evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Het eenvoudigst lijkt mij om uit te proberen of de interne speakers van de tv en de koptelefoonuitgang gelijktijdig kunnen worden gebruikt.
Op de koptelefoonuitgang kan dan een extern versterkertje met volumeregelaar worden aangesloten, zodat het volume voor de koptelefoon kan worden ingesteld zonder in de menu's van de tv te moeten graven.
Bij mijn twee Panasonic tv's kan dat in elk geval wel. Er is dan geen probleem met het lipsynchroon lopen van geluid en beeld.
joopv
Golden Member
Dit is de "oplossing" die iemand bedacht heeft voor dit probleem. Voorkomen dat de switch die aan de 3,5mm plug zit geactiveerd wordt.
Gevonden via http://www.ehow.com/how_8298491_use-jack-sound-switching-off.html
[Bericht gewijzigd door joopv op (17%)]
Jochem
If you want to succeed, double your failure rate.
Inventieve oplossing, Joop. Het zal nog een beetje van het merk receptacle afhangen of dat altijd goed werkt, maar als het werkt, is het in elk geval non-intrusive.
Op 2 april 2014 01:25:21 schreef MJU:
Zou het idd zijn dat die scart het geluid wel meegeeft als die TV digitaal werkt?
Zoals ik zei: bij mijn televisie wel.
Daar zal wel een versterking op moeten wss?
Voor de hoofdtelefoon wel, maar om even te testen kun je er tijdelijk een paar PC-boxjes op aansluiten, die hebben hun eigen versterkertje intern en kunnen dus direct op een line-out.
Iemand een schemaatje van?
Ja, op deze site natuurlijk. Maar dat heb je voor het testen nog niet eens nodig.
Op 2 april 2014 05:49:38 schreef Sonytech:
Ik denk dat je nu het best eerst eens kan uitvogelen of er op de SCART-connector audio naar buiten komt. Volgens het blokschema (dat is ook meteen het enige schema dat in de Service Manual staat) is deze connector alleen een input, maar van die informatie zou ik niet uitgaan.
Daarentegen spreekt de handleiding weer van IN/OUT en laat daarbij deze tabel zien:
Maar of je daar nu uit moet concluderen dat HDMI als analoog signaal de scart uit komt of niet... Het meest eenvoudige is het gewoon even te proberen!
Wat ik uit dat tabelletje begrijp is dat als je de interne tuner gebruikt (maakt niet of dat in digitale of analoge modus is), dat dáárvan de audio naar buiten wordt gegooid via AV1.
Als je HDMI als bron hebt gekozen, wordt evengoed het audio signaal van de interne (analoge) tuner naar buiten gegooid.
Thanks allemaal.
Ik ga natuurlijk die mensen hun nieuwe TV niet openschroeven om die headphoneconnector schakelaar te overbruggen.
Waar ik wel reeds mee begonnen ben is deze:
Die vind ik supermooi...
Daarna maak ik wel even een versterkertje dat ik ga trachten op de Scart aan te sluiten.
Desnoods even een tijdelijke versie op een breadboard, maar ik wil dat doen werken 
Jullie zijn al hartelijk bedankt voor jullie niet aflatende stroom suggesties.. Laat ze maar komen!
Jochem
Op 2 april 2014 15:30:29 schreef MNM(tm):
Wat ik uit dat tabelletje begrijp is dat als je de interne tuner gebruikt (maakt niet of dat in digitale of analoge modus is), dat dáárvan de audio naar buiten wordt gegooid via AV1.
Inderdaad zeer goed mogelijk dat ze dat zo bedoelen (en dat het voor TS dan geen oplossing is).
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Op 2 april 2014 18:54:32 schreef MJU:
Ik ga natuurlijk die mensen hun nieuwe TV niet openschroeven om die headphoneconnector schakelaar te overbruggen.
Is het zeker dat de speakers worden uitgeschakeld als een jackplug van een koptelefoon wordt ingeplugd? Dat lees ik namelijk nergens in dit topic, dit wordt alleen verondersteld.
Ik zou dat eerst controleren, dat bespaart een heleboel werk.
