Van onze eerste vonken een maand geleden staat hier een kort filmpje.
De 40cm die we toen in het begin hadden waren wel de top. Nadat we hem een aantal keren aan hebben gehad werd het steeds minder doordat de sparkgap totaal verbrandde.
2 weken geleden hebben we de TC nog op school even gedemonstreerd. We hadden toen tijdelijk een sparkgap gemaakt van 2 elektrodes naast elkaar. We weten niet precies hoe het komt, het kan zijn dat deze 2 elektrodes exact goed lagen of dat er die dag optimale weersomstandigheden waren, maar er kwamen tot de 50cm aan vonken uit.
Ook kwamen er voor het eerst vonken uit de toroid zonder dat er een stok bij was of een draad op lag, zoals in het filmpje te zien is.
Dit zou ook door de sparkgap kunnen komen of het komt gewoon doordat puntjes van de aluminiumtape los waren gekomen en zo enkele zwakke plekken veroorzaakten. In ieder geval kwamen er toen opeens aan 3 kanten van de toroid vonken uit van een centimeter of 30 dus dat was ook erg spectaculair.
Helaas was de batterij van de camera toen leeg dus er is geen beeldmateriaal van...
Dat moeten we dus nog maar een keer over doen.
Het plan nu is om een sparkgap te gaan maken van wolfraam zodat die wat langer meegaat dan de sparkgaps van koper die we tot nu toe hadden.

Wat Sonic bedoelt, denk ik, is: Waarom je niet 2 lagen wikkelingen over elkaar kan leggen op de sec. Zodat je dus niet 1000 wikkelingen naast elkaar hebt, maar 2x 500 over elkaar.
Ten eerste ligt dan je toroid veelte dichtbij je prim dus dan krijg je alleen maar vonken op je strikerail.
Of je moet dan 2x 1000 wikkelingen doen, maar volgensmij moet je altijd die 1000 wikkelingen aanhouden. Alhoewel van die gigantische TC's van 3 meter hoog toch wel wat meer dan 1000 wikkelingen hebben.
Verder moet je dan minimaal 3 lagen doen wil je het ene uiteinde bij je toroid laten uitkomen.
Dan krijg je dat er 2 keer een stroom omhoog loopt en 1 keer een stroom naar beneden wat ook niet goed is. Dit kan je opzich oplossen door bovenaan 1 draad recht naar beneden te trekken en dan onderaan opnieuw te beginnen.

Er zal vast wel eens iemand zijn geweest die het al eens heeft geprobeerd, maar ik denk dat als iedereen het met een enkele laag doet dat dat toch wel het beste is.
Maar waarom weet ik niet.

Je kan je spoel niet 2 keer over elkaar heen leggen omdat je een veels te groot spanningsverschil krijgt tussen 2 draaden. Zeker met het draad recht naar beneden en dan opnieuw winden manier.

@lethalshot & dwen
Ja, dat is idd wat ik bedoelde. Je ziet dat iedereen eigenlijk steeds hetzelfde bouw principe aanhoudt van 1 koker met 1 wikkeling. Dat te hoge spanningsverhaal is het enige wat ik kan bedenken als reden zou zijn om niet meerdere wikkelingen over elkaar heen te leggen. Misschien leuk voor later om eens uit te proberen. Eerst mijn SRSG bouwen.

Goed filmpje Dwen! Je ziet bij jou trouwens ook van die lichtere plekken in de vonken op het moment dat je ze naar aarde laat schieten... vaag hoor. Misschien heeft het iets met het electrische veld om de toroid heen te maken?

Ik zou zeggen dat het gewoon kwam omdat de aarde een makkelijke plek is om naar toe te gaan (beter dan zo in de lucht). Daardoor gaan er veel elektronen naar de stok, en dus ook dikkere (en fellere) vonken. Of het nou echt plaatselijk is midden in de vonk, of dat de camera het niet goed heeft vast kunnen leggen? Dat kan alleen Dwen vertellen.

Na een dagje klussen heb ik de nieuwe Synchrone Rotary Spark Gap klaar om te gaan testen.

