Werkplek, prutshoek, soldeertafel, knutselkamer Deel 6

Dit topic is gesloten

Tidak Ada

Golden Member

Ik kon niet zien dat dat een 122 was en aangezien jij op SA's bent, dacht ik dat het zo'n insteek unit was van een van die ouwe SA's

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Deze weller was eerst van mijn vader. Ik meende dat hij eens heeft verteld dat hij deze gekocht heeft voor mijn geboorte. Dan is hij toch al gauw 36 jaar oud.

Elke chaos kent zijn orde. Maar creër je orde, dan krijg je chaos.

in een duister keldertje...

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/photo%2030-09-13%2021%2054%2058.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/photo%2030-09-13%2023%2039%2055.jpg

Er moet nog wat infrastructuur aangebracht worden zoals deftige elektriciteit, netwerk etc....
Maar na 5 jaar verbanning door vebouwingswerken ben ik blij met dit plekje (de kelder is 60m2 en die ben ik van plan helemaal in te palmen mettertijd!

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

60m2, dat noem ik geen kelder meer. Ben benieuwd wat voor chemicaliën er worden bewaard in die blokjes lipton ice tea. Zo'n glazen blad lijkt mij wel wat

Ahhh, de kelder... een echte mancave dus!

Alvast een gezellig plekje. Mooi de complete ruimte innemen, niks zo belangrijk als een mooi hobby-hol.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 11 oktober 2013 00:01:06 schreef MonsterVisje:
Ben benieuwd wat voor chemicaliën er worden bewaard in die blokjes lipton ice tea. Zo'n glazen blad lijkt mij wel wat

Dit zijn gewoon lege blikjes lipton :-D, en inderdaad een glazen blad is best handig, je soldeerbout maakt er geen brandplekken in, druppels tin kan je er zo afkrabben en is heel gemakkelijk proper te houden.

je kan ook je schema of datasheet eronder schuiven, dan is ie altijd bij de hand en wordt het niet vies als ik mijn liptonnetje omgooi :-)

Alleen een optische muis doet het er niet op!

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Deze muis schijnt het wel op glas te doen.

http://www.logitech.com/nl-nl/product/performance-mouse-mx

Niet zelf getest, maar staat in de handleiding.

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op zondag 13 oktober 2013 22:25:22 (22%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

klopt, net getest op het raam :) fijne muis die al 4 jaar meegaat.

edit: een bureau in glas mag vanuit arbo regelgeving niet eens omdat je last van gewrichten krijgt door de koude van het glas.

de mx muis werkt prima op glas voor wat ik op het raam heb getest, zelf heb ik rood linoleum met veel vlekjes erin verwerkt onder de muis en daar heeft hij nooit moeite mee. als er een pluis in de laser komt raakt hij wel van slag, maar dat is een keer blazen en weer weg is dat probleem. vooral de zelf programeerbare knop is fijn, die heb ik ingesteld op page_end voor die lange scroll topics hier :P

de voorganger mx1000 heb ik ook een stel, die hebben ook geen problemen met oneffen ondergronden tov optische muizen die dat wel hebben. leg je daar een wit vel onder is het goed..

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 13 oktober 2013 22:58:06 (85%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
bprosman

Golden Member

Werkt dat prettig op een glasplaat ?

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
Tidak Ada

Golden Member

Even terzijde: Ik kom er net achter dat kattenhaar de werking van een optische muis negatief beïnvloed. Er zat een klein dunn nauwelijks zichtbaar plukje rond het optische systeem van mijn Ftjitsu/Siemens muis mijn bloeddruk te verhogen :( Weggehaald met een fijne pincet en de muis werkt weer perfect!

@bprosman:
Niet als je er een hamer op laat vallen >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 13 oktober 2013 22:47:50 schreef bprosman:
Werkt dat prettig op een glasplaat ?

Ik denk dat dat ieder zijn "goesting" is. Bij deze bureaus, die uit een zeer bekende zweedse meubelketen komen, is het een beetje een noodzaak daar het bureaublad bestaat uit honingraat-karton met een laagje hardboard van 3mm. Dit hebben we gemerkt toen we bij het verhuizen even tegen iets aan tikten en er zonder meer gewoon een gat in was....

Ondertussen ben ik er aan gewend en vind ik het zelfs prettig werken.

Ik zal dan eens op zoek gaan naar zo een MX muisje dan hoef ik er geen datasheet meer onder te leggen :-D !!

