10A 12VDC pwm motorregeling met TTL-ingang

Dit topic is gesloten

Jo! mensen

Ik zoek een schema, vergelijkbaar met de Velleman K8004. Zoals veel te vinden op google.com, maar echter deze zie ik zo alleen met en potmeter eraan. Heeft iemand een schema liggen om je electro motor hard en zacht te laten draaien op het zelfde toerental hoe zwaar hij de last ook rond moet zetten. Maar dan aangestuurd door een TTL pulse, vanaf je picMirco of je Raspberry of Parallel poort. Het liefst schakelend met een Mosfet of fet oid. Niet dat de motor direct aan de pinnen van het DIP chippie zit. En dan het liefst met een dip chip die geen 55 timer is maar het toerental stabiel houd ondanks draaiende last.

Mijn Robbe electromotor is 12v - 10a

Mijn MeanWell Voeding trouwens 8,5a ,moet ik dan een zwaardere kopen bij de RadioMarkt of gaat dat een tijdje goed, hij haperd wel en beetje tijdens het opspinnen op het moment dat ik simpel de plus en min aansluit.

Als ik het goed begrepen heb, gebruikt hij 10a bij het opspinnen, maxium draaisnelheid en maxiumlast/half toerental toch?

Groet,

Wouter van Wegen

Bijgevoegd de foto van het toekomstig aan te schaffen chassis, ondanks dat ik het voltage en amperage van de 4 electromotortjes op de afbeelding niet weet. Ik zoek 4 TTL --> pwm engine control schemas. Voor driebaansgaatjes, etsen later.

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
benleentje

Golden Member

Wat je dan zoekt is een motor driver. In de basis heel simpel door een PWM via een mosfet. Maar als je dan ook wilt dan onder alle omstandigheden het toerental constant blijft al minder eenvoudig.

Je moet dan actief gaan meten wat het toerental van de motor is en daarop dan gaan bijsturen. Dat kan digitaal maar dat is vaak te traag. Een analoge oplossing is vaak veel sneller in het regelen.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Ohhja, ik wil ook achteruit, is dat moeilijker?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Deze heb ik eens gemaakt met een andere H-bridge.
Ligt al 4maanden in het schof wachtend op een goed H-bridge schema ;) die ADP's zijn alhier moeilijk te verkrijgen.
Werkt met een afstandsbediening en is voor een 2 motorige boot, maar jij zou de motoren kunnen parallel leggen.

LDmicro user.
fred101

Golden Member

Heb je een Brush of brushless motor ?

Een DAC achter je microprocessor zetten. Dan kan je die Velleman gebruiken.

Of je koopt een simpele ESC, die kosten bijna niets.

Verder heb ik geen idee wat je nu eigenlijk wilt. Ik denk dat dit een voortzetting is van je andere, ook totaal onbegrijpelijke topic.

je electro motor hard en zacht te laten draaien op het zelfde toerental

Wat is hard en zacht, ik lees dat als de motor sneller en langzamer laten draaien maar dat kan natuurlijk nooit bij een constant toerental. Of bedoel jij de snelheid van het wagentje en ga je een CVT achtig iets doen.

Ter info wat tips: TTL zegt alleen wat over de spanning.
Het is stroom in ampere (A, niet a) en spanning in volt (als afkorting V en niet v) en geen amperage of voltage

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 26 december 2014 10:10:34 (16%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Gaaf mensen! Laat ik deze maar bouwen volgende week vrijdag.
Of hebben jullie nog meer schema´s om te kiezen?

Lekker weinig elco´s trouwens.

wat is het verschil tussen een brush of brushless motor?

Het schema is dus voor 2motors, geen stappenmotors? Omdat ik vier: IRF3704 in het schema op 1 motor zie zitten. ?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Die vier mosfets vormen een H-bridge, motoren kunnen vooruit en achteruit draaien.
Deze regeling heeft het voordeel dat je de snelheid vooruit en achteruit kunt regelen en de snelheid van beide motoren ook nog eens bijgeregeld wordt om te besturen.

