kan er mij iemand uitleggen hoe de wetten van kirchhof werken. ik wee wel wa de twee wetten zijn maar ik weet niet goed hoe ik ze moet toepassen. zeker de tweede wet kan ik niet echt toepassen. ik weet niet goed hoe ik mijn spanningspijlen en stroompijlen moet zetten.
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Dat was toch iets van dat de som van de aankomene stromen gelijk was aan de som van de vertrekkende stromen?
Op 23 juni 2005 14:25:52 schreef High-Voltage:
Dat was toch iets van dat de som van de aankomene stromen gelijk was aan de som van de vertrekkende stromen?
Ja, da is da, maar eerlijk gezegd, ik snap ook ni teveel van kirchkoff zenne 
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Wet 1:
Kies willekeurige stromen Vb een knooppunt met 3 draden zet gewoon alle stromen naar het knooppunt toe en dan kan je schrijven I1 + I2 + I3 = 0
Wet 2:
Eerst zet je een plus en min over de componenten, dan zet je de spanningspijl naar de plus, bij weerstanden is de kant waar de stroom uitkomt de negatieve kant dan kan je weer spanningspijlen zetten, dan zeg je
Som van positieve spanningen = som van negatieve spanningen
Eigenlijk is de som van de toekomende stromen in een knooppunt gelijk aan de som van de uitgaande stromen de eerste wet
en de 2de is dat in een maas de som van positieve spanningen gelijk is aan die van de negatieve
[Bericht gewijzigd door Evilest Aedolon op ]
High-Voltage
Het probleem bij een maatschappelijke samenleving is dat je geen "normale" uitzondering kan zijn...
Wat moet je er juist van snappen?
Zo in woorden uitleggen is makkelijk, de afleiding is een stukje moeilijker..
Op 23 juni 2005 14:34:36 schreef High-Voltage:
Wel hoe moet je die vergelijkingen opstellen. ma hoe moet je een pijl tekeekn over de bron. hoe voor de stroom en hoe voor de spanning over de weerstend
zet eerst op alle geleiders stroompeilen, en over de verbruikers spanningspijlen:
Hoe?
De conventionele stroom komt uit de plus van de bron (langste streepje
)
De spanning over en verbruiker staat steeds tegengesteld aan de stroom door de verbruiker.
Dus:
--=Ubron=>-----<=Uverbruiker=------->Istroom>
De eerste wet is de simpelste: Som van de toekomende stroomen is gelijk aan som van de wegvloeiende
Voor de tweede wet (spanningswet) moet je in een lus een draaizin kiezen.
loop nu over je geleiders in een lus, en maak de som van alle spanningen die je tegenkomt, als de pijl in de zelfde zin staat als je draaizin doe je + en anders -
Deze som van spanningen kan je ook uitdrukken met I.R
Deze som is steeds 0
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
Op 23 juni 2005 14:39:46 schreef bart01:
ma hoe moet je een pijl tekeekn over de bron. hoe voor de stroom en hoe voor de spanning over de weerstend
Met pen en papier, of desnoods met een lak spuitbus 
Wat EA bedoelt is dat je rekenschap moet houden met de polariteit van spanning en stroom.
D.w.z. sommige stromen gaan naar het knooppunt toe en andere stromen van het knoppunt weg.
De stroom die naar het knooppunt tot stroomt noemen we positieve stromen en de stromen die van het knooppunt afstromen noemen we negatieve stromen.
De som van de positieve stromen en de negatieve stromen is nul.
Namelijk er stroom evenveel positieve stroom naar een knooppunt als dat er negatieve stroom wegstroomt.
Was dit niet het geval dan zou er (stroom =)ladingssopslag plaatsvinden, en dat is dus niet mogelijk.
i1 = 1A stroom naar het knooppunt toe.
i2 = 0,8A stroomt van het knooppunt af
i3 = 0,2A stroomt van het knoopunt af
Dan is i1 + (-i2) + (-i3) = 1A + (-0,8A) + (-0,2A) = 0
Dat is dus de 1e wet van krichhoff
De tweede wet van kirchoff berust op precies hetzelfde principe, maar dan voor spanning.