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.
Tidak Ada

Golden Member

Geen kouwe handen door die glasplaat?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Op 13 oktober 2013 22:53:43 schreef Tidak Ada:
Even terzijde: Ik kom er net achter dat kattenhaar de werking van een optische muis negatief beïnvloed.

Ja muizen en katten, dat gaat nu eenmaal niet samen. :)
Nu zal er wel weer iemand komen met een filmpje die het tegendeel bewijst.

@ de_kuhne,
Lekker ruim man die 60m2, maar is het niet erg vochtig in zo'n kelder?

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
haasje93

Golden Member

OT
Ik zie daar ook heel mooi de TIE fighter van Darth Vader... :)
/OT

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Tidak Ada

Golden Member

OT
@Lambiek:
Je vroeg er om, maar zoals je ziet is het goed mogelijk (kwestie van opvatting >:) )

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/kat%20en%20muis.jpg
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mijn Kelder is een ideale plaats... Een bijna constante temperatuur ( in de zomer 13°C en in de winter 11°C) en ook een bijna constante luchtvochtigheid van 65%.

Dit heb ik 2 jaar lang gemeten omdat er ook een wijnkeldertje in zit.
kwestie om er een lekker flesje bij te kraken als een projectje is vastgelopen. :-)

Apparatuur die er enkele jaren in opgeslagen is geweest werkte nog perfect en vertoonde geen sporen van vocht.

Er is ook een drainage voor grondwater dus hier heb ik ook geen last van.

Ik ben zelf geen koulijder en van koude handjes heb ik ook geen last! :-D

En Ja, ik ben ook een fervent Star Wars fan! :-D

" Assumption is the mother of all f*ckups ", toch trap ik er geregeld in.... How to kill a mosquito with an elephant? --> Surfin' on a AMD RyZen 9 5900x, 12 cores @ 3.7GHz, opgekieteld naar 4.9GHz.

11-13°C voor zittend werk zou ik never nooit volhouden. 20°C gaat wel, als het tenminste niet tocht. Ik heb vooral snel last van koude vingers en voeten. Als ik echt bezig ben (=niet stil zit) dan is 20°C juist weer te warm.

Ik heb sinds kort een glazen tafel voor "erbij". Daar zitten wielen onder, en dat rolt gemakkelijk even van de muur af, voor als je bijvoorbeeld een grote TV hebt waar je van meerdere kanten aan wilt kunnen werken.
http://underdesign.files.wordpress.com/2011/03/1_ikea_desk.jpg
Hij lijkt wat laag, maar is met z'n 72 centimeter gewoon gemiddelde bureau-hoogte.

Als normale werktafel heb ik een (glasloze) Jerker, met het blad juist extra hoog omdat ik anders last krijg van m'n rug met solderen. Typen op die hoogte is echter niks...

If you want to succeed, double your failure rate.
Sonytech

Overleden

Ik had twee van dat soort tafeltjes die precies in een uitsparing van m'n werkbank pasten. Dan kon ik zo vanuit de auto een grote TV op zo'n tafeltje tillen en m'n werkbank "binnenrijden" zonder hem over te hoeven hijsen op de werkbank.

Als zo'n tafeltje op z'n plek stond was de werkbank op een klein randje na één geheel.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Tidak Ada

Golden Member

Dat typen heb ik wat op gevonden:
Onder mijn buraublad heb ik van die telescooprails gemonteerd met een stuk betonmultiplex er tussen. daarop mijn toetsenbord muis en tekentablet. Werkt perfect en extra ruimte op je werktafel. Draadloze muis en -totsenbord zorgen voor een minimale bedraging; alleen het tablet zit nog aan een 'lijntje'.
Het andee bureau in mijn hol, wordt met een wat groter blad uitgerust, waarop ik kan solderen. Geeft weer meer ruimte voor meetapparatuur (en helaas ook rommel |:( )

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Nou, lang gewacht toch gekomen:
Alles klikbaar :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/werkplek-okt2013-03.jpg

De gokkasten achterin zijn reparatieobjecten. De linker was af, maar net toen ik de rechter zo ver had dat hij wilde booten, hield de linker er ineens weer mee op waar ik bij stond.

Als ze klaar zijn moeten ze plaats maken voor een mechanisch werkhoekje. Ik ben daarvoor nog op zoek naar een mooie kolomboormachine, en nog wat gerelateerd spul.

