dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op www.webwereld.nl onder http://webwereld.nl/nieuws/59675/nokia-werkt-aan-mobiel-die-draadloos-… las ik een heel interessant artikel over het opladen van een mobieltje dat je draadloos via radiosignalen oplaadt.
Nokia werkt aan mobiel die draadloos oplaadt
Gepubliceerd: Donderdag 11 juni 2009
Auteur: Kristian van TuilNokia klust aan mobiele telefoons die draadloos kunnen opladen door middel van elektromagnetische straling. De technologie komt niet voor 2012 op de markt.
Mobieltjesmaker Nokia ontwikkelt een systeem om mobiele telefoons op te laden via elektromagnetische straling. Volgens de Finse fabrikant hebben toekomstige telefoons genoeg aan radiosignalen om een oplader tot het verleden te laten behoren.
Elektromagnetische straling komt in vele vormen voor bijvoorbeeld door wifi-netwerken, telefoonantennes en televisiemasten. Volgens Markku Rouvala, researcher bij het onderzoekscentrum van Nokia in het Engelse Cambridge, is deze straling voldoende om een batterij opgeladen te laten, schrijft Technology Review.
50 milliwatt uit de luchtDe onderzoekers van Nokia werken momenteel aan een prototype dat 50 milliwatt stroom kan opwekken, genoeg om een mobiel langzaam op te laden wanneer deze uit staat. De huidige prototypes van het Finse bedrijf kunnen ongeveer 3 tot 5 milliwatt uit de lucht halen.
Nokia werkt met dezelfde techniek als kristalontvangers voor radio’s en rfid-chips ook doen. Elektromagnetische golven uit de lucht worden hierbij omgezet in een elektrisch signaal. Hiervoor zijn twee passieve circuits nodig, die dus geen stroom verbruiken. “Ook wanneer alleen microwatts opgevangen worden kun je energie opwekken. Voorwaarde is enkel dat het gebruikte circuit niet meer stroom verbruikt dan opgevangen wordt’, aldus Rouvala.
‘Oogsten’ tussen 100 Mhz en 10 GhzOm de hoeveelheid energie van micro- naar milliwatts te krijgen, gebruikt Nokia circuits die op meerdere frequenties elektromagnetische golven kunnen opvangen. “We hebben een ontvanger nodig met een nog groter bereik”, geeft Rouvala aan. Hij mikt daarbij op ontvangers die signalen tussen de veelgebruikte 100 Mhz en 10 Ghz-banden kunnen opvangen.
Eerder dit jaar ontwikkelde chipmaker Intel een temperatuur- en luchtvochtigheidsensor. Deze chip verkreeg haar stroom van een 1 megawatt televisieantenne, meer dan vier kilometer verderop van de testlocatie in Seattle. Hierbij moet wel aangetekend worden dat het slechts om 60 microwatt ging.
Minimaal drie tot vier jaar wachtenNokia is voorzichtig met het uitbrengen van details over het project, maar Rouvala voorspelt dat de techniek binnen drie of vier jaar commercieel beschikbaar wordt. Volgens Rouvala ligt de toekomst niet alleen bij soortgelijke technieken die gebruik maken van elektromagnetische straling, maar moet ook gedacht worden aan combinaties met zonne-energie. Zo geeft hij het voorbeeld van een bluetooth-headset, waarvan de behuizing is voorzien van zonnecellen.
Misschien is het wel mogelijk om met je kristalontvanger batterijen van bijv. je mobiele telefoon op te laden. Even op een sterke zender afstemmen, zorgen voor een goede antenne-aanpassing en voilà je batterij wordt opgeladen.
Lijkt me flauwekul. Als je op punt A 50mW uit de lucht kunt plukken, kun je dat op punten B t/m Z en verder ook.
Hoeveel Watt er dan in de lucht moet hangen, laat zich wel uitrekenen. Het totale zo berekende vermogen overtreft dat van alle zenders ter wereld met enkele orden van grootte.
vink
het begint allemaal met elektronica
Sorry, dit is geen kwestie van misschien wel misschien niet. Hier gaat het om natuurwetten.