Dit is het eindresultaat:
http://farm4.static.flickr.com/3622/3494374091_364670e1bf.jpg

Hier kan je de verschillende stappen zien van de opbouw:
http://www.flickr.com/photos/sitelab/3494375233/in/photostream/

Ik zie dat de vonkbruggen vast zitten. Hoe synchroniseer je ze dan?
Als je pech hebt draait ie net op de nuldoorgangen van de netfrequenties, dan heb je minder vermogen...
Ziet er trouwens wel heel erg netjes uit :)

Ik weet van oude vonkzenders dat er (soms, bij die dingen met synchrone vonkbrug) een beweegbare elektrode was om de vonk zo af te stellen, dat ie op de piek van de sinus oversloeg voor een zo hoog mogelijk vermogen. Die vonkzenders zijn hetzelfde als TC's, maar dan is het niet de bedoeling dat de antenne gaat vonken maar dat de HF energie uitgestraald wordt.

@Ledlover
Dat gaat d.m.v. trial & error. Ik heb de beschrijving bij de motor even als foto bijgevoegd.

http://farm4.static.flickr.com/3580/3495317498_b3c88c08b0.jpg

Dat ziet er echt zeer netjes uit Sonic, dat heb je zeer mooi in elkaar gezet.

@SebIt
Dwen zei dat het er ook zo uitziet in het echt (met alleen plaatselijk een helder stuk) dus de verklaring naar ground gaat niet op omdat dat de gehele steamer lichter zou moeten zijn.

@lethalshot
Dankjewel, ik ben zelf ook wel blij met het resultaat. :) ik ga hem denk ik later deze week testen. Ik moet het buiten doen en weer en tijd werken niet echt mee momenteel. Ik zal het in ieder geval filmen en hier posten.

Echt netjes gedaan Sonic, jij bent een van de weinige die met plexiglas werkt en er een mooi design van maakt. Heb je trouwens het plexiglas uitgefreesd? Dan zou je nog met wat polijstpasta de zijkanten van het plexiglas kunnen polijsten, dat is wat ik ook gedaan heb met mijn TC.

@Inventorman
Dankjewel! het oog wil ook wat he :) Ik heb het acrylaat (50 x 50 cm bij 10mm dik) on-line besteld via kunststofshop.nl en alvast een paar repen van 15cm breed laten zagen door hun. Ik kan zelf niet zulke lengtes zagen, want ik heb geen frees of zaagtafel. De onderplaat kreeg ik dus kant en klaar op maat, en het stukje wat de motor draagt is 10cm lang bij 4 cm hoog en dat heb ik wel gezaagd met een grote verstekzaag.

Ik heb wat je zegt geprobeerd om de bovenkant van het motordragertje te polijsten met een tube van een of andere vage chroom polish maar dat werkte niet echt, dus heb ik de rest laten zitten.

Weet jij misschien wat voor middel ik voor dat polijsten kan gebruiken? Ik heb dat vroeger op school ook een keer gedaan en dan wordt het idd helemaal glimmend en transparant.

Commandant Cleaner 4 werkt uitstekend. Het is een poetsmiddel voor auto's, maar het werkt prima op acrylglas.

@Ledlover Ok, dat ga ik proberen. Met gladde randen is hij helemaal af!

Heej Sonic,

Ik gebruik zelf Xerapol plastic polish, te vinden op http://www.xerapol.nl/

@inventorman: dank voor je tip!

Ik heb vandaag mijn nieuwe SRSG getest en het resultaat was idd langere vonken dan met de statische gaps. Ik moest hiervoor eerst de gap goed tunen - d.w.z. de positie bepalen van de draaiende electroden t.o.v. de stand van de as.

Daarna nog wat gerommeld met het aftappunt van de primaire spoel en het resultaat was vonken van minimaal 60-70 cm.

Hier alvast een filmpje van de spark gap in actie. Video van de streamers volgt nog.

Zie: http://www.flickr.com/photos/sitelab/3537373482/