Luidsprekerrelais "schoonbranden" of vervangen?

Mijn Sony STR-DH100 heeft een problematisch luidsprekerrelais.

Het betreft een HKE HRM4-S-DC12V-SP relais. DE SP uitvoering staat voor crossbar contact, wat betrouwbaarder zou zijn dan "gewone" contacten.

Het is het welbekende probleem, 1 kanaal doet niet mee tot je het geluid even hard zet. Dit moet je elke keer doen als de versterker start, dus niet bepaald ideaal.

Dit type relais is nogal duur om te kopen en er zitten er 3 in.
Ze zijn hermetisch afgesloten dus schoonmaken is geen optie.

In een ander topic schreef @testman dat het kan helpen om een paar keer te schakelen met de maximale stroom (in dit geval 3A) zodat de contacten schoonbranden. Ik heb echter geen idee hoe lang deze methode de oplossing biedt qua levensduur.

Een andere opties is om er nieuwe relais met "gewone" contacten in te zetten, maar ik heb geen idee of die goed werken als luidsprekerrelais.

Iemand ervaring hiermee?

Schoonbranden werkt niet volgens mij, je moet de kontacten weer glimmend poetsen. Maar dan moet hij wel open.

Ik heb ze open gezaagd en daarna weer mooi dicht ge taped. werkt nog steeds goed.

De designer heeft het verkeerde relais gekozen. In de datasheet staat heel duidelijk "Min. switching load 5 VDC, 100 mA". Gewoon een sukkel dus die niet kan lezen, ik kan het niet anders uitleggen.

De beste oplossing is een relais erin zetten die 0 mA als minimum heeft. Dit relais heeft een goud-zilver laag bovenop een zilver anti-diffusie laag (die weer op het koper ligt). Dat zilver dat in het goud zit gemengd kan oxideren en sulfateren. Alhoewel zilveroxide geleidt is dat toch vragen om problemen bij te weinig stroom.

De enige echt goede oplossing is het relais vervangen door een zonder deze problemen.

Andere oplossingen zijn reinigen, absoluut niet schuren want de laagjes zijn superdun. Helemaal mooi is er nog een extra hard-goud laagje op de contacten zetten maar dat kost $$. Het kan wel.

Schoonbranden kan maar het probleem gaat terugkomen.

Zit ‘ie niet gewoon los in de soldeer? (Wishfull thinking, misschien)

(in dit geval 3A) zodat de contacten schoonbranden. Ik heb echter geen idee hoe lang deze methode de oplossing biedt qua levensduur.

Als je 3A uit bv een 5V voeding ermee schakelt dan heeft dat geen enkel effect op de levensduur. Ik doe dat ook wel eens met schakelaars die heel lang in een bakje hebben gelegen. Maar Als je voeding bv maar 2A of 1A is dan is dat ook goed.
Als voorbeeld bij mij had voor het schoon branden de schakelaar ca 1 ohm weerstand en erna 0,001 ohm, het is dus ook direct te meten dat het heeft gewerkt. Wel gemeten met een 4 draad meting anders kan je nooit zo laag meten.
Maar als je te schakelen stroom onder het minimum zit van wat het relais is voor gemaakt dan komt dat probleem wel een keer terug.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (24%)]

bij open relais schoonmaken met contactspray en het residu afnemen met een stukje papier. heb het bij mn relais op de mfb gedaan, spelen al 10 jaar probleemloos sindsdien.

bij gesloten relais is het vaak de contacten van zilver die door de lage stromen gaan oxideren. hoge stroom schakelen bakt dat weg. is te proberen iig zonder open maken. muziek opzetten met veel lage tonen erin en de speakers schakelen, helpt het dan merk je dat vanzelf. zou het na een 2 jaar terugkomen nog eens doen. je hoeft er niks voor te solderen of open te maken. de relais eruit halen is zeker bij een surroundbak nog eens sloopwerk met gestapelde printen..

Op 17 februari 2023 19:13:52 schreef testman:
bij gesloten relais is het vaak de contacten van zilver die door de lage stromen gaan oxideren.

Zilver oxide geleidt gewoon.Ik maak ze meestal open en reinig ze met papier en contact cleaner. Daarna ipa en dan met droog papier.

Op 17 februari 2023 18:42:27 schreef Hoeben:
De designer heeft het verkeerde relais gekozen. In de datasheet staat heel duidelijk "Min. switching load 5 VDC, 100 mA".

Verrek ik zie het nu ook, scherp! Alleen heeft het wel 10 jaar goed gewerkt.
Helaas is het bij de grote consumenten webshops lastig om een goede vervanger te vinden, de zoek- en filterfuncties zijn beperkt. Ik weet ook niet of het perse weer eentje moet zijn met crossbar contacten.

