OM-halfgeleiders, 12NC nummering Philips plus aanverwante zaken en geschiedenis

Toen ik nog bij Philips werkte was er een oranje boek waar de codenummering was beschreven.
Hier een paar dingen die mij op dit moment nog invallen. Er kunnen foutjes bijstaan, maar vergeef me dat dan maar.
opbouw 12 nc.
abcd-efg-hjklm

ab staat voor afdelingstype. voorbeeld: 48 = consumenten service
....................................... 53 = professionele service
....................................... 23 = condensatoren
....................................... 22 = weerstanden
....................................... 73 = Elcoma (electrische componenten en materialen)

cd staat voor landnummer. voorbeeld: 22 Nederland
.................................... 15 Belgie
.................................... 12 Duitsland ?

efg staat voor oa bij weerstanden: vermogen, kool of metaalfilm enz.
..................... condensatoren: elco, mkp, spanning, enz
..................... Voor de div. afdelingen stond hier het afdelingsnummer.

hjklm staat voor volgnummer of stuk van typenummer,
Voor weerstanden en condensatoren staat hier de waarde ervan.
Wanneer het nummer op deze plaats voor een afdeling gold, dan waren de eerst 4 het volgnummer en het laatste cijfer, het cijfer van een eventuele aanpassing. Stond hier een 0 dan moest je zelf de laatste aanpassing via een database opzoeken.

Het best een dik boekje omdat daar alle voorkomende mogelijkheden instonden.
Het werd jaarlijks vervangen vanwege div. aanpassingen.

OM: Ontwikkel Module (volgnummer)
ON: Ontwikkel component (volgnummer).

maartenbakker

Golden Member

Dat boek moet inderdaad steeds dikker geworden zijn. Als iemand er nog ergens eentje heeft rondslingeren.....

In elk geval bedankt voor je informatie, ik zie 2 kleine vraagtekens zoals je zelf al dacht maar ik heb nu wel bevestiging over de structuur en dat is zeer nuttig!

Kan het zijn dat 43 op positie ab staat voor ELCOMA? 73 is me nog niet helemaal duidelijk maar plaats ik in de hoek van EBM.

Van de posities cd ben ik er inmiddels achter dat die in eerste instantie als landcodes alfabetisch werden uitgedeeld. Je krijgt dan zoiets als:

02 Australie
03 Oostenrijk
04 Belgie
06 Brazilie
07 Canada
08 Denemarken
10 Finland
11 Frankrijk
12 Duitsland
13 Groot-Brittannie
15 India
19 Italie
20 Japan
21 Mexico
22 Nederland
23 Nieuw-Zeeland
28 Portugal
29 Zuid-Afrika
30 Spanje
31 Zweden
32 Zwitserland
35 VS
38 Taiwan (ergens na 35 is het alfabet zoekgeraakt, het gaat dan om landen waar men rond 1964? nog niet actief was met eigen bedrijven, vermoed ik)
39 Singapore
40 Hong-Kong
41 China

66 Zweden (Dux??)
70 Philips?
74 Marantz?

Afhankelijk van de posities ab hoeven er trouwens geen landcodes te staan, en met die laatste 3 uit mn lijstje is ook wat vreemds aan de hand. Als iemand daar nog wat meer over weet?

Wel leuk dat er hier toch best veel voormalig Philipsmedewerkers rondlopen. Als ik mag vragen, waar heb je gewerkt?

Overigens is het misschien handiger als ik de informatie over 12NC's tzt verwerk in een nieuwe startpost. Dan kunnen aanvullingen en dergelijke tot die tijd nog gewoon hier.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hallo Heren,

Hierbij wat info betreffende het Reverse Engineeren van de Philips 3522 TCXO.

