Post hier je ervaringen met deze mooie scoop :)

Twee vragen,

a. sinds een maand of drie bezit ik een DS1022Cd met firmware versie 2.3.4.daarin zit iets wat ik niet begrijp.
mag ik in dit forum hierover discussieeren.

b. Er wordt in de forums veel getyped over de communicatie protocollen, maar persoonlijk vind ik zaken zoals "hoe werkt de scope eigenlijk intern", en een kritische blik op de ruis welke de scope wel laat zien maar die er niet is en zo, veel belangrijker.

Als referentie bezit ik momenteel een HAMEG 1507, en een TDS2024b van tektronix, en ook nog een Philips PM3305, Hameg 205-2 en een fluke 97.

Wat in de rigol gebeurt is leuk, maar niet overtuigend.
Een "logic analiser" is iets heel anders als een scope met 16 kanaals digitsle extra ingangen. ( logic analiser bekijkt namelijk de data in relatie met een extern aangeboden clock signaal, bij voorkeur zelfs een complex samengestelde clock) en deze rigol's doen allen maar op vaste intervallen een sample.

En let op!! De bandbreedte dient in relatie met sample speed gezien te worden, een grote bandbreedte van de vertikale versterkers is niets waard als de bijbehorende sample rate laag is.
Daarom heb ik gewoon een DS1022Cd genomen !
Repeterende signalen zijn met een goede analoge scope beter te beoordelen.

Als electronica ontwerper (32+jaren) kijk ik mischien een beetje te kritisch naar meetinstrumenten. Let op "what you see is not allways what you get !!"

mag ik deelnemen aan deze discussie ?

Op 13 juli 2007 22:07:43 schreef toonpaa:
Twee vragen,

Als referentie bezit ik momenteel een HAMEG 1507, en een TDS2024b van tektronix, en ook nog een Philips PM3305, Hameg 205-2 en een fluke 97.

Hoe zit het met de ruis van de TDS gesteld, daar heb ik minpunten over gehoord. Dat de Rigol uiteindelijk tegen een spot prijs te
krijgen was, trok mij over de streep.

En let op!! De bandbreedte dient in relatie met sample speed gezien te worden, een grote bandbreedte van de vertikale versterkers is niets waard als de bijbehorende sample rate laag is.
Repeterende signalen zijn met een goede analoge scope beter te beoordelen.

Daar ben ik me bewust van, 40 MHz is voor mij de grens, daarboven heb je eigenlijk weinig aan de bandbreedte. Sommige signalen
kun je idd beter analoog bekijken, daarom houd ik mijn Dynapech
8120 ook bij de hand.

In de rigol welke ik bezit zit een complex probleem. Soms wordt de "vorige aquisitie" overschreven door de actuele, zonder de vorige uit te wissen.

Of het een firmwarefout is of niet, kan ik niet bepalen. www.rigol.com heeft haar link naar een engelse input verwijderd van haar forum..
De leverancier van de scope moet eerst tijd hebben het probleem te onderkennen, en een oplossing te bieden. Het aanbod van "U kunt uw geld terug krijgen" is mij hierin iets te gemakkelijk.

Het is een prima product, maar zeker niet zo goedkoop als menigeen denkt.

Wat mij bezwaart, is dat rigol wel wereldwijd adverteert, maar vervolgens slecht bereikbaar is.

Op elektronaica beurzen kan je uitstekende analoge scopes kopen voor ca 280 euro of zo van zeer professionele klasse.
Die heeft pracht scopes, welke zeer betrouwbaar werken van merken zoals Fluke en zo (voorheen philips)

== Er is zo nu en dan een duitse aanbieder die bescheiden aawezig is, op die beurzen. Let op NIET die grote welke al zijn apparaten in cellofaan inpakt !!

Met name zendamateurs kunnen beter zo'n scope aanschaffen.
De aard van de ontwikkelingen die mij interesseren is echter digitaal.

Hoe kan de firmware geupdate worden?
Waar te vinden?

Op 13 juli 2007 22:07:43 schreef toonpaa:
Twee vragen,

Een "logic analiser" is iets heel anders als een scope met 16 kanaals digitsle extra ingangen. ( logic analiser bekijkt namelijk de data in relatie met een extern aangeboden clock signaal, bij voorkeur zelfs een complex samengestelde clock) en deze rigol's doen allen maar op vaste intervallen een sample.

