Mooi Nightwalker! Netjes in ere hersteld. Nog overwogen er een 10 turn in te zetten voor de spanning?
Dit topic is gesloten
Mooi Nightwalker! Netjes in ere hersteld. Nog overwogen er een 10 turn in te zetten voor de spanning?
En ook maar een 1N4007 als blusdiode over de frontpaneelaansluitingen geplaatst.
Ik zou daar een 6A diode inzetten, bij bv een motor die 3A trekt krijg je ook een puls terug van 3A, een 1N4007 kan dan wel eens te licht zijn.
Baco Army Goods: P600 diode 600volt-6A 4 stuks. 1,95
Bedankt voor de complimenten. Het viel uiteindelijk gezien wel mee. Maar het was toch wel wat werk. Zeker als je die verborgen defecten moet achterhalen.
@RAAF12:
Is één diode genoeg voor beide 3055's of moet ik elk er één geven?
@LetterHenk:
Ja daar heb ik idd even over gedacht. Zelfs voor beide. Maar aangezien dat ding bij nadere inspectie in zo'n slechte staat was, wilde ik er nog niet te veel geld aan uitgeven om hem aan de praat te krijgen. Een 10-slagenpotmeter kost nu eenmaal minimaal 10 euro. Als de voeding in de loop der tijd erg bevalt met gebruik, zal ik ze wss wel een keer vervangen.
Edit:
@Roland van Leusden:
Bedankt voor de tip. Ik wist eerst niet zo veel over die inductieve lasten en de daarbijkomende blusdiodes. Ik kende ze wel van de relais waar ze altijd overheen gezet werden. Maar als de stroom bij uitschakelen idd eventjes even hoog kan zijn als de stroom in bedrijf, is het wel handig ja om een sterkere diode te plaatsen.
Aldoende leert men
[Bericht gewijzigd door Nightwalker op vrijdag 3 april 2015 20:21:11 (24%)
Moderator
In Rosmalen een euro of twee.
Golden Member
Beide exemplaren.
@Sine:
Bij de meeste mensen is de glazen bol defect. Maar ik zit even met een kapotte tijdmachine. Dus even terug gaan naar Rosmalen zit er even niet in
@RAAF12:
Dan zal ik nog over iedere 3055 een diode zetten.
Golden Member
De chinezen levern ook goedkope 10 slagen potmeters. Maar als je ouderwetse kwaliteit wil kun je misschien beter naar kareltje (Overigens, toen mijn locale E-boer nog bestond heb ik daar ook 10 euro neergeteld voor een chinees, die best aardig werkte)
[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op vrijdag 3 april 2015 21:34:37 (37%)
een 10 slags vishay potmeter kost bij reichelt een 6 euro.. http://www.reichelt.nl/Multi-Turn-Potentiometers/2/index.html?&ACT…
onlangs een stel goede spectrol 1 slags draadgewonden potmeters besteld bij een lokale elektroboer, 12 euro de stuk..
Golden Member
Lichtbaken met instelbare puls- en pauzetijd:
Filmpje + beschrijving van de schakeling:
https://www.youtube.com/watch?v=t2HeUMs5ojA
Golden Member
Waarom R5 niet regelbaar gemaakt, kun je ook puls en pauzetijd instellen.
Dan heb je alles aan de rechter zijde van de flip-flop niet nodig.
Weer een kleinigheidje tussendoor.
Van mijn overbuurman krijg ik zo af en toe wat oude apparaten. Zo gaf hij me nu een Premier Major bakkie. Ook wel bekend als Commtel Com 3500. Mocht ik hebben voor de onderdelen, zij hij. Geen mic aanwezig. Toch maar eens aan de stroom gehangen. Ging gewoon aan en het hele LCD werkt nog, kanalen kiezen, band kiezen, alles werkt nog. Alleen het zenden/ontvangen kan niet testen.
Alleen was het LCD maar voor de helft verlicht. Ik heb hem uit elkaar gehaald en er blijken 2 'ledstrips' in te zitten. Van de linker ledstrip waren de 2 linker leds defect. Ze zien er wel apart uit. Een ledelementje die rechtstreeks op de print zit met een druppel doorzichtige hars eroverheen.
Ik heb nog nooit een led op deze manier gezien. Dit lijkt mij dus custom made voor dit ding.
Maar als ik nou de druppels er af slijp zou ik er SMD leds uit m'n oude Grundig autoradio er in kunnen zetten. De spanningsval was toch bijna gelijk.
Printje afgeslepen en opnieuw vertint
Leds er op solderen en testen. Deze leds zijn net iets dikker dan de druppels, maar het gaat net.
Nu wordt het LCD weer helemaal verlicht. Alleen zijn de nieuwe leds een tintje donkerder.
Heeft iemand nog documentatie over dit bakkie? Op het internet is bar weinig te vinden. Behalve hoe je het zendvermogen kon opschroeven door 2 pootjes van de spanningsregelaar kort te sluiten waardoor de volle spanning op de zender komt te staan. En er zou een beschrijving zijn hoe je hem kon 'ombouwen' naar 80 kanalen.