Plaatje met alle info...
http://www.bramcam.nl/Diversen/3522-TCXO-SCH-Pictures-01-200.jpg

Als er nog info aan toegevoegt moet worden dan hoor ik het wel :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

73 is inderdaad EBM. en 43 is ELCOMA. klopt.
Zo zie je maar weer dat na jaren het geheugen een beetje geholpen moet worden.
De 7x reeks was inderdaad voor intern Philips afdelingen.

maartenbakker

Golden Member

Da's een mooi stukje werk blackdog! (nu de hybride nog, maar dat zal wel onbegonnen werk zijn?)

Dankje misssissippi!

43 is dus inderdaad Elcoma, maar het lijkt erop dat het later wel eens misbruikt is. Ik kom het tegen in het nummer van servicemanuals van kleinhuishoudelijk, en ook in luidsprekerboxjes die als PC-accesoire verkocht zijn.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 22 juli 2013 14:27:57 (49%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Amateur19

Overleden

Reverse Engineren lekker hoor.......
Maare ben je nou 1 condensator vergeten in het schema te plaatsen? Die met al die kleuren. Of kijk ik achterstevoren vanwege de warmte.

Ik heb ook nog wat nummers.

OM320 - 5322 209 85971 - 7 pin Hybride. Wideband HF Amplifier. PM5519
OM350 - 5322 209 81008 - 5 pin Hybride. Wideband HF Amplifier. PM5515/16/18
OM360 - 5322 209 81361 - 8 pin Hybride. Wideband HF AMplifier. PM5515/16/18
OQ5501 - 5322 209 85471 - 16 pin DIL. Sync-puls generator. OUT=Low. PM5519
OQ5502 - 5322 209 85573 - 16 pin DIL. PLL, lijkt een HEF4046 met iets andere pinning. PM5519.
Heb de schakeling met een 4046 nagebouwd zonder de select optie, en dat werkte. Klok(2.5MHz) locked met de subcarrier(4.43361875MHz).
OQ5506 - 5322 209 81945 - 16 pin DIL. Sync-puls generator, vervanger van de OQ5501. OUT=High. PM5519.
Moet bij vervangen van de OQ5501 een poortje/inverter tussen gezet worden.
De 3 OQ's hebben select inputs voor PAL/SECAM/NTSC normen.
De OQ5501/06 lijkt later te zijn overgegaan in een SAA1043P - 5322 209 81468, multisync generator, en de OQ5502 in een SAA1044 - 5322 209 81724, chroma coupler/pll. PM5515/16/18.
Ik heb wel wat pen-info van de OQ55xx maar niet alles.

Dat was het even.

*EDIT.
De hybride in die TCXO kan best het nummer 5322 209 91071 hebben. Die OM3xx zien er net zo uit. Wordt hij warm als je er spanning op zet?

Eens een CO'er, altijd een CO'er. 27MC, 3M-FM en nog meer Schema's en DataSheets
blackdog

Golden Member

Ha die Amateur19,

Uhm, denk dat hier de warmte in het bein is ingeslagen... :-)
Je hebt gelijk, de ontkoppel condensator vergeten.
Hij staat hier wel op mijn klad papiertje maar vergeten over te nemen.

Dank je, even de pagina verversen, het onderdeel is toegevoegt.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

@amateur19: Dankjewel! Ik pas de startpost aan en m'n 12NC database.

Wat die TCXO-hybride betreft vrees ik dat het niet zo simpel ligt. In principe waren de servicenummers zoals 5322 een getrapt systeem en verwezen ze door naar een onderdeel met een compleet ander nummer. Het is dus onwaarschijnlijk dat je het als enige nummer op een onderdeel aantreft (uitgezonderd modules, maar daar stonden toch vaak 2 nummers op). De opzet was waarschijnlijk zo uigekiend dat men de documentatie en logistiek simpel kon opzetten en ook eenvoudig een ander equivalent of verbeterd onderdeel kon leveren via de service. Dat systeem hebben ze toch ruwweg 35 jaar volgehouden.

