Dog Sport stroomapparaatje het werkt niet goed meer en wil het nu repareren, zie foto.
Nu lijken de oplaadbare batterijen het nog wel te doen maar geven weinig voltage meer 3,7 volt, led voor brand nog wel.
maar ik krijg geen stroom meer, als ik het apparaat aan zet wordt tip41c wel warm, en de basis zit op de trafo ? gesoldeerd.
De emittor loopt naar de min van de batterij voor zover ik dat kan zien.
De diodes doorgemeten en die lijken goed te zijn. (gemeten in de schakeling).
als ik de schakeling aan zet heb ik tussen basis van tip41c en de rode draad op de trafo in de laagste stand ac 0,3v tot 0.6v en
dc 0.1-0.3 wisselspanning en
op de hoogte stand ac 0.1 tot 0.6v dc 0.1-0,3 volt
output op de bruine draden 1 tot 4 volt wissel (ac)
dc -0.5 en 0.5 volt.
Zou onderdeel tip41c stuk zijn, wordt behoorlijk warm.
voor groter plaatje zie
http://www.xs4all.nl/~wolfjes/imvu/Picture4metinfo.jpg
Het blanke plugje onder aan bij de tekst output voltage is de laadplug voor het laden van de batterijen.
de datasheets :
http://html.alldatasheet.com/html-pdf/25378/STMICROELECTRONICS/TIP41C/…
http://www.ic-on-line.cn/view_online.php?id=1954804&file=0478\bc54…
Vind het toch zonde om weg te gooien een nieuwe kost me 200 euro.
Wie kan helpen??
weetal
als je iets doet,weet dan dat je het goed doet!
is dit bedoelt om de hond een hoge spanningsprikkel te geven om hem te leren luisteren?mag je voor mij hem zelf omdoen,dit is een vorm van dierenmishandeling!!
kan op slot
Hunter
Damn the torpedoes, full speed ahead!
Het ziet er uit als een door een amateur in elkaar geprutst stroomstootwapen. Als iemand dat gebruikt bij honden, en dan ook nog het woord sport durft te gebruiken ga ik ernstig twijfelen aan zijn verstandelijke vermogens.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@weetal: Jij weet al, dus meer dan ik, maar ik wist nog niet dat jij moderator bent en over slotjes gaat.
Honden of andere huisdieren houden is ook zonder electrische halsbandjes (als dat het is) in meer gevallen dan jij denkt enige vorm van dierenmishandeling. Ik ken eigenlijk van alle kennissen en klanten maar eentje die er in mijn ogen in slaagt om een hond goed te houden en een paar waar de hond niet overdreven lijdt. Dat je een dier zonder dit soort apparaten kan opvoeden staat misschien buiten kijf, maar bepalen of dat een zaak is waar dit forum voor staat of over valt, is toch meer werk voor de echte moderatoren. Er is geen wettelijk verbod of bovengemiddelde aandacht van de geheime diensten, zoals met ontstekers of tasers wel het geval is (die mogen hier dus ook niet).
@Hunter: veel apparaten in kleine series zien er uit zoals dit. Een stuk netter dan veel Chinese handproductie. Ik kijk tegen sport een beetje aan zoals tegen dierenleed: veel sport is om te beginnen al niet sportief, dus als je hierover valt dan zou je aan de verstandelijke vermogens van de halve sportwereld moeten twijfelen.
@algemeen: hoe denken we over schrikdraadapparaten? Die komen hier ook regelmatig langs, zonder enig probleem.
@TS: Dat de transistor heet wordt, betekent niet dat hij stuk is. De trafo zou ook stuk kunnen zijn (doorslag, de statische metingen lijken redelijk), of de snubberdiodes. Eventueel de aansturing van de transistor.
In geval van dit soort vrij eenvoudige apparaatjes, is het zaak om het schema op te tekenen en aan de hand daarvan systematisch te meten.
@Wink2k hieronder: dus in elk geval de economische overweging van het repareren waard.
Win2k
Golden Member
is bedoeld voor hondentraining, even googelen en genoeg aanbod a/€ 205,00
dus niet goedkoop.
ieder zijn mening over het gebruiken.
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
Op 5 november 2014 00:14:41 schreef maartenbakker:
@algemeen: hoe denken we over schrikdraadapparaten? Die komen hier ook regelmatig langs, zonder enig probleem.
