Hallo, deze versterker doet niets meer na hem gewoon uitgezet te hebben.
Op de kleine transfo staat +-13Vac welke voor de spanning moet zorgen om de relais doen aan te trekken voor de grote transfo in te schakelen. Wanneer ik de aan knop indruk trekt deze relais niet aan ( geen 12Vdc)
Alle zekeringen zijn ok.
(wanneer ik de relais manueel (door erop te drukken) doorverbind komen alle secundaire spanningen uit de grote transfo, maar komt er nog steeds niets op de dispay?
Hulp gevraagt
Groeten Marc
Op 1 februari 2013 17:57:59 schreef Henry S.:
Krijgt de controller spanning?
En zo ja, loopt de klokoscillator ervan? Deze zit aan pin 82 en 83.
Het Service Manual is oa. hier te vinden.
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (21%)]
Op de linkse print (REG BOARD) van het geposte schema meet ik op de 6polige stekker (uitgang van reg board) Van boven te beginnen pin 1 = 0 volt tov massa
op pin2 = 5.3 volt tov massa
op pin3 = 0.22 volt tov massa
Rest van de pinnen niets (normaal denk ik aangezien deze van de 3 spanningsstabilisators komen welke niet onder spanning staan zolang de grote transfo niets doet).
Die spanning van 0,22 Volt op pin 3 van de connector is misschien wel het aanknopingspunt. Deze lijn geeft aan de microprocessor het reset-signaal. Als de uP niet of wellicht permanent gereset wordt, dan is de kans groot dat 'ie weigert normaal op te starten.
Meet anders even alle spanningen op het NJM2103 -IC op het REG-board en vergelijk ze dan met de spanningen die in het schema genoemd worden.
Datasheet van de NJM2103 staat hier.
[Bericht gewijzigd door Sonytech op (13%)]
IC 901 telkens gemeten tov chassis (massa?)
pin1= 0.14 volt
pin2= 1.2 volt
pin3= 5.9 volt
pin4= 0 volt
pin5= 11.8 volt
pin6= 2.8 volt
pin7= 1.6 volt
pin8= 0.22 volt
Op 1 februari 2013 19:23:08 schreef Sonytech:
.... en vergelijk ze dan met de spanningen die in het schema genoemd worden.
En?
Tja pin 1 en pin 8 is te weinig volgens mij.
Is deze IC dan defect of hetgene dat achter pin 8 hangt?
Dank Marc
Kun je die stekker X niet loshalen en dan een spanning van 5 volt op pen 3 zetten en kijken of het ic het relais schakelt?
Wanneer ik de draad die van pin8 komt doorknip, en daarna eventjes (0.1 sec) tik (terug doorverbind) springt de versterker meestal op. (zonder op de powerknop te drukken)
Wanneer de versterker op staat kan ik hem wel afzetten door op de powerknop te drukken.(zonder dat pin8 doorverbonden is)
Deze pin8, kan ik hier gewoon een spanning van 5volt opzetten (reset uitgang van ic) om te testen of de versterker dan normaal werkt?
Dank Marc
Er zit een vertraging in het inschakelen van de +5V door dat IC'tje, en er wordt een reset-signaal aan de display-processor IC102 gegeven. Die heeft ook een 'STOP'-uitgang, waarmee via transistor Q105 weer de 'RESET'-pin van IC102 bedient. Dat signaal gaat dan ook nog eens als 'U-RESET' naar system controller IC1201 op het 'DIGITAL'-board.
Kortom, da's alles bij elkaar nog aardig ingewikkeld. Ik zou eens kijken of je wat kan met het in de maling nemen van de boel door pen 8 van het reset-IC los te halen en een draadje aan pin 3 van connector CNP809 te solderen. Als je dan net nadat je de stekker in het stopcontact gestoken heb dat draadje naar massa of naar de plus trekt, dan kan je kijken wat er gebeurt.
Je kan ook eens kijken met de scoop wat het verschil in timing is tussen het signaal op pin 8 van het IC en de ingangsspanning.
Ok, pin 3 naar massa is geen probleem, maar naar de plus? Kan ik deze dan verbinden met pin 2 (meet hier 5.3 volt?)
Wanneer ik pin3 (van de X stekker) eventjes naar massa leg springt de versterker meestal op (zonder powerknop te gebruiken).
Ik kan hem dan afzetten door de powerknop te bedienen (dispay valt dan uit , maar inschakelrelais blijft aangetrokken.)
Als ik dan pin 3 terug eventjes aan massa hang valt het relais ook af.
Juist getest: als de versterker opstaat en ik tik pin 3 tegen pin2 schakelt hij uit (ook de inschakelrelais valt dan af)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (66%)]
Geen tips meer?
Of is het onbegonnen werk om hier nog meer tijd in te steken?
Als ik hem opgestart krijg (door pin 3 aan massa te hangen) start alles op (display + inschakelrelais) , meestal in demo mode, soms in cd of radio mode.
Als hij opstart in cd of radiomode kan ik met de selector draaiknop 1 x een andere mode (1 mode naar links of rechts) kiezen, daarna werkt de selectorknop voor +-10 seconden niet meer , na deze +-10 seconden kan ik terug 1 x links of rechts gaan?
Dank Marc
Kun je de spanning van de microprocessor ook controleren met een scoop? Misschien wel een elco die niet meer lekker is?
Ik heb een multimeter en zo een draagbaar lcd scoopje van velleman, kan ik hiermee iets meer te weten komen?
Zou ik IC901 op het regboard al vervangen aangezien die spanning op pin 1 en 8 niet kloppen?
Spanning nameten op de controller, is dit op IC1201 en IC1401 (5volt en massa)?
Dank Marc
Ik zou idd op beide ic's de spanning controleren op een rimpel, kijken of de spannig strak is. Wat is dat voor draagbare scoop?
Versterker is hersteld : ik had een zeer grote rimpel op pin2 van het regboard , na een beetje zoeken was condensator C903 2200microF 16Volt hiervoor verantwoordelijk. Deze vervangen door 3300microF 35Volt (had geen andere) en nu werkt alles terug perfect.
Allemaal hartelijk bedankt voor de zoektips.
Groeten Marc
Mooi om te horen bonhomme dat het gelukt is!
Leuk dat je dit even deelt !
Kunnen we allemaal weer wat van leren.
Die velleman scoop, is dat een handig ding?
Groet, Oane
Met men voltmeter had ik +-5 Vdc op pin2 , maar met men scoop had ik een +- zaagtand van +-4-5 volt op men 5 Vdc op dezelfde pin2.
Daaraan zag ik dat deze spanning niet meer afgevlakt was : condensator defect.
Scoop heb ik al een +-6 tal jaren van velleman : type HPS 5
Ben er tevreden over voor zoveel ik hem gebruik (niet dikwijls).
Groeten Marc