Stel dat die kapotte accu's van jou de complete klemspanning omlaag trekken, hoe wil je dan nog vanaf dat restje terug naar 230V? Die UPS bypasst de boel niet van in- naar uitgang, dat is juist het mooie, want daardoor heb je ook mooi een beveiliging tegen blikseminslag, spanningsvariaties, dips, etc.

Als ik me niet vergis staat toch altijd een piekfilter over de ingang actief tegen blikseminslag en een relais met wisselcontact dat bij het off-line zijn van de UPS de ingang doorverbind met de uitgang. Op die manier maakt het niet uit wat er kapot gaat in de UPS (buiten het relais) ten tijde van netspanning zal je server dan nooit uitvallen. Op deze wijze blijkbaar wel... Nu kan ik me vergissen en werkt een UPS uit de smart serie zoals beschreven door altijd de uitgang via de ingebouwde omvormer te voeden, maar dat is natuurlijk wel een risico als er ook maar iets kapot gaat dan...

Het ding heeft bij de eigenaar ook al 24 uur aan netspanning gehangen voor ik kwam kijken, maar nog steeds geen teken van leven hierna. Ik heb hem inmiddels ook al terug gebracht, dus ik heb m niet meer in huis.

Punt is als ik iets per post laat komen waar de accu's niets meer van doen, kan ik natuurlijk voor dat type UPS accu's gaan bestellen maar als die het ding ook niet aan de praat helpen zit ik met een kapotte UPS en 2 accu's waar ik niets mee kan.

Iemand enig idee of er ergens nog meer dumpzaken zijn zoals b.v. PC4everyone die ook regematig UPSen binnen krijgen?

En wie heeft een update over ruststroomverbruik van een APC 700 ?

:)

Ruststroom had ik gezegd dat ik op verzoek wel wilde meten. Dus kan ik voor je doen, maar niet NU, want dan gaat m'n computer uit :P
edit: 1400 variant verbruikt 17 Watt in rust. Dit is zonder load, misschien dat het rendement met load verbetert of verslechtert, ik weet niet hoe dat precies werkt.
1500 variant niet getest, moet hele computer voor afgesloten enzo, is misschien wel zuiniger vanwege nieuwer model? 700 variant misschien ook zuiniger ivm kleiner vermogen?

Voor zover ik weet loopt alles over de omvormer bij deze APC's, maar zeker weten doe ik het niet.

Je moet er natuurlijk niet vanuitgaan dat er iets kapot zou gaan in dat ding, dan kan net zo goed je bypass-relais het begeven, en ben je nog nergens.

Voordat je accu volledig naar de klote is heb je natuurlijk al lang het lampje voor 'vervangen' zien branden. Als hij in bedrijf is, is die accu hot-swappable, dus ook geen punt. Maar opstarten met een volledig lege accu wil zo'n ding kennelijk niet.

edit:
Getest: Zonder accu doet het ding precies wat jij beschrijft: even piepje en knipper met wat ledjes bij opstarten, en daarna lijkt hij echt DOOD te zijn, doet niks.
Start ik hem op met een slechte accu, doet hij ook niks, maar na een kwartier een constante piep en rood load-balancing ledje dat zwak brandt. Verder nog steeds niks mee te beginnen. Jouw accu is misschien ZO slecht dat zelfs dat niet meer gebeurt.
Start ik hem op met een gemiddeld goeie accu, dan gaat alles zoals het hoort. Haal ik (tijdens bedrijf) die accu los, dan gaat alles nog goed, krijg na een tijdje een herinneringspiepje dat zich blijft herhalen, maar unit blijft werken (netstroom natuurlijk dan he). Hang ik daarna slechte accu eraan, dan lijkt het te blijven werken, totdat ik de netstroom eraf haal of de self-test start (dan loopt hij ook op accu) en dan is het meteen weer terug bij af, want die accu is brak.

Hopend u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd :P
Ik zou die 700VA pakken en 2 accu's van één of twee tientjes bestellen...

17 Watt is al minder als die Koning UPS. Maar nog steeds behoorlijk wat.

En ja ik ben inmiddels weer wat wijzer op het gebied van noodvoedingen. Kan ik dat in m'n oren knopen als ik voor een andere ga kijken.

In ieder geval. De accu van die APC was niet helemaal dood. Na 24 uur aan het net te hangen was een cel 4 V en een cel 6 V. Bij het aansluiten van de netspanning klonkt er een piep, maar daar moet je je niet veel van voorstellen. Zelfde geluid wanneer je een gebruikte 9V batterij aan zou sluiten op een 200 W RMS luidsprekerbox. Ook brande er geen enkele LED, zelfs niet voor zeer korte duur. Maar goed. Wel handig dat ik nu op de hoogte ben van dit aparte gedrag.

