Op 8 augustus 2005 12:58:54 schreef Miezjel:
Achterhaal dan eerst even het doel van die componenten alvorens ze er klakeloos uit te rossen.....

haal die weerstand er dan maar es uit en laat die C ZEKER zitten (liefst dan de 470)

Michel

het doel van die weerstand is dat ie ervoor zorgt dat er als de condensator nog leeg is (dus een lagere weerstand heeft) er geen al te hoge stroom gaat lopen. in andere schema's heb ik die weerstand echter niet gezien.

die condensator was ik niet van plan eruit te halen. zonder werkt ie zeker niet meer want die condesator zou als "voltage doubler" werken, welk voltage ie dan verdubbeld geen idéé, maar het zal wel zijn om ervoor te zorgen dat je ook een stabiele 13v mclr spanning hebt...

ben ik juist zo?

mag ik nu die weersttand eens overbruggen?

(ik heb trouwens een condensator van 470 erin zitten omdat dat aanbevolen werd. was ook niet van plan dat te veranderen (tenzij iemand zou zeggen waarom dan wel, en het is een goede reden)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op ]

haal die weerstand er maar uit.. je UART is een stroombron hij zou dus nooit kapot mogen gaan door een kortsluiting of wat dan ook.

Op 8 augustus 2005 17:06:35 schreef Miezjel:
haal die weerstand er maar uit.. je UART is een stroombron hij zou dus nooit kapot mogen gaan door een kortsluiting of wat dan ook.

ok, ik overbrug m wel.

werkt niet...

edit:
welke spanning moest er (niet) dalen tijdens het proggen?

VPP....pin 4 mag niet onder de 8V ofzow komen.. beste rond de 13 houden dus.. maar zal wel langzaam inzakken.

Op 8 augustus 2005 23:47:22 schreef Miezjel:
VPP....pin 4 mag niet onder de 8V ofzow komen.. beste rond de 13 houden dus.. maar zal wel langzaam inzakken.

hmmm...

dan zal ik m eens gaan meten.

(sorry dat ik pas zo laat reageer maar ben ook met andere dingen bezig(stappenteller))

ik wil wel weer een werkende poic programmer hebben want ik wil graag die rgbled weer werkend hebben (want toen ie werkte vond ik t wel een geinig geval maar toen kon ik m niet meer herprogrameren, en dat vond ik minder geinig...

en ik zit te denken over een propeller clock (ik kom altijd overal te laat) die dan zo'n elke 5 a 10 minuten opspint, en dan de tijd en datum toont (gewone propeller clock met timer voor de voeding of aangepaste code maar ik kan niet zo goed programeren) en die ook teksten kan tonen (minimaal7 karakters) op een van te voren in te geven tijd.
een functie dat ie 's nachts uitgaat (dus niet meer elke 5 á 10 minuten opspint) en 's ochtend weer aan (zodat je van de draaiende motor wakker word) en b.v. de tekst : "opstaan!" toont.

nou vind ik wel klokken op internet die dit kunnen, maar nooit met schema (of met een schema waarvan ik niet eens kan snappen hoe het te bouwen laat staan hoe het werkt) en al helemaal nooit met code voor de pic...

is er mischien iemand hier die zelf wel goed kan programeren, en ookin dit "project" is geintereseerd?

(zal hier ook wel een nieuw topic voor openen, anders loopt het hier zo door elkaar)

ik heb nu eens gemeten wat ie doet.

vcc inactief, rest inactief.

voeding:
-0,47v

vcc actief:
voeding
-0,47v

mclr actief:
12,81, zakt na verloop van tijd (minuut oid) in.
na inzakken tot ongeveer 10.5 v hield ik op met meten (duurde lang) heb exacte inzaktijd niet geklokt
(edit: nu 9,71v, ga nu echt stoppen met meten)
data actief:
5,56

clock actief:

5,48V

wat is er nog fout of is dit OK?

dit zijn de goede waardes... werkt de programmer nu nog niet dan?

let wel even op dat je een kleine aanpassing moet maken als je de A variant van de 628 wil proggen he!!!

