Arduino op 3D printer stuk, de vraag waarom? (en waar?)

.
ik was gisteren avond bezig met de 3D printer,
ik dacht ga nu proberen de beter print maken.
dus alles start klaar en gaannn met die printer.
de printer is goed en wel net even bezig toen ie in eens stopte.
dus ik ga kijken waarom de printer stopt en blijkt het contact(PC) met de Arduino kwijt te zijn!
ik heb geprobeerd de USB er uit en weer opnieuw in te steken maar niks.
en dus een andere arduino met de USB verbonden en gelijk hoor ik hem aanmelden.(met de bekende toontjes!)
dit gaat dus goed, nogmaals met de printer van de Arduino er aan maar hoor niks!(GEEN toontjes!!!)
dus.........ik denk dat ik de Arduino heb stuk gemaakt!
.
hoe precies weet ik nog niet maar denk dat er misschien ergens een piek is geweest of zo?
of misschien een onderdeel op de RAMPS 1.4 stuk gegaan?
http://reprap.org/mediawiki/images/f/f6/RAMPS1.4schematic.png
ik moet nog ff kijken maar ben bang dat ik de Arduino wel kan afschrijven!
.
mijn spulletjes zijn:
ik heb de gewone PC die is verbonden met Arduino waar het ramps1.4 op zit -
en die is verbonden met de printer EN!!!
waar ik een vermoede van heb dat het fout is gegaan de ramps word OOK gevoed door een geschakelde voeding!
.
mijn PC heeft natuurlijk ook een geschakelde voeding,
en op de RAMPS 1.4 zit er ook eentje.
.
ik vroeg mij af als een FET het begeeft, wat kan er dan gebeuren?
kan een FET sluiting(tussen pootjes) gaan maken als deze doorbrand?

VrGr Rob.

Een fet die kapot gaat wordt meestal een kotsluiting. Je heated bed gaat dan permanent aan of zo. Als ie anders kapot gaat... kan je hb niet meer aan.
Je ramps moet wel erg raar kapot gaan om je arduino op te blazen...

in dit soort gevallen moet je altijd in apparaatbeheer kijken, niet op geluidjes afgaan.

of de fets in sluiting liggen kan je meten.

als je arduino helemaal stuk is kan de usb-serieel omvormer stuk zijn of de atmega zelf. heb je de spanning op de print al gemeten?

ik snap het probleem niet met de geschakelde voeding. 2 voedingen kan problemen opleveren, maar het soort maakt in dat geval niet echt uit.

p.s. waarom zet je op iedere witregel een punt? maakt het echt niet beter leesbaar.

Om te beginnen zou ik het RAMPS bord afkoppelen van de Arduino.
en dan in apparaatbeheer kijken of hij herkend wordt, prober eens een andere USB poort.

.
ik had nu even niet zo veel tijd meer maar heb nog even gekeken.
ik dacht zal de Arduino nog eens aansluiten en heb toen heel per ongeluk even met de vinger over het Arduino bordje gegaan,
het is maar goed dat ik dat even deed! de PolyFuse was bloedheet!(verbrande mijn vinger bijna!)
dus snel mijn USB er weer uit getrokken!
het zou dus sluiting moeten zijn op het MEGA bordje zelf.
eerlijk gezegd vertrouw ik het bordje nu niet meer,
maar ook die Ramps1.4 kan natuurlijk in het complot zitten!(denk ik tenminste)
de geschakelde voeding geeft 12,5Volt.
.
kunnen jullie er iets over/van vertellen? (ik zelf kan niet zo diep)
misschien ook aan de hand van dit schema?
https://arduino-info.wikispaces.com/file/view/arduino-mega2560-schemat…
of dit schema 100% het zelfde is weet ik 1 2 3 niet! (maar och wat zal het schelen)
.
hoow is waar ook die puntjes doe ik niet voor jullie, maar voor mijzelf.
noem het maar de tik van rob ;-)
.
VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op (14%)]

wat voor arduino?

de mijne heeft ongeveer hetzelfde gehad. geen connectie met de pc maar arduino werkte wel gewoon als ik die op Vin voedde. bleek een schotkky diode kapot te zijn (gekend probleem bij nano's):

k heb al een serie diodes laten afkomen ;-)
https://www.youtube.com/watch?v=gHvuUbtnTnc

die F1 al eens gemeten aan je usb aansluiting (ongeveer in het midden in schema)

[Bericht gewijzigd door fcapri op (14%)]

