Beste mensen,
Ik ben nu bezig met een project waarbij ik een beweging moet detecteren door glas heen en iets doorboven(paar cm)
Ik ga hiervoor de QT110 gebruiken maar het probleem is dat ik nergens heb kunnen vinden waar ik die flexibele film met spoortjes erop kan vinden.
Dit zijn dan de sensoren die de QT110 nodig heeft.
Ik heb er 512 nodig, en ik wil ze ook niet zelf maken met een PCB.
Wie kan mij nu dus hier vertellen waar ik die flex film sensoren kan vinden?
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
FPCB`s laten maken?
Kostbaar grapje. In China kan het betaalbaar, in NL zit je bijvoorbeerd aan Cyner of VPS vast, maar ze kunnen het wel.
Waarom moeten ze trouwens flexibel zijn?
[Bericht gewijzigd door elmowww op (13%)]
ArjanEmm
AKA fry, Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence
qt110 heeft geen speciale sensoren nodig. Bijna alles wat geleid voldoet. Ga de datasheet maar even lezen.
Het hoeft niet flex te zijn, maar ik zou toch haast denken dat die dingen zo tekoop zijn.
Als ik een kitje koop bij Quantum Research:
http://www.qprox.com/assets/Downloadablefile/E1103_100-15730.pdf
Dan zit er zo'n flex filmpje bij, en lijkt zo standaard.
Andere optie is om het op mijn werk te freesen uit een PCB, maar dit kost dan veel tijd aangezien ik er 512 nodig heb.
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Het zou kunnen, dat de TS nood heeft aan "doorzichtige" sensors. Als dat niet het geval is, voldoet zowat ieder geleidend lichaam.
elmowww
PA0EJE - www.eje-electronics.nl - e.jongerius[aapje]eje-electronics.nl - EJE Electronics - Elektronica/firmware ontwikkeling
Gewoon een grote PCB laten maken. Lijkt mij het handigste.
Anders moet je iets meer info geven over de toepassing.
Op 29 september 2008 19:07:43 schreef fry:
qt110 heeft geen speciale sensoren nodig. Bijna alles wat geleid voldoet. Ga de datasheet maar even lezen.
Ja de datasheet is mij bekend maar zoals ik al zijn als ik die dingen kan kopen dan scheelt mij dat heel veel werk.
De toepassing is een lichttafel.
512 leds
512 sensoren
De led aansturing is af, de sensoren waren eerst ook af maar ik werkte met photo transistoren die jammer genoeg erg reageren als ik de lamp al aan zet.
Over dag werkt het goed maar in de nacht daalt de temp(zijn IR photo trans.) en werkt het wat minder.
Mooie van de phototrans. is dat ze makkelijk te scannen zijn.
Afijn ik wil het nu dus proberen met die capasitieve sensoren.
512vakjes, elk vakje heeft dan een LED en een spiraal vormige sensor.
Op 29 september 2008 19:11:45 schreef pros:
Het zou kunnen, dat de TS nood heeft aan "doorzichtige" sensors. Als dat niet het geval is, voldoet zowat ieder geleidend lichaam.
ik denk dat men altijd de spoortjes zal zien of zijn die dat een soort coating die geleidend is?
Misschien moet ik het glas(140x70cm) afplakken en dan met een geleidende spray "vakjes" aan brengen.
Dan alleen nog een overgang maken van de glas naar de chip.
Bestaat er zo'n geleidende spray eigenlijk?
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (62%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
pros
Over dag werkt het goed maar in de nacht daalt de temp(zijn IR photo trans.) en werkt het wat minder.
Heb je al geprobeerd, de belasting(sweerstand) van die fototransistors afhankelijk te maken van het omgevingslicht? Zomaar 512 stuks QT110 kopen, lijkt me nogal een dratische maatregel...
zoals ik al zei, het leek me logisch dat die dingen ergens tekoop waren.
Net als een druk knop bijv.
Maak ik het met een epoxy plaat dan moet ik veel werk verrichten.
Op 29 september 2008 19:37:40 schreef pros:
[...]
