Batterijvoeding voor Hi-Z in buffer, met mooie LT regulators

miedema

Golden Member

Batterijvoeding voor m'n Hi-Z in buffer, met mooie LT regulators

Ik heb voor mijn Hi-Z naar 50Ω buffer een accu voeding gemaakt.
Daarvoor heb ik moderne low-drop regelaars van Linear Technology gebruikt die zo goed bevallen dat ik die hier graag ook onder de aandacht wil brengen.

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5514_Mietro_battery_power_supply-600pix.jpg

Eerder was ik van plan om deze Hi-Z in buffer te voeden uit de USB aansluiting van mijn spectrum analyser, en heb daarvoor een DC-DC converter ontworpen. Dat werkte behoorlijk goed. Maar met die SA kun je tot onder -120dBm kijken (met ingebouwde 20dB pre-amp) Op die ruisvloer waren toch nog (minieme) resten van de DC-DC converter te vinden....
Ook bleken er toch common-mode verschijnselen te zijn door de extra verbinding naar de USB bus....
Niet ernstig, maar toch......

Toen ik voor mijn voeding-meet topic weer eens de ruisvloer van een loodaccu meette (èèrg stil) begon het idee te borrelen om toch een accu voedinkje te maken voor de Hi-Z in buffer: Erg stil, en zwevend, dus géén common mode problemen.
Bovendien heb ik hier een stel 8,4V Li-Poly accuutjes liggen. Ik gebruik ze voor m’n werk, en dank af en toe een stel af als ze niet meer 100% capaciteit halen.
Dus... 1+1=2 :-)

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5517_Mietro_battery_power_supply-600pix.jpg

De LT regulators

Voor de stabilisatoren had ik mijn oog al eerder, zoekend voor de DC-DC converter, op de erg mooie en stille regelaars van Linear Technology laten vallen. Enig probleem: ze zijn er alleen maar in SMD. De meeste dan ook nog in erg kleine SMDtjes.... Bij de DC-DC converter heb ik dat probleem nog enigszins omzeild door relatief grote D-Pak typen te nemen. Maar dat zijn eigenlijk 1,5A regelaars..... En voor een accuvoeding is een (ingebouwde) stroombegrenzing (hier rond 100mA) wel fijn.

Deze 5V battery supply was een mooie aanleiding om de kleinere regelaars aan de tand te voelen. Niet alleen verwerken is lastiger (0,95mm en 0,65mm tussen de pinnen). Maar waar laat je de te dissiperen warmte van een chipje van nog geen 3x2mm??
Antwoord: in de print!

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5507_LT_regulators_op_print-600pix.jpg

Dat lege print oppervlak wat je hier zit is het koellichaam! En dat blijkt prima te werken.
Het dikke soldeer is bedoeld als extra warmtegeleider en verspreider.
Natuurlijk zijn deze ICtjes ontworpen voor gebruik op multilayer printen, waar dan met via's de warmte naar een groundplane op de achterkant gebracht kan worden. Maar zo blijkt het ook te kunnen.
In mijn testopstelling, met 9V op de ingang en 5V uit bleven de minieme regelaartjes met nominale stromen van 20...40mA vrij koel. Pas bij een stroom van 90mA werden de regelaars zo warm dat ik moeite had met vasthouden (50...60°C?)

Ook prototypen bleek te lukken. Voor de regelaars (die echt op een stuk print moesten voor de koeling) kon ik onder de stereo microscoop toch vrij makkelijk de smalle isolatie tussen de pootjes met een mesje uit het koper snijden. De rest van de isolatie freesde ik met m'n kleinste tandarts boortje.

Voor de LTC2909 met 0,65mm tussen de pinnen zou dat lastiger worden, hier gebruikte ik een verloopprintje, waarna ik zelfs gewoon op een breadboard kon prototypen:

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5511_undervoltage_monitor_proto-600pix.jpg

De gebruikte regelaars, LT 1761 en LT1964, zijn low noise, en ontworpen voor batterij voeding.
Dat betekent, naast low power en low drop, in dit geval ook dat veel extra beveiligingen standaard zijn ingebouwd: naast de gebruikelijke current limit en temperatuur, ook reverse input voltage, hogere (of negatieve) spanning op uitgang, reverse spanning op uitgang. Als z'n uitgang door een andere voeding negatief gedrukt wordt, dan start hij toch gewoon op!
De gebruikelijke beveiligingsdioden etc. kunnen dus achterwege blijven :-)
En dat maakt het schema simpel:

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/Hi-Z_to_50R_batt_supply-schema_v11-600pix.png
(klik plaatje voor een PDF)

Enig extraatje zijn C3 en C4, bypass voor de referentie, waardoor de ruis op de uitgangen nog wat lager wordt.

