Ik heb de onderstaande schakeling gebouwd, nu wil ik de bcd aansturen met +24 volt, dus pen 7,1,2,6 maar deze kunnen max 15 volt hebben.
mijn spanning gebruikt is 9 volt, hoe kan ik eenvoudig met een ic dit doen?
ik gebruik nu relais met 24 volt spoel en zet de 9v op de com, en de NO op de betreffende pen, maar das beetje luxe..
ik gebruik de SMD uitvoering van de 4511 btw.
wie kan mij helpen met dit probleempje....
Waarom wil je überhaupt 24V op CD4511 zetten?
Je kunt met een 9V spanningsregelaar IC (7809) de voedingsspanning omlaag brengen. Wel een koelplaatje op die spanningsregelaar.
De 4511 blijft op 9 volt werken.
maar de ingangen A0,A1,A2,A3 heb ik alleen +24 volt op staan, dit komt vanuit een bestaande situatie, de rest blijft gewoon 9 volt
ik denk iets met een opto te doen of bc547 of zo, maar geen idee hoe dit te doen
MGP
LDmicro user.
Dat zal nog een hele schakeling worden, zo eenvoudig is het niet.
Onderstaande foto is zo'n industrieel exemplaar met spanningsregeling en inputzeners.
Dit printje werkt op spanningen van 12 tot 26Vdc, zowel voeding als alle inputs.
edit: met 9V zeners en stroombeperking gaat dit wel werken.
[Bericht gewijzigd door MGP op (12%)]
Ik zou het doen met een paar serieweerstanden en zenerdiodes naar gnd. B.V. 4k7 en 6V8, als het anders zweeft aangevuld met een pulldown van iets van 10k.
Clamp diodes en een serieweerstand werken ook, maar op de een of andere manier vind ik het onelegant dat je de stroomkringen dan vermengd en afhankelijk bent van voldoende belasting op de 9V voeding. Daarbij trek je het IC dan formeel allicht buiten zijn spec.
Als die 24V stroomkringen erg grofstoffelijk zijn is een wat grotere stroom allicht gepast, maar let op de toegestane dissipatie.
Pentium-Pro
Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Op 25 november 2015 21:33:37 schreef Hugo Welther:
Waarom wil je überhaupt 24V op CD4511 zetten?
Je kunt met een 9V spanningsregelaar IC (7809) de voedingsspanning omlaag brengen. Wel een koelplaatje op die spanningsregelaar.
Ik begrijp dat hij met 24volt wil aansturen niet voeden, maar misschien mis ik wat
.
4 spanningsdelers met 8 weerstandjes lossen dat op.
Mits de 9volt voeding en de 24 volt aansturing een gezamelijke min hebben.
zie foto. Er loopt daar, vanuit de 24v aanstuurbron, door elke tak 5mA.
Als dat teveel is de weerstanden aanpassen.
[Bericht gewijzigd door Pentium-Pro op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
In plaats van spanningsdelers of zenerdiodes kun je achter het weerstandje ook een stel klemdiodes (gewoon 1N4148 ofzo) gebruiken (eentje naar massa, eentje naar +9 of als je massa solide is alleen eentje naar +9). Dat schakelt betrouwbaarder.
Als je het op z'n Chinees (kantjes eraf lopen omwille van het budget) wilt ontwerpen neem je je weerstandje nog een flink stuk hoger en vertrouw je op de ingebouwde klemdiodes van het IC.
@ pentium
correct, alleen sturen met 24 volt, overal waar +9volt staat blijft +9v
alles heeft gezamelijke 0 volt
hoe moet ik dat spanningsdeler verhaal zien.
kan ik dat ergens schematisch vinden?
en kan dit in smd? ik wil het graag compact houden
@maarten.
budget is geen probleem, het moet betrouwbaar zijn....
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Dan zou ik voor 1 of 2 klemdiodes gaan. Ik teken het nog wel even uit en post het in dit bericht.