Bij mijn tv's werken de interne luidsprekers en de koptelefoonaansluiting gelijktijdig, elk met zijn eigen volumeregelaar.
De volumeregelaar van de koptelefoon is alleen via het menu bereikbaar.
Edit:
In de gebruiksaanwijzing wordt ook niet genoemd dat de luidsprekers worden uitgeschakeld bij gebruik van een koptelefoon. Alleen in het "menu Geluid" verandert iets. Wát wordt er niet bij verteld.
[Bericht gewijzigd door evdweele op (18%)]
Ik heb de vraag gesteld om dat even te testen (of de speakers uit gaan bij inpluggen van de connector).
Iemand opperde dat het mogelijk een geniale optie die bewust in de TV is ingebouwd?
Laat me zeggen dat ik soms mijn buik vol heb van sommige "features" die mensen zouden moeten helpen.
Ik ken ingenieurs die denken dat ze hun microcontrollers maar zo vol mogelijk moeten steken "omdat we dat kunnen".
Sommige features zijn op de tekentafel mss wel mooi maar in de praktijk klagen mensen daar steen en been over.
Ik geef een voorbeeld. In mijn wagen gaat de AC automatisch aan als de buitentemperatuur >4°C is..
Nu moet iemand mij daar de zin eens van uitleggen.
De voorruitontdooing springt op als de temperatuur =<9°c is. Wie heeft dat feature uitgevonden?
Met de afstandsbediening aan de sleutel kon ik mijn open dak open doen door enkele seconden op deur open te drukken.
Sluiten ging niet.. Welke idioot kwam op dat idee?
Geloof me, die drukknoppen werden sneller ingedrukt als die sleutel in je broekzak zat..
Ik kocht ooit een wekkerradio van een bekende Nederlandse gloeilampenfrabrikant. Steeds als de wekker gezet wordt krijg je een brave stem te horen die zegt "alarm on".
Jammer dat als je partner al slaapt die daar wakker van wordt.
Die wekkerradio heeft twee verschillende uren dat die je kan wekken.
Beide tijden staan ook op een LCD. Jammer dat de tijd van wekken veel helderder op de display staat dan de eigenlijke tijd (waardoor je al bijna iets over de wekkerradio moet leggen)..
Nee, ik zeg tegen elke ingenieur die het wilt horen dat ze moeten nadenken. Dat ze de gebruikers moeten laten kiezen of ze een feature ook kunnen afzetten indien niet gewenst.
Dit weekend ga ik verder zoeken naar een oplossing voor de TV met jullie tips! Dank u!
evdweele
Overleden
Ik begin al die onwerkbare features langzaamaan 'gewoon' te vinden 
Een Philips crt-tv kocht ik omdat deze in de winkel het mooiste beeld had. Het was ook een van de duurste die barstensvol zat met nieuwe snufjes; dubbele beeldlijnen, ruisonderdrukking, beeldverscherpen en nog meer van die dingen. Toen de tv thuis stond ben ik gaan experimenteren: het beste beeld kreeg ik als al die onzin uitstond!
Om van een tafel vol afstandsbedieningen af te komen kocht ik een Logitech Harmony 900.
Met geen mogelijkheid was het ding zo in stellen dat de apparatuur bediend kon worden zoals ik het wilde. De Harmony ligt stof te verzamelen en op tafel liggen 5 afstandsbedieningen, dat werkt een stuk makkelijker.
Ontwerpers gaan niet uit van wat een gemiddelde consument zou willen, maar wat zijzelf een leuke optie vinden.
In mijn beide Panasonic tv's, een lcd en een plasma, ben ik nog geen ergerlijke dingen tegengekomen.
joopv
Golden Member
De ontwerpers zitten wel met dilemma's.
Misschien moet men maar een optie maken bij apparatuur: "geef het IQ van de momentele eindgebruiker in". Waarna allerlei opties en bedienings shortcuts ("ik denk dat jij dit wil") uitgeschakeld worden (bij een hoog IQ van de gebruiker) of juist ingeschakeld worden bij een laag IQ.