Een extra feature van deze regelaars is dat ze een shutdown ingang hebben: maak je deze ingang 0V, dan schakelt de regelaar uit. Maar staat op die ingang een positieve OF negatieve spanning, dan gaat de regelaar aan. Dat laatste maakt het mogelijk om beide regelaars (plus en min) met 1 signaal aan te sturen!

Daarvoor heb ik een schakelingetje gemaakt met de LTC2909 voltage monitor van LT:

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/Hi-Z_to_50R_UV_monitor-schema_v11-600pix.png
(klik plaatje voor een PDF)

De LTC2909 voegt de volgende eigenschappen aan de voeding toe:
- Beide voedingen komen niet op zolang 1 batterij verkeerd om zit of ontbreekt.
- Zodra de spanning van één batterij te laag wordt schakelen ook beide voedingen af.
- En natuurlijk worden de accuutjes beschermd tegen te ver leeg trekken :-)

De LT2909 heeft extra functionaliteit boven een standaard comparator oplossing. Zoals glitch filtering en een timeout om foutieve triggering te voorkomen. Ook de ingebouwde 1V referentie is handig. Hierdoor kan eenvoudig een negatieve spanning gemonitord worden.
De hele schakeling is low power, en gebruikt zelf tussen de 0,15mA (shutdown) en 0,9mA (volle 9V batterij).
Enig nadeel van die LTC2909 is een behuizing met 0,65mm tussen de pinnen, zucht.....

Het vinden van die LTC2909 koste wel wat moeite..... LT maakt een uitgebreide familie van voltage monitors. En helpt natuurlijk met een selectie tabel daarvoor.
Maar die is niet altijd even duidelijk... Zo staat de LTC2909 vermeld als voor 2,5V, 3,3V of 5V voeding. Maar omdat hij een ingebouwde shuntregelaar bezit is hij ook voor hogere (en variërende) spanningen uitstekend bruikbaar.
Datasheets doorspitten dus....

Deze regelaars en voltage monitor zijn zo goed bevallen dat ik ze zeker vaker zal gaan toepassen!

Datasheet LT1761, 100mA, Low Noise, LDO Micropower Regulator
Datasheet LT1964, 200mA, Low Noise, Low Dropout Negative Micropower Regulator
Datasheet LTC2909, Precision Triple-Dual Input UV, OV and Negative Voltage Monitor

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5519_Mietro_battery_power_supply_intern-600pix.jpg

Ik heb de voeding gebouwd in een bestaande behuizing van een overtollige Audio Ltd. zender, die hiervoor geknipt was.
Wel werd ik beperkt door de bestaande indeling, maar ook hier van de nood een deugd gemaakt, en regelaars en monitor apart opgebouwd :-)

Natuurlijk heb ik aan dit voedinkje ook gemeten, daarover later....

Groet, Gertjan.

Prachtig uitgevoerd!

Ik zou dan de behoefte niet kunnen onderdrukken om na het prototypen gewoon "echte printjes" te ontwerpen in plaats van dat kale koper met freeswerk, maar eigenlijk slaat dat nergens op en al helemaal niet als zo'n mooie behuizing alles netjes afrondt.

Ik vind dat dit soort projectjes ook best (kort, met link naar dit topic) in het show-your-projects topic mogen!

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Ha die Gertjan,

Mooi geschreven toppic, met de links naar belangrijke zaken, top!
En natuurlijk netjes uitgevoerd.

Gegroet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb ook een positieve ervaring met de 1761 in een accu gevoede toepassing.

Ze zijn heel zuing, en de eigenschap dat ze tegen een hogere spanning op de uitgang kunnen maakte simpel en probleemloos omschakelen van standby via de LT op 2V8 naar bedrijf op 3V3 mogelijk. Dat zijn zeker nuttige features.

