Wij hebben sinds 2 jaar een groot probleem met de digitale meter in Portugal.Omdat Nederland veel verder is op dit gebied(ook w.b concurrentie in deze markt)mijn vraag op dit forum.Wij hebben veel problemen met onregelmatige stroom toevoer (gehad),zgn pieks en ook wel uitval.
Hierdoor is veel schade en uitval aan bv digitale thermostaten en de stereo,digitale ontvanger van de(ned)tv etc.Nu zegt EDP(het electriciteitsbedrijf) dat buiten bekabeling nooit verantwoordelijk kan zijn voor problemen in ons huis en dat wij"gwoon veel gebruiken" wat onzin is want in huis is alles door 4 onafhankelijke electriciteits bedrijven gecontroleerd en geen problemen(wij hebben ook geen airco systeem),wel zonnepanelen voor warmwater.
De problemen zijn begonnen na werkzaamheden in onze straat(ik zag ze dagelijks in de bovengrondse stroom palen"hangen" en er is in die periode eveneens een .. (heet dat verdeelstation?)Maar ook de geplaatst ca 30 meter van ons huis .De teller aan de straatzijde geplaatst(dat is hier gek genoeg verplicht) geeft vreemde (onregelmatig) waarden en zowiezo veel te hoog.Onze rekening is opgelopen in 2 jaar tijd tot bijna 10.000 terwijl we altijd zuinig (ned hé)zijn met licht etc ,dubbel glas hebben,alles geisoleerd en een houtkachel hebben!
Dringend adviezen gevraagd aan jullie "niet leken" want meer kunnen we niet ,en rest rekening(600,) is bevroren tot 24 DEC.Zij zoudendan een oplossing gevonden hebben maar het enige is die standaard brief van geen schuld....!Volgende week komt de Portugese TV een reportage maken maar ik wil graag zinnige argumenten ,dat moet helpen dus jullie info is van groots belang! alvast hartelijk dank voor de moeite!!!(en met kerst stroom lijkt me ook wel fijn;)
Is er iemand die stiekem stroom aftakt achter jullie meter?
Zet in huis eens alles uit, en kijk dan wat de meter doet.
Wat voor merk is de meter?
[Bericht gewijzigd door KlaasZ op (11%)]
Progger
GMT+1
er is hier best een hoop over gesproken. reken erop dat je over langere tijd veel zal moeten controleren. dan is er misschien een verband te vinden.
is dat zonnepaneel electrisch? of is het een zwarte slang waar water doorheen stroomt?
lees dit eens door:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/110016/
[Bericht gewijzigd door Progger op (13%)]
EricP
mét CE
Dat een bedrijf niks vindt, wil niet zeggen dat er niks aan de hand is. Misschien hebben ze gewoon niet goed genoeg gezocht.
Neem het advies van KlaasZ ter harte - alles uit en kijk of de meter loopt - doe dat een paar keer, als er bijvoorbeeld 'de boiler van de buren' op hangt, dan verbruikt het wel (veel) stroom, maar niet continu.
Om iets over de gevoeligheid van de meter voor externe invloeden te kunnen zeggen, moet je weten wat voor een meter het is.
Ik kan me voorstellen dat als er tussen de meter en huis nog een stuk grondkabel ligt wat verzopen is, dat je wel veel stroom verbruikt, maar dat niet in huis doet.
Je zou kunnen overwegen om een 2de meter direct voor je hoofdschakelaar te zetten. Dan heb je een vergelijking en kun je ook iets harder roepen dat jij het niet gebruikt (of erachter komen dat je dat toch doet...).
Sta je je zonnepanelen te verwarmen met een doorstroomboiler wegens een klep die blijft hangen / sturing defect?
Tenslotte zijn er ook wat simpele testjes als: alles uit, waterkoker een en kijk hoe hard te meter tikt. Maar ook dat zijn momentopnamen.
Als er een thermostaat stuk is... zou het kunnen dat er ergens iets tot in het oneindige staat op te warmen? Dat moet natuurlijk een keer 'erg heet' zijn - die energie moet ergens heen.
Super bedankt dat jullie er al mee bezig zijn!