Een zender van 1 kilowatt, op slechts 100 meter afstand, geeft NOG maar 8 mW per vierkante meter, zodat je een soort van schotel van ruim zes vierkante meter zou moeten gebruiken. Daarbij zijn GSM/UMTS zenders geen 1000 Watt maar veel minder, en staan ze niet altijd zo dichtbij.
Omroepzenders gaan harder, maar staan veel verder weg.
Zelfs een zender van 400 000 Watt levert op een afstand van 1km nog steeds niet meer dan 30mW per vierkante meter op. En zo dichtbij mag je niet komen.
plantrekker
True story bro!
Hmm in het ideale geval is de uittredende flux door het oppervlak 0, achter het oppervlak is er dus geen ontvangst meer en daar was de straling toch net voor bedoeld?
Ok, vermogen van de antennes maar weer omhoog dan 
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dat is wat ik me al eens eerder heb afgevraagd. Is een beetje filosofisch hoor. Stel ik zend 1KW uit. Die energie staalt rondom uit en zoals Fet al aangaf wordt deze steeds lager naarmate de afstand toeneemt tot je het niet meer hoort.
Nu kan kon ik met het vermogen uit mijn antenne een tor laten versterken. Zelfs met duidelijk hoorbaar met een 8 ohm luidspeaker eraan en met een 2000 ohm koptelefoon zo hard dat er een potmeter tussen moest. Nu is dat heel wat anders dan een accu opladen.
Maar als ik een signaal ontvang dan haal ik dus wat vermogen uit de lucht. Nu is er veel meer dan we nodig hebben om te ontvangen maar als je straks echt zoveel zou kunnen "aftappen"en iedere telefoon ter wereld zou dat doen. Dan zitten we straks met een lege eather 
Die energie zal toch eerst moeten worden uitgezonden en je kunt dan nooit meer aftappen dan wordt uitgezonden.
Zie het al voor me, wordt er aangebeld. Staat er een kerel die zegt "ik zie dat u zendamateur bent, mijn mobieltje is leeg, mag hij even bij u aan de antenne dan gaat het wat sneller"
Op 12 juni 2009 12:43:35 schreef Frederick E. Terman:
Een zender van 1 kilowatt, op slechts 100 meter afstand, geeft NOG maar 8 mW per vierkante meter.
Met een antenne van een vierkante meter zou je dus op 100m afstand, 8mW kunnen aftappen in het "gunstigste" geval.
Als er nu ruim 125000 mensen, ieder met een antenne van een vierkante meter groot, op 100m afstand van de antenne gaan staan, dan zou je zijn uitzending kunnen opgebruiken..
Zie je dat dat niet zo snel gaat?
Je kunt veel beter de hele antenne in alufolie inpakken, met een kraantje onderaan voor de Watts.
ABB heeft draadloze sensoren die in tegenstelling to andere geen batterij hebben maar ook de energie draadloos ontvangen (WISA). Deze sensoren zijn speciaal voor bijvoorbeeld robots om de dure en kwetsbare bekabeling te vervangen.
De data gaat via de 2.4GHz, de energie via een magnetisch veld van 120kHz.
Hiervoor is echter een "cel" nodig die feitelijk uit een hele grote spoel bestaat. Het vermogen dat een sensor nodig heeft voor de eigen voeding en voor de radioverbinding haalt het niet bij de energie die een mobieltje verbruikt.
Gewoon een doorontwikkeling van de al bestaande RFID-systemen, zoals sommige key-eieren of tank-sleutelhangers. Er zit geen batterij in maar een spoel. De centrale zendt, niet alleen om het ei te voeden maar ook om een code te zenden. Het ei reageert met het geven van een antwoord. Resultaat: Deur gaat open of benzine tanken en meteen wegrijden.
Waarschijnlijk bedoelt Nokia dus dat de volgende generatie telefoon-opladers in de kledingkast kunnen worden gemonteerd. De telefoon zit in je jas, je komt thuis en hangt je jas op. De lader detecteert de aanwezigheid van de telefoon en gaat zenden. De telefoon wordt ongemerkt opgeladen.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
Misschien een domme vraag, maar hoe kan dat eigenlijk? Die 'spanning uit de lucht' staat toch t.o.v. aarde. Dan zou je toch je mobiel moeten aarden om hem op die manier op te kunnen laden?