Je kunt ook eens zoeken op tankbesturing als je nog iets anders wilt zoeken.

Bijgevoegd een foto van mijn proefopstelling, in dat bakje zit een printje met 2x NE555 die de afstandsbediening simuleert.
De motoren zijn vervangen door 6V lampjes om makkelijker te kunnen meten met de scoop.

wat is het verschil tussen een brush of brushless motor?

Motoren met en zonder koolborstels, beiden vereisen een andere sturing.

Edit: Maar zoals Fred101 vermeldde kun je een 2dehands afstandsbesturing kopen die in tankmode kan gezet worden, veel makkelijker dan maken als je weinig kennis hebt en waarschijnlijk goedkoper ook.
Deze op de foto kost mij "niets" omdat ik alles liggen had. Dat printje met die 16F876a heeft al in tientallen projecten gezeten, oersterke pic's.

Anderzijds leer je veel bij met zelfbouw.

LDmicro user.
Lambiek

Special Member

Je zou dit eens door kunnen lezen, er staat ook een H_brug tussen met fet's.
http://www.circuitsonline.net/artikelen/view/41

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

@fred01 voltage staat toch gewoon in de dikke van Dale.

Goedendag, nog maal is:

Als ik graag vanaf een TTL pulse naar een 12v spanning van ongeveer 10a wil schakelen, om twee electromotortjes aan te sturen. Moet je dus zoeken op

´H-Bridge´

Wil dus zeggen dat je met 4 grote transistors je motor voor en achteruit kan laten draaien

´BC547´

Is dus geprefereerd om in het schema op te nemen, om direct aan je PIC, TTL pin grote IRF´s te schakelen.

´IRF´

Een duurdere prijs klasse transistor om spanning / hoge stroom van een electromotor op een accu te schakelen

´toerental regelaar´ / ´engine control´

Weten jullie het type nr van een DIP chip die de electromotor stabiel op toerental houd, ondanks de aandrijf last?

Extra vraag:

als er geen magneetje op de as zit, of een hall switch er vast naast, dan meet het motor aansturings DIP chipje dus het toerental aan de hand van opgevangen velden van de electromotor spoel, dwars overal doorheen tot in de pin van het DIP chippie.
Is dit waar, or is dit verkeerd beredeneerd/gezien?

Groet,

Wouter van Wegen

Zodat ik voeldoende keus heb uit schemas op het internet om in de toekomst de bijgevoegde foto van een tank chassis de motor te laten schakelen. Indien vraag niet beandwoord, keuze schemas miniem.

Ondanks je met deze versie rups chassis niet door de bocht kan.

Ik hoop dat dit verhaal in de snelligheid zonder taalfouten duidelijk genoeg is om het goede antwoord terug te krijgen. Anders een paar vraagen verder. OK?

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /
benleentje

Golden Member

dwars overal doorheen tot in de pin van het DIP chippie.

Nee. Er bestaan wel chips die magneet velden registreren maar ook dan moet daar een magneet boven en die bestaan niet in een DIP versie.

Om het toerental van de motor te weten zal je dus ergens een sensor moeten plaats.

´BC547´

Dat is zo een beetje bijna de kleinste gangbare transistor die er bestaat en zeker niet geschikt om een motor aan te sturen. Bij 10A moet je toch al niet meer aan transistoren gaan denken maar aan 1 of meerdere FET's

Is dus geprefereerd om in het schema op te nemen, om direct aan je PIC, TTL pin grote IRF´s te schakelen.

´IRF´

Geen idee wat je daarmee bedoelt. IRF is wel een prefix van een type FET van het merk International Rectifier.

aan je PIC, TTL pin.

Een PIC heeft heel erg strikt gezien geen TTL uitgaan en valt onder de categorie CMOS uitgang. Vaak zijn ze wel TTL compateble.

