Project: Elco ontlader

Heb ooit deze gemaakt, werkt perfect.
Rood LEDje geeft de load weer, het groene LEDje is een polariteitscontrole.

http://www.uploadarchief.net/files/download/capacitor%20discharge%20indicator%20scheme.jpg

Een wijs man is diegene die steeds meer gaat beseffen hoe weinig hij wel weet.

@X-Fusion: Kijk, dat is nog 's een pragmatische en toch luxe uitvoering. Even in m'n rommeldoos zoeken naar een 25W klont en een klein behuizinkje en dan zet ik er ook gelijk eentje in elkaar!

Ik denk dat ik nog wel een twee-kleuren anti-parallel led heb liggen, dat scheelt weer twee pootjes solderen... ;-)

Zo zo, topic gevonden. Vanavond de eerste PCB bestukt, van deze elco discharger :)

Het dingetje is op een koelblokje gemonteerd zodat 'ie teminste tegen een (electrisch) stootje kan:

http://img143.imageshack.us/img143/9417/ed01el7.th.jpg

En een plaatje van de torren montage:

http://img143.imageshack.us/img143/2655/ed02cx8.th.jpg

Eerste "power-up" ging goed, een test gedaan waarbij de FET niet wordt opengestuurd, zodat ik continu spanning er op kon zetten. En ja, hij leek het te doen. Hij ging in error-mode, maar het ding liep niet helemaal zuiver (het knipperen van de LED). Bleek een bug in een ISR, geen vlaggenregister bewaren in de ISR en dan vlaggen (zeroflag) gaan lopen aanpassen. Dat gaat goed fout ;)

Bug opgelost en nu werkt het hele ding "as intended". Geweldig die uCs.. even overnieuw proggen en gaan met het ding :)

Dus bij deze de bevestiging: Het ontwerpje werkt volledig als geplant ^^

heb je er al zo'n dikke elco mee ontladen? >:)

IF you can't convince them, then confuse them!

Nog niet zo'n hele dikke. Wel een test elko van 6800uF 50V. Dat ging gewoon goed :) Ledje knipperde een fractie rood (ontladen) en toen groen voor een seconde (leeg) totdat de buffer elco van het schakelingetje leeg raakte. Heb bij de uC de "brown-out" detectie aangezet zodat 'ie teminste goed in de reset gaat als de spanning te laag wordt bij het leeglopen. Anders kon 'ie nog wel eens in een vage toestand blijven hangen. Hij vonkte ook totaal niet bij het contact maken :)

Ik gaat morgen eens zo'n grote elco die in de amp komt uit de doos pakken, en deze tot 70V opladen. Hoger komt me labvoeding niet..

kheb laatst eens zitten zoeken naar ESR meters op internet (als bouwproject uiteraard). Ook 1 gezien waar een ontlaat functie in zat. Echter geen idee hoe ze het deden. Wel leuk om te weten uiteraard.

kzal dit topic maar es goed in de gaten houden ;)

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op donderdag 22 november 2007 01:14:28 (12%)

Okies, heb nu ook met de grote elco's getest en dit gaat nu helemaal goed :)

Het bleek dat de foutdetectie te aggressief was, dus die wat bijgesteld. Nu werkt 'ie dus helemaal prima. Erg leuk dingetje ^^

En ook totaal geen vonken of "knettertjes". En inderdaad leeg "in the blink of an eye".

[Bericht gewijzigd door MagicBox op donderdag 22 november 2007 17:51:38 (18%)

'T is een mooi dingetje geworden, MagicBox, complimentje!

Mooi geworden!

Ook een mooie printplaat :)
Maar wat is nou het uiteindelijke schema? Ik wil er ook wel eentje bouwen. Altijd handig!
En geef je de software vrij??

B.v.d.

Sander Baten

Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare

@Zonnepaneeltje: Dank u :)

@Sandertje: Het schema blijft bijna identiek op 1 weerstand na, hier had ik later nog eentje parallel aan gezet omdat er net te weinig stroom door de zeners liep. Die 47K'er in het schema moet een 22K'er worden. Ook moet in de leiding van de uC naar de BD241 nog een 820R weerstand (zit wel op de print, was ik vergeten in het schema). Dan klopt 'ie helemaal.

Software komt ook beschikbaar, ik zal binnenkort het hele projectje op mijn webruimte plaatsen met source en al :)

[Bericht gewijzigd door MagicBox op donderdag 22 november 2007 20:06:45 (14%)

Op 22 november 2007 19:58:43 schreef MagicBox:
@Zonnepaneeltje: Dank u :)

@Sandertje: Het schema blijft bijna identiek op 1 weerstand na, hier had ik later nog eentje parallel aan gezet omdat er net te weinig stroom door de zeners liep. Die 47K'er in het schema moet een 22K'er worden. Dan klopt 'ie helemaal.

Software komt ook beschikbaar, ik zal binnenkort het hele projectje op mijn webruimte plaatsen met source en al :)

:D

Zo niet, dan toch!....GeoCaching can be a way of life....Why not? >> GeoCaching: Team SupeRare