-knipperdeknip-

die rigol kan je normaal ook extern clocken. ( er is een dedicated clock input op de probe daarvoor geloof ik. )
de rigol pretendeert ook niet om een logic analyser te zijn.

trouwens de definietie van een echte logic analyser gaat vele verder. je moet zowel state analysis als time trigger kunnen doen en ook een sequence trigger conditie kunnen instellen.

het verhaal van de bandbreedt is juist maar alle modellen sampelen sneller dan hun vertikale bandbreedte. dus no problemeo. let wel op dat je sample snelheid gekoppeld is met je horizontal sweep . das bij alle digitale scoops zo.
alleen op de hele dure heb je wat extra flixibiliteit dat je die twee kan ontkoppelen ( op voorwaarde dat je genoeg memory hebt. ) je kan dan meestal het aantal 'schermen' dat je wilt stockeren instellen. hoe minder schemren je instelt hoe sneller de scoop sampelt voor een gelijk gebelven timebase. er is immers meer geheugen beschikbaar.

leg dat probleem van dat overschrijven eens uit in het andere rigol scope topic wat hier loopt. de buffers worden altijd overschreven. wat er kan gebeuren is dat de display 'incorrect' refreshed ( de repainting wordt afgebroken omdat er iets anders optreedt. dit gebeurt vooral wanneer je de scoop in repettitive trigger gebruikt. das volkomen normaal gedrag voor een digitale scoop. als er een nieuwe trigger binnenkomt voordat de huidige afgehandeld is dan wordt de sweep herstart. zo heb je altijd het laatste 'event' op het scherm staan en gat er niks verloren.

Op 13 juli 2007 23:48:26 schreef free_electron:
die rigol kan je normaal ook extern clocken. ( er is een dedicated clock input op de probe daarvoor geloof ik. )

Zou zeker handig zijn, maar die mogelijkheid is er dus ook niet.

de rigol pretendeert ook niet om een logic analyser te zijn.

Als je de features bekijkt, pretenderen ze dat naar mijn idee wel. http://www.rigolna.com/products_ds1000.aspx

Maar goed, deze tekortkomingen waren mij wel bekend voordat ik 'm kocht.

Op 6 juni 2007 15:27:32 schreef droid:
Ik ben er wel achter dat de LA mij voorlopig tegenvalt kwa mogelijk heden.

Andere dingen die er uitgelaten zijn, om de prijs laag te krijgen? (maar die ik al wel erg mis)

- RTC-chippie - een tijd/datum aan je files is toch wel erg handig.
- een handiger manier om filenamen op te geven
- aparte pos/scale instelling voor CH2

Op 14 juli 2007 13:52:47 schreef droid:
- aparte pos/scale instelling voor CH2

Dat lijkt me een feature die ik NIET wil hebben in mijn scope.

Als je twee signalen op je scherm hebt, dan wil je niet dat die verschillende timebase hebben. Een uitzondering is het uitvergroten met de "delayed timebase" in splitscreen mode.

(Eventueel kan je dat dus gebruiken voor wat jij wilt. In je bovenste schermpje heb je dan een extra CH2 in het display staan, en onderin een extra CH1 die jij kennelijk niet wilde zien.... )

Ik bedoel natuurlijk een apart vertical blok (volts/div) voor CH2. Maar het zal een kwestie van wennen zijn om iedere keer even te kijken of het kanaal dat je wilt aanpassen wel staat geselekteerd.

Als je twee signalen op je scherm hebt, dan wil je niet dat die verschillende timebase hebben.

maar het kan wel
menu trigger => mode alternative

in de scope informatie staat inderdaad dat het niet om een logic analiser gaat ( het digitale gedeelte ), maar op 16 kanalen extra digitale informatie.
Waar ik die informatie dan vergaard heb is mij niet duidelijk.
=== sorry for that, maar het kan zijn dat de bron nog achterhaald kan worden. Het is namelijk nog al groot verschil tussen 16 kanaaltjes digitaal en een logic analiser! ===

Mijn 16 kanaals probe is voorzien van 16 ingangen en geen extra trigger ingang.

Wel staat in de gebruiksaanwijzing, dat een van die kanalen als flank getriggerd kan worden gedefinieerd. Daarna beoordeelt de scope de bitcombinatie van alle 16 ingangen en triggert al dan niet hierop.
Vervolgens wordt het geheugen vol geschreven met samples in vaste tijdsafstanden.

mijn scope schrijft soms twee traces ( analoge ingangen ) over elkaar heen uit verschillende samples zonder de voorlaatste te wissen. dit met persistence in de UIT stand.

Een demo programmaatje, met bijbehorend schemaatje wordt nu gemaakt. Dit laat door de seriele poort van een $XP te meten zien dat het vrij eenvoudig is om deze situatie te bereiken. Het zendt een korte ascii string, en daarna een iets langere. Doormiddel van een condensatortje wordt het signaal een klein beetje verminkt, zodat je beter kunt zien dat het om twee aparte aquisities gaat.