Ik zou die onderste gestippelde diode wel plaatsen als het gewoon solide moet wezen. Die zorgt ervoor dat een eventueel verschil van spanning bij laag niveau ook opgevangen wordt als het onder massa duikt.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (23%)]
Schakeling van @Pentium-Pro is goed. Ikzelf zou de 1k5 verhogen naar 15k en de 3k3 verhogen naar 10k. De input beveiligingsdioden hoeven dan niet zo'n hoge stroom weg te werken. Is de 24V ingangssignaal echt wel 24V of kan een logische 1 20V zijn? De CD4511 ziet bij 9V voedingsspanning alles boven de 7V als een logische 1. Dat wordt bij een 15k-10k spanningsdeler alles boven de 7V x 25/10 = 17,5V als een logische 1. Alles beneden de 3V x 25/10 = 7,5V als een logische 0. Het tussengebied is dus een verassing en het is voor het IC beter dat je daar niet komt.
PS:
Weerstand van @maartenbakkers schakeling svp niet veel lager maken dan 15k. De begrenzingsstroom door de diode naar de 9V is dan 1mA.
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (11%)]
maartenbakker
Golden Member
15k is prima, 22k of 47k nog beter. Die ingang zelf trekt nauwelijks stroom dus lage weerstand alleen nodig als je hoge frequenties wilt gebruiken (als je wilt multiplexen of pwm'men komt dat misschien in beeld, anders niet).
De reden dat ik een weerstandsdelertje minder goed vind is dat je 24V dan echt niet al teveel moet afwijken. Zet je er een zener achter dan kun je de onderste weerstand ook weglaten en heb je een gewone zenerschakeling.
Een zenerschakeling is beter dan een weerstandsdelertje, maar je moet de zenerspanning wel zo kiezen dat hij goed bovenin het Vh bereik van het gebruikte IC valt zodat hij betrouwbaar schakelt. Als je de voedingsspanning van het IC aanpast moet je de zenerwaarde ook aanpassen. Bij 9V denk ik aan een zener van 8V2 of 9V1.
De klemdiode zorgt dat er onafhankelijk van de exacte spanningen altijd een solide 1 binnenkomt als er een voldoende hoge ingangsspanning is. Nadeel is dat je het IC per definitie op het randje bedrijft, maar ook nooit eroverheen. De klemdiode zorgt dat de spanning op de ingang nooit hoger kan worden dan Vdd + 0,7V en dat valt exact binnen het toelaatbare bereik. Ongeacht ingangsspanning en voedingsspanning (binnen redelijke grenzen natuurlijk). Oftewel als de spanningen niet gegarandeerd zijn, de 9V lijn bij een andere toepassing ook wel eens 5V of 12V kan zijn bijvoorbbeeld, is dat een wat universelere oplossing.
Ik zou zeggen: een gedeelde eerste plaats tussen zenerdiode en klemdiodes. Elk met eigen specifieke dingen waar je op moet letten.
Pentium-Pro
Als het nu kapot is, was het eerst heel! :)
Op 25 november 2015 22:29:08 schreef ohm pi:
Schakeling van @Pentium-Pro is goed. Ikzelf zou de 1k5 verhogen naar 15k en de 3k3 verhogen naar 10k.
Misschien is dat beter dan loopt er minder stroom per tak. Ik heb maar een paar aannames gedaan omdat niet alle info bekend is. Bijvoorbeeld: Wat kan/mag de aansturingsbron aan stroom leveren (welke chip komt het uit) en wat zijn daarvan de een en nul niveau`s?.
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 25 november 2015 22:43:02 schreef maartenbakker:
De reden dat ik een weerstandsdelertje minder goed vind is dat je 24V dan echt niet al teveel moet afwijken. Zet je er een zener achter dan kun je de onderste weerstand ook weglaten en heb je een gewone zenerschakeling.
De pulldown (onderste weerstand dus) zou ik zeker niet weglaten.
Er staat namelijk nergens dat de ingang hard naar 0V schakelt. Asl de pinnen open blijven dan zweeft de ingang en werkt het alsnog niet.
