MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Hoi, ik moest laatst voor mijn vader een ontstoorder voor hem in zijn auto inbouwen. Toen ik hem wou uittesten bleek dat hij zelf meer stoorde. Ik wil nu een ontstoorder voor mijn vader zijn auto maken.
Heeft iemand een simpel schema? Of kan iemand me een simpele antenne versterker willen uitleggen?? Want dan zou ik zelf ook wel wat willen uit proberen
Alvast bedankt luitjes 
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
Op zo 21-04-2002 18:31:17 schreef Stefan:
Hoi, ik moest laatst voor mijn vader een ontstoorder voor hem in zijn auto inbouwen. Toen ik hem wou uittesten bleek dat hij zelf meer stoorde. Ik wil nu een ontstoorder voor mijn vader zijn auto maken.
Heeft iemand een simpel schema? Of kan iemand me een simpele antenne versterker willen uitleggen?? Want dan zou ik zelf ook wel wat willen uit proberenAlvast bedankt luitjes
volgens mij kan je dit oplossen met zo'n ringkern van ferriet ofzo daar moet je je kabel een keer omheen wikkelen.
MADdie
Kijk ook op de site waar ik MOD van ben :) www.schakelingenonline.nl Ik heb geen leven :( ik ben student www.horizoncollege.nl Help MIJ
Op zo 21-04-2002 18:52:28 schreef Erik:
volgens mij kan je dit oplossen met zo'n ringkern van ferriet ofzo daar moet je je kabel een keer omheen wikkelen.
Dit moet om de kabel van antenne naar radio of de voeding?
En mischien dom om te vergeten maar die kappote ontstoorder was op de voeding kabel.
12v => spoeltje => condensator (naar gnd) => naar radio
en hier was iets mee mis 
maar nu denk ik pas dat het niet aan de antenne ligt 
Sorry sorry, maar weet iemand er iets op??
De ontstoorder haalt die lelijke piep uit de radio. Want als mijn vader accelereert ofzo kan je de toeren horen op de radio, dit is vreselijk irritant 
Prutsertje
bloep....
storing op autoradios kan op heel veel manieren veroorzaakt worden. ook door bijv. slechte bougiekabels krijg je een hoogfrequente storing die de radio oppikt. De dynamo kan ook een stoorzender zijn. Het is dus zaak eerst de bron van de storing op te sporen en deze dan te verhelpen c.q. weg te filteren. Zorg dat de radio goed geaard is, maar creer daarbij weer geen aardlussen want dan krijg je weer hetzelfde probleem. Probeer eventueel om speciale bougiekabels te gebruiken als de storing aanhoudt. Ik heb zelf in het verleden eens heel veel geld uitgegeven aan tal van ontstoorfilters en speciale radiokabels en kreed de storing niet weg. Ik heb later nieuwe bougiekabels in de auto gekregen omdat er iets met de motor was, de auto liep gewoon niet lekker. Maar tot mijn blijde verbazing was niet alleen m'n auto gerepareerd, maar was de storing op de radio ook verdwenen. M'n garage zweerde mij dat ze alleen de bougiekabels vervangen hadden, maar dat ze er ervaring mee hadden dat slechte bougie kabels stoorde op sommige radio's. De rest van de filters heb ik toen wel laten zitten, want het werkte eenmaal. Maar ik vermoed dat het niets zou hebben uitgemaakt als ik ze had weggenomen. En dat was verdomme (excuseer m'n taalgebruik) wel eventjes voor bijna ƒ 200,- (€ 90,76) aan filters !!! (dus bij die autoradio speciaalzaak hebben ze me dus ook nooit meer teruggezien)
Alleen weet ik helaas niet goed hoe je de storing moet zoeken op een andere manier dan gewoon te proberen, en dan maar hopen dat je meteen de goeie oorzaak te pakken hebt...
MADdie
Dank prutsertje, maar daarmee is het probleem nog niet verlopen. En mijn vader heeft laatst de APK keuring gehad, en toen is alles bekeken e.d. (maar niet naar die storing
). En alles was in orde. Nou heb ik zelf de bougie kabels bekeken en ze zaten (nog) goed vast en er zitten ook geen scheurtjes in.
Als iemand nog wel wat ideetjes heeft e.d. laat het me weten 
Voor zover ik ervaring heb, komen in de praktijk de volgende storingsbronnen voor in de auto:
1e de dynamo
2e de bougie's en kabels
3e de verdelerkap
4e de boordcomputer/ECU
5e aardlus
Om te beginnen altijd de radio/versterker direct aan de + accupool aansluiten (als dit mogelijk is), met een standaard ontstoorsetje.
1e Dynamo storing : een gierende fluittoon door je radio/versterker heen die varieert in toonhoogte met het toerental van de motor.
Oplossing: Condensator over de dynamo wikkelingen naar aarde. 10nF to 100nF moet voldoen.
2e bougies + kabels: meestal een tikkent geluid in je radio/versterker wat varieert met het toerental van de motor, frequentie meestal 1/4 van het motortoerental, alleen in de ontstekingsslag.
Oplossing: speciale bougiekabels en afschermkappen voor de bougies. Ontstoorfilters, deze draai je in de bougiekabel en bestaat uit een R/L/C combinatie. Standaard te koop in elke goede autozaak.
3e verdelerkap: deze kan net zo storen als de bougie kabels. Ook hier goede kabel gebruiken naar de bobine, eventueel hier ook een ontstoorfilter tussen zetten.
4e de eventuele boordcomputer/ECU: storing komt nagenoeg niet voor. Anders C's over de injectors.
5e aardlus: soms vergeet men de aarde aan de radio/versterker. De aarde loopt dan via de antenne aansluiting waardoor een aardlus ontstaat. Direct de radio/versterker aarden aan de - accupool lost dit op.
MADdie
Bedankt Hugo.
Ik denk/weet nu dat het ligt aan de generator. Want je hoort de toeren (net als je een motortje en een speakertje in serie zet).
Ik ga die condensator uitproberen, kan je die ook tijdelijk met krokedillen bekjes uitproberen? Zodat je de waardes kan uitproberen? En wat is de max. spanning voor die condensator?
En ik kijk ook of er een aardlus is, zo ja dan verhelp ik dat ook.
Ik laat jullie nog weten hoe het is gegaan.
[Bericht gewijzigd door MADdie op ]
Je kan dit tijdelijk met krokodillebekjes doen. Let wel op dat je geen sluiting maakt want daar kunnen de diodes in je generator slecht tegen.
Voor een simpele test kan je een gewone 63V of 100V nemen. Voor de definitieve oplossing neem een 400V of 600V exemplaar de piekspanningen kunnen hoog zijn en deze gaan gewoon langer mee.
MADdie
Bedankt, ik probeer het zo snel mogenlijk uit 
Maakt het ook nog iets uit of het een Keramische condensator is?? of moet het een gepolariseerde zijn??
BVD 
Erik
In order to succeed you must fail, so that you know what not to do the next time.
MADdie
Op wo 24-04-2002 15:48:38 schreef Erik:
je koopt gewoon een condensator van 100n ofzo.. normaal doe je er geloof ik 47 op...grt. Erik
Dat hoeft nie
Ik hoef voorlopig geen condensators te kopen want ik een hele bak vol van 1 pF to 6800µF
Maar het maakt niet uit??