Een hint:
Bij een belasting loopt de stroom van + naar -, bij een spanningsbron loopt de stroom van - naar +
De stroom loopt namelijk in een kring.
Ik heb hier nog een verslag (doc format) staan over de wetten van kirchof ed volledig uitgewerkte (correcte voorbeelden)
geïntereseerd, kan ze wel mailen hoor
Evilest Aedolon
Koffie, het bier van de wiskundigen en natuurkundigen.
Nonsens, beide makkelijk
Als je kirchoff niet snapt kan je je beginnen afvragen of je niet beter kan gaan bloemschikken
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Xenobinol
Technology is dominated by two types of people: those who understand what they do not manage and those who manage what they do not understand
de afleiding is een stukje moeilijker..
Ik denk dat meneer kirchoff het heeft afgeleid van observaties die hij gedaan heeft.
Op 23 juni 2005 15:15:08 schreef Evilest Aedolon:
Als je kirchoff niet snapt kan je je beginnen afvragen of je niet beter kan gaan bloemschikken
So true 
Op 23 juni 2005 15:15:08 schreef Evilest Aedolon:
[...]
Nonsens, beide makkelijkAls je kirchoff niet snapt kan je je beginnen afvragen of je niet beter kan gaan bloemschikken
Allez dan kan mijn ganse klas beginnen met bloemetjes schikken.
Op 23 juni 2005 15:45:20 schreef bart01:
begin et te begrijpen. den uitleg van Mr Soldeer vindt ik zeer goed.merci en bedankt.
heb je er examen van mss, neem als controle lus altijd een lus extra, zo weet je direct of je juist zit
denk vooral logisc, en doe niet klakeloos da stappenplan, onterpreteer je waarde
anders bekom je een stroom van 200 A door een weestand van 10 ohm op 9V, en dan nog willen ze het niet geloven: FOUT
Kijk uit je doppen bij het oplossen van stelsels (gebruik je GRM met een TI83+ kan het via een matrix in 5 seconden !
eenmaal je kirchof snapt, ben je vertrokken om de anders oplossingsmethoden te doorgronden (kwestie van je een beetje moed te geven

defro
Haast en spoed is zelden goed.Een tijd voor ieder ding,en ieder ding op zijn tijd.
Beste,Reeds tot tweemaal toe probeerde ik u via uw e-mail een artikel door te mailen(2 Blz), en dat lukte niet.Ik kreeg telkens alles terug.Als u interesse heeft laat iets weten en geef mij het goede adres.Klik "defro"en u heeft het mijne.VR.GR. Robert.
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
Op 23 juni 2005 15:50:13 schreef Mathieuke:
[...]Allez dan kan mijn ganse klas beginnen met bloemetjes schikken.
op Evilest Aedolon moet je niet letten, die is zo geobsedeert door bloemschikken dat hij het iedereen aanraad.
:-P
Op 23 juni 2005 15:56:51 schreef Mr Soldeer:
[...]heb je er examen van mss, neem als controle lus altijd een lus extra, zo weet je direct of je juist zit
denk vooral logisc, en doe niet klakeloos da stappenplan, onterpreteer je waarde
anders bekom je een stroom van 200 A door een weestand van 10 ohm op 9V, en dan nog willen ze het niet geloven: FOUT
Kijk uit je doppen bij het oplossen van stelsels (gebruik je GRM met een TI83+ kan het via een matrix in 5 seconden !
eenmaal je kirchof snapt, ben je vertrokken om de anders oplossingsmethoden te doorgronden (kwestie van je een beetje moed te geven
![]()
Nee ik heb mondeling over mijn GIP. en daar stellen ze vragen over die domme dingen. dus ja leren geblazen é
Xenobinol
Op 23 juni 2005 16:26:24 schreef bart01:
en daar stellen ze vragen over die domme dingen.