Om ook nadelen te noemen: Je betaald er wel voor, ik ken geen second source met soortgelijke eigenschappen en ik kan mij herineren dat ik wat gedoe heb gehad met stabiliteit.
Cbyp weggelaten, het was hier niet nodig en dat hielp :)

LT maakt naar mijn idee wel meer oplossingen die voorlopen op wat er verder is, het kan de meerprijs waard zijn.

miedema

Golden Member

Ha jochem,

Dank voor je compliment!

Ik heb inderdaad overwogen om een printje te maken. Dat was natuurlijk een mooie oplossing voor de SMD footprints, en betere koeling van de regelaars. (stitchen naar massavlak op onderkant)

Maar dat was lastig in de bestaande behuizing, met schotje in het midden. En ik vond het ook wel leuk om te zien of het ook zonder kon. Tenslotte is het leuke van dit ontwerp de beperkte component-count :-)

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5522_Mietro_battery_power_supply_intern-600pix.jpg

Ik heb getwijfeld of ik dit in "show your projects" zou posten. Maar ik heb gekozen voor een apart topic, omdat als anderen geïnteresseerd zijn in die leuke LT regelaars het makkelijker terug te vinden is.

edit @Aart
Inderdaad zeer zuinig. En je kunt inderdaad tot 20V op de uitgang zetten!

Ik kijk hier natuurlijk met hobbyisten ogen naar: ik waardeer de goede eigenschappen, en dan is het niet erg als het wat meer kost.
Maar als fabrikant zou dat inderdaad anders zijn: kosten zijn belangrijk, en geen second source een potentieel probleem...

Tijdens het prototypen heb ik geen oscillatie gezien. Maar bedankt voor de tip, ik zal er extra op letten!

groet, Gertjan.

Het is in dit verband niet verboden om een specifiek topic zoals dit te hebben en een (verkorte) cross-post in SYP. We missen de laatste tijd (jaren?!) wat activiteit in SYP, vandaar dat ik het aanmoedig.

If you want to succeed, double your failure rate.
miedema

Golden Member

Ha Blackdog,

Die LT2909 is natuurlijk ook erg geschikt om een sjieke low battery indicatie mee te maken. Gewoon een LEDje aan de uitgang.
Evt. met een tor schakelen tussen b.v. groen=aan en rood=low battery.

Zou zo in je nieuwe meetversterker passen :-)

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Ha Gertjan,

Dit ziet er weer heel mooi uit, leuk hoe je dat hebt opgelost met de regelaars op koperprint.
Ook zoals Bram al zei, goede infovoorziening.
Die tip van jou betreffende de LT2909, om die te gebruiken als lowbatt indicator zal ik even naar kijken, ben ook nog met iets bezig waar zoiets wel van pas komt.
Dat busje bij je lemo connector, heb je die zelf gedraaid?

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
miedema

Golden Member

Ha Christiaan!

Ik heb zelf ook al een idee om die LT2909 in een volgend project als low battery indicator te gebruiken, vandaar. Maar dat moet ik nog uitwerken. Dat project is nog in de ideeën fase...

Dat busje op de Lemo connector zit een verhaal achter :-). Het zat al op de originele Audio Ltd. zender. Ik heb even een foto voor je gemaakt van een nog originele zender:

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5543_Audio_Ltd_RMS6_zender-600pix.jpg

Dit is de Audio Ltd. RMS6 zender, één van de eerste voor filmgebruik (ca. 1975). Ik had er een paar gehad van een collega, voor de sloop.

Ik was juist geïnteresseerd in die Lemo bus, en dat tonnetje om de aan/uit schakelaar. Zeer handig bij niet altijd zachtzinnig Pro-gebruik!
Helaas bleken ze met een soort Lock-tite zéér vast te zitten...
Met hete lucht gaven ze geen krimp. Pas na stevig stoken met een gasvlam kon ik ze loskrijgen....
De Lemo-insert en schakelaar waren dan al gesmolten, en het schakelaar tonnetje bleek getapt te zijn met een engelse draad, en past op geen enkele schakelaar in mijn bakjes :-(

Dus... lang verhaal kort, het busje komt van Audio Ltd., en er zit een nieuw Lemo chassisdeel in.
Op de meettafel kan een schakelaartje gelukkig wel zonder bescherming toe :-)

