Plasma tv aan met fohnen

Hoi allemaal,

Wie kan mij helpen met het volgende.
Ik heb hier een plasma tv van samsung waar het standby lampje van knipperen en het beeld uit blijft.
Ik heb eerste instantie alle condensators nagekeken en zag geen defecte elco's tussen zitten maar dat zegt natuurlijk niets maar nu weet ik toevallig als je op een bepaalde condensator de fohn erop zet en warm maakt dat deze aan kan springen en dat gebeurt ook hij geeft dan weer beeld tot dat je hem uit zet.
Maar alleen het probleem is of je nu de linker kant neem van de voedingsprint of de rechterkant neemt met fohnen hij gaat sowieso aan.
Ik heb zelf was elco's vervangen op de voeding en mijn collega ook er zijn zo'n 21 elco's vervangen maar hij blijft dezelde probleem houden. wat kan het nog meer zijn wat kapot zou kunnen zijn.
Als ie eenmaal aan staat dan blijft ie wel spelen maar als je hem uit zet dan moet je weer fohnen.

[Bericht gewijzigd door skippydvd op woensdag 22 januari 2014 23:11:32 (19%)

pa3gws

Golden Member

Alle elco's in de voeding vervangen en het probleem zal waarschijnlijk weg zijn.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja sorry nou u daar over heb die elco's zijn vervangen, ik schreef hierboven de besturing maar het is de voeding die ik bedoelde.
Waar ik ook fohn op de voeding al is het gericht op het hoekje van de print zodat de rest van de voedingsprint koud blijft dan springt hij aan.

edit:
heb net de eerste post aangepast omdat deze onduidelijk is geformuleerd.

fred101

Golden Member

Lees je laatste zin eens door en pas hem dan even aan. Ik kan daar niks van maken.

Verder zeg je eerst

Ik heb alle condensators nagekeken en zag geen defecte condensator.

Daarna zeg je volgens mij dat ze zijn vervangen:

Ja sorry nou u daar over heb die zijn vervangen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dank u voor de kommentaar ik heb de eerste post veranderd en hoop dat het nu wel wat duidelijker is geworden.

pa3gws

Golden Member

Zijn alle elco's vervangen?
En zijn ze door goede elco,s vervangen?
Want als je er goedkope brol in soldeert kan het nog steeds fout gaan.

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.

Ja ze zijn met goede onderdelen vervangen hihi geen china onderdelen.

maartenbakker

Golden Member

Net die ene elco die je niet hebt vervangen?

Anders kan je met de foehn en een bus koudespray nauwkeuriger vaststellen waar de fout zit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Misschien het uitzetten van een contact met een haarschuur?

PE2BAS
fred101

Golden Member

@fred101:
Wat denk je anders over de meter op MP. Het gaat mij er maar om dat ik wat condensators en spoelen kan nameten. Ik ben niet bepaald bezig met 'rocket science'

Geen idee, ik ken hem niet. De pest is dat al die ebay dingen op elkaar lijken maar niet het zelfde hoeven te zijn. Ze hpoeven niet eens de zelfde methode te gebruiken.

Ik denk dat ze meer resolutie dan precisie hebben, dus staar je op 1.0 pF niet blind. Maar in principe is zo'n ding voor 95% van al het gebruik bruikbaar. Als ik een 100 nF nodig heb bij een regelaar ga ik hem echt niet tot op de aF proberen te meten , met een resolutie van 100fF kan ik dan wel leven >:-) Maar even serieus. Dan hang ik hem ook even aan een meter en als het ergens tussen 90 en 110 is dan is het prima.

GuidoB heeft pas iets gekocht wat ook torren enzo test en ik dacht dat er ook een lcr functie inzat. Klonk als een handig ding om bv snel componenten te sorteren zonder steeds een andere meter te moeten pakken.

Edit, dit is bizar, dit was ik in een ander topic aan het typen ????

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wat je zou kunnen proberen is om met een plastic staaf (Achterkant van schroevendraaier) eens voorzichtig op de verschillende delen van de voedingsprint te drukken wanneer het toestel weer eens niet inschakelt.

Het zou een breuk of slecht kontakt kunnen zijn welke door de wind van de fohn juist net genoeg wordt aangedrukt.

Is het inderdaad met het "proben" door deze methode ook zo dat de TV plots inschakelt, dan is het een breuk of slecht soldeerkontakt / slechte kabelverbinding in plug of klem.

Probeer dit eens uit, en misschien weet je dan waar het ongeveer is.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Dat is misschien wel een idee, ik ga het straks eens uitproberen en natuurlijk laat ik het hier weten bedankt