Show your FPGA of CPLD projects.

@miniK0bo
Netjes hoor. Ben eigenlijk wel benieuwd wat het probleem was, wat zo lastig was te vinden.

Vandaag zelf nog de laatste hand aan m'n psp display aansturing gelegd:

http://www.the12be.demon.nl/psp_lcd/DSC00294_s.jpg

Wat je ziet is embedded linux op een DE2 bordtje.Nano-X, met nanowm als windows manager. en nxview en nclock als applicatie.

Het display is als framebuffer te benaderen, dus nu is het gemakkelijk om grafisch te programmeren.

De foto doet het display geen recht :(. De kleuren zijn in het echt stukken mooier. Nu maar eens kijken of ik mplayer gecross-compiled krijg :D

Op 4 november 2007 10:34:18 schreef miniK0bo:
Een PCB IA/SK zou in principe nog wel kunnen. Ik heb echter niet veel zin om ook nog voor onderdelen te zorgen. Het belangrijkste is om eerst testen of de dingen die ik wilde doen, mogelijk is.

Ik weet wat ik zeg hoor ;). Ik zei niet voor niets een PCB IA/SK. Het is nml godsgruwelijk veel werk en zelf de boel bij elkaar zoeken is ook wel te doen. PCB lijkt me op zich dan wel voldoende.

En eerst alles testen en fouten eruit halen is alleen maar goed ;).

Ondertussen meer dan genoeg om te hobbien hier. We merken het wel. Blijft mooi eruit zien iig. Ik begin eerst rustig met de Cyclone 1 en daarna is 2 een mooie stap verder :P.

[Bericht gewijzigd door Eagle666 op maandag 5 november 2007 01:20:11 (14%)

@the12be:
Het probleem was dat ik de "resevered pin" eerst niet verbonden had, die zweefde. Dus ik heb van allerlei voorbeeld schema's uitgeprint en dat vergeleken me mijn schema, geen verschillen. Ik keek over de "reserved pin" heen, jah omdat hij toch resevered is. Ik kreeg een oudere FX2 chip van iemand, en die deed het wel gewoon (dit getest op mijn reserve printje), dus ik wilde een klacht sturen naar Cypress(maker van FX2) en ik kwam uit op een forum waar iemand het zelfde probleem had: "reserved pin must be tied to ground, see datasheet. Verrekt, het staat gewoon in de datasheet |:( dit heeft dan 2 maanden kost.....
Maaruh the12be, ik heb wel intresse in jouw psp bordje. Ik heb je hier over een mail gestuurd. Kan je daar nog antwoord op geven? Ik wil het ook kunnen wat jij met de DE2 doet op mijn bordje :P

@Eagle666:
cyclone 3 is al uit :P

@the12b welke processor gebruik je om linux op te draaien?

@the12be:
en hoeveel LE heb je nodig van je FPGA, hoeveel procent is daarmee gevult?

free_electron

Silicon Member

let op met die Fx2 !!
er is een AC en AXC en die zijn NIET hetzelfste ( vorige week nog tegen de lamp gelopen. ) een AC op het bord. deed heel raar. enumereerde soms niet. resette soms zichzelf. code liep vast en dergelijke. AXC erop. probleem opgelost.

het is dezelfde chip maar in de AXC zijn bepaald bugs 'opgelost' die in de AC er nog inzitten. ze produceren ze gewoon verder met de fouten erin gewoon omdat er zoveel mensen zijn die code hebben met workarounds in. en de code met de workarounds in werkt dan weer onvoorspelbaar op de gefixte....

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

haha pcies, dat merkte ik ook. Ik had een PVXC (surge_me had het zelfde probleem met dezelfde print en ic) en we kwamen er maar niet uit. Ik kreeg van me collega een PVC versie, een oudere dus. En die deed het wel op mijn printje. Dus die werkt wel met een zwevende "reserved pin".

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 30 november 2007 18:34:37 (54%)

Op 6 november 2007 16:24:19 schreef free_electron:
het is dezelfde chip maar in de AXC zijn bepaald bugs 'opgelost' die in de AC er nog inzitten. ze produceren ze gewoon verder met de fouten erin gewoon omdat er zoveel mensen zijn die code hebben met workarounds in. en de code met de workarounds in werkt dan weer onvoorspelbaar op de gefixte....

Hm, wat lam zeg. Ik vind dat een workaround altijd goed moet werken, ook op een gefixte chip eigenlijk, anders is de workaround op zich eigenlijk gewoon niks waard.

If you want to succeed, double your failure rate.
free_electron

Silicon Member

al eens gezien hoe 'gnarly' zo een cypress boom er uit ziet. awel intern zijn hun dingess net zo 'gnarly' :p

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 30 november 2007 18:34:49 (56%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Hier de summary van quartus:

code:


Fitter Status : Successful - Tue Nov 05 19:20:39 2007
Quartus II Version : 7.2 Build 151 09/26/2007 SJ Full Version
Revision Name : NiosII
Top-level Entity Name : DE2_Linux
Family : Cyclone II
Device : EP2C35F672C6
Timing Models : Final
Total logic elements : 7,286 / 33,216 ( 22 % )
    Total combinational functions : 5,794 / 33,216 ( 17 % )
    Dedicated logic registers : 4,697 / 33,216 ( 14 % )
Total registers : 4790
Total pins : 217 / 475 ( 46 % )
Total virtual pins : 0
Total memory bits : 71,040 / 483,840 ( 15 % )
Embedded Multiplier 9-bit elements : 4 / 70 ( 6 % )
Total PLLs : 1 / 4 ( 25 % )

Linux draait op een nios2 softcore. M'n synthese optimaliseerd voor snelheid, dus als het moet kan het nog wel in minder ruimte.