Zelf ben ik met zenders wat later ingestapt, met de Audio Ltd. RMS12. Daar hadden de microfoontjes nog dezelfde 4-pin Lemo. Vandaar dat ik nog steeds een bakje van die Lemootjes heb, en vandaar dat ik hier voor de voeding voor 4-pin Lemo gekozen heb :-)

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Natuurlijk heb ik ook gemeten aan m'n ±5V battery supply... :-)

Brom & ruis

Ik was benieuwd naar de ruisvloer, LT verkoopt deze reglaars al "low-noise":

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/Hi-Z-batt-voeding-uitgangsrimpel-iPowerUS-600pix.png

Zoals je ziet zijn de voedingen mooi stil. De positieve wat stiller dan de negatieve. Maar beide in het interessante deel onder 0,1µVrms. En dat is mooi :-)
Om dit te kunnen meten moest ik de voeding en vooral de meetbekabeling in een blikken trommel stoppen...

Wat vooral ook mooi is, is dat het alleen een strakke ruisvloer is, geen paaltje te bekennen. (behalve van Clio zelf dan....)

De knik in de curven rond 500Hz-2kHz is het punt waar de bypass C's (C3 en C4) optimaal gaan werken.

Voor mijn toepassing is dit resultaat prima. Maar hoe stil is stil?
Eerder heb ik in m'n voeding-meet topic gemeten aan een LM317 op loodaccu voeding.
Als je naar de grafieken daar kijkt dan zie je, dat met de LM317 goed geoptimaliseerd je ook rond de 0,1µVrms kunt uitkomen. De LT's doen het inderdaad wat beter, maar het scheelt niet veel.

Voor de geïnteresseerde heb ik ook de 8,4 Li-Po accu rechtstreeks gemeten. Die is dus veel minder stil als een loodaccu. (die zat op de ruisvloer van m'n meetsysteem: de donkerblauwe lijn)
Maar, ook zonder regelaars is de output van die accu prima bruikbaar, en doet niet veel onder voor de output van de LT regelaars. Mooi voor een volgend project, waar ik wat hogere spanningen nodig heb.

Dynamisch gedrag

Ik heb ook gekeken naar het dynamisch gedrag van de regelaars.

De LT1761 (positief):

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5539_5V_batt_supply-plus_5V_dynamic_load-600pix.jpg

En de LT1964 (negatief):

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5538_5V_batt_supply-min_5V_dynamic_load-600pix.jpg

Voor beiden voorbeeldig gedrag! Nauwelijks uitslingering.

Je kunt hier ook de inwendige weerstand uit berekenen, en dan kom je op zo'n 100mΩ...
Ik deed deze meting aan het einde van een Lemo kabeltje van zo'n 30cm. Ik meette daarna de weerstand van het kabeltje zelf, en dat bleek 86mΩ te zijn :+

De Ri van de voedingen ligt dus rond de 14mΩ... Prima!

groet, Gertjan.

miedema

Golden Member

Nog even terug naar de oscillatie opmerking van Aart

bij nader inzien heb ik wellicht wél oscillatie gezien van de LT regelaars.....

Uiteraard heb ik ook de diverse foutcondities getest.
Bij het meten van de kortsluitstroom kreeg ik onderstaande plaatjes op de scoop.

De positieve regulator:
http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5530_5V_batt_supply-plus_5V_kortsluitstroom-600pix.jpg

Het plaatje van de negatieve regelaar ziet er soortgelijk uit:

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5534_5V_batt_supply-min_5V_kortsluitstroom-600pix.jpg

Je ziet hier de stroom tegen de tijd. De stroom is gemeten over een 0,1Ω shuntweerstand, dus 1 verticale divisie vertegenwoordigd 100mA.

De stroom is aanvankelijk nul, dan maak ik kortsluiting. Er loopt een paar honderd miliseconde een flinke stroom, dan ontstaat er een soort "oscilatie", waardoor de gemiddelde stroom een stuk lager wordt.

Aanvankelijk heb ik aangenomen dat die "oscillatie" het resultaat was van de in werking tredende thermische begrenzing.
Maar zou het kunnen dat de regelaars bij hoge temperaturen gevoeliger worden voor oscilatie?

Ik heb die kortsluit oscillatie vanmorgen nog even wat nauwkeuriger bekeken:

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/IMG_5545_LT1761_kortsluit_oscillatie-600pix.jpg

Dit is de positieve regelaar, de negatieve zag er wat woester, maar in de basis gelijk uit.
We zien een bijna sinusvormige oscillatie van 314kHz. De stroom varieert van 90mA tot 190mA.