De test met alles uit is diverse keren gedaan en dan loopt ie niet door.Ik wle een execellschema emaakt bijna van 2 jaar met meteropnames en zit veel fout in!ook terugtelling van 2 ofzo)
De zonnepanelen zijn recentelijk nog een keer extra nagekeken en daar was ook alles in orde.Dat kan ik niet zien is geisoleerd en op dak waar ik niet op ga klimmen...verzamel ketel voor water staat binnen,kan ik wel bij.
Volgens een van de controlerende electriciens zou het zo kunnen zijn dat de digitale meter niet goed is bevestigd (de verbinding met de kabels)of door vracht verkeer is los getrild.We zitten hier op kalk grond wat nogal doortrild.Soms voel/hoor ik ineens paar minuten hele zware trilling alsof er een diesel vrachtwagen voor je deur staat maar is dan in onze straat (doodlopend)niets te zien...Dit kan volgens hem storingen geven in de digitale telling.Ik zal een foto van de meter erbij doen.Ook raar het electriciteitsbedrijf heeft wel meerdan 10 verschillende merken meters in gebruik volgens de opnemer(!)Dat geeft toch te denken over de kwaliteit...
Maar de onrgelmatige stroom toevoer is iets wat ik in Ned nooit heb gehad.(daar werkt alles perfect,geniet ervan!)Alle digitale dingen gaan knipperren of tingelen(ijskast) de dimmer op verlichting geeft zonder reden zowat het dubbele aan licht op de minimum stand en kan niet verlaagd worden....Dit gebeurt alleen vanaf 23.00 rond middernacht..simpelweg gedacht dan wordt er toch gewoon té veel stroom door heen gejaagd waardoor mijn apparatuur het begeven heeft? en ook wellicht de digitale meter buiten??(al lijken er dus meer oorzaken te kúnnen zijn)
foto's:de meter,de verplaatsing van meter,hier zit ie nu..de bedrading van de onderste kast die naar de meter erboven toeloopt.
het kastje stond open toen ze ermee aan het werk waren,ik dacht wellicht kán iemand hier iets mee(?) en heb foto gemaakt.
Is normaal "afgesloten",maar elke elctricien heeft de sleuteltjes...Die start kabels zitten er dus alleen maar omdat ze aan t boren waren met een dril om de kabels te verleggen in de straat(is volgens hun vóór de meter )
ik probeer de foto vande lokatie erbij te krijgen maar downloaden lukt even niet..
Ik heb net het hele file doorgenomen over het essent probleem.Bedankt voorde tip.Geeft wel tedenken aan het eind van de straat zit een grote kwekerij ,kwam vande week de eigenaar tegen(aardig man trouwens doet veel zaken met Holland...tja.reed in nieuwe jaquar ,week ervoor in nieuwe volvo óf hij heeft er tegenwoordig een auto bedrijf bij of...maar is het dan mogelijk dat dit "gewoon"door hulp van buitenaf voor hem geregeld zou zijn via de stroom palen vande EDP?...de subcontractor ontkend in die periode hier wekzammheden inde straat te ehbbengehad(??)maar er zijn wel mannetjes inde papen gezien inde tijd dat ik rekeningen kreeg van 2000 voor 2 maanden...(fijn hoor een lening om je electr rek. te betalen...niet dus)
Ik heb ook weleens gedacht dat als zo'n digitale meter amkelijk iste manipuleren(en zit tenslotte aan de buitenkant)dit gedaan kon zijn zoadt het lijkt of wij het gebruiken maar het elders wordt gebruitkt.Zolangde teller maar bij ons flink doortikt kunnenze het elders inde straat 'vrij"gebruiken zoder dat er iemand wakker van ligt(ja ik dan)
Hoe staan jullie hier tegen over?
sorry voor de tikfouten,als ik moe wordt gaat beetje mis..ik kom later graag terug.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (58%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Die meters zijn over het algemeen redelijk betrouwbaar. Als ze het verkeerd doen, dan is het lastig om steeds op "test-momenten" scheinheilig het WEL goed te doen.