Er bestaan geen domme vragen, er bestaan wel domme antwoorden en domme mensen.
Dus ik zou inderdaad meer eens even flink gaan leren, anders voorzie ik een overschot van bloemenschikkers in de komende jaren 
Op 23 juni 2005 16:58:56 schreef Xenobinol:
[...]Er bestaan geen domme vragen, er bestaan wel domme antwoorden en domme mensen.
Dus ik zou inderdaad meer eens even flink gaan leren, anders voorzie ik een overschot van bloemenschikkers in de komende jaren
Zoals ik al zei, dan gaat gans onze klas mogen bloemschikken, ik denk da bart dat alleen maar kan bevestigen.
Xenobinol
Dat klinkt niet bijster ambitieus... Mathieuke
Kijk je hebt mensen die gewoon hun best doen, maar er gewoon niet uitkomen, dat kan.
Maar je hebt ook mensen die het gewoon niet kan schelen, dat kan ook maar is natuurlijk wel erg zonde van die persoon zijn potentiaal.
Dus je mag kiezen, bloemschikken of je theorie goed gaan leren begrijpen 
Op 23 juni 2005 18:25:45 schreef Xenobinol:
Dat klinkt niet bijster ambitieus... Mathieuke
Kijk je hebt mensen die gewoon hun best doen, maar er gewoon niet uitkomen, dat kan.
Maar je hebt ook mensen die het gewoon niet kan schelen, dat kan ook maar is natuurlijk wel erg zonde van die persoon zijn potentiaal.
Dus je mag kiezen, bloemschikken of je theorie goed gaan leren begrijpen
Ik zal het weekend eens posten waarom de klas kirchkoff niet snapt. of ik wil het zelfs morgenavond doen, na mijn verdediging.
tja, als je zo van die leraars hebt zoals ik er indertijd één had is het inderdaad begrijpelijk dat je kirchoff niet snapt... laat me raden: hij maakt alles extra moeilijk (de uitleg inclusief) zodat hij zichzelf extra slim voelt? Heeft een paar jaar in de privé gewerkt in een totaal andere branche en is het daar (naar hij zegt) afgestapt (of naar "men" zegt buitengesmeten)?
"De afleiding is iets moeilijker" wil misschien zeggen dat het wiskundige bewijs niet van de poes is... ik heb dat bewijs nooit gezien, weet niet of het bestaat.
Het bewijs van de wet van Ohm ken ik wel, en dat begint echt met de basis: "in een oneindig klein stukje geleider bevinden zich n elektronen..." of iets van die strekking. Leuk hoor!
Enfin, niet dat dat je veel zal helpen, maar hopelijk kan je nog eens lachen 
Wat Kirchoff betreft: oefenen, oefenen, oefenen. In feite is het heel logisch: de stroom die in een knooppunt toekomt moet daar ook weer vertrekken (eventueel: de som van de stromen die toekomen moeten ook weer vertrekken, zij het opgesplitst in verschillende delen) - die stroom kan niet "verdwijnen"...
En als je een kring van (in oefeningen meestal) weerstanden (en eventueel voedingsbronnen) hebt is de spanning in die kring 0.
! Belangrijk ! Hou daarbij nog rekening met de wet van ohm ook, sommigen verliezen uit het oog dat ze - als ze een stroom en een weerstandswaarde weten - ook de spanning over een weerstand kunnen berekenen, of omgekeerd.
Xenobinol
Op 24 juni 2005 08:05:16 schreef Stefaan Van Slycken:
sommigen verliezen uit het oog dat ze - als ze een stroom en een weerstandswaarde weten - ook de spanning over een weerstand kunnen berekenen, of omgekeerd.
Mijn God, das toch wel een van de meest triviale eigenschappen van een de wet van ohm.
Als je daar nog moeite mee hebt ben je zelfs voor bloemschikken nog niet goed genoeg.