geachte heer,mevrouw,
ik wil een mobile charger maken, voor mp3 of telefoon, nu heb ik het volgende schema op internet gevonden,
de meesten gebruiken een 9v batterij maar ik ben van plan een batterijhouder van 8 x AA batterijen van 1,5v te gebruiken, dit levert veel meer stroom dan zo´n enkele 9v blok.
dus dan heb je 12v,
met dit schema wil ik het omzetten naar 5v,
ik ga er ook een heatsink op de 7805 monteren,
jullie horen wel als het gelukt is.
ik heb de elco´s wel in voorraad hier ik ben van plan samwha wb condensatoren te gebruiken deze heb ik op voorraad thuis. dat kan volgens mij prima.
groeten,
diode-anode
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je gebruikt beter een schakelende regelaar, zo stook je een groot deel van het vermogen weg in de 5V regelaar.. dit is overigens met 2 18650 liion cellen te maken, samen geven die 7,4V wat met een low drop regelaar of schakelende regelaar zo 5V wordt..
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een 9v batterij is inderdaad totaal ongeschikt hiervoor. (je hebt er waarschijnlijk een paar nodig voordat je telefoon vol is)
Een 7805 is ook ongeschikt. Bijna 60% energie gaat verloren als warmte die de 7805 op moet stoken...
Neem liever een switcher (bijv. de MC34063), dan heb je weinig verlies.
moet ik het schema helemaal aanpassen?, en hoe sluit ik die MC34063 aan
ik heb een totaal ander schema gevonden op internet.
zou dit beter zijn.
Vriendelijke Groet,
diode-andoe
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (22%)]
Een powerbankje kost dermate weinig dat ik er zelf geen moeite in zou stoppen. De onderdelen kosten al meer dan een kant-en-klare...
Daarnaast zijn AA batterijen nu niet echt effectief. Als je met NiMH cellen werkt zijn deze slechts zo'n 2000mAh per stuk. 8 cellen in serie geeft een totale capaciteit van 19.2Wh. (9.6 volt)
Ook zit je met een 7805 aan max 1A output. Los daarvan zoals gezegd sta je een hoop hitte we te stoken en heb je totaal geen rendement. Een switching regulator is idd beter.
Maar voor een eurotje of 10-15 koop je een 10400mAh powerbank (Xiaomi) met 2.1A output en dubbele capaciteit (36.2Wh).
Met 500mA of 1A heb je nog een hoop issue, is lang niet overal voldoende voor. Houd ook rekening dat sommige toestellen niet op vol vermogen laden als je ze alleen 5V geeft op de USB poort: Sommige hebben ook spanning op datalijntjes nodig voordat ze volledig gaan laden.
Als je dus voor praktisch nut en prijs/prestatie kun je zelf niet gaan klooien.
Om zelf kennis te maken met switching regulators en wat te spelen is het natuurlijk wel leuk om te doen.
[Bericht gewijzigd door DJSmiley op (14%)]
Progger
GMT+1
Als je van 12v naar 5v wil, kun je beter even langs de action:
Http://www.action.nl/dymond-duo-usb-autolader-mini
Ik zeg niet dat dit ding volledig veilig is, maar voor je je dure smartphone aan een eigen gebouwde switcher hangt zou ik eerst lekker oefenen op een weestand, en het laden hieraan overlaten.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Die Action plug zit je bovenstaande schema met MC34063 in. (aangevuld met extra PNP tor voor hogere stroom)
JvdBe
stop het overmatig spatiegebruik !
Koop iets kant-en-klaars svp. De wetgever legt fabrikanten regels op dat hun netadapters energie zuinig moeten zijn, gloeilampen zijn verboden en iedereen moet aan de LED lamp en dan ga jij 7 volt uit batterijen wegstoken in hitte! Een rendement van amper 40%. Dat kan natuurlijk niet zo.
Koop nou gewoon iets kant en klaars, dan werkt het ook zoals je verwacht, want alleen + en - op een USB connector zetten is niet voldoende, daar is meer voor nodig om er nog een beetje performance uit te krijgen. Bovendien zit het dan gelijk in een fatsoenlijke behuizing.
in de action kan je ook dergelijke powerbanks kopen voor een 5-10€
veel gemakkelijker op te laden en langer rendement dan een paar AA's op een 7805 regelaar.
ik heb al veel ervaring om zelf powerbanks te maken, en tenzij je iets absurd groot/krachtig wil bouwen, ben je beter met deze, in de handel verkrijgbare, dingen.