Weten jullie het type nr van een DIP chip die de electromotor stabiel op toerental houd, ondanks de aandrijf last?

Ja die heb je al dat kan ook gewoon met een PIC

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Veel zal ook afhangen hoe je die wilt besturen, met afstandsbediening, IR, smartphone, lijn volgen, enz...?

LDmicro user.

Weten jullie het type nr van een DIP chip die de electromotor stabiel op toerental houd, ondanks de aandrijf last?

TDA7274, 8 pens DIP, Cassette recorder motor aansturing, doet min of meer wat je wilt, gaat tot 700mA,"antieke" chip en geen TTL ingang.

Je kan met de TL494 een motorregeling met vergelijkbare feedback bouwen, die heeft ook geen TTL ingang. Desnoods de potmeter met een servo bedienen of zo, een compleet uC gestuurde oplossing zie ik je op basis van je huidige kennis niet maken.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/tl494_motorspeedcontroller.jpg

Bron

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Guys, als TS uit "IRF" begrijpt als:

Een duurdere prijs klasse transistor om spanning / hoge stroom van een electromotor op een accu te schakelen

dan moeten we m.i. een stappie terug.

Beste Pascalbythree,

We(ik) begrijp(en) dat je uiteindelijke doel is om een motor beide kanten op te laten gaan, gestuurd door een raspberry pi of zo. Maar om dat te kunnen moet je wat ervaring opdoen in de elektronica.

Stap 1:
* Maak de motorsturing van de site, dus sturing via potmeter.
stap 2:
* maak een ledje dat je met PWM van je 'pi zachter en harder kan laten branden.
stap 3:
* maak een motorsturing waarbij je de 'pi de motor via PWM laat sturen. evt. met een FET-driver.
stap 4:
* maak een H-brug.

Eerst lopen, dan rennen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Lambiek

Special Member

Ik ben het helemaal met rew eens, en krijg het idee dat je het niet helemaal begrijpt. En ik vraag me ook af of je alles wel leest, er worden toch genoeg voorbeelden gegeven lijkt mij.

En ik had niet voor niets naar het artikel verwezen.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Stap 5:
ga de motorstroom meten
Stap 6:
bestudeer een beetje theorie over meet- en regeltechniek, en dan met name PID regelaars
Stap 7:
maak (in software) een regelaar om de motorstroom closed-loop te regelen
Stap 8:
meet de motor snelheid
Stap 9:
maak een closed-loop regelaar voor de snelheid van elke motor

In principe zou je natuurlijk direct van de motorsnelheid naar de pulsbreedte kunnen gaan, dus zonder de stroom te meten en regelen, maar dat is heel lastig stabiel te krijgen, en het wordt steeds moeilijker naarmate je betere motoren gebruikt, met een lagere interne weerstand, want die bepaald de marge waarmee je moet regelen.

Nu kun je beide regelaars ook in analoge hardware uitvoeren, maar in software is het veel eenvoudiger, en ruimschoots snel genoeg. Wat dat betreft ben ik het dus niet met Benleentje eens; dergelijke regelingen kunnen PRIMA in software, inclusief de loop voor de stroomregeling. Alleen bij ijzerloze motoren, die een hele korte LR tijdconstante hebben is dat wat lastiger, maar dat is weer eenvoudig op te lossen met een flinke spoel in serie.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op zondag 28 december 2014 12:31:14 (18%)

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dag!

Ik ga deze week mijn onderdelen bestellen voor de

http://lashwhip.com/spdcntrl.html

H-Bridge

Weet iemand van jullie of als je de TTL pulsen van een H-Bridge verkeerd aanstuurd, of hij dan kort sluiting maakt, of begint te roken?

of wordt dit allemaal opgevangen door het schakelen van de 4001 ??

Somige H-Bridges hebben diodes in het midden, betekend dat hij dan nooit kortsluting kan maken?

Weet iemand uit zijn hoofd dit?