Ik zal m'n mail dan maar weer eens beandwoorden :P.

hehe cool, 7,286 LE, dat zou net kunnen passen in mijn fpga'tje

Afgelopen weekend heb ik een composiet/s-video decoder printje gemaakt om aan te sluiten op m'n DE1 Cyclone kit. Het is eigenlijk direct overgenomen van m'n Chameleon project waar dezelfde decoder (TVP5150AM1) op zit. Hiermee kan ik het project verder ontwikkelen op de DE1 voordat ik een nieuw printje voor het project maak:

Bovenkant met de connectors:
http://chameleon.madwizard.org/images/content/hardware/de1_vid/vid_input_top.jpg

Onderkant met 1.8V regelaar, decoder en wat klein spul:
http://chameleon.madwizard.org/images/content/hardware/de1_vid/vid_input_bottom.jpg

I2C communicatie lijkt te werken maar het wil nog niet lukken de decoder aan de gang te krijgen. Ik heb het al werkend op m'n huidige Chameleon print maar dan in software (wat een stuk makkelijker is met I2C moet ik zeggen) en heb de I2C commando's daar van over genomen maar ik zal wel een stom foutje hebben nog.

Met dit printje in combinatie met de DE1 moet het ook mogelijk zijn video beelden op het PSP schermpje te laten zien, dat lijkt me wel grappig :) En erg handig voor het debuggen.

Madwizzard: ziet er goed uit maar op welke poort van je DE1 sluit je het dan aan? ik zie alleen maar male headers op de DE1 en ook een male header op jouw printje.... (of heb je nog een adapter printje gemaakt?)

http://www.terasic.com.tw/attachment/archive/85/image/DE1_show_500x.png

Of is er een geheime header die ik niet kan zien?

[Bericht gewijzigd door surge_me op maandag 19 november 2007 20:04:43 (25%)

Er gaat een kabel tussen, standaard IDE kabel past namelijk precies.

free_electron

Silicon Member

stukje flatkabel met twee connectortjes he...

@ madwizard : dat ziet er weer tiptop uit dat smd printje. properkes gesoldeerd en alles.

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM

Heel mooi printje! Nu je zoveel geheugen hebt zal je alles ook hardwarematig kunnen oplossen. Echte luxe zo een ontwkkelingsbord.

@ miniK0bo
zou je me een mailtje kunnen sturen?
Heb je je pcb via Niels laten maken?
Ik wil mijn projectje ook graag laten maken en heb het gelayout in eagle, maar vroeg me af waar ik nog rekening mee dien te houden, zodat ik geen silkscreen over mijn smd pads krijg enz enz. in welke layer heb je die mooie logootjes zitten?

@stijnos

De printjes zijn gemaakt bij Niels. Het is dan de bedoeling dat je je layout omzet in Gerber files, en die dan opstuurt. Bij het maken van de gerber files heeft surge_me mij geholpen, eerlijk gezegd weet ik het niet zo goed meer hoe dat moest.. Ik heb even gegoogled, en ik wil een mooie tutorial tegen:
http://www.precma.it/informatica/tutorial.htm

Waar het op neer komt is dat je per layer een gerber file moet hebben, en dat geld dan ook voor je silk screen en solder stop. Je kan ook meerdere layers in 1 gerber stoppen. Dit is bijvoorbeeld handig als je een silkscreen maakt, dan kan je tekst, symbolen en logo's op verschillende layers maken. Dit kan je later samen voegen in 1 gerber file.

Je eindigt dan met een zooitje gerber files, om je een idee te geven hoeveel files dat zijn, hier is een stukje van een readme:

code:


Layer stackup:

	copper_top.gbr		--Contains the top copper layer (positive and NOT mirrored!)
	copper_bottom.gbr	--Contains the bottom copper layer (positive and mirrored!)

Other files included:

	silk_top.gbr		--Contains the top silk screened legend (positive and NOT mirrored!)
	silk_bottom.gbr		--Contains the bottom silk screened legend (positive and mirrored!)
	
	solder_stop_top.gbr	--Contains the top solder stop (negative and NOT mirrored!)
	solder_stop_bottom.gbr	--Contains the bottom solder stop (negative and mirrored!)

	drill.drd		--drill	file (Excellon)
	drill.drl		--drill rack (contains FINISHED hole sizes)
		
	mechanical.gbr		--contains the board outline

	Readme.txt		--this file


Remark 1	:All *.gbr files are Gerber RS274X	

De logo's zijn ingevoegd met behulp van bmptjes. import-bmp.ulp kan je runnen, dit zet de bmp om in vectoren(zet het wel op een nieuwe layer).

Niels heeft ook een tutorial op zijn web site staan om Gerber files te maken:

website: www.makepcb.com

directe link

Website is traaaaag maja tis wel goedkoop ;)

[Bericht gewijzigd door surge_me op vrijdag 30 november 2007 12:10:31 (10%)

ja die tutorial had ik al gevonden.
Zal vant weekend is een een probeerseltje naar Niels sturen. prijzen zijn echt super.