Hoeveel kwh gebruik je in een jaar? Dan kunnen we dat vergelijken met wat in nederland gebruikelijk is en eventuele verschillen gaan proberen te verklaren. Wat betaal je voor dat verbruik? Wat betaal je per maand?
Als die meter '2x te veel" aangeeft kan je dat ook redelijk makkelijk testen. Zet alles uit, verifieer dat ie stilstaat (<24W is vijf minuten lang geen flitsjes!). Daarna een waterkoker van iets van 2kW aanzetten en kijken wat er gebeurt. Als het goed is heb je dan iets van iedere 3.6 sec een pulsje. Meet dus van 10 pulsjes met een stopwatch hoe lang het duurt. Als je het verschil tussen 36 en 37 sec dan kan zien, zit je met een meetnauwkeurigheid van zo'n 3%. Die 2kW van de waterkoker zit meer variatie op (o.a. afhankelijk van de netspanning).
Zoals zo vaak in dit soort gevallen ben ik bang dat je een grote verbruiker over het hoofd ziet. Een elektrische boiler en lekkende warmwaterkraan of zo.
Op 13 december 2014 13:51:35 schreef digital dummy:
De test met alles uit is diverse keren gedaan en dan loopt ie niet door.
Dat is al een hele geruststelling. De naam Sagem maakt bij mij geen warme gevoelens wakker. Bij ons energiebedrijf hebben we eens een hele partij meters van Sagem gehad die vrolijk doorliepen ook als er geen verbruik was. Kwam door een interne draadbeuk. Maar dat is hier kennelijk niet het geval.
Zo'n "alles uit" test heeft overigens alleen maar zin als je dat enige uren volhoudt.
Manipuleren van de meter is nauwelijks mogelijk. Dan moet je beschikken over kennis van het inwendige, en daar moet je dan ook nog bij kunnen komen. Manipuleren van buitenaf als de meter dicht zit is helemaal onmogelijk.
Op 13 december 2014 13:51:35 schreef digital dummy: de dimmer op verlichting geeft zonder reden zowat het dubbele aan licht op de minimum stand en kan niet verlaagd worden.
Doet me denken aan een Gammel Nul.
de bedrading van de onderste kast die naar de meter erboven toeloopt
Wat me opvalt aan de foto's, Blauw is gewoon doorgelust. Van onder komt Bruin/Zwart/Grijs, aan de bovenkant vertrekt Grijs/Grijs/ Zwart? Bij de meter zie Bruin/Grijs/Zwart binnen komen, daar moet ergens nog iets tussen zitten.
Dus de draden gaan niet rechtstreeks naar de meter, en vind ik idd verdacht.
1000 euro per maand aan stroom is toch wel heel veel. Zeker in een land waar het gemiddelde inkomen rond de 800 euro ligt
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik denk dat het ook belangrijk is in welke regio je in Portugal woont. De temperatuurverschillen kunnen tussen Noord en Zuid en tussen Oost en West aanzienlijk zijn, evenals de neerslag. Dat zal zeker invloed hebben op het energieverbruik.
Wij hebben hier buren, die in de omgeving van Santarém (c.a. 50km noord van Lissabon) woonden en die hadden daar nog nooit sneeuw gezien. Kom je in de winter ten oosten van de Serra's, dan kan het door het landklimaat behorlijk koud worden, terwijl men daarentegen aan de kust heen kachels in huis heeft.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op 13 december 2014 17:28:08 schreef Jan klaasen:
1000 euro per maand aan stroom is toch wel heel veel. Zeker in een land waar het gemiddelde inkomen rond de 800 euro ligt
Daarom vraag ik naar z'n jaarverbruik in kWh en het maandbedrag dat ie daarvoor betaalt. Er is iets gezegd over 2000 in 2 maanden, maar of dat euros zijn..... ?????
evdweele
Overleden
Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Een rekening van 2000 in 2 maanden...
Dan is de keuze beperkt tot euro's of kWh's. De escudo is 2002 afgeschaft.
In beide gevallen is het getal heel erg hoog.
Op 13 december 2014 13:51:35 schreef digital dummy:.Ik wle een execellschema emaakt bijna van 2 jaar met meteropnames en zit veel fout in!ook terugtelling van 2 ofzo)
Kan je die posten zodat die te analiseren is ?
