De (externe) voeding van mijn TFT is defect, dat weet ik zeker omdat met een andere voeding de monitor goed werkt.
Met een multimeter blijkt wisselende spanning.
Wil eigenlijk de voeding open maken .... of zijn dat gegoten behuizingen welke alleen met grof geweld open gemaakt kunnen worden?
De monitor is een Acer en op de voeding staat:
TPV Electronics(Fujian) Co.Ltd
model ADPC12416AW
Output 12v 4.16A
ik heb wel een vervangende liggen maar deze levert niet de 4.16A
mbv google "ADPC12416AW" is een afbeelding te bekijken.
eigenlijk ga ik er vanuit dat het alleen "met grof geweld" kan
maar ... wie weet
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
probeer te voelen of er mogelijk onder stikers schroeven verborgen zitten.
Waarschijnlijk is het helaas wel zo'n klik-vast behuizing. Maar met een beetje voorzichtigheid en een platte schroevendraaier zijn die ook wel los te wrikken. zal mogelijk wel wat beschadigen...
Maar wat wil je dan doen? het zal vast geen trafo-voeding zijn maar een schakelend ding. Het enige dat je kan proberen is dan het controllerIC te vervangen maar dit zal waarschijnlijk erg moeilijk zijn ivm costum-ic met beperkte oplage, gemaakt in Tingtong ofzo...
Misschien zit er een losse mosfet bij die te vervangen is..
zaag, snijd (DENK OM JE VINGERS!!!) en/of breek het doosje maar open.
Na reparatie pak je een nieuw plastic doosje, en bouw je `m daar in.
Met dit voordeel: Je kunt `m weer openschroeven indien nodig.
Of eens kijken bij opperman en soortgelijke firmas. Soms heb je voor
5 euro een nieuwe voeding.
ok, plus vzk, maar altijd kilometers goedkoper dan 150 euro voor een
origineel.
succes !
Eddie
knutsel
gezonde nieuwsgierigheid is leerzaam.
Als ik het me goed herinner,is er eens een topic geweest hoe je die dingen open krijgt.
Zal eens kijken of ik hem nog kan vinden.
Als je zoekt op: behuizingen openen, vind je een topic van lucky luke met tips om die dingen open te krijgen zonder breek en snijwerk.
[Bericht gewijzigd door knutsel op (35%)]
Gadget_inc
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Kortom met geweld......en in dit geval is het niet zinloos 
hard met een hamer op slaan, werkt nog steeds het beste.
De lijmverbinding zal hierdoor breken en aangezien de behuizing redelijk flexibel is, blijft deze intact.
Uiteraard geen voorhamer van een kilo of wat gebruiken.....
Ik herinner me net, dat ik regelmatig de gelijkrichtdioden in een
SMPSU heb moeten vervangen. Kijk daar eerst eens naar, en dan de
schakeltor, en dan het ic
Groeten,
Eddied
flipflop
"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op 23 december 2007 12:51:15 schreef Gadget_inc:
De lijmverbinding zal hierdoor breken en aangezien de behuizing redelijk flexibel is, blijft deze intact.
werkt helaas niet voor hotglue...
als het niet werkt gewoon voorzichtig de behuizing doorzagen. (niet rechtdoormidden!, maar langs alle plakranden precies erdoor. zorgen dat je geen elco's (en liefst ook geen andere componenten) raakt)
Heb mbv stanley mes netjes 45 minuten zitten snijden en ... hij is in ieder geval netjes open. Ga nu eens op mijn gemak alle reacties bekijken en een beetje te proberen te analyseren waar het electronisch probleem in kan zitten.
Het TFT wat op mijn werkplek staat begon op een gegeven moment ook vervelend te doen ... voeding defect.
Ik heb toen de kabel van de adapter af geknipt daar een stekker van een hd-voeding splitter aan gesoldeerd en die op een vrije plaats op de computer voeding geprikt.
Bijkomend voordeel is dat ik het scherm nooit meer hoef uit te zetten 
nu de voeding open ligt heb ik een scan gemaakt en 2 foto's geupload.
meten beheers ik helaas niet maar wellicht kan iemand aan de hand van de print de posities uitleggen die het meest verdacht zijn, of wat het meest waarschijnlijk is.
Heb gehoord dat zogenaamde schakelende voeding ook het moeilijkst zijn om te repareren.
Nu ik hoop op wat tips
http://www.uploadarchief.net/files/download/voeding1%20%282021%20x%201…
http://www.uploadarchief.net/files/download/voeding2%20%281980%20x%201…
[Bericht gewijzigd door Sine op (2%)]
sorry ik had een andere ubb code moeten gebruiken
http://www.uploadarchief.net/files/download/voeding1%20%282021%20x%201…
http://www.uploadarchief.net/files/download/voeding2%20%281980%20x%201…
Die zijn een tikje groot ja, ik heb je post eventjes aangepast, dat kun je met
ook zelf doen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (41%)]
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
zoals eddied aangeeft: duidebrug controleren. die zit naast die open trafo(ding zonder geel plastic erover).
ik denk dat je schakelfet die ene is die alleen aan een koelprofiel zit geschoeft.
regelIC is niet moeilijk tevinden. zit maar 1 ic op..
of je gaat voor de oplossing van sine. maar dan moet het wel een 12VDC voeding zijn..
edit: en als je regelIC stuk is heb je waarschijnlijk mazzel want die zijn bij farnell verkrijgbaar. prijs tussen 40ct en 2euro.