Voor de ultieme eindgebruiker die zelf wil bepalen hoe het ding reageert kan dan de source van de firmware meegeleverd worden 
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
IQ lijkt me niet echt, maar de fabrikant kan best een default setting en een advanced setting maken waarbij laatstgenoemde allerhande opties toegankelijk maakt.
Bij sommige TV's kom je in de service-mode al een eind, maar die is daar niet bedacht noch geschikt voor.
evdweele
Overleden
De ontwerpers zitten wel met dilemma's.
Daar geloof ik dus helemaal niets van.
Architecten die een huis ontwerpen waarin deuren verkeerdom draaien zodat ze telkens tegen elkaar botsen, keukenkasten die 2cm te ondiep zijn zodat borden er niet inpassen...
Een volautomatische espressomachine waarbij je meer met het onderhoud van het ding bezig bent dan met koffiedrinken...
Duidelijk zaken die op de tekentafel zijn ontworpen maar niet of onvoldoende in de praktijk zijn getest voordat de productie werd begonnen.
Als consument kom je daar helaas altijd te laat achter.
Het is ook niet van de laatste tijd; 50 jaar geleden hoorde ik al iemand opmerken "die architect zou eerst zelf eens een maand in zo'n huis moeten wonen om erachter te komen welke fouten hij heeft gemaakt".
een default setting en een advanced setting
Precies.
In de door hobbyisten gemaakte software van mijn satellietontvangers (OpenPLi) zitten die twee mogelijkheden er al vanaf het eerste begin in.
Druiloor
Opgepast: MaartenBakker citaat: "ruik ik een troll die per ongeluk met de arreslee meegelift is" :
Van dik hout zaagt men planken oplossing, die altijd werkt is een controller gebruiken met een ADC , signaal voldoende snel bemonsteren, monsters naar wens vertragen en dan met PWM of een (anderssoortige) DAC reconstrueren.
Er zijn switched capacitor low pass filtertjes in DIL-8 gehuizing in de handel om,indien gewenst, het spectrum tot het audiogebied te beperken, maar nodig is dat niet want dat doet je oor al. Die kun je wel aan de ingang toepassen als je wat te langzaam bemonstert voor het aangeboden audiospectrum.
[Bericht gewijzigd door Druiloor op (11%)]
is die vertraging er ALTIJD en altijd even lang?
als je de ene film 300mS vertraging hebt, en de andere 150mS, dan zou je al variabel moeten kunnen vertragen. of misschien tijdens snellere scenes dat deTV nog meer vertraging oploopt
is het het geluid uit die decoder dat je wil vertragen, of van de TV? ik heb nog nooit vertraging geweten uit éénzelfde toestel. hoe komt het trouwens dat de TV dan zoveel signal processing moet doen dat het merkbaar vertraagd? probleem bij de TV of verkeerd ingangssignaal waar de TV niet mee overweg kan.
ik zou eerder naar de oorzaak zoeken en niet een patch voor het symptoom
evdweele
Overleden
Waarom een nieuw topic geopend i.p.v. verder te gaan in het oorspronkelijke topic?Nu moet iedereen gaan gissen of zoeken naar je probleem.
Inmiddels aangepast door de moderator.
Volgens mij is de eenvoudigste oplossing om de koptelefoonuitgang van de tv te gebruiken, die te verbinden met de ingang van een externe versterker waar 2 luidsprekers op zijn aangesloten PLUS de koptelefoon.
Simpel en goedkoop.
nu zijn andere topic gelezen te hebben kan het idd een pak eenvoudiger.
je moet zelf zover niet gaan.
als je een kabeltje maakt die zijn koptelefoon uitgang opsplitst ben je er ook al. de koptelefoonuitgang van TV rechtstreeks naar de koptelefoon.
je takt ook van die uitgang af naar een externe versterker en laat daar dan de speakers mee aansturen.