De zonnepanelen zijn recentelijk nog een keer extra nagekeken en daar was ook alles in orde.Dat kan ik niet zien is geisoleerd en op dak waar ik niet op ga klimmen...verzamel ketel voor water staat binnen,kan ik wel bij.
Nog steeds niet duidelijk of het hier een zonnecoletor voor warm water betreft, of zonnepanelen voor stroom ?
Maar ik blijf de aansluitdraadkleuren verdacht vinden!
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
je kunt door op die knoppen te drukken de kwh's totaal, en ook de spanning per fase zien meen ik. als de spanning niet klopt door een slechte nul is dat bij de meter al te zien dan. ik vind die nul koppelstrip ook wel opvallend netjes over de isolatie van de draad vallen. het is soepele draad, deze heeft een aderhuls welke eronder uit steekt doorgaans. ofwel zonder huls gemaakt ofwel een blanke huls gebruikt.
2000kwh of euro per maand is behoorlijk voor een huis zonder airco of elektra verwarming of warmwater op elektra. het kan ook een slechte kabel door de tuin zijn welke veel stroom weglekt naar aarde, evengoed zou dat allang fout moeten gaan met deze getallen.
de optie dat er buren bij jullie zitten op de meter zou ook kunnen. was de oude meter wel een stuk lager in de kwh's als de nieuwe? want dat kan ofwel een gare meter betekenen ( stuk door bliksem ontlading bijv ) ofwel een foutje met de aanleg, bijv appartementsgebouw waar er meer op 1 meter zijn gezet ( je woonsituatie kan daar ook meer van zeggen)
mvdk
Golden Member
Laat een electricien een isolatietest doen op de kabel van de meter naar het huis.
Wat EricP zegt, laat een tweede meter, direct na de hoofdschakelaar, installeren.
Beste mensen, allereerst wat een reakties ! ik zal op rij proberen zoveel mogelijk te antwoorden op de gestelde vragen.Mn zoon vroeg net mam jij op een forum???(ja 1e keer)en dan technisch...nee hé uh ja dus en ik vind het super hoe jullie helpen.
@Rew: eerlijk is eerlijk als ik de meter opneem ,in het begin wel 5 keer per dag ,totdat ik dacht ik laat me niet gek maken dus nu steekproeven en dan moet je net het"geluk" hebben dat je iets geks ziet.Dus de meteropnemers (CME hier) zien nooit wat.Toevalligerwijs wél teonde meter net van standplaatswas gewisseld hebben 2 monteurs het gezien;maar met dei info is niks gedaan en foto van dat moment is altijd net te laat.is seconden werk.
Ik zal een afbeelding vaneen rekening erbij zoeken(duurt weleven) daar staat alles op(al wil dat niet zeggendat het danook duidelijk is,ze kunnenwat dat betreft wel wat mensen naar Ned sturen voor na scholing)
@Klaas Z:bednkt voor deinfo ,ze wordengemaakt in Tunesie,vlgsmij niet een land met uitmuntende technische produkten(/Of ik heb er nooit van gehoord,kan ook)de max tijd dat we hebben getest is 1,5 uur ivm het vriesvak,anders ontdooit er wat,maar kan m leegmaken(dooreten)dan doenwe paar uur test,hoeveel uur adviseer jij?
@shiptronics wat is een gammel nul? we heben hiernog steeds dezelfde meter,maar de situatie is afgelopen februari veranderd omdat toen de paalverbinding van onze tuin naar de straat verhuisd is.
@Tidak Ada ,wij wonen in de ALgarve,net buiten Faro dus de hoogste temperatuur van Portugal
Ons huis is 30 jaar oud,vrijstaand zoals de meeste huizen hier in landbouw gebied. en we hebben schatten van Portugese buren,allemaal boertjes.Dus daar zit geen gevaar.een beetje zorgen ben ik me na de opm in de andere discussie gaan maken , dat de netbeheerder fout is en wat geregeld heeft (ach die buitenlanders...geld zat..)met het bedrijf van de man met de ineens dure autos ...dan zijn er dus opeens wél mensen die er verstand van hebben...Hij is aardig hoor ,maar verder kan ik m niet en is geen boertje.
