Hallo,

Ik zag laatst iets over de wake up light van phillips.

Link: www.youtube.com/watch?v=NYvaBVAtyHA

Ik wil dit zelf zo simpel mogenlijk maken omdat ik nog niet heel erg bekent ben in de elctro techniek.

Ik wil de met felle warm witte LED's gaan doen. Is er iemand die een idee heeft hoe ik de leds langzaam aan kan laten gaan?

Dus door op een knop te drukken dat de LEd's fadend aan gaan.

Ik heb zelf al een beetje gegoogled maar heb niet iets kunnen vinden.

Alvast bedankt voor de reacties.

met pwm kan j eje leds laten faden

Mag jij raden welk ideetje ik gister gekregen heb...

Wat ik ga doen is: Via een weerstand (2,2M Ohm - 4,7M Ohm) een elco (1000uF) opladen.
De spanning over de elco is eerst 0V, maar wordt langzaam (ongeveer in een half uur tijd) hoger. Deze spanning stop ik in een Spanning > PWM converter. Deze zet spanning om in een PWM signaal:
is de ingangsspanning laag, dan is de duty cycle laag. Wordt de spanning hoger, dan wordt ook de duty cycle hoger.

Nu denk jij: WTF PWM, duty cycle. Ik zal het proberen uit te leggen:
je hebt een frequentie, bijvoorbeeld 1000Hz (1kHz), op een draad staan. De spanning uit die draad wisselt 2000 keer per seconde tussen 0V en 5V. Normaal gesproken is het signaal 1/2 van de tijd 0V, en 1/2 van de tijd 5V. De duty cycle (aan-tijd = tijd dat de spanning 5V is) is nu 50%. Maar stel nu eens dat de spanning 3/4 van de tijd 0V is, en slechts 1/4 van de tijd 5V, dan is de duty cycle nog maar 25%. In principe kan de duty cycle variëren van 0% (uit) tot 100% (aan).

Het menselijk oog kan maar frequenties tot ca. 25Hz waarnemen. Als we een ledje op 1000Hz laten knipperen, en de duty cycle is 50%, denkt ons oog dat het ledje op halve sterkte (50%) brandt. Maken we de duty cycle 25%, dan denkt ons oog dat het ledje nog maar voor 25% brandt. Door de duty cycle bij 0% te laten beginnen, en die langzaam op te hogen, lijkt het dus net alsof de led langzaam aan gaat.

Duidelijk? :)

Hierzo, voor de tamme jeugd.

http://subsonik.be/forumstuff/co/ccfl_dimmer/ccfl_dimmer_schema.png

IC2b maakt een zaagtand voor de PWM comparators. IC1a-b-c-d en IC2a maken het PWM signaal voor 5 onafhankelijk regelbare uitgangen, jij zal er maar 1 nodig hebben.

Met S1 kan je kiezen tussen wake-up light (boven) of een gewone dimmer (onder, met potmeter R6). De wake-up light hangt links van die potmeter, de optocoupler kan je aansluiten op de luidspreker van een alarmklok oid. Door contacten X8-1 en X8-2 kort te verbinden kan je de wake-up light weer doven. Wake-up tijd aanpassen met R15, die staat nu op ongeveer een kwartier.

Nog een fotootje voor de tamme jeugd die niet graag grote lappen tekst leest.
http://subsonik.be/forumstuff/co/ccfl_dimmer/Img_2916.jpg
(ding is snel-snel in elkaar geflanst, vandaar geen µC of SMD en een lelijke print) ;)

ah, heel erg bedankt, hier kan ik wel wat mee.

Zodra de boel in de soep loopt hoor je het wel :P