Omdat ik behoefte had aan een extra voeding heb ik vanmiddag besloten een "CO labvoeding" te bouwen. Printje geëtsts, alles geplaatst en toen testen... helaas werkt hij niet zoals het zou moeten.
Beide potmeters geven wel iets resultaat op het uitgangssignaal, maar er is geen stroom lijkt het. Ik kan regeln op de spanning van -0.5V tot 1.2V en de stroombegrensing kapt deze af als ik draai tot -20mV.
Ik durf hem niet te lang onder spanning te laten staan, misschien heb ik wel ergens een fout gemaakt, maar kan het niet vinden.
Zou iemand een blik willen werpen op de volgende foto's en eventueel een hit/richting kunnen geven waar ik aan moet denken?
Ik heb de BF256 vervangen door een BF245 zoals ik ook al als mogelijkheid vermeld had in het "Co voeding in nieuw jasje" topic.
Alvast bedankt!
Als er meer info nodig is hoor ik het graag.
- Bernard
PS: Deze foto's zijn gemaakt met mijn mobiel (zijn klikbaar voor groot formaat), als ergens een macro van nodig is...
Ja, die is 180o gedraait geplaatst.
(Ik gaf zelf vandaag die hint nog omdat ik met deze voeding bezig was..)
Ingang IC1 42V (Hoog voor een 2x12V 50VA ringkern), uitgang 1.2V, ingang IC2 1.2V uitgang afhankelijk van de potmeterstand.. idem met de uitgang van IC1 trouwens, die kan ook iets lager worden, maar komt niet boven de 1.2V.
dat ontdek je snel als je gate en source met elkaar verbindt zoals in het schema met T3 gebeurt. dan moet bij een C type tussen de 12 en 25mA lopen onafhankelijk van de voedingsspanning.
BTW, als je de fet gewoon 180° gedraaid hebt dan zit de gate op de plaats van de drain.
En de afbeelding van Hugo is ook een uitzondering, normaal voor de BF256 is G-S-D, net als de BF245, zie silkscreen.
Edit: Je heb verschil in pin-out tussen de Europese en Amerikaanse produkten, ik heb de orginele Europese (pro electron) aangehouden, datasheets toegevoegd.
Helaas ben je dus afhankelijk van het merk...
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (17%)]
M-i-c-h-e-l
Honourable Member
Check en dubbelcheck de waardes en polariteit van alle componenten.
Heeft weghalen van D9 invloed op je uitgangsspanning?
Ergens printspoorbreukje / slechte soldering (ohms doormeten)?
/ADD
Weet je zeker dat de 2 LM317's goed geisoleerd zijn tov het koelblok?
[Bericht gewijzigd door M-i-c-h-e-l op (17%)]
Beiden bedankt voor de tips! Vanavond helaas geen tijd om te kijken, dus wordt morgen... wordt vervolgt.
Na veel testen, de BF245's vervangen, anders plaatsen, LM317's vervangen etc etc... nog geen resultaat.
Tot ik op een sloopprint een BF256B zag zitten, deze geplaatst en voila alles werkt. Dus of mijn BF245's zijn brak of het werkt niet lekker met deze als vervanger.
Maar ik heb nu een werkende voeding.
Iedereen bedankt voor het meedenken.
Nee, dat was een C versie, volgens het originele schema zou er ook een 256C in moeten, maar het werkt ook (net) met een 256B.
Op 20 juni 2012 16:29:29 schreef BernardV:
Dus of mijn BF245's zijn brak of het werkt niet lekker met deze als vervanger.
Of van een merk met afwijkende aansluitingen?
Maar ik heb nu een werkende voeding.
Dat is het belangrijkste.