Groet, Wouter van Wegen

Delphi WIN10 / www.freepascal.org AVR Pascal / www.freepascal.org RPI /

Op 30 december 2014 07:17:17 schreef pascalbythree:
Ik ga deze week mijn onderdelen bestellen ..

Heb je een adres behalve in China waar ze die ADP's verkopen?

Weet iemand van jullie of als je de TTL pulsen van een H-Bridge verkeerd aanstuurd, of hij dan kort sluiting maakt, of begint te roken?

Als je beide ingangen van die ADP's hoog maakt onstaat er een kortsluiting, maar hier wordt dat gecontroleerd door de PIC en zijn beide ingangen laag en wordt naargelang de richting en snelheid op één van de ingangen een pwm signaal gezet.
Tijden het testen kun je een stroombegrensde voeding gebruiken, die mosfets kunnen heel veel stroom aan.

of wordt dit allemaal opgevangen door het schakelen van de 4001 ??

Die worden meer gebruikt om de tank te sturen.
Veronderstel dat je traag vooruit rijdt en je wilt kort naar links dan schakelt de µC de linkse rups in reverse en de rechtse in vol vooruit.
De meeste tankbesturingen hebben die mogelijkheid niet.

Somige H-Bridges hebben diodes in het midden, betekend dat hij dan nooit kortsluting kan maken?

Jawel, die dioden dienen om de mosfets te beschermen tegen de inductiespanningen van de motoren en hier zitten die ingebouwd.

Weet iemand uit zijn hoofd dit?

Ja ;)

LDmicro user.

Op 30 december 2014 07:17:17 schreef pascalbythree:
Weet iemand van jullie of als je de TTL pulsen van een H-Bridge verkeerd aanstuurd, of hij dan kort sluiting maakt, of begint te roken?

Hangt van de H-brug af

Somige H-Bridges hebben diodes in het midden, betekend dat hij dan nooit kortsluting kan maken?

Ik denk dat dit protectiediodes zijn. Die zorgen er voor dat de inductie-spanning van de motor de schakelelementen niet molt. Als je moderne mosfets gebruikt tegenwoordig zelden nodig.

P.S. Gelinkte schema werkt volgens mij niet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Gooi met dat shema bij vol vooruit vol in reverse, ik spreek je wel weer als de rook is opgetrokken.

En dan het liefst met een dip chip die geen 55 timer is maar het toerental stabiel houd ondanks draaiende last.

En dat doet dit shema ook niet, het blijft op het nivo van een NE555 PWM regelaar met een omkeer relais. Waarbij je ipv een NE555 een PIC gebruikt, en ipv een relais een H-brug.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 30 december 2014 09:22:27 schreef rew:
P.S. Gelinkte schema werkt volgens mij niet.

Hoezo? wat is er niet goed aan?
Ik heb dit gemaakt met een andere H-bridge (transistors BDX53,54) zonder die ADP's en alles werkt.

LDmicro user.

Op 30 december 2014 09:14:00 schreef MGP:
Heb je een adres behalve in China waar ze die ADP's verkopen?

Op zich zijn er zat gate drivers die je ipv de ADPs zou kunnen gebruiken. Meestal 8 pens devices, dus redelijk simpel te vervangen door iets anders zonder de hele schakeling overhoop te moeten gooien.

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

Maar dan moet je ze WEL goed aansluiten.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

@flipflop, ja dat weet ik, maar ik ben niet zo goed thuis in die drivers en een vervanger vinden is zodoende niet makkelijk.
Er zijn veel forums die om een vervanger vragen maar ik heb nog geen enkel typenr kunnen vinden.
Vooral die deadtime bij het switchen en de voedingsspanning zijn de grootste boosdoeners.

LDmicro user.

Ik heb al vaak de IR2184 gebruikt, die heeft gewoon dode tijd injectie en zo aan boord (wel wat lang; 540ns nominaal geloof ik).

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken

Dit topic is gesloten