Naar mijn mening zal het nummer waarschijnlijk met 4322 beginnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Hier de laatste foto van de 3522 XTCO oscilator moduul.

Met een scherp mesje heb ik zoveel mogelijk van de geleprut weggesneden/gekrapt.
Hij bestaat volgens mij uit 4 transistoren, twee condensatoren, en wat opgedampte weerstanden.
http://www.bramcam.nl/Diversen/3522-TCXO-91071.jpg

Als iemand verder wil gaan met wat er is overgebleven van deze moduul dan stuur ik het wel op, ik heb er verder geen tijd meer voor.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Vreemd, waarom is in het midden bij die weerstand rechts een deel van het meanderpatroon kortgesloten in een lus? Heeft dat met hotspot te maken, of is dat om af te regelen? Lijkt me nogal een groot stuk om af te regelen.
Er zit trouwens in die weerstand links er van ook zoiets, maar dan uit het centrum....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Blackdog
Bedankt voor de TCXO rev-engineering! Heb ik wrsch nog wel iets aan. Jammer alleen van de frequentie, maar het deelt snel naar 0.1MHz.

Wat ik nog weet van de 12NC's:

Bedenk wel dat de regels van vroeger mogelijk niet in alle gevallen meer opgaat omdat fabrieken zijn verkocht. Deze fabriken hanteren nog wel de 12NC nummers maar volgens mij niet altijd de regels zoals deze 20-30 jaar terug werden gehanteerd toen 'alles' nog Philips was.

Het eerste cijfer:

2 = een component
4 = een service nummer
9 = commercieel nummer
5 = 12NC van een bepaalde vestiging
51 = Nederland
5122 = was Philips Apeldoorn

Ik weet ook dat dit bovenstaande niet altijd geldt. Dit hangt weer af van de overige nummers.

Misschien kan ik nog wat meer terug vinden. Zal eens gaan zoeken.

Kees

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

De onderstaande onderdelen zijn over na de Vivisectie,
is hier door iemand nog behoefte aan, zo niet, dan gaat het de vuilnisbak in.
http://www.bramcam.nl/Diversen/3522-TCXO-Klaar.jpg

Via mijn e-mail ben ik te bereiken.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
maartenbakker

Golden Member

Op 25 juli 2013 12:29:07 schreef K C:
Wat ik nog weet van de 12NC's:

Bedenk wel dat de regels van vroeger mogelijk niet in alle gevallen meer opgaat omdat fabrieken zijn verkocht. Deze fabriken hanteren nog wel de 12NC nummers maar volgens mij niet altijd de regels zoals deze 20-30 jaar terug werden gehanteerd toen 'alles' nog Philips was.

Het eerste cijfer:

2 = een component
4 = een service nummer
9 = commercieel nummer
5 = 12NC van een bepaalde vestiging
51 = Nederland
5122 = was Philips Apeldoorn

Ik weet ook dat dit bovenstaande niet altijd geldt. Dit hangt weer af van de overige nummers.

Misschien kan ik nog wat meer terug vinden. Zal eens gaan zoeken.

Alvast bedankt voor het zoeken! Het past niet helemaal in het plaatje dat ik er nu van heb, maar door zaken te combineren gaan er ongetwijfeld weer wat puzzelstukjes op hun plaats vallen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Rely

Golden Member

Ik heb in mijn bakjes nog enkele ON's gevonden die niet in jouw lijst staan. Nl. ON 201, ON 202 en OM 101 alle nieuw. De laatste lijkt mij een opamp.
Ik hoor wel van je of je ze ook wilt. (gratis)

Groet, Gerard

maartenbakker

Golden Member

Leuk! Je hebt mail, en ik voeg ze ook even toe in de startpost. Met wat meer details zodra ik ze ontvangen heb.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Rely, weet je ook waar ze uit komem / in horen?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Anoniem

Nog iets gevonden
ON235 2x tor thermisch aan elkaar verbonden
ON253
OM322 5pens 75 Ohm Hybride

maartenbakker

Golden Member

Woensdag heb ik zowel de onderdelen van Rely als die van blackdog in mijn post aangetroffen. Hartelijk dank daarvoor en ik kom daar zo spoedig mogelijk op terug.