Er zijn nl 2 rare dingen gebeurt.We hbbeneen tussen meter geplaatst gehad vande netbeheerder(in huis) maar nadat de afspraakwas gemaakt zijn de 'vste jangens vande netbeheerder geweeest om een controle te doen en teon ik deGarage in kwam haddenze de hoofdschakelaar enale berading naar mijn kast los gemaakt,war bezweet en nerveus,teon ik vroeg wat ze aant doen waren mompeldenze dat ie oud was...maar was 2 jaar.Ja in het land der blinden,ik wet niet wat zedaar allemaal hebben staan rommellen..in iedergeval was nadat dei tussen meter erinzat voor t eerst mn verbruik véél lager,maar tegelijkertijd had de tussen meter plaatser er eén in het hoofdstation geplaatst wat ook sinds onze problemen najaar 2012 nieuw is.
Ik hoop dat jullie t nog kunnen volgen....er is ook zoveel gebeurt...ik ga de rekening zoeken en scannnen.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (40%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Gemaakt in Tunesië, maar vrijwel zeker ontwikkeld in Frankrijk. Ik vermoed een band met Sagem, en dat was altijd wel een redelijk betrouwbare fabrikant. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat er niks mis mee kan zijn, iedereen heeft wel eens van de "Franse slag" gehoord.
sorry ,te veel stress barst van de tikfouten(oud hersenletseltje ,verder alles goed maar ik ga de mist in met tikken)
dit is het in gevoerde schema met metercontroles door mij.de laaste rij geeft de opteelingaan door exell die ernaast is genoteerd als de optelling door demeterezelf(horen volgens mij gelijk te zijn)bij geel is dat niet zo.Kan het zo zijn dat hij(of af en toe) een watt voor een Kilowatt noteerd(of is dit een heel domme suggestie?)
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (16%)]
Ik was onlangs nog met vakantie in Portugal en was enigzins verbaasd dat veel woningen geen CV hebben, sommige zelfs helemaal geen verwarming. Van november tem februari is het daar s'nachts toch ook niet echt warm.
Op 14 december 2014 17:44:25 schreef digital dummy: Dit is het in gevoerde schema met metercontroles door mij.
1) Wat mij opvalt in die cijfers is het veel hogere nachtverbruik in februari/maart. Wat draait daar s'nachts in de winter, een elektrische boiler? Je hebt een zonneboiler (geen zonnecellen) zeg je zelf en toch heb je nog een nachtverbruik in juni van 260kWh. Waarom?
2) In Feb/Maart heb je inderdaad een heel hoog verbruik, vooral s'nachts. Toch zie dat die meter op een regelmatige manier omhoog telt en geen bokkesprongen maakt. Geen bewijs maar toch een sterke indicatie dat die meter normaal functioneert. Duidt eerder op een probleem in het boiler systeem.
De cijfers voor de rest van het jaar zijn hoog maar ook niet abnormaal, tenminste als dit overeenstemt met wat je zo allemaal in huis hebt.
Op 14 december 2014 17:15:59 schreef digital dummy:Ja in het land der blinden,ik wet niet wat zedaar allemaal hebben staan rommellen..in iedergeval was nadat dei tussen meter erinzat voor t eerst mn verbruik véél lager,maar tegelijkertijd had de tussen meter plaatser er eén in het hoofdstation geplaatst wat ook sinds onze problemen najaar 2012 nieuw is.
Maak een lijst met alle elektrische verbruikers in jouw woning en hun respectievelijk vermogen en vermenigvuldig dit met het geschatte aantal bedrijfsuren per maand. Post die hier indien je twijfels hebt.
Als die waarde ver onder deze 591 kWh (September) zit is ofwel jouw meter defect, of je hebt ergens een verbruik (lek) waarvan je het bestaan niet afweet. Probeer met die cijfers dan eventueel een nieuwe meter af te dwingen. Technische mensen zijn nu eenmaal vatbaarder voor harde cijfers.