In princiepe zou je dus kunnen zeggen, via marktplaats een 700 VA smart UPS zonder accu's laten komen, nieuwe accu's erin en het moet gewoon werken?!

Leuke avatar trouwens, helemaal mee eens! :)

Op 11 september 2008 23:37:47 schreef Special Agent:
17 Watt is al minder als die Koning UPS. Maar nog steeds behoorlijk wat.

Behoorlijk watt? :) Ja, inderdaad best nog wel wat verbruik, maar hij staat wel aan, dus actief te filteren en monitoren, alsmede een idle AC/DC/AC convertor, en het digitale spul voor de interfacing met de computer. Niet geheel onverklaarbaar dus.

In princiepe zou je dus kunnen zeggen, via marktplaats een 700 VA smart UPS zonder accu's laten komen, nieuwe accu's erin en het moet gewoon werken?!

Kijk, alles KAN natuurlijk kapot zijn, maar het zijn echt robuuste apparaten. Over het algemeen worden die APC's weggedaan omdat iemand geen nieuwe dure accu meer wil kopen (bij APC). Zorg wel dat je de kabels van de accu erbij krijgt als je ze 'zonder accu laat komen'. Bij de 1400/1500VA-versie nog wat essentieler vanwege de speciale connector, afdekkapjes ook handig in dat opzicht.

Leuke avatar trouwens, helemaal mee eens! :)

Hmf, wacht maar tot de drijfstanglager naar de klote is en je motor daardoor om zeep is door een te vrij lopende zuiger. :(
Maar los daarvan heb ik nog geen dag gehad dat ik geen glimlach op m'n gezicht had als ik weer met die wagen wegreed.

Ex APC UPS'en van bedrijven zijn het beste, die zijn na 3 jaar toch afgeschreven en dan zijn ook de accu's rot => weg ermee dus.

Op 12 september 2008 07:23:16 schreef Jochem_S:
[...]Hmf, wacht maar tot de drijfstanglager naar de klote is en je motor daardoor om zeep is door een te vrij lopende zuiger. :(
Maar los daarvan heb ik nog geen dag gehad dat ik geen glimlach op m'n gezicht had als ik weer met die wagen wegreed.

Niet helemaal waar: met rosmalen stond je weer met een defecte turbo.....

Dat zeg ik... "als ik weer met die wagen wegreed"...

Geweldige machines om in te rijden. Een auto die je 'aantrekt' ipv waar je instapt.

Maar weer even ontopic!

Ik kan via markplaats 2 Smart UPSen kopen. 2200 VA en 3000 VA. Accu's zijn (nu) nog goed. Maar je raad het al als die overleden zijn is het kassa!

Nu lijkt het mij ook mogelijk om auto accus te gebruiken. 2x 35 Ah onderhoudsvrije calcium batterij zoals b.v. in een suzukie alto OID.

Alleen zit je volgens mij dan met 2 problemen.

Een 2200 en 3000 gebruiken 2 accu's van 24 V? (2x parallel (2x 12v serie)) ???
Staan die 2 serieaccus (24V) nu ook weer direct parallel, of gaan de accu's elk naar een afzonderlijke ingang en laadcircuit van de UPS? In het eerste geval zou je dus ook 2 accu's van dubbele capaciteit kunnen gebruiken ipv van 2x 17 Ah.

En dan gaan geruchten de ronde dat auto accu's niet tegen druppelladen kunnen, dan gaan koken of drooglopen. Onderhoudsvrije accu's zouden weer erg heet worden. Dit allemaal omdat ze niet gemaakt zijn op constand laden en ook niet presteren omdat ze niet geschikt zijn voor diepe ontladingen. Hiervoor zou men "marine-accu's" moeten gebruiken.

Na deze verhalen vraag ik me ook af of de vervangings accu's van Nedis nog wel bruikbaar zijn. Dit zijn ook normale Loodaccu's.

Wat kan nu wel en wat niet. Ik heb geen zin om € 130,- voor immitatie accu's te gaan neertellen terwijl ook deze niet eens geschikt zijn. Ook heb ik geen zin in explosies , een vloedgolf heet accuzuur of een vlammenzee op zolder.

2x Onderhoudsvrije auto accu kan ik nog net mee leven tijdens een accu wissel. Toch maar een kleinere UPS zoeken?

Ik denk dat die dingen wel erg overkill zijn voor je toepassing. 3000VA is echt een flinke bak.