Golden Member
http://schneiderelectronicsrepair.nl/?p=148
Een weerstand standaard om meggers te calibreren. 50k tot 5Gohm.
http://schneiderelectronicsrepair.nl/wp-content/uploads/2015/04/decade…
De witte schijven heb ik van teflon gemaakt. De weerstanden zijn HV types van Ohmite. (5 tot 9kV vanaf 1M)
Deze is ondertussen op weg naar de opdrachtgever. De onderdelen voor een tweede liggen al klaar maar die wordt voor mijzelf
[Bericht gewijzigd door Henry S. op dinsdag 14 april 2015 19:24:17 (2%)
Op 4 april 2015 11:30:51 schreef Wasluis1971:
Lichtbaken met instelbare puls- en pauzetijd:
Die schakeling lijkt verdacht veel op een ontwerpje uit de EE 2xxx bouwdozen van Philips.
Klopt dat ?
Mijn hobbyplek met nieuw project:
Dit om het printje te testen die ik net heb gemaakt:
Het is een digitale audio converter die tussen verschillende digitale formaten kan converteren:
- 6x S/P-DIF (bekend) met sample rate converters
- ADAT (minder bekend)
- MADI (totaal onbekend)
Het heeft sample rate converters (SRC4382) voor SPDIF, een FPGA (Altera EP2C5T144C8) voor ADAT en een Ethernet IC (DM9161EP) voor MADI. Verdere componentjes zijn een PIC16F1716 en een TLC2932.
@ fred101, zie ik dat goed, heb je de 5G weerstandswaarde gemeten tot op 2 cijfers na de komma? Wist trouwens niet dat zo'n weerstanden gewoon te koop waren, interessant project!
@ Dweil, strakke print, heftig project!
@Dweil, Ben gewoon jaloers!
Ik ben met 'n frontend bezig voor 'huisgebruik' 16 kan. dig-in/out, 8 kan. audio-in/out, aansturing Tascam SS-R05 via Par. I/O
(selfmade en compatible), 'transport aansturing' mbv. IR.
Gaat nog veel tijd inzitten, en te weinig tijd....
Golden Member
Op 5 april 2015 23:11:06 schreef subsonik:
@ fred101, zie ik dat goed, heb je de 5G weerstandswaarde gemeten tot op 2 cijfers na de komma?
Ben ik ook benieuwd naar (en als ik de koper was van die doos nog veel meer).
Even rekenen: 25ppm/°C is in dit geval 123 kΩ; bij 5GΩ-weerstandsmeting met een nauwkeurigheid 0,01 Ω (combinatie van voodoo en zwarte kunst, maar Fred beheerst dat in sterke mate) hoort dan een temperatuurnauwkeurigheid rond een miljoenste graad.....
Special Member
Net bestikkerd en nu dus klaar. Het is een Trippel Symmetrische voeding inclusief een extra 3.3V uitgang. Ik wil deze gebruiken voor op-amp experimenten.
Het front paneel ontwerp deze keer maar weer op papier gemaakt
De print in closeup en in de behuizing
Deze keer heb ik een mooie ProMa (type 1030) behuizing gebruikt (ipv Hammond). De led is een flat-head type uit een Philips print die ik ooit op de CO stand in Rosmalen heb gekocht (omdat er een TXCO op zat). De stikkers heb ik met mijn Brother gemaakt.
Ik hoop dat jullie hem ook zo geslaagd vinden als ik.
Ziet er goed uit!
Wat heb je voor dwarsbalkjes onder de PCB gebruit?
Overleden
Netjes! , hoe heb je de stikkers gemaakt ?
Special Member
Goed gezien markce !
Deze ProMa behuizing is gemaakt voor euro kaarten die je erin kan schuiven. Ik mijn print werd geleverd op nylon stands. Ik wilde geen gaten in de bodem van de behuizing boren, dus maakte 2 alu dwars balken van een alu strip van de Hornbach (zit een handige centreer groef in). Verder heb ik aan de voorkant witte epoxy pas stripjes gemaakt zodat het geheel er klem-vast in zit. Het was wat werk, maar nu kan alles ook zo weer los als dat moet.
Ik zit eraan te denken om nog 6x AA batterijen toe te voegen zodat ik ook 'draadloos' een schakeling kan voeden. Er is nog genoeg ruimte in de behuizing hiervoor. Als ik dat doe komt er nog een kleine schakelaar achterop bij.
@Shiptronic
Met een Brother P-Touch (staat ook hierboven). Ik heb zilver gebruikt en de labels zo klein mogelijk gesneden met een mesje.
Gisteren besloot ik eens een printplaat te gaan bestukken van een HF class E power amplifier.
Hier een geëtste printplaat, waarvan de boven en onderkant een groene laklaag heeft gekregen.
Op de plaatsen waar gesoldeerd moet worden is de laklaag weg ge-krast.
De meeste componenten zijn nu geplaatst.
De mosfet is geplaatst op een stukje koperen plaat, wat als 'heat spreader' dienst doet.
Resultaat: verticale plaatsing van de pcb met een sub D connector voor de aansluitingen.
Golden Member
waarvan de boven en onderkant een groene laklaag heeft gekregen.
Wat voor lak heb je gebruikt?
Gewone spuitlak bij de bouwmarkt.
Dit topic is gesloten