Hoe word je water warm als je te weinig zon hebt. Ben twee jaar geleden in rond oktober in Ericeira bij Lisabon geweest paar dagen rotweer gehad. In ieder geval te weinig zon voor een lekker warm bad water.
Beste Yoko,
Centrale verwarming is hier inderdaad ongewoon.Overdag ga je meestal naar buiten om even door te warmen;(vandaar die oudjes met een stoeltje voor de deur..ff doorwarmen)gelukkig schijnt de zon overdag vaak en fel op sombere dagen is het wel een beetje afzien en gaat de houtkachel aan.
En ja jan inderdad géén lekker warm bad ,maar een snelle douche en op de dagen dat ik het lef heb eerst een duik in 14 graden zwembadje dan voelt de douche daarna warmer..en we kunnen evt bijwarmen in noodgevallen maar doen dat eigenlijk liever niet omdat jedan niet weet wat er gebeurt met je stroom rekening,is niet nodig regent hier geen 3 weken achtereen en colectoren werken op licht niet op zon..licht intensiteit is in Algarve t hoogst van heel Europa.Maar het voorjaar begint hier alweer in Februari dus...
Mn dochter vond nog een foto op haar mobieltje met de bedrading,is mischien duidelijker? Als jullie
dat nog steeds raar vinden mail ik m naar het energiebedrijf!
Op de tweede foto zie je waar de kastjes na verplaatsing in feb 2014 zijn geplaatst.Belangrijk voor mij moeten de technici bij je stoppenkast(in huis dus) om de potentie te verlagen?
Ik herinner me iets geks...Het kastje wat je hier open ziet staan heb ik dezelfde man(op de oude plek, voor verplaatsing ,dus met die extreme rekeningen) een keer héel snel dicht zien doen(zo snel dat zn vingers erhalf tussen zaten...)toen ik vroeg wat daar dan zat zehij'niks"daar mag alleen de EDP bij.Ik had daar nooit meer aangedacht maar heb toen(heel snel maar duidelijk) een heel ander plaatje gezien.ipv de plastic switches zaten er grote(maat blikje red bull) ,vrij small maar wl groot metalen dingen in zilverkleurig.
Zegt iemand dit iets?? was t eigenlijk al vergeten door jullie bedradingverhaal komt t boven.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (1%)]
Zoals je dit omschrijft lijken mij mes patronen. de Hoofdzekeringen.
Maar goed; ik kan niet helemaal volgen hoe het een en ander in elkaar steekt. Zou je dit rustig en met duidelijke foto´s in beeld kunnen brengen. Hoeft niet meteen maar het helpt ons te begrijpen hoe het een en ander daar gemaakt word.
(en het is wat ver om op en neer te komen, al hoewel dat best aantrekkelijk is
http://www.weeronline.nl/Europa/Portugal/Faro/4064208 )
@yoko wat jou vraag betrft het nachtverbruik...dat is ook zeker van onze kant geen verbruik geweest!
Het is een doodlopende straat en waar de meter toen zat had ik snachts en ook de buren niet geen zicht,viel net ahw in een nis.Is de reden geweest om alles te veranderen en vlak voor mn deur te laten plaatsen.Tov toen E1200 nu 150,- dus dat verschil is aantoonbaar enorm.Denk nog steeds dat er in de toevoernaar ons huispaal dingen fout zaten..bewust of onbewust(?)waarom wordenanders door subcontractor werkzaamheden verzwegen(?)
,blijft het geval dat ik elke keer fouten in de weergave vind inde digimeter en bv zomaar een nacht met 60KW erbij(nachtenervoor 4-6,dus kan zomaar een nul extra zijn blijven 'hangen"
Terwijl dan niks extra als wasmachine of oven aangehad ofzo dus dat kán niet.Is gecompliceerd maar wil t toch oplossen ,niet alleen voor mezelf maar er staan elke dag voor het desk van de EDP in Faro 30 wachtenden volgens de mw vande algemene balie,wachtijden van 4 uur zijn gen uitzondering....Portugal is fantstisch en de mensen ook maar één slecht functionerend bedrijf verpest zoveel...zonde