Hallo. Ik heb sinds kort de oude Grundig radio van mijn grootvader in bezit. Ik zou er graag een ipod kabeltje op aansluiten. Heeft iemand een idee welk kabeltje dat moet zijn? De radio is van het type 4077 (bouwjaar ergens eind jaren 50 denk ik). Er zit een "tonbandgerät" poort op (1 aufnahme 2 masse 3 wiedergabe). Bedankt!

Tonband ingang kun je gebruiken, ja... (aufnahme/masse)

Eerder 'Wiedergabe' denk ik. Je wilt immers niet opnemen, maar weergeven.

Omdat je L en R hebt, en maar 1 ingang, kun je L en R van de iPod samenvoegen met weerstandjes. De waarde is niet zo belangrijk; 100 ohm of zo.

L -- 100 ohm --+---- 3
                 |
  R -- 100 ohm --+

GND ------------------ 2

Super. Enig idee hoe precies? Vandaag in een elektronicawinkel een foto van de poort getoond en zij hadden geen idee. Ziehier een foto van de achterkant van zo'n radio: http://s1133.photobucket.com/user/Antica_Radio/media/Grundig%204077/Gr…

Moet inderdaad 'wiedergabe' zijn... :o
@fet heeft het aansluitschema toch voor je getekend? (pinnummers staan erbij)

Schemaatje had ik later als edit toegevoegd, toen zat TS misschien zelf te typen.

Het kabeltje moet je zelf maken denk ik. Uitgaande van een koptelefoonsnoertje voor de iPod bijvoorbeeld, waar je dan een 'driepolige 180 graden DIN-connector' (met weerstandjes) op zet.
Geen vijfpolige. De nummering klopt dan wel, maar de extra pennen kom je niet kwijt in de radio. Maar desnoods zou je ze kunnen afknippen.:)

https://nl.wikipedia.org/wiki/DIN-connector

Ik leer hier bij, rookie die ik ben. Maar alvast bedankt voor de heldere uitleg. Ik denk dat een DIN naar jackkabel wel bestaat. Moet ik de DIN-kabel dan strippen en rechtstreeks op de tonband solderen (volgens het schema die je maakte)? Moet ik de weerstandjes er dan nog tussen solderen en is het dan duidelijk wat links en rechts is bij een DIN-kabel?

Echt bedankt en sorry voor mijn onwetendheid.

Ik snap nu even je vraag niet. Hoe dan ook, wat je moet strippen hangt ervan af welke kabel je al hebt (of koopt), en wat daar dan aan moet komen.
In elk geval moet je iets hebben wat in de radio past, en iets wat in je telefoon past.
Als je dat nu eerst aanschaft (of althans uitzoekt), en ons laat weten wat het is, maken we een duidelijkere tekening.

Misschien helpt dit al iets (voorbeeld gaat uit van hoofdtelefoonsnoertje):

draden                   wit -- 100 ohm --+---- pen 3 van DIN-stekker
van iPod                                  |
                        rood -- 100 ohm --+           voor radio

(afscherming) zwart of blank ------------------ pen 2 van DIN-stekker

Je kunt ook bij 'Tonabnehmer' een kabel met banaanstekkers gebruiken. Misschien gemakkelijker te vinden dan DIN tegenwoordig.

Ik wou dat het zo simpel was, maar ik dacht dat geen enkele DIN-stekker rechtstreeks op de radio past (zie foto die ik al eerder gepost heb) en dus aan het solderen moest. Of misschien ben ik verkeerd geïnformeerd in de elektronicawinkel. Ik zoek het nog eens uit, maar kan met jullie informatie zeker al aan de slag. Bedankt!

Op de veel te kleine foto is niet te zien wat voor aansluitingen achterop de radio zitten.
Als het een driepolige DIN-connector is moet het snoertje er zo uitzien.
Maar dan netter zodat het in de huls van de connector past zonder kortsluiting te maken :D

@FET hieronder:
Die rommel lag toch op tafel :-)

Kijk, dàt is nu eens aanschouwelijk onderricht.
Heb je dat nu speciaal voor deze thread even gefixt?
Zoals de IJslanders zeggen: chapeau!

En @TS, inderdaad: een driepolige, 180 graden, DIN-connector is precies wat je nodig hebt. Dat is nog steeds gewoon standaardspul.
Die met metalen buitenkant, zoals die van @evdweele, zijn wat duurder dan de ook verkrijgbare met geheel plastic buitenkant.

[Bericht gewijzigd door Frederick E. Terman op (19%)]

Jullie zijn golden member voor een reden! Fantastisch.