TIP: ga zo een 4.1 systeem halen bij carrefour (kleine40€). 1sub, 4 gewone speakerstjes en de bijhorende versterker. je zou zelf een systeem kunnen vinden waarbij koptelefoon en speakers gelijktijdig op werken. dan is het nog een pak eenvouders.
dit is dan ook in de toekomst nog bruikbaar als ze van TV of decoder veranderen
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Even een ander idee (geen idee of het kan en nog niet genoemd is maar kun je de koptelefoon uitgang naar een versterker voeren ? De boxen voor de familie en de man een koptelefoon. Als die versterker dat niet kan, kun je het chassisdeel aanpassen of kun je een simpele koptelefoon versterker bouwen en een splitter tussen koptelefoon en versterker zetten. Dan kan hij ook onafhankelijk van de rest zijn volume kiezen.
Edit, Capri schreef ook al zoiets zie ik nu.
En evdw ook al,
Dat lijkt me overigens in dit geval ook de enige praktische oplossing.
Geluid vertragen KAN maar is verre van praktisch, zeker als die vertraging ook nog eens niet vast is. Analoog vertragen is nogal een obsolete technologie, net als de ic's die dat konden. ( TDA1022 oid ) Digitaal is weer erg omslachtig, stereo digitaliseren, bufferen, en weer afspelen.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De oplossing van evdweele lijkt me het handigst, een oplossing die je met een apart topic niet zo makkelijk aangewaaid was.
Wel vraag ik me af waar je die schakelingen hebt gezien die voor een simpele vertraging zorgen. Vroeger werkten die met emmertjesgeheugens die niet meer verkrijgbaar zijn. Tegenwoordig heb je een DSP nodig en die kan je eigenlijk alleen practisch gebruiken in een compleet ingekochte schakeling (in surroundsets zitten ze vaak), maar misschien is er ook wel wat te koop op Chinese sites of ebay in de vorm van kleine kastjes die je ergens tussenhangt.
evdweele
Overleden
Geluid vertragen KAN maar is verre van praktisch, zeker als die vertraging ook nog eens niet vast is.
Ik denk dat de vertraging wél vast is.
Mijn satellietontvanger is via hdmi aangesloten op de tv en met de analoge stereo-uitgang op een versterker. Als ik de luidsprekers van de tv aan zet (niet dat je dat wil met dat blikgeluid) en de versterker staat ook aan hoor je een kleine echo van enkele milliseconden. Het verschil is zo klein dat het geluid lipsynchroon blijft, het is alleen op het gehoor waarneembaar.
Het tijdsverschil ligt gewoon vast in de verwerking van de signalen door de tv.
Jochem
Op 8 juni 2014 12:49:38 schreef Sine:
Digitaal is weer erg omslachtig, stereo digitaliseren, bufferen, en weer afspelen.
Maar als je bedenkt dat TS het S/PDIF signaal wil gebruiken, is het misschien best een optie. Oeps fout, hij heeft het over de hoofdtelefoonuitgang van de digitale decoder. Ik werd even door 'digitaal' getriggerd.
Ik denk dat de vertraging vast is, hoewel het natuurlijk afhankelijk kan zijn van de hoeveelheid toegepaste beeldverbeteringsinstellingen en eventueel nog van de gekozen bron (m.n. digitaal vs analoog). Maar mbt die bronselectie zal het voor TS wel meevallen, omdat het volgens omschrijving altijd z'n tunerbox betreft.
[Bericht gewijzigd door Jochem op (18%)]
Op 8 juni 2014 13:54:02 schreef maartenbakker:
Wel vraag ik me af waar je die schakelingen hebt gezien die voor een simpele vertraging zorgen. Vroeger werkten die met emmertjesgeheugens die niet meer verkrijgbaar zijn.
All-pass filters zorgen ook voor een korte analoge vertraging.
Ik probeer het met een opt spliter 22,49 digitaal analoog converter 15,49 volgens mij gaat dit werken volgende week krijg ik deze spullen binnen.
Dan laat ik het resultaat weten
Ik probeer het met een opt spliter 22,49 digitaal analoog converter 15,49 volgens mij gaat dit werken volgende week krijg ik deze spullen binnen.
Dan laat ik het resultaat weten en of de sounbar goed blijft werken