Als eerste bewerk ik zo de startpost nog even.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PE9SMS

Special Member

OM4031T [1]
SO8 package
Digital post-detection filter for FSK data receivers

OM5300 [1]
66 pin surface mounted device (module)
AMPS/TACS hybrid baseband module
AMPS=Advanced Mobile Phone Service
TACS=Total Access Communications System
contains:
SA5752 audio processing IC
83CL580 microcontroller
SA5753 audio processing IC
UMA1000LT data processor
ST25C02A 256 bytes eeprom
TDA7050T audio amplifier

OM5301 [1]
Ingeblikte unit a la TV tunerblikje
E-AMPS Radio Frequency Module
E-AMPS=Extended Advanced Mobile Phone Service

OM5302 [1]
Ingeblikte unit a la TV tunerblikje
E-TACS Radio Frequency Module
E-TACS=Extended Total Access Communications System

OM1036C [2]
18 pin (DIL/SO18 ?)
Dialer circuit with redial, CMOS IC

OM8200 [2]
Low Cost Speech Demonstration Board
contains:
PCF8200 CMOS speech synthesizer
80C39 CMOS microprocessor
Orderingnumber 9337 541 30000

OM8201 [2]
Speech demonstration Box
Box contains all necessary components to drive OM8200 demonstraion board.
Orderingnumber 9337 541 40000

OM8209 [2]
Update package for existing OM8210 speech editing system
Orderingnumber 9337 564 50000

OM8210 [2]
Speech Analysis/editing system
Speech adapter box and assiociated software
The system uses either the HP9816S or IBM-PC personal computer.
Orderingnumber 9337561 50112

OM4085 [3]
Plastic very small outline package, 40 leads, SOT 158-1
Single chip CMOS LCD controller/driver, I2C interface

[1] Semiconductors for telecom systems (Databook IC03), Philips Semiconductors, 1995
[2] ICs for Telecom, Subscriber Sets, Cordless Telephones, Mobile/cellular, Radio Pagers (Databook IC03a), Philips Semiconductors, 1991
[3] I2C Peripherals (Databook IC12), Philips Semiconductors, 1997

This signature is intentionally left blank.
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

ON 285 2x transistor thermisch verbonden o.a. PM2403

maartenbakker

Golden Member

Bijgewekkerd en nog eens wat van 12NC's al wordt dat misschien iets voor een eigen topic.

In de tijd dat de codes bedacht werden, sprak men als ik het goed heb van de volgende HIG'en, en duidde men die aan met de volgende begincijfers:

30 ?
31 = HIG RGT
32 = HIG Licht
33 = HIG Elektronenbuizen
34 ?
35 = HIG Telecommunicatie- en Defensiesystemen
36 ?
37 ?
38 ?
39 = HIG ELA
40 = HIG PIT
41 ?
42 = HIG Huishoudelijke Apparaten?

Nu viel me op dat codenummers van EBM wat de begincijfers betreft precies 40 schelen met de codenummers hierboven (in elk geval van 31 t/m 35).

71 EBM RGT
72 EBM Licht
73 EBM Elektronenbuizen
75 EBM Telecommunicatie- en Defensiesystemen

Kan iemand dat bevestigen of weerleggen?

En kan iemand invullen waar 30, 34, 36, 37, 38 en 41 voor staan?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Maarten,

Ik vraag me af of 30, 36, 37, 38 en 41 wel toegepast zijn.
34 = Philips semiconductors
74 = (E)BM PMF
76 = (E)BM components
77 = (E)BM glas
78 = (E)BM DAP & personal care
81 = (E)BM diversen

Jac