Niet "spanning uit de lucht" maar elektromagnetisme. Een spoel in de lader, een elektrisch veld in de kast en een spoel in de telefoon. Eigenlijk een soort trafo, maar dan met de onderdelen ver uit elkaar.
Pietdepiet
Voorzanger in het genootschap der Mexicaanse Hond. || Waarom houd je altijd schroefjes en ringetjes over nadat je een apparaat hebt gerepareerd?
http://www.z24.nl/bedrijven/it_telecom/artikel_78026.z24/Nokia__telefo…
Lees en huiver: "Bij de onlangs gepresenteerde Palm Pre, is de zogeheten Touchstone verkrijgbaar. Zodra de Palm-telefoon op de Touchstone ligt, begint elektriciteit draadloos naar de telefoon te stromen."
Hoeveel onbenulligheid op elektrisch gebied kan een CO-er verdragen 
Op 17 juni 2009 19:26:28 schreef Pietdepiet:
Ah, op die manier. Waarom moeten kristalontvangers dan wel aan aarde?
Dat hoeft niet hoor. Je mag ze ook een dipool-antenne geven. Maar één draad is al zo lang.. dan is een aardverbinding handiger dan een tweede. Vooral omdat die dipool dan eigenlijk ook vertikaal zou moeten.
RoelA
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
Het orginele engelse artikel is een stuk duidelijker (Bron)
The trick here is to ensure that these circuits use less power than is being received, said Rouvala. So far they have been able to harvest up to 5 milliwatts. Their short-term goal is to get in excess of 20 milliwatts, enough power to keep a phone in standby mode indefinitely without having to recharge it. But this would not be enough to actually use the phone to make or receive a call, he says. So ultimately the hope is to be able to get as much as 50 milliwatts which would be sufficient to slowly recharge the battery.
Dan kloppen FET's berekeningen ook ineens, tot nu toe. Ze zijn nu alleen nog bezig om de natuurwetten aan te passen, zodat ze 50 milliwat krijgen.. 
dawmast
Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Op http://www.rexresearch.com/tate/tate.htm lees ik wat over het gebruik van radiogolven om bijv. digitale klokjes te voeden of om een NiCd-cel op te laden.
Nu ik me eraan herinner, ik heb een electrische tandenborstel gehad die inductief werd geladen.
Moest je dan wel in het houdertje zetten, maar is soortgelijke basis als dit topic.
(Natuurlijk geen borsteltjes voor te krijgen/kopen, en weinig interesse, dus met een fraaie boog naar het vuil verplaatst....)
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Leuk stukje dawmast, geloof ik best dat je een paar uW uit een antenne krijgt. Dit staat op mijn antenne:
http://www.hamforum.nl/viewtopic.php?f=52&t=652
OK, we weten nu dus wat we nodig hebben voor 2 mW, als we in Californië wonen, waar veel krachtige zenders staan:
Om de 50 mW te verkrijgen waar deze thread mee begon hoeven we dus maar 25 van deze installaties te hebben (als we óók in de buurt van heel veel grote zenders wonen).
Gewoon 25 antennes bij elkaar hangen helpt niet, want dan vissen ze in dezelfde HF vijver en neemt het vermogen alsnog niet toe.
Maar de bedoeling was eigenlijk dat een mobieltje zèlf 50 mW oppikt. Dat dat klinkklare onzin is, hadden we al uitgerekend.
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
en als het mobieltje net zelf aan het zenden is? Kan 'ie dan geen 50mW oppikken? (Niet dat het zin heeft... 4W oid uitzenden, 50mW terugwinnen).
Ja, dat klinkt wel logisch. Net als: bij een tuinsproeier een gedeelte van de 'regen' weer opvangen en terug in de waterleiding stoppen. 
Iets minder sproeien kan natuurlijk ook.