Ik ben onlangs in het bezit gekomen van een sony+xdr-p1dbp DAB+ radio, mooi ding, mooi geluid, zeer goede DAB ontvangst maar met 1 nadeel: Hij heeft uitsluitend een telescoop antenne. In mijn jonge jaren had ik voor FM een trucje om de ontvangst te verbeteren zonder de portable open te sloten: Richthark op het dak op rotor, dunne coax naar beneden en dan de coax met 4-6 slagen rondom een plastic pvc buisje schuiven, dat buisje vervolgens over de telescoop antenne schuiven en....plotseling ontving ik Duitsland, België en een verre lokale piraat glashelder. Nu vraag ik mij af of dat ook hetzelfde effect heeft bij DAB+ ?.
Theoretisch moet het kunnen maar in de praktijk....... Op dit moment heb ik binnenshuis beneden een stuk of 24 verschillende stations en boven kan ik dat uitbreiden tot 36 zonder dubbelingen( daar pak ik 6C, 8A, 9D plus de landelijke DAB+ dekkende kanalen ).Voor ik met mijn hoogtevrees het dak op klauter, iemand een idee of dit kan?
Op 1 november 2015 12:11:54 schreef DAB+++:...de landelijke DAB+ dekkende kanalen...
bestaan die???
theoretisch moet het kunnen. ik weet niet eens op welke frequentie die dingen ontvangen.maar een preamp moet kunnen.
Ik ben maar een ouwe analoge amateur....
[Bericht gewijzigd door mel op (16%)]
Oane
Fordman
Ik zou het gewoon proberen.
Wat mij opvalt, ik heb dezelfde radio, is dat de publieke omroepen redelijk doorkomen, maar de commerciele veel zwakker zijn. Hier is binnenhuis niet naar te luisteren.
Dab zit ook hoger in frequentie dan fm. Op de voormaligge vhf tv kanalen als ik me niet vergis.
Het trucje ken ik. Voor proef zou je de richtantenne op zolder kunnen plaatsen en kijken of het helpt. Dan hoef je in ieder geval niet het dak op. Ik weet niet of een DAB-ontvanger hogere eisen stelt aan het FM-signaal. Het mooist zou zijn als je de AGC-spanning van je radio kan meten.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
DAB is enigszins vergelijkbaar met televisie (VHF band III), dus landelijk dekkend bestaat niet (al helemaal niet met de lage vermogens die nu gebruikt worden) en DX-en is mogelijk met een goede antenne. Ik meen echter wel verticaal gepolariseerd in plaats van horizontaal.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
DAB+ is inderdaad verticaal gepolariseerd.
Frequenties zijn afhankelijk van het kanaal, zo tussen de 174 en 230 MHz.
De exacte frequenties kun je hier vinden.
edit: DAB wordt binnen Nederland niet meer ondersteund, is overgegaan in DAB+
Andere encoding, zelfde frequenties en zendertechniek.
[Bericht gewijzigd door wielklem op (23%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Zou moeten kunnen, RF is RF, wat de informatie in dat signaal is, is niet zo spannend,
Het verlaat de zend-antenne en pakt de ether trein de enge boze wereld in. Daarna pikt ergens een antenne het op, gooit het in de catacomben van een of andere ontvanger die er al dan niet na martelingen de informatie uit trekt. En anders gewoon proberen. De frequentie kan mogelijk wel wat doen. (bv ivm demping, resonanties etc) Voor 500kHz is een lusje aan een stuk coax gewoon een kortsluiting terwijl dat voor VHF een flinke reactantie is. Maar het idee werkt. Ik heb een flinke draadantenne, tot voorkort met kippenladder. Die hing ik wel eens over een radio heen. Ook dat werkte. Sommige maken de uitkoppel lus met meer windingen en zo groot dat hij om een hele ontvanger past. Dat werkt ook goed.
Op 1 november 2015 13:10:11 schreef GJ_:
[...]bestaan die???
Multiplex 12C heeft een 'redelijke' dekking in het hele land.
Op 1 november 2015 13:14:44 schreef Oane:
Wat mij opvalt, ik heb dezelfde radio, is dat de publieke omroepen redelijk doorkomen, maar de commerciele veel zwakker zijn. Hier is binnenhuis niet naar te luisteren.