Op 15 augustus 2005 10:28:46 schreef Miezjel:
dit zijn de goede waardes... werkt de programmer nu nog niet dan?

let wel even op dat je een kleine aanpassing moet maken als je de A variant van de 628 wil proggen he!!!

ik heb de a variant geproberrt te proggen.maar dat was toch gewoon met dat voetje?

vertel maar welke aanpassing want dat zou m t wel eens kunnen wezen...

Uit men hoofd gezegt pin 11 16 en 17 NIET verbinden met de programmer maar los laten hangen..

Op 15 augustus 2005 15:41:24 schreef Miezjel:
Uit men hoofd gezegt pin 11 16 en 17 NIET verbinden met de programmer maar los laten hangen..

dat heb ik gedaan op die manier...

Eens een ander PIC(r) je proberen...

Werkt ook niet, maar alle 3 de pic's die ik heb geprobeerd geven een andere error. en alle 3 zaten ze in deze progger toen ie nog fout gesoldeerd was...

heeft dat wat met mekaar te maken?

schop en nog een vraag.

als ik de C van 470uF nog wat groter maakt zou het dan ook langer duren voor de mclr spanning inzakt?

Sorry voor de late reactie..

Het heeft echt weinig zin om die C nog groter te maken dan 470 hoor.. ik heb m nog gewoon op 100 zitten en ook dat is afdoende!

Er zou een verband kunnen zitten met het feit dat je alle pics eerder hebt gebruikt (bij de foute progger) het zou namelijk kunnen dat deze reeds beschadigd zijn... ff nieuwe scoren dus en het dan maar weer proberen:) de spanningen die je gemeten hebt zijn correct dus daar kan het niet aan liggen...

conseclusie dus..nieuwe pic scoren en weer testen:)

Op 17 augustus 2005 01:01:06 schreef Miezjel:
Sorry voor de late reactie..

Het heeft echt weinig zin om die C nog groter te maken dan 470 hoor.. ik heb m nog gewoon op 100 zitten en ook dat is afdoende!

Er zou een verband kunnen zitten met het feit dat je alle pics eerder hebt gebruikt (bij de foute progger) het zou namelijk kunnen dat deze reeds beschadigd zijn... ff nieuwe scoren dus en het dan maar weer proberen:) de spanningen die je gemeten hebt zijn correct dus daar kan het niet aan liggen...

conseclusie dus..nieuwe pic scoren en weer testen:)

ik heb ernog 3... (of meer maar die zitten in allerhande (velleman, pretlab ed) kitjes.

1 in de magische boodschap die ik niet wil opofferen
(pic16f628a)
1 nieuwe pic 16f628a
1 nieuwe pic 16f84a (doch geen xtal of resonator...)

dus ik zal wel ff testen. (en nieuwe scoren :))
edit:
werkt niet

damn...nog niet... tja.. het wordt erg moeilijk dan voor mij om van een afstandje te zeggen wat het probleem is..

bij mij werkte ie in 1 keer eigenlijk nadat ik het van het goede schema een printje had gemaakt.. ben je er zeker van dat je alle instellingen van icprog goed hebt staan verder?

en blijft ie dan de fout 000h geven? en zie je tijdens het proggen wel de led oplichten?

Op 17 augustus 2005 18:01:18 schreef Miezjel:
damn...nog niet... tja.. het wordt erg moeilijk dan voor mij om van een afstandje te zeggen wat het probleem is..

bij mij werkte ie in 1 keer eigenlijk nadat ik het van het goede schema een printje had gemaakt.. ben je er zeker van dat je alle instellingen van icprog goed hebt staan verder?

en blijft ie dan de fout 000h geven? en zie je tijdens het proggen wel de led oplichten?

ik zie de led oplichten, hij geeft best vaak de ooh fout, soms ook een andere. maar meestal 00h. anders schijnbaar wilekeurig een andere.