Heb je al geprobeerd, de belasting(sweerstand) van die fototransistors afhankelijk te maken van het omgevingslicht? Zomaar 512 stuks QT110 kopen, lijkt me nogal een dratische maatregel...
Ik wil ze gaan multiplexen.
~50ms update tijd moet ik dan maar voor lief nemen.
Misschien to ik er dan 8 tegelijk multiplexen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (56%)]
pros
Als je toch met de QT110 aan de slag wil: zelfklevende aluminiumfolie is mogelijk een oplossing. Maar dan moet je wel een betrouwbare manier kunnen bedenken om daar telkens een draadje aan te bevestigen.
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Op 29 september 2008 19:44:57 schreef pros:
Maar dan moet je wel een betrouwbare manier kunnen bedenken om daar telkens een draadje aan te bevestigen.
Klemmen een optie?
Op 29 september 2008 19:44:57 schreef pros:
Als je toch met de QT110 aan de slag wil: zelfklevende aluminiumfolie is mogelijk een oplossing. Maar dan moet je wel een betrouwbare manier kunnen bedenken om daar telkens een draadje aan te bevestigen.
Is idd een oplossing, waar kan ik zelf kleven alu krijgen dat je weet, gamma? is het niet die tape die gebruikt wordt om een damp dichte isolatie te krijgen?
Bedenk me nu ook dat die qt110 zichzelf calibreren voor de elektrode die bevestigd is.
Mja morgen bestel ik me wat chips en zo'n evaluatie kitje.
Die tape is mogelijk, aluminium kan de met de soldeerbout smelten met een vertint draadje.
Die conductive spray is duur en ook en bevestiging zal moeilijk gaan naar een draadje denk ik.
Klemmen idd, met een vertinde stalen(als staal te vertinnen is zodat het geleid) veer bijv.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (6%)]
pros
Zelfklevende aluminium vind je in alle maten en gewichten.
ALU-folie solderen heb ik even uitgeprobeerd, zoals je beschreef: draadje vertinnen, flink wat flux op ALU-folie en op vertind draadje, beden op mekaar en de bout er op. Dat vloeit vrolijk in mekaar, zoder dat de folie smelt. Ik ben zelf verbaasd.
Wat ik deed wat eerst wat tin op mijn soldeerbout.
Dan een puntje van de alu met tin laten smelten, ik had niet het idee dat flux hielp bij mij.
Maar daarnu dus het vertinde draadje eraan solderen.
Lees http://www.circuitsonline.net/forum/faq#replys en http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks eens door, nu moet je 24 uur, of op een reply wachten.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (60%)]
elmowww
Ik vraag me af wat die QT`s gaan doen als je hun sensoren gaat multiplexen. Ik denk namelijk dat je jezelf lekker voor gek zet dan.
Die dingen moeten ook calibreren op hun sensoren: als je een andere elektrode aankoppeld, veranderd de inductie/capaciteit: gevolg: QT gaat af vanwege verandering, of begint zichzelf opnieuw te calibreren. Ik geloof niet dat die krengen dat binnen een paar tientallen uS doen.
Dus denk na voor je zoveel geld uit gaat geven aan iets zinloos. Check vantevoren 
Mezelf voor de gek houden? Nee ik had zelf al in een post vermeld dat het een proef is, en melde daarbij dat het inderdaad niet lukt aangezien die TQ's zichzelf calibreren. 
Ik zal ook klein beginnen hoor, alles in proef verband.
Het vraagje over die FPCB was puur om te kijken of die dingen zo te krijgen zijn. Parallel werk ik andere dingen uit.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (46%)]
elmowww
Mmm. Het lijkt me nl. nogal zinloos om concepten waarvan je weet dat ze niet werken, tóch uit te werken 
Waarvan ik denk, niet weet he.
Maar ik heb nu meerdere ideeen, ook al doende ik deze topic volg.
Dusja onderweg kom je erachter dat het misschien niet werkt.
Wat mij toch doet overtuigen om het te proberen is omdat quatum research ook een matrix kan toepassen, deze is dus wel gemultiplexed.
Ik heb al in assembly een programma geschreven voor die diode, nu wil ik dus ook experimenteren hoe dat met die magneet velden gaat zoals vermeld bij quantum research.