.
Hallo fcapri,
die F1 de POLY FUSE wat kan ik daar aan meten? die is toch niet stuk?
https://lh6.googleusercontent.com/Fy7ZuNk5xCaRCny1pIeZGV0yf6oPz1-bHCb6…
maar goed als ik over de behuizing van de USB conector meet
naar F1 (PolyFuse) meet ik nul ohm (geen weerstand = sluiting?)
USB naar alle contacten van de 5V regelaar meet ik nul ohm / sluiting
USB naar behuizing (als ik het goed heb is dat nog altijd de min!)elcotjes(47uF 25V) meet ik niets (geen contact)
al de pootjes van de 5V regelaar geven nul ohm. (sluiting?)
.
los van dit verhaal even.
Nu ik vertrouw die Arduino (en de ramps1.4) niet meer
Heb nog een andere,
maar daar zie ik 1 2 3 geen poly fuse op? (of heb je die ook in SMD uitvoering?)
ik ben als de dood dat ik mijn USB vooralsnog zou op blazen strakjes.
.
ook het rapms 1.4 heb ik nog een andere (reserve)
en zet gerust alles(stepstickjes) over.
.
vraag me toch af waarom is dit nu gebeurd???
.
ik hoop dat een van jullie antwoord kan geven, iets kan vertellen?

VrGr Rob.

.
https://www.youtube.com/watch?v=UzCKE8lGkcA&feature=youtu.be
helaas kan ik niet echt achterhalen wat of waardoor het nu fout is gegaan.
ik zal het ramps bordje nog zo goed als ik kan nameten,
maar zal toch die twee nieuwe bordjes gaan gebruiken.

TIPs of betere INFO is altijd welkom!

VrGr Rob.

Heb je iets op die Arduino aangesloten waarmee de 5V voeding of I/O pinnen significant belast worden?

Een polyfuse wordt heet als er teveel stroom loopt; doordat het ding heet wordt, neemt de weerstand ervan flink toe, en wordt de stroom beperkt. Het is dus een zelf-resettende zekering. Het feit dat het ding heet wordt, betekend dat er meer stroom door loopt dan de bedoeling is; waarschijnlijk heb je ergens op de print een sluiting, en dan zal het niet meevallen om uit te vinden waar precies.

Kun je een duidelijk schema plaatsen van de hele contructie, dus wat zit waaraan, en welke componenten delen een voeding?

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (12%)]

doe niet te veel moeite Sparky:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1723042#1723042
als je hier boven de linkjes zou hebben gelezen en aangeklikt stonden daar de schema's
ik denk dat ik inderdaad door te schrijven hier zo niet veel opschiet,
en dat is voor de rest naar niemand lelijk bedoelt maar -
ik moet het probleem zelf oplossen en dat zal ik doen.

vriendelijke groetjes van hier allemaal!
Rob.

Wellicht kunnen we je best helpen, maar tot dusver zie ik alleen schema's van ingekochte onderdelen; een Arduino en dat RAMPS board (wat niet meer dan een verzameling connectors lijkt te zijn), maar nergens een schema of foto van een opstelling zoals JIJ het hebt aangesloten!

Misschien is het moeilijk te geloven, maar ik kan je opstelling vanaf hier niet zien. Zonder wat meer informatie kan ik hier in ieder geval niets mee.

Het kan van echt van alles zijn, zeker zolang je ook nog niet weet wat er nu precies op dat Arduino board stuk is. Zover ik weet, heb je nog niet eens met zekerheid vastgesteld dat er een elektrisch defect is, laat staan waar.

het maakt niet uit maar er stond ook een link naar een filmpje:
https://www.youtube.com/watch?v=UzCKE8lGkcA&feature=youtu.be
alle schema's staan hier boven dus alles is hier, meer INFO kan ik niet geven.
maar laat het maar varen het komt wel goed ;-)
.
VrGr Rob.

Wat je eventueel zou kunnen doen, om de USB poort van je PC te beschermen en de verschillende systemen van elkaar te scheiden, is een USB isolator plaatsen (zoals deze: https://www.olimex.com/Products/USB-Modules/USB-ISO/). Je moet de Arduino dan waarschijnlijk wel op een andere manier voeding geven, want zo'n isolator kan in ieder geval geen 500mA leveren.

.
Kijk daar kom je wel met iets, dit is denk ik wel een goed idee!
maar als ik het dan goed heb dan zou de arduino misschien weer wel gevoed mogen worden door de geschakelde voeding van de printer? toch?
het zal langer gaan duren (ik moet hem natuurlijk bestellen) maar dit is denk ik wel een goeie oplossing!
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=arduino&_osacat=0&_from=R…

http://nl.aliexpress.com/wholesale?SearchText=USB+ISOLATOR&catId=&…

bij deze zit wel een voeding maar haalt inderdaad geen 500mA
dat ik dit zelf nu niet kon bedenken,
bedankt voor deze TIP Sparky!