Wie heeft er meer ervaring met thermische beveiliging van stabilisatoren? Is dit het resultaat van een aangrijpende beveiliging, of gaan die LT's bij hoge temperaturen toch makkelijker oscilleren?
De frequentie lijkt hoog voor een thermisch effect...

groet, Gertjan.

haasje93

Golden Member

Ha Gertjan,

Bedankt voor je info over het kastje, je hebt hem daar inderdaad heel mooi voor kunnen gebruiken.

mooie metingen wat je hebt gedaan aan de regelaars!

Groet,
Christiaan

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?

Dit soort regelaars hebben naast een thermische beveiliging ook een stroombegrenzing. Net als met opamps in de labvoeding bij het bereiken van de stroomgrens de boel "geknepen wordt" zal een 7805 of dergelijke een directe stroombegrenzing hebben, ook al is z'n thermische beveiliging nog heel ver weg.

Ik denk dus dat het om de stroombegrenzing gaat en niet de thermische begrenzing.

Het zou me niet verbazen dat deze oscilatie bij kortsluiting helpt bij het UIT de kortsluiting trekken van bepaalde soorten belasting (schakelende voeding b.v.). Mogelijk is het er bewust ingezet, mogelijk een "bug" die ze hebben laten zitten omdat niemand het wat kan schelen.

Oh, wacht! Je mishandelt hem door hem kort te sluiten en na enige tijd (waarschijnlijk opwarming) begint pas deze oscilatie. OK. Dan denk ik dat ze de thermische beveiliging hebben ge-implementeerd door de grens van de stroombegrenzing omlaag te halen. En in die toestand is die stroombegrenzing kennelijk onstabiel.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
miedema

Golden Member

Ha Rew,

De situatie is inderdaad zoals in je laatst alinea:
Ik sluit de voeding kort. Wat je op de scoop ziet is eerst de stroombegenzing, dat duurt ong. 300mS, en dan begint die oscillatie.

Wat je zegt zou kunnen kloppen. In elk geval daalt de effectieve kortsluitstroom door die oscillatie tot ong. de helft :-)

groet, Gertjan.

rbeckers

Overleden

Mooi projectje + tests.

LT heeft meer moois, maar kijk ook naar AD en TI.

http://www.analog.com/en/index.html
http://www.ti.com/

miedema

Golden Member

The proof of the pudding is in the eating.....

Het doel van de batterij gevoede voeding was om mijn Hi-Z naar 50Ω buffer zo schoon mogelijk te voeden. Zodat aan de uitgang van die buffer uitsluitend een kopie van het ingangssignaal staat, zonder paaltjes die hij er zelf bij bedacht heeft :-)

Dus heb ik mijn Hi-Z in buffer gevoed met de batterij voeding, en aangesloten op mijn Spectrum Analyser.
Vervolgens gekeken naar de ruisvloer van de SA:

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/Hi-Zbuffer-LMH6702---ruisvloer-met-5V-batt-voeding-100kHz-200MHz-lin-600pix.png

We kijken hier van 100kHz tot 200MHz. Je ziet hier de ruisvloer van m'n SA, met een RBW van 1kHz. (Met een RBW van 100Hz zou die ruisvloer nog zo'n 10dB lager uitkomen, maar dan wordt ook de meettijd 10x zo lang. Die was nu al 200 seconde, dus niet zo praktisch...)

De gele curve is de ruisvloer van de kale Analyser met RBW=1kHz, verzwakker op 0dB, en de ingang afgesloten met een 50Ω afsluiter.

De paarse curve idem. Maar hier heb ik de ingebouwde 20dB pre-amp aangezet. Daardoor kun je 20dB dieper kijken..