Op 17 februari 2023 18:50:21 schreef Lucky Luke:
Zit ‘ie niet gewoon los in de soldeer?

Nee dat is het helaas niet

Op 17 februari 2023 18:51:19 schreef benleentje:
[...]Als je 3A uit bv een 5V voeding ermee schakelt dan heeft dat geen enkel effect op de levensduur.

Ik zei het onduidelijk, maar bedoelde de levensduur van de "reparatie" bij schoonbranden

Op 17 februari 2023 19:13:52 schreef testman:
hoge stroom schakelen bakt dat weg. is te proberen iig zonder open maken. muziek opzetten met veel lage tonen erin en de speakers schakelen, helpt het dan merk je dat vanzelf.

Meestal helpt dat 1 keer, de dag erop is het probleem terug. En de buren zijn er niet blij mee :-)
Het is een simpele receiver, geen high end spul ofzo. De relais heb ik er al uit. Ze zijn het gesloten type, dus ik ga ze eens een paar keer schakelen met de maximale stroom. Mocht dat niet helpen zaag ik ze open.

Ik zou ze liefst vervangen door nieuwe, maar ik kan dus lastig een betaalbare vervanger vinden.

eens schakelen met een DC last, dat vonkt de contacten sneller schoon. halogeenlampje op een accu oid..

Op 17 februari 2023 20:43:32 schreef Ronald45:
Ik zou ze liefst vervangen door nieuwe, maar ik kan dus lastig een betaalbare vervanger vinden.

Zo te zien een 13 in een dozijn standaard relais pinout.

Deze bedoel je toch (kwa pinout ook): https://www.jotrin.com/product/parts/HRM4_S_DC12V_SP

Dat soort spul kom je met bakken tegen met die pinout, alleen eentje met gold plated contacten oid zien te vinden en wat anders.
Op farnell kun je niks zoeken kwa contact plating, jammer gemiste kans. Misschien bij rs of mouser / digikey / octopart etc?

Zelfs als Farnell het als keuzemenu heeft is het toch vaak fout. Degenen die het invullen hebben er vaak te weinig verstand van.

Ja het wordt op farnell steeds slechter heb in de indruk, ik denk dat daar een techneut vertrokken is of zo.

Je krijgt de meest belachelijke keuzes zoals bij de spoel:

12V 12VDC "12 VDC" en noem maar op, blijkbaar is niemand zo snugger om dat fatsoenlijk in te vullen (en er echt alleen maar een getal van te maken) met keuze voor AC cq DC als spoel type. Kortom stel prutswerk.

Op 18 februari 2023 00:21:35 schreef henri62:
[...] ..Zo te zien een 13 in een dozijn standaard relais pinout...

De pinout alleen is niet het probleem inderdaad, maar wel de combinatie met voltage en de spoelweerstand en de coating en het type (NO).

Ik heb ernaar gezocht maar nog niet gevonden helaas.

Op 18 februari 2023 01:04:33 schreef henri62:
Je krijgt de meest belachelijke keuzes zoals bij de spoel:
12V 12VDC "12 VDC" en noem maar op,

Dat is precies het probleem, ook op de andere grote sites

Als er ruimte is kun je gewoon een relais uitkiezen met de juiste specs maar verkeerde pinout en hem dan op zijn kop zetten en er draden aan solderen.

Op 17 februari 2023 20:38:19 schreef fred101:
Zilver oxide geleidt gewoon.Ik maak ze meestal open en reinig ze met papier en contact cleaner. Daarna ipa en dan met droog papier.

Meestal is zilversulfide de oorzaak, en dat geleidt een stuk minder.

Op 18 februari 2023 01:05:30 schreef Ronald45:
[...]
De pinout alleen is niet het probleem inderdaad, maar wel de combinatie met voltage en de spoelweerstand en de coating en het type (NO).

Ik heb ernaar gezocht maar nog niet gevonden helaas.

Misschien moet je je niet blind staren op de spoel weerstand, buiten dat is het een dertien in een dozijn relais.
Ook die dubbel NO kan je keuze beperken, gewoon een DPDT relais nemen en de NC pootjes afknippen of ombuigen.

Als je die gaat vervangen neem er dan eentje met vergulde contacten. Dat is eigenlijk een must voor dit soort kleine stroompjes.

Je zou deze kunnen toepassen de RT424012 en dan de binnen pootjes weg knippen.
Kijk even of deze past kwa maat.
Dit zijn gasdichte relais.

Die heeft geen vergulde contacten, maar komt qua specificaties goed in de buurt.

Edit4: Nee maten komen niet overeen, maar dat is er wel in te prutsen.

In de datasheet zie ik zo gauw niet dat hij gasdicht is, welk voordeel zou dat hebben in dit geval?