De gereedschapskast op wieltjes aan de linkerkant staat onder het luik van de vlizotrap. Boven m'n hok huist namelijk nog een vliering, waar ik allerhande rommel op kan slaan.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/werkplek-okt2013-01.jpg

Het werkplekje. De inrichting met apparatuur is nog niet definitief, maar voorlopig ziet het er al aardig uit. Alle meetapparatuur is naar keuze schakelbaar achter een scheidingstrafo, of (omdat dat ding nogal bromt) rechtstreeks van het net (achter een 6A automaat). De werkbank heeft z'n eigen contactdoos, die achter een gescheiden variac zit. De aarde is voor de (lokale) aardlekschakelaar aan nul gehangen, maar verder niet met veiligheidsaarde verbonden. Er is ook een optie om geheel zonder aangesloten aarde te werken.

En tenslotte wat sfeervoller:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/werkplek-okt2013-02.jpg

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 18 oktober 2013 22:24:48 (51%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Sine

Moderator

Cowabunga !
ERG gaaf stekkie Jochem !

Tikje TE opgeruimd nog wel .... (want dat stukje geposeerde print trappen we natuurlijk niet in ;)) maar dat zal vanzelf wel goed komen ;)

Waar heb je / ga je de monitor voor je pc verstoppen ?

-edit-
Ik kan overigens niet identificeren wat je nou rechts links aan je werktafel geklemd hebt.

Schimanski

Golden Member

Wauw jochem, dat was het wachten waard. Ook de Jerker? met buitenboordscoopbeugel is mooi.
Kun je ook binnendoor naar het huis, of moet je nu steeds door de tuin?

@hieronder

mede omdat ik nog geen netwerkkabel onder m'n grasmat heb gelegd

Waarom geen WiFi?

[Bericht gewijzigd door Schimanski op vrijdag 18 oktober 2013 22:40:11 (26%)

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum

@Sine: Rechts * aan het werkblad, bedoel je dan waar de scopes op staan? Dat is een gemodificeerde muurbeugel voor een 37cm TV'tje. Met een stuk alu aangepast op het raster van de staande poot:

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/werkplek-okt2013-04.jpg

* edit: oh, links.. dat is het beugeltje dat bij mijn nep-dremel hoort, zodat je hem op kunt hangen als je de flexibele as gebruikt.

Ook de onderste van de twee planken is trouwens custom; het is een dikke RVS hoeklijn, die in 4 stukken aan elkaar is gelast om zo een bak te vormen voor een stuk aanrechtblad. Dat is geen overbodige luxe voor de combinatie van zowel PE1527 als de Dynaload...

Op 18 oktober 2013 22:24:48 schreef Sine:
Cowabunga !
Waar heb je / ga je de monitor voor je pc verstoppen ?

Ja, dat moeten we nog even bedenken. Voorlopig zet ik de laptop even op de glazen tafel rechts, mede omdat ik nog geen netwerkkabel onder m'n grasmat heb gelegd. Op termijn kan er misschien een TFT'tje onder de scopes; dat wordt nog even passen.

Tikje TE opgeruimd nog wel .... daar dat zal vanzelf wel goed komen ;)

Ja, dit was het meest unieke fotomoment, zal niet vaak meer voorkomen :D

@Schimanski: Ja, een Jerker dus.
Ik moet buitenom, maar de tuinset die op de middelste foto te zien is, staat bijna pal voor m'n achterdeur. Met 6 grote passen ben ik er, dus ook door een hoosbui eigenlijk geen punt.

edit: en WiFi heb ik wel natuurlijk, maar ik houd meer van de stabiliteit van kabel. Dan kan er meteen ISDN bij en een coaxje voor het UPC-signaal (als ik dat nog in die 3/4" pijp krijg).

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Dat is een hele verbetering tov je vorige hok. Mooi hoor. Lekker veel ruimte zo.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank je fred, ik moest wel even creatief zijn bij gebrek aan een scoopwagen, zoals je ziet ;)

Op 18 oktober 2013 22:24:48 schreef Sine:
(want dat stukje geposeerde print trappen we natuurlijk niet in ;))

Jij ziet ook alles.. Die heb ik inderdaad voor de gelegenheid uit een lade getrokken. Die schakeling heb ik ergens rond m'n 8/9/10e levensjaar in elkaar gesoldeerd :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten