ok heb is een vraag, heb hier een stappenmotor liggen met 5-fase, beetje vreemd ben het nog nergen anders tegen gekomen op het net, en ik weeet zeker dat het 5 fasen zijn, komen namelijk 10 draden uit(dus 5 - en 5 +) en heb hem ook is doorgemetn met een multimeter. op het typeplaatje staat berger lahr VRDM 566/50 LNA, 1,2A 1,75Ohm.

nu is mijn vraag zijn hier ook IC`s voor of moet ik gaan werken met 5 torren????

met torren doe ik het liever niet omdat ik hem wil aan sturen mbv de Pc, wat dus zou gaan betekenen dat ik per stappenmotor 5 pinne van mijn LPT kwijt ben en dus er 3 zou moeten hebben....

misschien kan ik hier iets doen een een 555 als klok en een teller of zo.....

iemand suggesties?

alle informatie is welkom

Op 25 juli 2004 15:05:10 schreef ML1:met torren doe ik het liever niet omdat ik hem wil aan sturen mbv de Pc, wat dus zou gaan betekenen dat ik per stappenmotor 5 pinne van mijn LPT kwijt ben en dus er 3 zou moeten hebben...

Je wilt met de parallelle poort het geheel toch niet rechtstreeks sturen ?
Als je een brugschakeling zou gebruiken heb je zelfs tot 4 transistoren per spoel nodig en een stuurtransistor om de juiste transistoren in de brug te schakelen. deze transistor kun je dan wél op één van de databits van de poort zetten.
Je kan natuurlijk ook IC's gaan gebruiken zoals een L29x

Hehe zelfde topic als op GoT, with stupid ^^^^^ , maar misschien kan je de spoelen aansturen net als een unipolaire stappen motor.

en wat zou in dan met de LM29x moeten doen volgens mij is dat een spanningcomperator of niet???

is het niet mogelijkom dit met behulp van een 55 in multivibrator stand en een binaire counter of iets dergelijks was maar een hersenspinsel....

Ik geloof dat er op dit forum al het nodige is gepost i.v.m. stappenmotoren.
http://www.circuitsonline.net/forum/view/11373/1/stappenmotorsturing Om maar een voorbeeld te noemen

ja dat klopt maar ben nog nergens een Driver Ic tegengekomen die een 5 fase stappenmotor kan aansturen dus vandaar mijn vraag, zo ee dan ga ik zelf wel op zoek naar een andere oplossing.

Maak de brugschakelingen zelf, toegespitst op deze behoefte.

ik heb hier een boekje liggen met wat info over die stappenmotoren, maar heb hier echter nooit echt aandacht aan besteed, zeker omdat mijn duits niet zo goed is, maar vond toevalig een schema hoe en waneer ik de spoelen aan stuur(heb dit maar even nagetekend hebt laats mijn scanner laten stuiteren)

http://www.expandctss.com/upload/?page=download&file=5fasestappenmotor.JPG

en als ik het goed begrijp moet dit aangestuurd worden met behulp van zo`n brugschakeling, die ik al meermaal ben tegengekomen op het inet.

dus is mijn vraag alleen klopt dat wat ik zeg....

Ik snap het niet helemaal.
Habemus Papam = we hebben een paus
Habemus Caenum = ???

nogal cryptische versie van we hebben een vuile jongen
eentje die overal latijnse woordjes/zinnetjes zet..

Leek me een nogal zinnetje dat een Caesar zou hebben gezegd als er een hoopje kelten op hem afstormden

[Bericht gewijzigd door Evil Aedolon op ]