De commercielen op multiplex 11C hebben opstelpunten met veel lagere vermogens.
http://radio-tv-nederland.nl/dab/dab-overzicht.html
Op 1 november 2015 12:11:54 schreef DAB+++:
In mijn jonge jaren had ik voor FM een trucje om de ontvangst te verbeteren zonder de portable open te sloten: Richthark op het dak op rotor, dunne coax naar beneden en dan de coax met 4-6 slagen rondom een plastic pvc buisje schuiven, dat buisje vervolgens over de telescoop antenne schuiven en....plotseling ontving ik Duitsland, België en een verre lokale piraat glashelder.
DAt gaat idd prima, ook op hogere frequenties. Ik haakte zelf de kern van de coax aan de telescoopantenne, bij zowel radio als een portabele TV.
hoe zit het nu met DAB+?
want ik overweeg zoiets in 1 van mijn auto's te zeggen, maar kan nergens het dekkingsgebied vinden...
en wat ik nu hoor is het lang niet zo geweldig als de voorlichtingsspotjes doen voorkomen..
joopv
Golden Member
Voordelen (voor het grote publiek) van DAB+ zijn dat je je helemaal niet meer druk hoeft te maken over technische dingen als frekwenties, antennerichtingen en afstanden tot zenders. Het programma waar je naar luistert kan goed van 2 of 3 zenders uit verschillende richtingen *tegelijk* af komen. En je hoeft je ook niet meer druk te maken over die frekwenties en hun relatie met de programma's of het muziek genre.
Maar wat voor het grote publiek een voordeel is, is voor de techneut of de lange-afstandsluisteraar (dx-er) een nadeel. Het kan wel maar je moet de concepten van dab begrijpen en weten wat je doet. Frekwenties en antennerichtingen liggen niet meer zo voor de hand als op de oude FM band.
Het gebruiken van een richtantenne kan een voordeel zijn als je wilt dx'en maar een nadeel als je naar een regionaal of landelijk programma wilt luisteren.
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
DAB bestaat niet meer in Nederland. De NPO heeft die zenders al uit gezet. Net als het FM-Xtra waar een aantal commerciële stations een aantal jaren mee hebben geëxperimenteerd.
DAB+ is de (bedwongen) opvolger er van.
Qua dekking is hier een mooi kaartje te vinden: linkje
Dit is hoe men het graag zou presenteren. Er speelt op de achtergrond namelijk nogal wat (technisch en politiek).
Het kaartje laat zien waar de veldsterkte van de carrier signalen hoog genoeg is om door een tuner ontvangen te kunnen worden.
Echter... Er is ook nog zo iets als de signaal integriteit. Waar je bij analoog wat ruis ontvangt zijn het in het digitale signaal omgevallen bitjes.
Gevolg is een ontvanger die wel de carrier van het signaal, maar niet de inhoud er van kan ontvangen.
Als de ontvanger de inhoud van het signaal niet goed kan encoderen (omgevallen bitjes) blijft het stil.
In de bijlage trouwens het spectrumoverzicht van FM en DAB+.
Hier zie je de carriers van de zenders. het verschil tussen 11C en 12C is minimaal, maar kan voldoende zijn om net slecht te ontvangen.
Je ziet wel een duidelijk verschil tussen de sterkte van de zenders DAB+ en FM.
voor een redelijk ontvangst van DAB+ kun je het beste gebruik maken van een buitenantenne. Binnen is bijna nergens (nog) goed te ontvangen.
Het idee waar TS mee startte kan ook helpen, maar dan wel met een TV voorversterker.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Op 3 november 2015 07:38:13 schreef DAB+++:
gaat hier over dab[...]
=
?
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
we hebben DAB en DAB+ een beetje door elkaar gebruikt in het topic (ik ook).
Ik denk dat hij daar op doelde.
maartenbakker
Golden Member
En mo dan nog wat extra verwarring te introduceren maakt hij er DAB<heel veel enters>= van zeker XD
Hoe dan ook zijn voor het doel van het topic de termen DAB en DAB+ gewoon uitwisselbaar. Ontvangsttechnisch is er geen principieel onderscheid voor zover mij bekend. Hooguit een evolutionair verschilletje.
wielklem
RTFM, dan pas vragen...
Op 3 november 2015 22:47:18 schreef maartenbakker:
Hoe dan ook zijn voor het doel van het topic de termen DAB en DAB+ gewoon uitwisselbaar. Ontvangsttechnisch is er geen principieel onderscheid voor zover mij bekend. Hooguit een evolutionair verschilletje.
Dat klopt als een bus. De bitjes zitten wat anders in de trein.
@wielklem: typische woordkeuze voor een draadloos serieel busprotocol: ik zou eerder verwachten:
"de bitjes zitten wat anders in de BUS"
[Bericht gewijzigd door High met Henk op (34%)]