Over auto-accu's e.d. kan ik niet veel vertellen, ben geen expert op dat gebied. Maar mijn gevoel zegt dat een auto-accu in een auto ook constant druppellading voor z'n kiezen krijgt. Maar lijkt je een 24V accu voor de auto/vrachtwagen dan zoveel goedkoper dan een accu die wel specifiek voor de UPS is?

Ik weet wel dat wat jij bij Nedis haalt voor die 700VA of 1400VA gevallen, gewoon echt dezelfde soort accu's zijn als die APC levert (maar dan aan elkaar gelijmd als set). Zeker met de Panasonic koop je geen brol en heb je een prima alternatief.

Klopt, in mijn APC zit ook Panasonic, werkt al weer 2 jaar ok. Autoaccu's zou ik niet doen, zijn ontworpen om kortstondig hoge stroom te leveren (starten) en verder niet.

Zeker met calciumaccu's zal het wel loslopen. Deze zijn juist gemaakt om langere tijd (met een te hoge spanning) geladen te worden en kunnen ook goed tegen ontladen. Afhankelijk van het type kan het zelfs dat ze in een normale UPS niet helemaal of niet al te snel vol raken (daar zal je de specs even voor moeten naslaan, en moeten meten met wat voor spanning de UPS laadt). Mijn ervaringen met de levensduur van een zilver-calciumaccu in een auto zijn extreem goed, ook bij jarenlang soms wel een minuut doorstarten (dus hoge continubelasting inplaats van maximaal 10 seconden starten).

je hebt zogenaamde recreatie accu's (is bijna hetzeflde als marine accu's waarsch iig hetzelfde als caravan accu's)

die kun je WEL nemen, heb ik ook al met succes gedaan.

t.o.v. een auto accu: das een start accu kan kortstondig grote pieken leveren, maar langdurig zachtjes gebruikt worden vinden ze niet fijn, komt afzetting op de platen accu gaat dood.

je hebt dan een recreatie accu: die kan minder hoge pieken leveren, maar kan wel goed tegen zelfontladingen en tegen langzaam opladen.

je hebt ook nog echte tractie accu's: Die kunnen dus langdurig grote stromen leveren, maar ABSOLUUT geen piekje hebben. Dit zijn de dingen die je in elektro heftrucks aantreft enzo...

wij hadden het geprobeerd met een 100AH recreatie accu: dat werkte een complete serverkast met 3 servers, telefooncentrale, switch, router, firewall liep er meer dan een uur op!!!

echter na 3 jaar was de accu compleet gal....
Misschien toch beter een tractie accu nemen...
Hangt beetje af van de nood voor een UPS en hoe vaak hij in moet pakken in dit geval. Ik kan zelf voor een interessante prijs aan accu's komen, dus tja... accu meer of minder aanschaffen let ik niet zo op.

Als ik het zo bekijk dan is een auto accu inderdaad niet de beste oplossing...

Hier ( http://www.caravans.net/techniek/accu.php ) staat ook een leuk stukje over accu's.

Nu vraag ik me af of inderdaad die calciumbaterijen nog een optie zijn.

3000 VA is erg zwaar voor een belasting van ongeveer 100 W, maar aangezien alles op zolder staat wil ik er ook de spaarlamp in het trappenhuis mee voeden. Als dan de stroom uitvalt blijft deze gewoon normaal werken. Erg handig als s'nachts de stroom uitvalt. En daarbij hoeft niet de hele server afgesloten te worden als ik even een groep uit zet om b.v. een wandschakelaar oid te vervangen.

En. Het aanbod natuurlijk. Ik ga niet 100 km rijden om voor een UPS te kijken. Benzine in Nederland is niet echt gratis...

ik kom zelf regelmtig door het hele land heen...gisteren aachen, dus wie weet kan ik of een andere COér iets voor je betekenen.

Special Agent, misschien handig als je op je profiel invult waar je woont (plaats of provincie)

Dat klinkt heel mooi in de oren! Iemand die voor mij een goede UPS wil uithalen!

...

Ik heb al iemand gevonden die regelmatig in Noord Brabant komt, waar ik een UPS gezien had.

Wat betreft deze 2 bakbeesten, doen voor €75,- samen of toch maar niet? Moeten deze dingen niet ook gecalibreerd worden dmv powerschute onder Windows? Alleen een UPS daemon voor Linux is dus niet voldoende?

Uiteindelijk is het toch maar een Smart UPS 620 SC geworden waar iemand zo vriendelijk was deze op te halen voor € 45,- . Apparaat is dik 2 jaar in gebruik geweest, accu is volgens de EPROM ook 2 jaar oud en het apparaat zelf dik 3 jaar. Even klooien met dat Debian package maar verder werkt het ding naar behoren. De uitgang gemeten met een multimeter is iets boven de 200 V als de UPS aan staat. Ik ga er maar vanuit dat dit niet helemaal klopt omdat het dan wel om een sinus gaat bij deze UPS, maar het blijft een digitaal opgewekte sinus.