En zo moet je het apparaat ook zien, het is niet bedoeld om het object constant onder spanning te zetten....
Dat er mensen zijn die er niet mee om kunnen gaan is een feit en dan wordt het pas mishandeling.
[Bericht gewijzigd door Roches op (13%)]
theove
Take care to get what you like or you will be forced to like what you get
Ach ja, laten we ons nu maar druk gaan maken over "stop politie" borden en dit honden opvoedmiddel gewoon bespreken...
[Offtopic] Zo'n apparaat kunnen vele kinderen en ook ouders wel eens omdoen. [/offtopic]
Op 4 november 2014 21:05:42 schreef John99999:
Nu lijken de oplaadbare batterijen het nog wel te doen maar geven weinig voltage meer 3,7 volt,
Ik zie zo vlug 3 oplaadbare penlights AA, 3 maal 1,2 = 3,6Volt.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ik had laatst gelezen dat dit spul voor dieren verboden, maar voor mense toegestaan was. (en dan deden ze iemand dat ding om).
Die transistor moet "powersturing" doen. Dus pas als de boel aangestuurd wordt moet ie in actie komen. m.i. hoort ie niet warm te worden als de boel "in rust" is.
Dit kan twee dingen betekenen: 1) De TIP41 zelf is kapot. 2) De aansturing van de TIP41 is kapot.
Nou nou wat een reaktie's, ten eerste is het apparaat niet van mezelf maar van een hondenclub. Die vragen of het gerepareerd kan worden.
En dit is lang niet zo erg als een stroomapparaat dat in het weiland staat, gelukkig niet daar heb ik met honden nare verhalen over gehoord, die daar tegenaan komen.
Je kunt het apparaat aanzetten en ook met een puls op de voorkant aanzetten, dan wordt tip41c warm, en voor de dierenlief hebbers dit wordt nooit continu gebruikt natuurlijk,
Er zijn oefeningen waar een hond over een hekje moet springen, en daar zijn poten niet tegen aan mag houden, dus wordt er op een draad over een hekje dit apparaat geschakeld even. Dus hond kan dus al over het hek springen !!!
Nu de reparatie zou ik de twee transistoren maar vervangen?
En de diode die er anders uit ziet is een ander model, maar als die stuk zou zijn, dan had je toch wel wat op de uitgang moeten hebben lijkt me?
Wat voor spannig zou ik op de trafo kunnen zetten om die te testen?
3 volt dc of 3 volt wissel??
Zou de trafo niet gewoon stuk zijn? Omdat als ik het aanschakel de tip41c wel warm wordt. Dus er wordt wel wat geschakeld.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dit is volgens mij voor een schrikdraadje, niet voor een halsband.
Maarten, veel honden vinden sport nog leuker dan het baasje. (dan heb ik het niet over politie honden training, daar heb ik geen ervaring mee.
Teken het schema eens uit, dat maakt het een stuk eenvoudiger.
Het zal wel een oscillator zijn. Staat er niks op dat IC ?
Of dat ic is de oscillator, of de boel draait op zelfresonantie van de spoel
Roches
Domoticz en ESP8266, goede combo!!!
@Fred
Ik kan je uit eigen ervaring vertellen dat de honden die voor de politie getraind worden op de avond dat het clubavond is sneller bij de auto zijn dan hun baas en als het hok achterin open gaat schieten ze naar binnen om naar de club te gaan.
Honden vinden dit dus echt leuk, en zo'n schrikdraadje over het hek maakt ze niks uit, is één keer vervelend, maar dan springen ze wel goed de volgende keer.
Heb zelf pakwerk gedaan, dus weet waar het over gaat.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
En zo zie je maar, waar ik nog een vraagteken achter halsbandje zet, gaan anderen daar al zonder meer van uit in een onterechte reflex. Feitelijk is het dus alleen een mild schrikdraadapparaat zoals Roches al herkende.
Als de TIP41C heet wordt op momenten dat het apparaat niets hoort te doen, zou ik beginnen deze en de stuurtransistor BC547C op lek door te meten of te vervangen.
Als hij alleen heet wordt als er wel wat moet gebeuren, dan is die diode een verdachte (ook omdat hij er vervormd uitziet, maar dat kan gezichtsbedrog zijn). Hij zou electrisch lek kunnen zijn of doorgeslagen. Waarschijnlijk gaat het om 1 gewone diode in serie met 1 zenerdiode. Even goed kijken wat erop staat.
