Ruim een jaar geleden heb ik 4 PL-C armaturen omgebouwd.
Oorspronkelijke situatie: 1 aan/uit schakelaar met daarop 4 PL-C (2-pins) armaturen met 18W lampen.
We wilden kunnen dimmen dus heb ik de armaturen omgebouwd naar E27.
De fittingen vervangen, de schakelaar vervangen door dimmer type "tronic" (60 - 600W) en in elk van de 4 armaturen een Philips Tornado 20W 827 dimbaar.
Als je de lampen niet dimt is er niets aan de hand (op het oog).
Maar als je ze dimt dan beginnen vrij snel de problemen:
- de lampen gaan vrij snel knipperen, en daarna uit. Dus echt ver dioden kan je ze niet. Terwijl volgens Philips de lampen tot 1% teruggedimd moeten kunnen worden.
- de spaarlampen begeven het ook vrij snel, soms al na een paar weken.
- verder lijkt het soms dat de 4 spaarlampen tegelijk stuk gaan, maar na een tijdje (half uur ouzo) doen ze het dan weer (beveiliging van de dimmer?)
Elke paar weken struin ik weer op internet, loop ik een winkel binnen, of probeer anderszins achter de oorzaak en oplossing te komen. Ook nog geprobeerd: Flair lampen (huismerk Hornbach), Calex, en een ander (goedkoper) type dimmer. Maar niks leverde een verbetering op.
Maar vanavond vond ik wat. PL-C armaturen hebben altijd een vsa.
En die vsa's heb ik niet uit de armaturen gehaald…...
En dat terwijl ik ooit wel eens een buitenlamp met een peertje omgebouwd heb naar PL-S. Maar ik heb een echt geheugenprobleempje (geen grap), en een echte electro-techneut ben ik ook niet. Dus die combi zal de oorzaak geweest zijn.
Maar goed. Er zitten dus dubbele vsa's in elk van de 4 lampen (1 in de spaarlamp en ook 1 in het armatuur).
Nu is mijn vraag: kunnen de genoemde problemen veroorzaakt worden door de dubbele vsa's?
Of kan dit helemaal geen kwaad? En is er eerder een andere oorzaak?
Bijv. niet de juiste dimmer of slechte kwaliteit dimmer? Of …?
Wat wel opvalt is dat de voeten van de spaarlampen vrij heet worden. Dat merk ik als ik een spaarlamp vervang direct nadat hij kapot is. Of is het normaal dat deze behoorlijk heet wordt?
Laatste lamp die ik vervangen heb had een bruin verkleurde plek (oorzaak warmte schat ik) op de normaal wit/creme lampvoet.
Graag hoor ik jullie tips en aanbevelingen.
Alvast heel hartelijk dank voor het meedenken, Erik
Als je spaarlampen in E27 voet monteert mag er geen VSA aanwezig zijn. Dat is dus zonder fout de oorzaak.
Spaarlampen worden altijd heet aan de voet. Daar zit het EVSA ingebouwd.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
het vsa laten zitten, tja dat is niet echt slim. je kunt overigens niet het vermogen wat op de dimmer staat aan spaarlampen erop hangen. die 4 zal een heel eind de max zijn. ook is de soort dimmer een punt, de goedkope geven juist meer problemen..
@Evarist
Dat is dus zonder fout de oorzaak.
Je bedoelt dat dit zeker de oorzaak is?
@testman
Je kunt overigens niet het vermogen wat op de dimmer staat aan spaarlampen erop hangen.
Ok, dat wist ik niet. Kan je aangeven hoe je kan bepalen wat het maximum aan spaarlampen is wat je op een dimmer kan aansluiten?
En de "tronic" dimmer is dus wel de juiste keuze?
Dank jullie voor de snelle reacties! Erik
VSA's er uit en Tronic dimmer behouden.
Let wel op met het minimum vermogen van de dimmer. Als dit hoger is dan het totaal opgenomen vermogen aan (LED) lampen, dan kan het knipperen ook aanwezig blijven.
Tegenwoordig hebben alle bekende merken schakelmateriaal ook 'echte' LED dimmers voor retrofit LED lichtbronnen. Dit zijn niet anders dan Tronic dimmers met een lagere minimum belasting. Een standaard Tronic dimmer moet je minimaal belasten met gemiddeld 20 Watt, een LED dimmer Tronic variant heeft een gemiddeld minimum belasting nodig van ca. 5 Watt.
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
@dawmast
Je hebt gelijk, maar hoe regel ik dat?
@T-sec
Vermogen spec. van de dimmer: 60 - 600W.
Er staan 4 fluorescent spaarlampen op van 20W.
Uit een andere reactie begreep ik dat vermogen bij spaarlampen anders werkt?
4 x 20W zou al te veel kunnen zijn?
Is dit zo?
En hoe werkt het dan? Enige uitleg zou fijn zijn.
Dank weer, Erik
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op 17 januari 2015 13:18:30 schreef eriklv22:
@dawmast
Je hebt gelijk, maar hoe regel ik dat?
In het topic "Lieve Moderators" op http://www.circuitsonline.net/forum/section/6 kun je dit regelen.
Dank je, topic is verplaats.
Kan iemand mij vertellen wat er technisch gebeurt als er 2 VSA's achter elkaar staan te schakelen.
Zoals in mij situatie een losse VSA die voor een spaarlamp met ingebouwde VSA zit.
En brengt dit nog gevaar/risico met zich mee?
Dank, Erik
Je krijgt een smoorspoelingang op je EVSA van de spaarlamp. Alles is behoorlijk afgevlakt maar anders kunnen er wel hoge pieken ontstaan die de lamp om zeep helpen.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
tevens is de smoorspoel zo gewikkeld dat er bij een x stroom een x spanningsval over de speol wegvalt. heb je spaarlampen erin gezet die tegen het vermogen van de oude pl-c zaten heeft de lamp niet genoeg netspanning over en gaat uitvallen..