VrGr Rob.

hang eens een voeding op arduino bordje op die powerplug en kijk of de arduino boot (knipperende led ergens?).
plug dan je usb in. als die dan werkt, scheelt er iets aan de voedingslijn die van de pc komt: de arduino krijgt dan zijn benodigde 5V niet-(goed), en zonder voeding gaat die niet communiceren met de pc.
gebruik desnoods ergens een oude pc of steek een kaart bij je pc met extra usb poorten op. voor dergelijke testen gebruik ik een hercules e-café pc die ik kocht voor 20€ (lader defect en nog een windows XP ding). perfect voor dergelijk geprutst met arduinos

toen ik mijn 'defecte' nano een 12V batterij gaf op de Vin lijn, starte die wel op en werkte ook de usb terug. toen wist ik om ergens in de usb voedingslijnen te gaan zoeken en daar kwam ik die diode tegen.

na opzoeken van die diode, toen die filmjes gevonden op youtube

[Bericht gewijzigd door fcapri op (11%)]

.
ik ben voor mijn doen nog laat op 2:00
hallo fcapri,
tot zo ver ik heb kunnen meten is de stabilisator IC op de Arduino stuk!
dus denk niet dat ik hem op welke manier dan ook kan voeden toch?
kijk ook even op deze link alsjeblieft onder aan:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/125867/13
ja ja ik kreeg van Sparky ook al op mijn donder dat ik te veel rond post:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/126620
ik doe dit alleen maar om te weten te kommen wat andere ook denken, of weten!
ik heb ook het goede bordje gemeten, en vergeleken met de andere Arduino en daarom denk ik dus dat -
de Arduino niet meer helemaal goed is, of op zijn minst het stabilisator ic stuk.
.
ik kan misschien het IC er uit halen maar wat dan?
en, ja misschien heb ik ergens wel een print met vervanger.
Maar dan nog, hoe komt het dat dit alles is stuk gegaan?
.
fcapri ook jij bedankt voor het meedenken, word absoluut gewaardeerd!

VrGr Rob.

[Bericht gewijzigd door rob007 op (10%)]

heel simpel: teveel stroom getrokken, IC'tje wordt warm, krijgt zijn warmte niet kwijt op het printplaatje (is geen al te beste koelplaat) en fikt erdoor.

toen ik men mijn project begon, had ik er een 16x2 lcd aanhangen. alles ging goed. daarna was ik op een TFT beginnen programmeren en heb ik die er ook aan gehangen. omdat 2 schermen meer info kunnen tonen dan 1, besliste ik om beide te gaan gebruiken in de testfase.
na een 5tal minuten werd de hele boel instabiel.
de voedingsspanning die gemonitord werd (tussen 13,5 en 14,2V) begon ineens pieken te vertonen tot 15-16V. ik dacht eerst dat men alternator in de auto gek begon te doen, tot ik merkte dat de arduino bloedheet stond.

die 2 schermen trokken zoveel stroom op de 5V pin, dat de onboard regelaar te heet werd. die kon zijn spanning niet meer stabiel houden waardoor de reference spanning ook varieerde en zodoende alle analoge metingen foutief waren.

heb nu een 7805 bijgeplaatst enkel en alleen voor het display. misschien in u ontwerp ook eens gaan napluizen wat jouw arduino allemaal moet voeden.
ik heb helaas geen tijd om ff 3 topics te gaan doorlezen om alle relevante info te gaan samenknopen. ben sffs weer weg om te gaan werken en ik kom pas vanacht om 1:00 terug thuis. mijn ander antwoord gisteren was toen ik thuiskwam

Misschien is het al gezegd, maar ehm, heb je alle voedingen aan de randaarde zitten (incl die vd PC)?

[Bericht gewijzigd door flipflop op (17%)]

Op 31 mei 2015 06:43:36 schreef fcapri:
heel simpel: teveel stroom getrokken, IC'tje wordt warm, krijgt zijn warmte niet kwijt op het printplaatje (is geen al te beste koelplaat) en fikt erdoor.

Lineaire regelaars, de varianten die we nu nog gebruiken, zijn voor zover ik weet allemaal uitgerust met een stroombegrenzing en een hitte-begrenzing. Je krijgt ze normaliter niet kapot door ze te overbelasten.

Fcapri z'n verhaal bevestigd dit: Hij heeft z'n regelaar overbelast, dat ding doet z'n best om zichzelf heel te houden, en gooit de uitgangsspanning omlaag. Gevolg: rare metingen, maar wel een nog steeds werkende regelaar.