Zou het met willekeurig meten en vervangen niet lukken, dan is het alsnog een goede oefening om minstens een deel van het schema op papier te proberen te zetten. Ook om aan het afgevijlde IC te kunnen meten, want aan de hand van de pinout is het type vaak wel te herleiden.
@fred101: mijn rant was tegen honden en tegen sport afzonderlijk en de hypocriete houdingen die vaak worden aangenomen tegen die dingen als losstaand fenomeen, ik ben met je eens dat de combinatie van die twee een stuk beter werkt voor mens en dier. De beste baasjes die ik ken zijn ook zelf behoorlijk sportief en kunnen dus makkelijk met hun dieren meedoen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Die apparaten (normaliter eigenlijk halsbanden) zijn zelfs bij de dierenbescherming te huur. Ze worden gebruikt in geval een hond òf verkeerd is opgevoed, òf als het gaat om een zeer dominant exemplaar. Soms moet je ze voor hun eigen driften beschermen.
Bedenk dat een hond (en dat geldt voor alle andere dieren) geen mens is.
Een hond is een roedeldier en moet òf de baas van de roedel zijn of aan de baas van de roedel gehoorzamen, anders krijgt hij een kanauw in zijn nek van de dominante hond in de roedel, wat door zo'n apparaat kan worden gesimuleerd. Het gezin is in ons geval zjn roedel.
Het princiepe van het gebruik van een dergelijk apparaat is dan ook dat je een gebruikshond (Jacht-, politie-, hulp- of reddingshond) op afstand moet kunnen corrigeren. Het kan met een steentje, maaar aangezien wij mensen slechte mikkers zijn, is zo'n apparaat in de trainingsfase een uitkomst.
Je moet het echter niet gebruiken als het niet echt nodig is. Helaas zijn er ook mensen die té gemakzuchtig zijn en dáárom naar zo'n apparaat grijpen.
Met geduld en genegenheid bereik je vaak uiteindelijk meer.
Honden houden van werken. Dat merkten wij ook met onze bordercollie. Bij gebrek aan kudde schapen deed hij dat met een balletje of de trekkingroep waar wij mee omgaan. Die beschouwde hij als 'zijn' kudde.
De hond, die wij daarvoor hadden kon zelfs geen rugzak zien, dan was hij niet meer te houden! We moesten daarom altijd stiekum de auto inkpakken als we op weekend of vakantie gingen! Hij heeft zelfs een keer de nacht voor de vakantie in de auto geslapen: Hij wilde er niet meer uit!
Maarten, dieren als mensen beschouwen en behandelen is ook mishandeling. Wat denk jij van een geparfumeerd en geonduleerd pekineesje met papillotjes in?

We hebben nu een kat in huis, die zèlf heeft beslist dat hij liever bij ons kwam wonen dan bij zijn baasje, een paar huizen verderop. We kregen hem niet meer weg!
@John99999:
Die trafo wordt niet met een sinus gestuurd, maaar met een puls.
Het kan zijn dat de duur van die puls langer is dan bedoeld. Dan kan het zijn dat er een flinke dc component door de trafo loopt, die de transistor overbelast.
Je kunt de trafo wel testen met een sinus van zeg 50Vtt aan de secundaire kant en dan een scoop op de primaire.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ik heb nix met of tegen dieren, zal ik dus maar wat ontopic-achtigs gaan zeggen?
@fred: er staat nix op het IC omdat dat is afgeschuurd, luid en duidelijk op de eerste foto te zien...
Maar...
Puur afgaande op wat er op die eerste foto te zien is (en een halve eeuw ervaring) zou ik zeggen dat de transformator een standaard 230/2x3V gevalletje is wat met de secundaire wikkelingen parallel geschakeld achterstevoren gebruikt wordt; single-ended aangestuurd en met een serieschakeling van zener en diode als beveiliging van de darlington (TIP41C en iets BC547-achtig).
Gelet op de aanwezigheid van slechts 1 condensator en en 1 tantaaltje moet de oscillator (heb je echt wel condensatoren voor nodig*) iets heel simpels zijn.
Het IC kan geen 4060 zijn, daarvoor heeft het te weinig pootjes. Ik gok op een 4093, met als goede tweede een 4096 (of functiegelijke IC's uit andere logica reeksen 74HC, 74LV etc): ik zou weinig moeite hebben om met die IC's een soortgelijke schakeling te maken.
