Binnenkort moeten we in de winkel eerst eens de binnenkant bekijken voor je tot aankoop over gaat
Het zou me sterk verbazen als er 1 winkelier is te vinden die dat toestaat.
Met het alleen op het oog inspecteren ben je er nog niet. Tijdens het gebruik, na weken of maanden, kan alsnog blijken dat het product niet aan je eisen voldoet.
Bijvoorbeeld omdat het slecht schoon te maken is, of veel meer onderhoud vergt dan in de praktijk als wenselijk wordt geacht. Terugbrengen naar de winkel is dan niet meer mogelijk zonder er veel geld op toe te leggen.
Dat laatste is vaak het gevolg van een slecht ontwerp zonder dat het product voldoende is getest voordat het in productie werd genomen.
Een voorbeeld daarvan staat hier in de keuken; een volautomatische espressomachine van Siemens. Zijn voorganger, de Siemens TC55002, was na 12 jaar intensief gebruik flink versleten. Nadat er lekkage begon op te treden en het verwarmingselement doorbrandde leek het mij tijd voor een nieuwe. Door de goede ervaringen met die machine werd het weer een Siemens, dit keer de EQ7 Plus.
Het eerste halfjaar werkte het apparaat zonder problemen. Het was wat lastiger schoon te maken dan de vorige door hoekiger vormen en eigenaardig geplaatste schuiven, maar dat gaf nog weinig ergernis.
Totdat op een kwaad moment de "zetgroep" zoals men dat noemt, het koffiefilter, niet meer uit de machine te halen viel om schoon te maken. De drukknop voor de ontgrendeling werkte niet meer. Slechts met enige overredingskracht - een hamer - was er weer beweging in te krijgen. Daarna kon met veel water de aangekoekte koffiedrab tussen de bewegende delen van de vergrendeling worden losgeweekt. Waarbij het niet denkbeeldig was dat het water in de elektronica zou lopen.
De machine uit elkaar halen om eens grondig schoon te maken is onmogelijk zonder de kliksluitingen te beschadigen of af te breken. Aan de buitenkant is geen schroef te bekennen om hem open te maken.
Dat was het begin van de ellende.
Naarmate de tijd vorderde kwam steeds eerder en vaker de melding "Leeg de lekschaal". In het begin na circa 10 kopjes koffie, nu is dat al na 3 of 4 kopjes.
Het inwendig reinigen van alles waar koffie doorheen loopt gebeurt met speciale reinigingspillen. In de praktijk blijkt dat die pillen onvoldoende reinigend vermogen hebben om alle aangekoekte koffie ook goed op te lossen. Bijvoorbeeld de pijpjes waaruit de koffie in de kopjes loopt raken regelmatig verstopt. De pillen helpen niet. Mijn oplossing is om het doosje waar de uitloop op zit bevestigd met geweld van een schroevedraaier uit de behuizing te wippen, in een bak met afwasmiddel te leggen en met een pomp er gedurende een uur of 4 afwasmiddel doorheen te pompen. Zelfs na die intensieve schoonmaakbeurt komen er bij het schudden nog klodders koffiedrab uit de pijpjes tevoorschijn.
Over de elektronica van deze helse machine heb ik geen mening. Tot nu toe werkt die, maar ik kan er niet bij om het te bekijken.
Over het ontwerp van de machine als geheel heb ik wél een mening. Op de tekentafel ontworpen met als doel een op het oog flitsend apparaat te maken, maar nooit in de praktijk uitgetest.
En dat is naar mijn mening het grootste probleem van de huidige consumentenelektronica en huishoudelijke apparaten. Een snel ontwerp op de tekentafel en onvoldoende, of misschien zelfs wel helemaal geen, aandacht aan de afwerking en gebruikerstesten.
Het is DE manier om het vertrouwen van 'de consument' in een merk te verliezen, in elk geval zijn er een aantal merken die hierdoor bij MIJ als ongewenst op de lijst staan. Maar misschien zal het de fabrikanten allemaal worst zijn wat de consument van hun producten denkt....