Op 23 april 2009 21:24:15 schreef Sine:
Inderdaad 300Hz, dit is oud PLEM gebied.
Dus ik heb het filter vandaag wat preciezer op 300Hz gezet.
De pulsen verschillen blijkbaar ook nog eens van dag tot dag, ik heb vandaag meer pulsen dan gisteren.
Nog eens dit riedeltje onder de loop genomen, frequentie is 283 Hz. Lengte van de van een bit is 640 ms (320 ms on/off voor een 1 en 320 ms off/off voor een 0) 50 x 0,64 = 32 seconde hetgeen overeenkomt met de lengte van het riedeltje excl de starttoon. De starttoon duurt 880 ms, de lengte van de pauze tussen de starttoon en de eerste puls kan ik nog niet verklaren.
Ik zal wat spulletjes bestellen om hier de riedeltje op te nemen ... en dan kunnen we inderdaad eea met elkaar vergelijken.
Zou het mogelijk zijn de uC een soort "standaard formaat" code te laten produceren ongeacht welk systeem er wordt ontvangen?
dar denk ik ook
Dan denk ik aan zoiets:
Een 'missing puls' is een nul en een puls is een 1.
De startpuls en de eerste pauze worden niet meegeteld.
ja zo is het, 2 opeenvolgende pulsposities staan voor AAN - UIT (of andersom)
staat prima beschreven op : www.rundsteuerung.de
Op 3 mei 2009 11:51:13 schreef willem4ever:
Hallo Kees, toevallig nog een ontvanger liggen die op 283.3 Hz werkt ?
nee, ik zelf niet iig, ik kan even informeren bij iemand anders, maar ik denk het niet, alleen 492 Hz
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
Off topic :
Als je je nog afvraagt hoe een TF Zender werkelijk klinkt, heb ik even in het station een opname gemaakt.
Dit is een 10 Kv zender met een Frequentie van 1600 Hz
Hi,
Vandaag nog eens naar de toondetectie gekeken.
In mijn gedachtegang moet dit simpeler kunnen.
Een probleem is uiteraard dat wij het signaal detecteren op de secundaire wikkeling van een trafo.
Naast het feit dat deze trafo het signaal waarschijnlijk dempt, transformeerd de trafo het al reeds zwakke signaal uiteraard ook nog naar beneden. zodat het nog zwakker is.
Op de 230V lijnen heeft het signaal een amplitude van ongeveer 6V, na een 1:20 trafo blijft dus maar 30mV over, terwijl de 50Hz component is de spanning dan 12V is.
Ook nog even gespeeld met mijn oude, mechanische decoder.
Deze werkt nu, met het codeerwieltje op "6" schakeld het apparaat netjes gelijk met de straatverlichting 
Dit is het 2e piepje, van de eerst mogenlijke 6 piepjes.
De eerste 4 mogenlijke piepjes worden niet uitgezonden, deze heb ik nog nooit gehoord.
Het eerste te horen piepje valt gelijk met "5" op het codeerwiel, wat dit schakeld weet ik nog niet.
Grtz,
MaX
Op 10 mei 2009 22:02:57 schreef minimax:
Op de 230V lijnen heeft het signaal een amplitude van ongeveer 6V, na een 1:20 trafo blijft dus maar 30mV over, terwijl de 50Hz component is de spanning dan 12V is.
Ehh is dat niet 300 mV (6/20=0,3) .... nog steeds niet echt veel. Ben van het weekend ook bezig geweest met een 6 V trafo en in eerste instantie zonder filtering. Ik hoor de toontjes wel maar te weining amplitude om iets mee te doen.
Binnenkort ga ik aan de gang met een switched capacitor filter en een PIC18F2455. Spullen zijn al besteld.
Op 11 mei 2009 09:22:35 schreef Zonnepaneeltje:
Binnenkort ga ik aan de gang met een switched capacitor filter
Heb je al een fabrikant + type op het oog ?