Als je het schema tekent zal vrij snel duidelijk worden wat er in zit...
Verder analyserend naar de mogelijke oorzaken kom ik tot het volgende (niet-uitputtende) lijstje, in volgorde van waarschijnlijkheid:
zenerdiode kortgesloten
kleine transistor heeft c-e of b-c sluiting
kleine transistor heeft hele grote lekstroom
TIP41C heeft c-e of b-c sluiting
tantaaltje kortgesloten (maar alleen als het tantaaltje iets met de frequentie-opwekking van doen heeft)
IC defect
Andere oorzaken kunnen uiteraard ook nog maar ik zou eerst deze zaken controleren, dan het schema uittekenen en van daaruit verder.
Maar dat had maartenbakker ook al gezegd, voordat iedereen zich bezig ging houden met vermeend dierenleed, -opvoedkunde en -psychologie...
* Uiteraard zijn er ook mogelijkheden voor een oscillator zonder condensatoren, maar die vereisen dan een spoel (niet te zien) of leveren voor dit doel onpraktisch hoge frequenties.
Oscilleren op de eigenresonantie van de trafo is ook niet waarschijnlijk, daarvoor zitten er te weinig condensatoren in.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Ok, zou eigenlijk in de vorige post erbij moeten maar dan vind ik het onoverzichtelijk worden...
Op 5 november 2014 13:20:02 schreef Tidak Ada:...
@John99999:
Die trafo wordt niet met een sinus gestuurd, maaar met een puls.
Het kan zijn dat de duur van die puls langer is dan bedoeld. Dan kan het zijn dat er een flinke dc component door de trafo loopt, die de transistor overbelast.
Je kunt de trafo wel testen met een sinus van zeg 50Vtt aan de secundaire kant en dan een scoop op de primaire.
Voor de duidelijkheid: de hier genoemde secundaire is de wikkeling die is aangesloten op de twee banaan-busjes, de primaire is degene met de diodes eraan (als je ze omdraait heb je een probleem met je scoop).
De pulsbreedte zou geregeld kunnen zijn door de draaiknop op het kastje (ziet er uit als een meerstandenschakelaar). Als er in dat circuit een onderbreking zit (vervuilde schakelaar of zo) is de pulsbreedte òf nul, òf oneindig. In beide gevallen doet het kastje niets, in het tweede geval wordt idd de TIP heet...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
even heel kort... Mijjn ouders hebben zolang ik geboren ben honden gehad (totaal kan ik me nu even 11 honden herinneren). Nog nooit zoiets nodig gehad.
tot het exemplaar wat ze nu hebben.. Die loopt steeds weg en vreet dan van kattenkwaad tot iemand in zijn been of billen bijten uit.
Das veel erger. Dus hebben mijn ouders een "electric fence"
Zodra de hond zijn bandje om heeft en hij komt krijgt hij een zoemtoontje. Loopt hij verder, krijgt hij een prikkeltje. Loopt hij toch nog verder krijgt hij een schok.
Klinkt heel vijandig, maar de enige alternatieven zijn:
Hond opsluiten
Hond zo laten gaan en waarschijnlijk af laten maken omdat hij iemand in zijn billen bijt!
Kijk er ook eens zo tegenaan voor je oordeelt.
Op 5 november 2014 13:38:15 schreef fatbeard:
Ik heb nix met of tegen dieren, zal ik dus maar wat ontopic-achtigs gaan zeggen?@fred: er staat nix op het IC omdat dat is afgeschuurd, luid en duidelijk op de eerste foto te zien...
Maar...
Puur afgaande op wat er op die eerste foto te zien is (en een halve eeuw ervaring) zou ik zeggen dat de transformator een standaard 230/2x3V gevalletje is wat met de secundaire wikkelingen parallel geschakeld achterstevoren gebruikt wordt; single-ended aangestuurd en met een serieschakeling van zener en diode als beveiliging van de darlington (TIP41C en iets BC547-achtig).Gelet op de aanwezigheid van slechts 1 condensator en en 1 tantaaltje moet de oscillator (heb je echt wel condensatoren voor nodig*) iets heel simpels zijn.
Het IC kan geen 4060 zijn, daarvoor heeft het te weinig pootjes. Ik gok op een 4093, met als goede tweede een 4096 (of functiegelijke IC's uit andere logica reeksen 74HC, 74LV etc): ik zou weinig moeite hebben om met die IC's een soortgelijke schakeling te maken.