Ik heb het vermoeden dat de TS er iets industrieels aan wil hangen.
Daar is een norm voor wat als H en L gezien wordt, weet het zo niet uit mijn hoofd maar dacht iets van >18V <5V of zo. Effe zoeken dus op het internet wat het officieel is.
maartenbakker
Golden Member
Goed punt. De TS zal zich dus even moeten melden. In het ergste geval moet er een actief trapje voor.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (35%)]
Heren,
er komt idd aan iets industrieels te hangen.
er is een teller uitgang uit een plc die ik wil benutten.
hiermee wordt dmv 4x 24volt de cijfers op het 7 segment gebracht.
de plc uitgangen zijn transistor uitgangen en kunnen slechts enkele ma's leveren, zeg max 50ma.
ik zat even met het verschil van spanning te overbruggen, en vondt gewoon 24 volt relais per ingang iets te luxe.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
PLC uitgangen zijn (vaak, niet altijd) open collector, in dat geval heb je voldoende aan pull-up weerstanden naar +9V (al zou ik ook een serie-weerstand en clamp-dioden aanbrengen).
Meten = weten (zolang je enig idee hebt wat je aan het meten bent).
henri62
1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Op 26 november 2015 12:09:15 schreef fatbeard:
PLC uitgangen zijn (vaak, niet altijd) open collector, in dat geval heb je voldoende aan pull-up weerstanden naar +9V (al zou ik ook een serie-weerstand en clamp-dioden aanbrengen).
Niet waar het is vrijwel altijd een actieve uitgang naar +24V en als je geluk hebt zit er nog een pulldown in. Dit noemt men een zgn PNP uitgang.
@Lampie CNC: Dus wel industrieeel, het is een PLC. Dat vermoeden had ik al. Vandaar die opmerking over de pulldown.
Hier geld dus ook die norm wat precies Hoog is den Laag is (>20 vs <5V oid). Zoeken op het internet, ik dacht dat het een of andere IEC standaard is.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 26 november 2015 15:14:47 schreef henri62:
Dit noemt men een zgn PNP uitgang.
Ah, Als ie actief beide kanten op kan sturen dan heet het push-pull, dus dit is Push Niet Pull. PNP. 
henri62
Ik heb het even opgezocht het staat in de "IEC 61131-2":
High level ranges from 11 V up to 30 V
Low level ranges from -3 V to 5.5 V
Als daar je input aan voldoet zou het altijd moeten werken.
Eigenlijk moet je ook nog een stroombron naar GND van 2.35mA toevoegen. In dit geval zou ik een weerstandje pakken, niet roomser als de paus proberen te zijn.
TI heeft daar o.a. speciale IC's voor. De SN65HVS880 om in PLC's te bouwen die aan die norm voldoen kwa levels en ESD protectie. Dit even ter achtergrond info.
In die spec staat L=0-6V, H=10-30V
Hier staat een voorbeeld hoe je een input kunt maken conform de spec:
http://beck-ipc.com/files/applicationnotes/an_sc1x3-io.pdf
Zie blz 2 bovenste schematje.
Maar daar kun je wel een aantal dingen weg optimaliseren.
fatbeard
Honourable Member
Een goed begin is geen excuus voor half werk; goed gereedschap trouwens ook niet. Niets is ooit onmogelijk voor hen die het niet hoeven te doen.
Op 26 november 2015 15:14:47 schreef henri62:
Niet waar het is vrijwel altijd een actieve uitgang naar +24V en als je geluk hebt zit er nog een pulldown in. Dit noemt men een zgn PNP uitgang.
Wéér wat (bij)geleerd: mijn PLC-kennis is inderdaad wat belegen, de cursus is al weer bijna 30 jaar geleden en in de tussentijd helemaal nix mee/aan gedaan...
henri62
Da's mooi, ook ik leer hier regelmatig dingen bij. Ondanks dat ik toch al ruim 40 jaar in alles wat techniek heet, zit te knutselen.