurt het 10 jaar voor de 1000 uur "op" zijn.