Als je het schema tekent zal vrij snel duidelijk worden wat er in zit...Verder analyserend naar de mogelijke oorzaken kom ik tot het volgende (niet-uitputtende) lijstje, in volgorde van waarschijnlijkheid:
zenerdiode kortgesloten
kleine transistor heeft c-e of b-c sluiting
kleine transistor heeft hele grote lekstroom
TIP41C heeft c-e of b-c sluiting
tantaaltje kortgesloten (maar alleen als het tantaaltje iets met de frequentie-opwekking van doen heeft)
IC defectAndere oorzaken kunnen uiteraard ook nog maar ik zou eerst deze zaken controleren, dan het schema uittekenen en van daaruit verder.
Maar dat had maartenbakker ook al gezegd, voordat iedereen zich bezig ging houden met vermeend dierenleed, -opvoedkunde en -psychologie...
* Uiteraard zijn er ook mogelijkheden voor een oscillator zonder condensatoren, maar die vereisen dan een spoel (niet te zien) of leveren voor dit doel onpraktisch hoge frequenties.
Oscilleren op de eigenresonantie van de trafo is ook niet waarschijnlijk, daarvoor zitten er te weinig condensatoren in.
Hierbij het schema misschien dat dit duidelijkheid verschaft
http://www.xs4all.nl/~wolfjes/imvu/schema1.jpg
Diode test op de tip41c lijkt goed
plus op poot 1 min op poot 3 0.570
plus op poot 1 min op poot 2 0.567
min op poot 1 en plus op poot 2 OL
min op poot 1 en plus op poot 3 OL
zelfde verhaal bij de bc 547C dan 0.736 en 0,74 maar dan gemeten vanaf de poot die aan de 4,3 k weerstand zit.
gemeten in de schakeling.
Update had nog een fout gezien in het schema bij de aansturing die 1 megaohm weerstand staat er tussen en er zit nog een diode bij de wisselweerstand dit regelt de output meer of minder
Update 2 nog een foutje gevonden de draad tussen weerstand 51k en 62k naar de chip
maartenbakker
Golden Member
Dat IC is gezien de aansluitingen van de voeding waarschijnlijk een gewoon CMOS-IC. Ik heb even geen tijd om de boeken op te slaan maar het zou me niet verbazen als de pinout dan overeen blijkt te komen met een 4046 of een 4060 ofzo.
@TA: Dat geonduleerde pekineesje is een uitstekend voorbeeld van waar ik op doelde. Dat zijn de echte excessen, en dan zijn er nog talloze gradaties minder erg waar 'dierenliefhebbers' zich in mijn ogen ook wel aan schuldig maken. Zeker na uitleg van diverse ter zake kundigen snap ik niet waarom iemand zich om een apparaatje als dit druk zou moeten maken. Om andere excessen te voorkomen is dit mijn laatste off-topic post in dit topic 
fatbeard
Honourable Member
Hmmm... Echt veel duidelijker wordt het er niet van. Alle totnogtoe genoemde IC-typen vallen om de een of andere reden af:
- 556 omdat de BC547 niet aangestuurd kan worden vanuit de reset-poot
- 4060, 4040 en 4046 omdat die 16 poten hebben
- 4093 omdat er dan twee poorten open ingangen hebben
- 4096 omdat dat een enkele J-K flipflop is (ik bedoelde de 40106
)
De 40106 zou nog wel kunnen omdat de BC547 dan door een output wordt gestuurd maar ik slaag er niet in om de werking te doorgronden, ik mis voor mijn gevoel een paar verbindingen.
Wat me vooral verbaast is dat de condensatoren niet direct met het IC zijn verbonden maar via (vrij grote) serieweerstanden. Met andere woorden: weet je heel zeker dat dit schema klopt?
Voorlopig houd ik het er op dat de zenerdiode/diode combinatie op de trafo kortgesloten is...
ik heb een fout gevonden in me schema plaatje is gewijzigd nu weer.
Is ook niet me vak lol, maar vind het altijd leuk om te doen,
en let op de kruisingen als er geen krul over staat zijn verbonden!
De condensators hangen dus wel rechtstreeks aan het ic
nieuwe update voor de diodes aan de trafo een is een in4007 en de andere is een bzx87c20