Er komt (nominaal) 4.5V uit die batterijen. 0.4V (bij 1A, daaronder minder) vedwijnt in de 1N5817 schottky diode.
Dus er komt 4.1V op de ingang van je MEE1S0305SC, die een maximale input voltage heeft van 3.63V (volgens murata)
Flikker dat schema maar weg....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Deze zijn inderdaad voor stationaire apparatuur bedoeld die op een 3,3V voeding werkt.
Wat de TS nodig heeft is een dergelijke chip of module die gemaakt is voor batterijvoeding. Vaak geschikt voor lithium ion en dan weet je al dat hij minimaal van 3,5 tot 4,5V zal werken.
en als je nu bijvoorbeeld 2 7805 in Paralel zet. dan gaat er volgens mij minder energie verloren of heb ik het mis.
diode-anode.
Arco
Special Member
Er wordt 7 volt in warmte omgezet. Of dat in 1 of in 5 stuks 7805 gebeurt doet niet ter zake...
(verlies wordt zelfs nog groter, omdat iedere 7805 zijn eigen quiescent current heeft wat erbij komt)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Wat was er mis met het schema met de MC34063? Niet heel erg high tech maar ongeveer elke Chinese auto-adapter werkt er mee en daar volstaat dat ding prima.
Koop je er een ding van de action omheen zoals al gesuggereerd wordt zie ik nu, dan heb je er geen omkijken meer naar. Optioneel zelf een transzorb over de uitgang plaatsen zodat bij defect je telefoon heel blijft.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (41%)]
Gebruik op zn minst 5.5V met een LM317T bijvoorbeeld zodat je de lading kan onderdrukken..
Sinds je een heatsink wil gebruiken wil je volgens mij sneller laden dan 500mAh, in dat geval moet je nog wat weerstanden op de data pinnen zetten omdat de telefoon het anders als een "standaard" USB plug ziet en maar 500mAh door laat 
*bijgevoegd is een dergelijk voorbeeld
ik heb het bovenstaande schema gemaakt. maar ik zit met een probleem, ik krijg keurig 5 v uitgang maar er zitten geen amperes achter, telefoon laat ook niet. ik heb 8 x 1,5v alkaline batterijen gebruikt.
wat kan ik fout gedaan hebben, die condensatoren worden wel erg heet.
groet,
diode-anode
Arco
Special Member
Welk schema? (er staan er 3)
Als het de 7805 betreft, dat moet gewoon werken. En condensatoren worden niet heet. (hooguit de elco's als je ze verkeerd-om monteert)
Zo'n grote elco van 220uF hoort eigenlijk niet op de output, gebruik daar 10 of 22uF voor.
hij doet het al,
draadje verkeerd aangesloten, naar een condensator toe, heb meteen die condensator vervangen want die was kapot.
met die voltage regulator heb ik gemaakt.
groet,
diode-anode
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
ik ben van plan samwha wb condensatoren te gebruiken
Voor 7805 nog ok, voor een schakelende regelaar zoals de MC34063 niet. Ik gok dat ze niet nieuw zijn maar uit oude apparatuur gesloopt, dan kunnen ze nog slechter zijn.
alles is nieuw, ook de condensatoren,
iedergeval bedankt.
heb nieuwe samwha wb condensatoren gebruikt.
hij stopt zo ineens met opladen de led brand wel. maar de heatsink is kout geworden, zou die toch een opdonder gehad hebben, toen ik die condensator verkeerd had aangesloten,
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (44%)]
Arco
Special Member
Daar we niet weten wat/hoe alles zat aangesloten, valt er weinig over de invloed op de werking te zeggen...
(maar kapot kan alles in ieder geval...
)
Zoals reeds gezegd is de 7805 eigenlijk niet geschikt hiervoor; 60% van de energie uit de batterijen gaat meteen de schoorsteen uit...
als ik al amperes ga meten word die al gloeiend heet dus is er nog iets verkeerds aangesloten?. dat klopt niet, volgens mij is ie kapot. telefoon laad trouwens wel weer op als je hem los koppelt en weer aansluit maar de led gaat wel uit en dan stopt die ook met laden,
ik kan nu niet meer een nieuwe voltage regulator halen,
dat moet morgen dan maar.
groet,
Op 25 augustus 2015 17:54:01 schreef diode-anode:
als ik al amperes ga meten word die al gloeiend heet
Je bent toch niet de kortsluitstroom aan het meten? dan snap ik dat het heet wordt
als ik volts meet gaat het ledje ook uit en word dat ding ook heet.
ik denk dat ik iets gruwelijks mis heb gemaakt in het schema,
groet,
diode-anode