Iemand een idee of accu calibratie nodig is en iemand met ervaring met apcupsd (deze staat gewoon uitgeschakeld bij de linux services en toch werkt een shutdown gewoon)?

Ik vraag me ook af wat de sensitivity optie nu precies inhoud. Je kan namelijk al het bereik van minimale en maximale ingangsspanning instellen. Meet de eerst genoemde optie dan het aantal schommelingen binnen dat laatst genoemde bereik of hoe werkt dit nu?

Op 10 september 2008 23:32:17 schreef Special Agent:
Die Smart UPS 700 van marktplaats... Ik ben hem gaan halen, maar hij bleek morsdood. Na het aansluiten van de netspanning heel even een piep en verder helemaal niets, geen reactie van de knopjes, geen spanning op de uitgang (ook niet met netspanning aangesloten) Geen laadspanning op de accuklemmen.

Bij dit soort UPSsen kan het zijn dat de accu vol moet zijn om hem te starten. Heb ik ook gehad met een APS.
Doet het verder goed, maar staat hier maar.....

Heb zelf de ervaring dat de accu's van UPS leveranciers een stuk beter zijn. Bovendien waren ze goedkoper dan bij BACO en CONRAD!! (MGE, is nu voor samll UPS (<10kW) overgenomen door APC, die ook de nazorg hebben overgenomen.

Een hoop gedoe maar we hebben er iets van geleerd.

Ik kan me voorstellen dat orginele accu's, leveranciers accu's of merk accu's vaak (stukken) beter zijn dan huismerk accu's. Dit is dan ook vaak duidelijk terug te merken in de prijs: http://www.apcc.com/resource/include/techspec_index.cfm?base_sku=RBC4 -> een Nedis accu kost nog niet eens de helft. Als iemand dus een adres heeft voor betaalbare kwaliteits accu's voor in UPSen dan is dat zeker welkom!

P A N A S O N I C bij N E D I S

Tis al meermaals gezegd, maar je wilt kennelijk alleen horen dat Tidak Ada het tegengestelde beweert. En goedkoper zijn ze al helemaal niet bij APC.

P A N A S O N I C niet bij N E D I S

De -> RBC4 <- variant hebben ze daar namelijk alleen van het huismerk. Wat Tidak Ada bedoeld is waarschijnlijk geen APC maar een degelijker huismerk als dat van Nedis? Een leverancier is nog altijd geen fabrikant.

Goed, ik zal me effe roeren:

Heb van MGE CSB (CS3 ?) accu's ontvangen. Komen wel uit Taiwan, maar dat hoeftnietmslecht te zijn. Met de accu's van BACO heb ik best problemen gehad (andere toepassingen, zoals een kruimelzuiger).

MGE is een grote jongen in het UPS-veld, maar heeft zijn kleine apparaten branche overgedaan aan APC.

Ge grote UPS-en (vele Kilowatts) blijven ze zelf doen.
Dat zijn die apparaten die hele telefooncentrales back-uppen, met een kelder vol accu's.

Ik heb het volste vertrouwen in het materiaal dat ze leveren, zeker als het dan ook nog zon 30% goedkoper is dan bij BACO c.s.

Wil je echt goede accu's hebben kijk dan naar Varta, Sonnenschein en SAFT

MGE-UPS: [ http://www.mgeups.com/ ] Misschien zegt dit genoeg!!

Zal wel dus wel loslopen denk ik.

Wat ik minder leuk vind is dat een Smart UPS SC geen sinus produceert. Tenminste, dat haal ik uit: http://www.apcmedia.com/salestools/RMUZ-7DTKRC_R1_EN.pdf

Dit betekend dus dat ik alle adapters met een transformator maar eens snel uit de UPS moet gaan trekken. Een blokgolf lijkt me namelijk niet zo gezond om een transformator mee te voeden!

Gemodificeerde sinus, een soort semi-trapezium spanning.

Ik heb al jaren mijn Wacom tablet, bijn USB Hub, e.d. op zo'n MGE Pulsar es 8+ UPS staan, samen met de PC
Op een kleinere (Pulsar EL4) staan de router, de telefooncentrale, de FAX-schakelaar en een kleine PC
Geen enkel probleem, tenzij de accu's op raken.
Elektronische adapters geven helemaal geen problemen.

Als je accu's slecht zijn kan je de UPS maanden aan het net houden, maar hij zal niet starten, vaak ook niet op netbedrijf. Dan worden de relais niet geschakeld (een soort beveiliging??).

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (20%)]