Had je de spanningen nu ook al eens gemeten op de betreffende pennen tijdens het programmeren?

en dan bedoel ik de VPP en de VCC tov GND (de data en clock lijnen kan je niet meten met je MM)

Op 18 augustus 2005 17:36:00 schreef Miezjel:
Had je de spanningen nu ook al eens gemeten op de betreffende pennen tijdens het programmeren?

en dan bedoel ik de VPP en de VCC tov GND (de data en clock lijnen kan je niet meten met je MM)

nog niet. zal ik eens doen...

hij programmeert goed, maar verifieerd fout, en als ik uitlees is nog voor halverwege de eeprom data de rest leeg.

mclr zakt onder de 12,5 tijdens proggen... weet nie of dat erg is...

maar mischien moet ik deze aanpassen om de boel extern te voeden?

gewoon massa van externe voeding aan masa progger hangen, en de voeding van de progger extern voorzien? (en richting pc onderbreken?

want hier word ik gek van...

Op 25 augustus 2005 16:05:26 schreef Lucky luke:
hij programmeert goed, maar verifieerd fout, en als ik uitlees is nog voor halverwege de eeprom data de rest leeg.

mclr zakt onder de 12,5 tijdens proggen... weet nie of dat erg is...

maar mischien moet ik deze aanpassen om de boel extern te voeden?

gewoon massa van externe voeding aan masa progger hangen, en de voeding van de progger extern voorzien? (en richting pc onderbreken?

want hier word ik gek van...

Probeer eens Winpic als programmer. Ik heb de indruk dat Windows zich soms met de datatransfer van IC-prog bemoeit, en dat kan soms fouten geven.

schoot mij net ook te binnen.

ik ga t s proberen.

anders. zou mijn idee werken?

ik snap niet hoe het kan.
maar winpic programmeerd hem wel.
wat veroorzaakt het falen van icprog dan?
hoe helpt winpic me wel uit de knel?

ik ga dat ding eens testen, in de schakeling waar ie hoort.
als het werkt dan is dat natuurlijk fijn.
dan zullen zometeen andere weigerende pic's grondig worden verhoord.
als winpic opeens wel werkt, kan er spoedig een propellerklok zijn

zo, en op rijm! doe me dat eens na!
ik denk dat ik even aan het testen ga!

:)

Hehehehe creatieveling. ;) succes

alle met icprog weigerende pics zijn met winpic blij.
maar er is nog wel een probleempje bij.
de boel weigert namelijk weer als welleer.
als ik wat langer lees/programeer/controleer.
ik vrees dat dit met inzakkende spanning te maken heeft.
en dat aan niet extern gevoede proggers een nadeel kleeft.
waar ik nu vrees ik ook last van heb.
de vraag is hoe ik die spaning oppep.
gewoon alle - aan elkaar
+ van pc naar progger onderbreken en bijna klaar,
want nog een nieuwe + van externe voeding eraan,
om langere programeersessies te gemoet te gaan?

voor diegenen die moete hebben met de dichterlijke vrijheden:

met winpic werkt de boel, en ik heb zelfs 3 met icprog niet meer te proggen pic's weten te "redden", maar merk dat ik met winpic niet al te lang bezig kan zijn met controleren/uitleze/programmeren, omdat ie anders fouten gaat geven. ik vrees dat dat te wijten is aan inzakkende spaning (mclr). en ik vraag mij af of ik gewoon een externe voeding kan gebruiken voor de vooeding+mzlr van de pic, door de min van die voeding aan de - van de progger te hangen (en dus ook aan de pc) en de + van de progger van de pc los te nemen, en dan hier 13 v op te zetten (ongeveer 13v)

zou dat werken?

of moet ik los zorgen voor 13v en 5v?

1 opmerking: bouw maar een PPWin programmer. Simpel en super doeltreffend. Works all the time...

http://www.semis.demon.co.uk/Pics/PICmain.htm

veel plezier!

Da fripster