Ik zag dat je hem bij digikey per stuk kan bestellen, komen er nog wel verzendkosten bij. Mag ik vragen waarom je deze prefereert boven de MAX267 ?
Ja, de LTC1067 is bij Digikey 6,17 euro ex btw, ex verzendkosten.
De ic's van maxim zijn duur en moeilijk aan te komen.
Zelfs digikey heeft de max267 niet enkelstuks, en bij maxim zelf is hij wel te koop maar komt er 28 dollar verzendkosten bij..
Daar komt nog bij dat de max267 alleen een bandpass filter heeft, er kan dus niet mee geexperimenteerd worden met bijvoorbeeld een 50Hz notch.
De datasheet van de max267 vind ik knap ondoorzichtig.
Met lineair technology heb ik goede ervaringen.
Duidelijk. De 50 Hz wilde ik met passieve componenten doen. Ook nog aan het nadenken om op alternatieve doch veilige manier het signaal uit de 220 V te extracten. Even nadenken zodat ik alles in 1 x keer kan bestellen. Het PICje is ook op voorraad bij digikey. Welke ontwikkel tools gebruik je hiervoor?
Voor de software gebruik ik MPlab + de ICD2 programmer.
Programmeertaal Assembly.
Het signaal kan gewoon via een kleine nettrafo aftappen.
Mijn trafo ( 2x 7.5 V 1.8VA) loopt recht door tot 30kHz (!)
Op 11 mei 2009 15:08:14 schreef Zonnepaneeltje:
Mijn trafo ( 2x 7.5 V 1.8VA) loopt recht door tot 30kHz (!)
Ik neem aan dat je dit na hebt gemeten? ik gebruik een kleine 6 V 1.2 VA trafo waarmee ik aan het experimenteren ben.
Ja, signaal op de 230-wikkeling gezet met een functiegenerator.
Om de hele boel fatsoenlijk te kunnen testen heb ik een pcb gemaakt. De ic's zijn zojuist binnengekomen. Heb ze er gelijk maar even op gesoldeerd 
De eerste test ziet er goed uit. Op een frequentie van 1600Hz filtert de LTC1067 netjes.
Op 11 mei 2009 16:00:51 schreef Sine:
Alleen met een 50Hz notch kom je er niet, de harmonischen zijn ook behoorlijk aanwezig.
Helemaal juist Sine, er komt zeer waarschijnlijk nog een 100 Hz notch achteraan .... (150 Hz was overigens ook nog prominent aanwezig zag ik in een van de metingen) en dan uiteindelijk een bandpass op de juiste frequentie.
Het is allemaal (althans bij mij) in de experimenteer fase. Lang geleden dat ik iets heb gedaan hiermee.
Alleen met een 50Hz notch kom je er niet, de harmonischen zijn ook behoorlijk aanwezig.
Ja, daar heb je een punt.
Waarschijnlijk heeft een notch dan niet zoveel nut.
De LTC1067 heb ik nu als 2x een bandpass achter elkaar (= 4e orde filter) staan op 492Hz.
Daarvoor een simpel RC bandfilter 150-1600Hz.
Er komt wel wat '500Hz-rommel' door het filter heen.
Wat dat betreft was de 1600Hz een stuk schoner.
Dat klopt dan wel met het spectrum dat Willem bovenaan deze pagina heeft gepost.
Op 11 mei 2009 13:33:05 schreef Zonnepaneeltje:
Ja, de LTC1067 is bij Digikey 6,17 euro ex btw, ex verzendkosten. [...]
Is dit IC misschien interessant om in het assortiment van de SMDShop op te nemen?
Ik ben bang dat er vanuit deze hoek weinig belangstelling voor is. Je hebt kans dat je dan met een voorraad blijft zitten. Maar misschien dat het ic nog in andere schakelingen wordt gebruikt?
BTW, leuke shop, mooi initiatief.