Hallo,
Ik heb rolluiken met een Becker motor. Er komen 4 draden uit: aarding, nul, omhoog en omlaag. De schakelaar heeft 3 standen: omhoog, omlaag en niets. Het is een wisselschakelaar: als je hem omhoog zet, verbindt hij de fase met de omhoog-draad. Zet je hem omlaag, met de omlaag-draad. De nul en de aarding lopen gewoon door van het stopcontact naar de rolluik. Verbind je de fase met de omhoog én omlaag-draad, dan wordt de rolluik "gereset", moet je die omhoog laten lopen, vanzelf laten stoppen, omlaag laten lopen, zelf stop zetten en terug de fase verbinden met de omhoog en omlaag draad. Zo stel je de nieuwe plaatsen in waar de rolluik moet stoppen.
Nu wou ik de rolluiken automatisch omhoog en omlaag laten gaan. De aarding en de nul verbind ik gewoon met het stopcontact. In een dominostekker steek ik 2 klokjes. Ik heb uitgemeten welke van de twee aansluitingen in de klokjes de fase is, en ik verbind de fase van één klok met de omhoog-draad, de fase van het andere klokje met de omlaag-draad. Nu laat ik 's morgens de ene klok 10 min aangaan, 's avonds de andere klok en de rolluik gaat automatisch open en dicht. Nudat dit goed werkte, hang ik nog drie andere rolluiken parallel met deze rolluik op de klokjes. Eén van de rolluiken bleef hiervoor al soms even hangen. Als je de knop afzette en terug aanzette, liep deze verder. Het was altijd op een andere plaats dat ze bleef hangen. Enkele dagen later was dit probleem vanzelf opgelost totdat ik ze parallel zette met de andere rolluiken op de klokken: ze deed terug hetzelfde. Ze was echter niet gereset: ze kende nog altijd haar stop-punten. De andere drie rolluiken gingen nog perfect automatisch omhoog en omlaag.
In een andere kamer automatiseerde ik zo ook 2 dezelfde rolluiken en één andere. De twee dezelfde rolluiken waren hierdoor gereset. Ik zette bij deze twee de stop-punten terug en hing alleen deze twee parallel op de klokken. Deze twee gaan nu ook perfect automatisch omhoog en omlaag.
Op internet lees ik nu op verschillende plaatsen dat je rolluiken NIET parallel mag schakelen. Bij de rolluiken die gereset werden, ben ik ervan overtuigd dat dit hierdoor gebeurd is. Maar als je dezelfde rolluiken parallel schakelt, mag dit dan ook niet? Waarom niet?
Zou hierdoor de rolluik van de 4 dezelfde rolluiken die ik eerst parallel schakelde beschadigd zijn?
Rolluiken niet parallel ?
Onzin, wat gebeurt er wanneer twee RL elk een eigen schakelaar hebben,
en je ze tegelijk bediend ?
Dan staan ze parallel ! 
Groeten
Je mag ze absoluut NIET parallel schakelen. Je hebt steeds je Up/Down/Common draden. Als je ze naar boven doet en je hangt van 2 rolluiken de Up aan de Up, Common aan Common en zo aan het net kan dat geen kwaad. Maar je mag NIET die Down aan de Down hangen op dat moment! Dus niet parallel schakelen!
De reden is dat wanneer 1 van de 2 rolluiken afschakelt er een stroom terugloopt via de common/down van de ene naar de andere, terwijl die nog naar boven gaat, met alle gevolgen van dien.
Dit staat in zowat elke rolluik-handleiding, en ik heb er persoonlijk 2 doen doorbranden door dezelfde fout te maken.
Ook is het gebruik van twee klokken niet echt handig, tegelijk een omhoog en omlaag signaal geven is namelijk ook einde motoren !
Er zijn speciale kastjes in de handel voor dit probleem .
Parallel schakelen mag nooit , dit in verband dat de motoren nooit met dezelfde snelheid draaien.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Je kunt ook gewoon een paar relais gebruiken.
Elk kontakt van het relais 1 motor in een richting bedienen.
Met twee relais met 4 maakkontakten kun je dus 4 motoren aansturen.
Maar parallel zetten, dus gewoon de draden aan elkaar knopen mag NIET.
Ja, ik zal ze dan toch maar terug loskoppelen...
Bij conrad heb ik nu een klok gezien, speciaal bedoeld voor rolluiken.
hex173
alles wat ik maak, kan beter.
hiermee kun je rolluiken parallel sturen: Conrad no. 19 18 41
Wel voor elk rolluik zo'n kastje monteren.