Bij de blauwe curve heb ik de batterij gevoede Hi-Z naar 50Ω buffer op de SA aangesloten, en de ingang daarvan afgesloten met een 50Ω afsluiter. De pre-amp staat nog steeds aan.
Je ziet dat de ruisvloer nu wat hoger ligt, maar verder helemaal schoon is...... Behalve de paaltjes van onze nationale FM zenders dan... Wat ik ook probeerde, ook met buffer samen met voeding in een koekblik, die FM paaltjes bleven er. :-(
(Dat probleem had ik eerder, met DC-DC converter voeding, ook en is dus onveranderd gebleven)

Vervolgens heb ik wat ingezoomd op het onderste deel van de frequentiecurve. Deels omdat de voeding daar het meeste invloed heeft, maar ook omdat ik dat stuk het meest zal gebruiken:

http://www.miedema.dyndns.org/co/5V_batt_supply/Hi-Zbuffer-LMH6702---ruisvloer-met-5V-batt-voeding-10kHz-90MHz-log-600pix.png

Nu kijken we vanaf 10kHz, en is de frequentie schaal logaritmisch zodat het onderste deel uitgerekt wordt, en dus beter zichtbaar is.
Eigenlijk hetzelfde beeld: lekker helemaal schoon. :-) Behalve dan dat 920kHz paaltje dat de SA kennelijk zelf bedenkt. Zelfs zonder pre-amp, en met afsluiter op de ingang is dat er.... Ook in mijn oudere metingen zag ik dat terug.
(op een niveau van -87dBm vergeef ik mijn budget SA dat)

Als ik terug kijk naar de uiteindelijke resultaten die ik haalde met de 170kHz DC-DC converter, gevoed uit de USB van de SA, zijn de verschillen eigenlijk klein. Zo slecht was die DC-DC oplossing niet...
Maar nu weet ik zeker, dat als ik een low level paaltje op m'n SA zie, dat die niet uit m'n buffer komt :-)

En natuurlijk heb ik nu helemaal geen last meer van de common mode problemen waar ik hier mee in m'n maag zat :-)
Dat probleem lag toch op de loer voor elke uit de SA gevoede oplossing...

@ rbeckers
Ha René! Ik ben er van overtuigd dat wel meer mooie regulators gemaakt worden. Daarbij denk ik in de eerste plaats inderdaad ook aan TI. Helaas loont het voor de hobbyist niet altijd om alle opties uit te spitten/proberen...
Maar als anderen suggesties hebben voor andere mooie/bijzondere regulators en voltage monitors, dan hoor ik dat graag!

groet, Gertjan.

miedema, kan ik de leds ongestraft weglaten? Of dragen die bij aan de regeling (als belasting)?

miedema

Golden Member

Ha necessaryevil,

Je kunt die LED's rustig weglaten.

Ik kan je van harte aanraden om van alle actieve componenten die je gebruikt eerst de datasheet op je gemak door te spitten :-).
Dan komen de antwoorden opvragen als deze vanzelf...

Nu heb ik dat nog een keer voor je gedaan, en niets gevonden over een minimum belasting. Dus......

Overigens, als je deze voeding gaat gebruiken voor je pre-amp, dan heb je toch een min of meer vaste belasting... :-)

groet, Gertjan.

Ja ik verwachtte ook niet persé dat het in de datasheet stond, maar misschien had je dit getest. Ik ga nog een kleine modificatie doen, ik ga in plaats van tantaal-elco's keramische condensatoren gebruiken. Die zijn nl. net iets kleiner.

miedema

Golden Member

Ha necessaryevil,

Elke regelaar doet het beter met een beetje belasting.
In jouw geval zijn dat je opamps :-)

Ik ga nog een kleine modificatie doen, ik ga in plaats van tantaal-elco's keramische condensatoren gebruiken. Die zijn nl. net iets kleiner.

Iedereen ontwerpt natuurlijk naar eigen wensen en inzichten.
Deze LT regelaars hebben opvallend lage eisen wat betreft capaciteit, en de ESR daarvan, aan hun uitgang.
Omdat je zegt "Die zijn nl. net iets kleiner" hoop ik wel dat je het stukje "Output Capacitance and Transient Response" in de datasheet goed gelezen hebt. Daar wordt niet voor niets uitgebreid ingegaan op de sterk wijzigende capaciteit van keramische condensatoren, afhankelijk van spanning en temperatuur. En hoe compacter de condensator familie, hoe erger dat is :-)

groet, Gertjan.

Ik zet wel een experimentje op. De hele schakeling rondom zo'n regelaar zijn toch maar 4 componenten. Of anders teken ik een pcb met een footprint voor meerdere soorten condensatoren.

Ik ga deze proberen:
tantaal-elco's
solid-elco's
MLCC X7R

rbeckers

Overleden

En MKP of MKS?
Die zijn beter dan X7R.