Regelaars sneuvelen vooral als Uout groter word als Uin, te voor komen door een diode te plaatsen.

ik ben toch al nooit een fan geweest van die geschakelde voedingen maar ja we kunnen er gewoonweg niet omheen.
mijn PC en ook die andere geschakelde voeding staan NIET aan een rand aarde!
ik heb de rand aarde destijds los gemaakt omdat ik toen last had van een LOOP,
ik had de aarde uit de stoppenkast op mijn PC gezet maar toen ik mijn radio CDspeler
wou gebruiken als versterker kreeg ik een knal harde brom.
dit kwam omdat ik over het hoofd had gezien dat de radio ook verbonden was met de kabel aansluiting -
(en dus ook aan de aarde weer!) een lus/loop dus, brommen als een gek maar gelukkig niets stuk.
nu heb ik die radio weggedaan en dus zou ik de aarde weer terug kunnen zetten???
ideetje misschien?
alleen heb ik dan nog geen aarde op de voeding van de 3D printer!
ik zou een aarde draad van af mijn PC naar de geschakelde voeding kunnen zetten???
het nare is je hebt de behuizing(van PC of van voeding), maar als ik het goed heb is de MIN(-) toch een ander contact???
maar goed los van dit verhaal heb ik even aan het meten geweest!
want ik had een vermoede dat toen de stekker(met een schakelaar er op) van de 3Dprinter ondersteboven -
in het stopcontact zat dat juist toen de boel de lucht in was gegaan.
ik heb gemeten over de USB plug van de PC aan als ik het zo mag zeggen aan de MIN/aarde? (het metaal van de USB plug)
en aan de min en ook plus van de geschakelde voeding van de 3Dprinter.
dus (1)een pen aan de huls van de USB plug PC
en de andere aan de min van de 3Dprinter voeding.
ik meten toen 2,4 Volt~ wisselstroom.
dus ik dacht zal nu ook de stekker van de 3Dprinter voeding ondersteboven in het stopcontact steken!
en toen meten ik 4 Volt~ wissel stroom.
ik VERMOED(niet zeker dus!) dat dit misschien nog kwalijker word als ik ook van de PC USB aan de plus zou gaan meten!
en daarom dacht ik ook misschien zou ik dit ook moeten vragen in: High Voltage een tijdje terug.
tis nogal een harrewar maar hoop dat ik begrepen word?
ik meet trouwen over de metalen rand van PC USB en aan mijn hand ook een soort wat is het HF???
op wissel ~ alle voltages zo'n beetje slaat de meter uit.
dit ook als ik de behuizing van de 3D printer meet!
ik ben nog weer ff verder gaan meten!
Van het frame van de PC naar huls(de min) USB van de PC meet ik niets.
als ik op de behuizing van de voeding 3D printer naar de plus of min van diezelfde voeding meet slaat ie alleen op wissel een HEEL klein beetje uit.
als ik dan de(1) meetpen met mijn hand vast pak slaat ie op wissel verder uit.(HF?)
ik hoop dat ik nog te volgen ben?!
VrGr Rob.

Op 31 mei 2015 17:54:15 schreef rob007:
mijn PC en ook die andere geschakelde voeding staan NIET aan een rand aarde!

Ik zal me netjes uitdrukken: da's dan niet zo handig!

Zoals je wellicht weet zit er in de veel apparaten een netfilter. Zonder randaarde aangesloten staat je kast (en dus alles metaal eraan vast) op 115Vac. Nou kun je 2 situaties hebben:
1 - Zowel de voedingen als de PC staan beide op 115V en meet je ongeveer 0 ertussen.
2 - Er wordt ergens toch een connectie naar aarde gemaakt waardoor het hele systeem alsnog rond gnd nivo komt.

Hoe dan ook, niet fijn.

ps, ik vind je posts erg moeilijk om te lezen met al die leestkens en <enters> dwars door de zinnen heen. Doe aub eens moeite om volwassen Nederlands te schrijven, al is dat wellicht moeilijk voor je.

Hallo Flipflop,
Even over de laatste zin, ik zou zeggen lees het beter niet meer.
laat de post van Rob007 links liggen en doe het gerust over slaan.
want als je die laatste zin zo schrijft heb ik liever ook dat je mijn schrijven niet beantwoord.

VrGr Rob.

Ik heb niet alles gelezen maar zijn de voedingen allemaal schakelende?
Hoe de stekker in het stopcontact zit mag niets uitmaken want de rest van de voeding moet gescheiden zijn van het lichtnet.
Wel zou ik de voedingen en de PC aan aarde hangen.
Wat je meet zijn waarschijnlijk wat potentiaal verschillen waar je multimeter een beetje misselijk van wordt.

Hallo pa3gws,
ja ik ga dit waarschijnlijk ook wel weer doen dat aan aarde hangen,
maar los van de behuizing die dan aan aarde komt doe ik daar dan ook goed aan?
maar goed dat zal ik dan natuurlijk zelf moeten nameten het gaat er dan om dat de twee min contacten elkaar gaan raken
en wat er dan met de twee plus contacten gaat gebeuren, een keer 5Volt USB en een keer 12,5V van de andere voeding.
Even over dat verschil met het omdraaien van de stekker,
ik meet dit echt zo met een analoge meter.

VrGr Rob.