[Bericht gewijzigd door MAH op (16%)]
Die Fed kan ik natuurlijk wel uitsolderen (zoals hij er nu in zit kan ik het opschrift niet lezen), maar ik zou ook de Fed kunnen meten , althans als iemand mij kan aangeven welke meetpunten ik moet gebruiken ... of niet mogelijk?
Als dat ic de uc3842A zo goedkoop is dan is het natuurlijk altijd mogelijk om dat uit te proberen.
Een vervangende voeding, 40 euro is toch wel aanzienlijk.
Fed? Field Effect Dransistor? Argh!
Ik zie ook nog een zekering denk ik. Nou gaan die zelden zonder reden, maar eh... Andere erin en het spul eens onbelast in serie met een 100W gloeilamp aan het net hangen. Als het lampje brandt, is er zeker wat stuk 
ja maar die zekering is niet kapot, de voeding levert een wisselende spanning tussen ongeveer 10.0 - 11.5 volt (ff uit het hoofd)
muddy
Magnetische flux loopt altijd in gesloten paden, elektrische stroom niet per se (volgens de wet van Ampère), want: elektrische lading kan ophopen.
Meet de bruggelijkrichter eens door. Deze kan door een piek/netstoring kapot zijn gegaan.
Ook de diode's aan de uitgang (twee zwarte dingetjes die naast elkaar op de koelplaat zijn geschroefd (D911 en D912)) even nameten: ligt de spanningsval tussen de 0,3 en 1,0 volt, dan zijn ze goed.
weet je wat: meet alle diodes na.
Volgens mij kan je een FET niet nameten zonder een aparte testschakeling ervoor te maken.
edit: en als je een belasting aan de voeding hangt (denk aan een paar 12V gloeilampjes parallel, zodat je rond de 50W aan belasting hebt.
Als de spanning dan wel stabiel is, is de voeding niet stuk...
[Bericht gewijzigd door muddy op (20%)]
free_electron
Silicon Member
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
smijt maar weg. die krengen zijn ene nachtmerrie om te repareren ...
12 volt uit je pc jatten. .... die pc voeding krijgt dat geneens in de mot dat je 4 ampere pakt...
Let nog even op....
Er zijn in schakelvoedingen dubbeldioden, die in een `transistor`-
behuizing zitten. Welk type was het ook alweer ? Als de TIP 3055.
Daarin zitten dan twee snelle dioden.
Maar kunnen ook andere behuizingen zijn. Als het ding drie poten
heeft, en het is volgens het typenummer geen FET of TOR, is het
in dit geval een dubbeldiode.
Probeer niet te testen of te vervangen met/door `50 Hz`-dioden,
die branden in een paar seconden uit, of ze werken helemaal niet.
Groeten!
Eddied
Om dit soort voedingen veilig te bemeten kun je de datasheet van het controller IC downloaden en ervoor zorgen dat de controller en de primaire elco's voedingsspaning krijgen. De voeding werkt dan meestal volledig (alleen niet de goede uitgangsspanning). Dan kun je met een scoop de signalen volgen en kijken waar het mis is. Meten is weten. Met zomaar onderdelen vervangen ben je meestal langer bezig.
[Bericht gewijzigd door Nico.c op (11%)]
De Fet is een K2996, maar kan dus blijkbaar alleen in een aparte schakeling getest worden.
De D911 en D912 zijn MBR20100CT, diodemeting (na uitsolderen) geeft vgls mij geen defectte zien.
De voeding ligt nu toch open voor mij is dit dus de enige manier om iets te proberen. (voor de echte techneuten misschien teleurstellend ?)
Op 23 december 2007 21:39:48 schreef banjes:
ja maar die zekering is niet kapot, de voeding levert een wisselende spanning tussen ongeveer 10.0 - 11.5 volt (ff uit het hoofd)
Je bedoelt dat de voeding "hikt": start op maar blijft niet aan en probeert opnieuw enz.
Erg veel kan er dan niet defect zijn.
Als de secundaire diodes goed zijn dan is het zo goed als zeker C906 (elco aan pin 7 van de UC3842).
Deze zit in het opstartcircuit en is vaak defect bij voedingen die continue aanstaan.
IC902 en IC905 zijn de TL431C, vlgs mij beiden niet defect.
Op dit moment is het zo dat op het moment van inschakelen van de voeding even 12 volt secundair wordt gegeven waarna de voeding in protectie gaat en niets meer doet.