Edit1: Je hebt me op het goede spoor gezet, ik bekeek de datasheet en kwam daarin ook deze tegen, die is wel verguld volgens de datasheet: RT425012 (8-1393243-2)

Edit2: Grr als ik die bij de leveranciers bekijk staat er geen woord over vergulde contacten. Dus geen idee of de datasheet van hetzelfde typenummer voor alle fabrikanten gelijk is?

Edit3: De RTE25012 uit de datasheet wordt wel als goldplated vermeld bij diverse leveranciers, en heef IP67 t.o.v. IP40
Ik denk dat ik die bestel en erin pruts.

Verder heb ik mijn eigen relais flink en veel belast laten schakelen met een 5A labvoeding. De contactweerstand ging van gemiddeld 2 Kilo-ohm op de multimeter naar 20 milli-ohm. De laatste waarde vastgesteld met een simpele 4 draad meting, bij 3 A.

Daarna met 1 mA geschakeld en toen kon ik het voltage over de contacten niet meer meten.

Die relais doen het dus weer, ben benieuwd hoe lang ze het volhouden. Ik bouw ze wel in totdat ik andere relais heb gevonden, anders zit ik te lang zonder muziek!

Allen dank voor het meedenken!

Ik vonk ze altijd schoon. Dat werkt prima.Ze maken slecht contact omdat er nooit veel stroom loopt.Door ze eens lekker te laten vonken reinigen ze zichzelf.

Hier al ontelbare relais zeer eenvoudig hersteld; Je neemt een stuk keukenpapier en doet daar wat contactcleaner op. Je schuift het tussen de contacten en schuurt wat geen en weer ermee. Al het vuil zwarte stukjes en ander vuil blijft op het keukenpapier achter.
Neem wel stevig keukenpapier dat niet in stukjes breekt bij nat worden.

Met CRC cleaner nooit problemen gehad, zelfs met succes gebruikt op 230V relais, doet het na deze handeling alweer vijf jaar!
Hoewel er velen tegen zullen zijn, heb ik het relais zelf ook een scheut contactcleaner gegeven. Huisje erop en het doet nu nog steeds zijn werk.

Ook zo gedaan in verschillende versterkers van o.a. Pioneer. Geen klachten meer na nu jaren opnieuw gebruik.

Werkt 100% altijd zonder enig probleem.

Heb diezelfde truc enkele keren op mijn werk gedaan bij relais van een Lasermachine, dat relais doet het na vier jaar nog! 24V relais.

Op 23 februari 2023 17:32:05 schreef CrossFireX:

Hoewel er velen tegen zullen zijn, heb ik het relais zelf ook een scheut contactcleaner gegeven. Huisje erop en het doet nu nog steeds zijn werk.

Ook zo gedaan in verschillende versterkers van o.a. Pioneer. Geen klachten meer na nu jaren opnieuw gebruik.

Nee, ik ben ertegen dat zaken lukraak volgespoten wordt zonder nadenken als mirakeloplossing met vaak gevolgschade. Niet als dat weloverwogen gebeurt.

Bij netschakelaars en relais op hoge spanningen kan dit makkelijk leiden.tot complete vernieling van de schakelaar en eventueel een brandje.
Het vervuilde en achtergelaten goedje rekt open tussen de contacten met vonktrekken tot gevolg wat bij grotere stromen het contact helemaal vernielt, en het goedje is bovendien erg brandbaar.
Na gebruik van CRC in netschakelaars is grondig reinigen en het overtollige product wegnemen noodzakelijk.

Ik zou beginnen met het relais meermaals te laten schakelen met een grotere stroom/spanning dan die audio.

Lukt het niet, kun je het relais openprutsen en de contacten op een correcte manier reinigen.

Is dat teveel werk of te moeilijk, boor dan een gaatje en spuit er zuinig wat CRC in met bijgeleverd dun sproeibuisje. Bij die lage audiospanningen zal dat niet voor extra problemen zorgen.

Vervangen is de laatste optie, maar duur en soms moeilijk een geschikte vervanger te vinden.

Laatste sleet gratis: klein gaatje boren (diepte beperken: 0,5mm is ok) in een hoekje van het bovenaanzicht op die zijde van de contacten zodat een verlengbuisje van de gepaste contactcleaner erin kan, er voldoende gepaste contactcleaner inspuiten, laten inwerken en laten uitdrogen. Dan gas geven :-)

Sinds het "schoon-vonken" doet de versterker het nog steeds perfect, klinkt ook een stuk transparanter (nee ben geen audiofiel).

Update:
Na anderhalf jaar werkt de versterker nog steeds prima. :-)
In mijn geval heeft het "schoonbranden" dus echt geholpen.