Bovendien start mijn scope altijd op met de schaalverdeling in de laagste resolutie. naar display>brightness en dan een klik positie verdraaien naar de multipurpose knob doet hem dan naar de instelling springen die voor het uitzetten is ingesteld.

ik ben maar gelijk gaan zoeken, en inderdaad het specificatieblad op www.rigolna.com noemt minimaal twee maar het woord logic analiser.

namelijk naast het hoofdjeMemory depth, en even daarboven bij real time sampling rate !

dus mis ik de clock ( als time base ) enorm, hihi.

nu is eenlogic analiser ( een serieuze ) voor minimaal 15000 euro te koop en dat realiseer ik mij wel. Alhoewel er ook heel verdienstelijke PC afhankelijke analisers in de handel zijn voor ca 365 euro.

toonpaa

De usb stick (Flash voyager) wordt niet herkend

Is een usb 2.0 ding (geformateerd FAT32 en FAT)
beide doen het niet

Als ik hem aansluit aan de voorkant zegt de rigol wel een usb connected.... maar voor de rest niets
'external' storage wordt niet vrijgegeven.

Welke usb sticks hebben jullie aan de gang gekregen?
Is toch een probleem dat het apparaat niet goed werkt met usb sticks

Wat is hier aan de hand?

Op 14 juli 2007 15:54:39 schreef toonpaa:

mijn scope schrijft soms twee traces ( analoge ingangen ) over elkaar heen uit verschillende samples zonder de voorlaatste te wissen. dit met persistence in de UIT stand.

hij staat toch nooit in equivalent time sampling ?
voor niet repetitieve signalen moet je altijd in single shot werken ( real time sampling )

Op 14 juli 2007 20:03:06 schreef The Puma:
De usb stick (Flash voyager) wordt niet herkend

Is een usb 2.0 ding (geformateerd FAT32 en FAT)
beide doen het niet

effe crossposten ( puma had zijn verhaal ook gepost in ander topic : en het hoort meer hier thuis)

voor mensen met usb memory stick problemen:

smijt stomweg op die usb stick eens een dom .TXT bestand en ene lege directory. ( houd je aan de 8.3 naamgeving , gebruik geen long filenames. )
tis maar een gedacht ... ik heb ooit zo eens iets gezien onder win2000 met een blanco memorystick die niet gemount kon worden op ene machiene. op een andere computer er een paar files op gezet en het werkte plots wel ...

tis het proberen waard.

geef de memory stick ook eens een volumenaam ( laat die niet blanco )

voor de mensen die nog dos kennen :
op ene console ( start-run- cmd)
als je memory stick F: is doe je dit :

format f: /u
label f: stikkie
copy con f:test.txt
blabla
<ctrl-Z>

je formatteert hem unconditionally
labelt hem ( noemt hem 'stikkie'
en ramt dan vanaf de console de tektst 'blaba' naar een file test.txt
door ctrl-z te drukken slui je die file af.

Ik heb de stick onder Vista geformateerd.
Filesystem: FAT32
Allocation size: 4096 bytes

Labelnaam: RIGOL

Dit werkt niet
Text bestandje erop gezet

Is de oplossing niet die free_electron geeft

[Bericht gewijzigd door The Puma op (12%)]

Een kleine correctie, vandaag is mijn TDS2024b omgeruild voor een TDS2014b.
Een vriend van mij geeft veel om bandbreeedte, maar ik meer om mijn family leden. kunnen wij langer op vakantie zonder de overigens normal gevulde spaarvarkens te vermoorden !!
(hij gaf mij 1000 euro voor deze omwisseling)
De rest van de dialoog RIGOL versus TEK, zal dus een beetje meer naar max 1Giga samples downgraden.

Waar is de firmware upgrade the downloaden?

Iemand enig idee hoe je de scope zover krijgt dat hij de verticale positie onthoud als je de V/div aanpast?

Als hij op 50 mV/div staat en je kijkt naar het gebied rond 5,00 Volt, en je draait 1 tikje aan de knop, dan kijk je ineens naar het gebied rond de 2,50 volt en kun je je het leplazarus draaien aan het kleine knopje erboven tot je weer op de 5V zit en dus je signaal weer ziet.

Ik krijg met de scope geen goede signalen onder de 10Hz

Als ik bv een ledje wil aansturen vanuit een PIC met een freq van 10Hz (100mS) krijg ik geen blokgolf meer tezien.

Alleen maar spikes

Is de scope door niet geschikt voor?
Of moet ik iets instellen voor zulke lage freq.

Hoe staat je AC/DC instelling voor dat kanaal?

Post je plaatje eens.

En heb je echt 50ms blokgolf, of zou het ook nog gewoon een bug in je software kunnen zijn? Analoge scoop beschikbaar voor verificatie (tja, het zou niet nodig moeten zijn, maar toch).

Een periode van 50ms is geen probleem (20Hz)
Dan is gewoon een blokgolf zichtbaar

Probleem is opgelost, na een reset naar fabrieksinstellingen probleem verholpen

Heb nu een freq van 1hz (1s)
Alleen reus aan boven en onderkant van de blokgolf
maar dat is bij hogere freq ook het geval

[Bericht gewijzigd door The Puma op (50%)]

teveel met de triggerinstellingen gespeeld ?
dan kan je dergelijke dingen voorhebben . edge detect bijvoorbeeld kan rare dingen doen als je dat vergeet af te zetten.